Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

blokbeveiliging

Gestart door Damswim woensdag 06 oktober 2021, 11:27:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
blokbeveiliging
Lid sinds: 2020

offline
blokbeveiliging
Ik heb een probleem met mijn bloksignalering wat ik niet kan vinden en wellicht heel simpel is maar ik zie iets over het hoofd.
Ik heb een track C-rails die is onderverdeeld in drie blokken die alle drie afzonderlijk zijn aangesloten op een 60881.
In mijn CS3+ kan ik zien waar de locomotief zich bevindt.
Als mijn loc nu op het eerste blok binnen rijdt dan licht op mijn scherm ook meteen de signalering van het tweede blok op terwijl er nog niets op de rails staat.
Met mijn multimeter gemeten maar er is wel degelijk een isolatie tussen de twee blokken.
Wat zie ik over het hoofd?
Re: blokbeveiliging
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: blokbeveiliging
Zit de isolatie aan dezelfde spoorstaaf?
Licht de melder ook op wanneer je alleen in het midden staat?
Kloppen de adressen van de melder(s)?

John(VT601)
Re: blokbeveiliging
Lid sinds: 2020

offline
Re: blokbeveiliging
ja, inderdaad die zaken heb ik gecontroleerd, de isolatie zit aan dezelfde railstaaf en als de loc op t middelste blok staat licht t eerste blok ook op
Ga vanavond de 60881 bekijken of ik alles goed heb geadresseerd en meten of de aansluiting op de rail overeenkomt met de aansluiting op de 60881
dank je voor de input.
Het moet volgens mij inderdaad wel iets zijn met de adressering
Re: blokbeveiliging
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: blokbeveiliging
Wat gebeurt er als je vanaf de andere kant het andere blok in rijdt? En als je heen en weer rijdt over de twee blokken?
Re: blokbeveiliging
Lid sinds: 2020

offline
Re: blokbeveiliging
Als ik de track vanaf de andere zijde inrijdt dan licht de eerste sectie op, als hij dan in de middensectie komt dan gaat deze uit en gaan meteen de middelste en de laatste aan
Re: blokbeveiliging
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: blokbeveiliging
 @citaat
Dan is er blijkbaar geen goede isolatie tussen die middelste en laatste.
Re: blokbeveiliging
Lid sinds: 2020

offline
Re: blokbeveiliging
ik ga dit ook weer even checken. de multimeter gaf in ieder geval wel een onderbreking aan
Re: blokbeveiliging
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: blokbeveiliging
Een echte "oneindig hoge weerstand"?

Groet, Anne W
Re: blokbeveiliging
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: blokbeveiliging
Zijn van alle railsen aan beide zijden de verbinding tussen de spoorstaven doorgeknipt?
Re: blokbeveiliging
Lid sinds: 2020

offline
Re: blokbeveiliging
Heren, dank voor jullie inbreng.
Het probleem was dat ondanks de originele isolaties op sommige plekken toch een verbinding was tussen de railstaven bij licht hellende stukken.
dit opgelost met mijn Dremel en inderdaad, ik kwam er ook achter dat ik niet secuur genoeg de nieuw aangekochte rails had onderbroken.
Maar ik heb weer een nieuw probleem!
Is het noodzakelijk om iedere track te voorzien van een massa? Ofschoon ik met mijn multimeter op de massa railstaaf wel contact heb, stopt de loc meteen als  deze over de wissel komt en het blok inrijdt.
Re: blokbeveiliging
Lid sinds: 2017

offline
Re: blokbeveiliging
Elk blok ten minste 1 x op  de massa aansluiten verdient wel aanbeveling !
Ik doe dat over de gehele baan om elke meter lengte , ook de "rode "draad !

Cees
Re: blokbeveiliging
Lid sinds: 2020

offline
Re: blokbeveiliging
dank je Cees, heb ik weer wat te doen
Re: blokbeveiliging
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: blokbeveiliging
Citaat van: Pt2/3 op zaterdag 09 oktober 2021, 19:49:12
Elk blok ten minste 1 x op  de massa aansluiten verdient wel aanbeveling !
Ik doe dat over de gehele baan om elke meter lengte , ook de "rode "draad !

Cees

Dat doe ik ook en ik voorzien de wissels van een bruine en rode draad.
Voor mijn terugmelders gebruik een groene draad.

Henk
Re: blokbeveiliging
Lid sinds: 2020

offline
Re: blokbeveiliging
Ik heb nu alle tracks in t schaduwstation voorzien van een voeding(rood) en een massa (bruin)
De bovenbaan heb ik nog niet geplaatst omdat eerst het schaduwstation gereed moet zijn en 100% moet werken.
Ik heb nu echter weer een volgend probleem. Onder de baan heb ik een verdeelpunt gemaakt voor rood en bruin die rechtstreeks van de CS3+ komt.
Daar heb ik alle 8 sporen van het schaduwstation op aangesloten. Toen ik echter de CS3+ weer aanzette kreeg ik de melding van overspanning.
Waar moet ik nu gaan zoeken?
Re: blokbeveiliging
Lid sinds: 2016

offline
Re: blokbeveiliging
Ergens kortsluiting...
Eerst alles loshalen wat je het laatst hebt aangesloten en dan een voor een weer aansluiten.
Je merkt dan vanzelf welke sectie problemen geeft.
Over het algemeen is het het beste steeds te testen. Niet een paar veranderingen tegelijk doorvoeren!  Je zoekt je anders helemaal suf.
Groet,

Peter
Re: blokbeveiliging
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: blokbeveiliging
Gedurende het aanleggen van de baan kun je continu in de gaten houden of je ergens kortsluiting maakt. Een simpele kortsluitingsdetector maak je al van een ledje, een weerstand en een voeding (zelf gebruik ik er een oude 5 V telefoonlader voor). De CS 3 koppel je helemaal los van de ringleiding. In plaats daarvan sluit je de ringleiding aan in serie met weerstand en led, bijvoorbeeld zoals in het eerste plaatje. Zodra je bij het aanleggen ergens kortsluiting maakt, gaat de rode led voluit branden. Je kunt het uitproberen door expres verbinding te maken tussen middenleider en railstaaf.

Er zijn allerlei varianten te bedenken van deze schakeling. Het tweede plaatje toont er een met twee leds: zolang alles goed is, brandt alleen de groene, bij kortsluiting gaat de groene (bijna) uit en brandt de rode voluit. Zo'n extra led vind ik handig om te kunnen zien of de kortsluitingstester wel aan staat.
Re: blokbeveiliging
Lid sinds: 2020

offline
Re: blokbeveiliging
dank je Rob,
ik denk dat het wel een goed idee is om dit zo te doen. Het voorkomt waarschijnlijk erg veel zoekwerk achteraf zoals Peter al schreef.
Re: blokbeveiliging
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: blokbeveiliging
Wim,

Citaat van: Damswim op zondag 10 oktober 2021, 23:40:44
Ik heb nu echter weer een volgend probleem. Onder de baan heb ik een verdeelpunt gemaakt voor rood en bruin die rechtstreeks van de CS3+ komt.
Daar heb ik alle 8 sporen van het schaduwstation op aangesloten. Toen ik echter de CS3+ weer aanzette kreeg ik de melding van overspanning.

Maak je geen KLIK: ringleiding ?
Ik weet natuurlijk niet hoe groot je baan is maar als je langs de rand de ringleiding aanlegt kun je er aa nde onderkant nog goed bij.

Henk 
Re: blokbeveiliging
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: blokbeveiliging
CiteerToen ik echter de CS3+ weer aanzette kreeg ik de melding van overspanning.

Ik neem eerder aan dat je overbelasting bedoeld. Dat betekent ofwel kortsluiting ofwel teveel gebruikers.
Als ik ervan uitga dat er nog geen groot aantal gebruikers op de sectie staan, is kortsluiting de meest waarschijnlijke boosdoener.
Los van hoe je de rind- of sterleidingen aangebracht hebt, zul je per sectie (aansluitdraad) moet vast stellen waar het fout gaat.
Dus alles losnemen en stuk voor stukopnieuw aansluiten. (Daarom gebruik ik tegenwoordig schoefterminals).

John (VT601)
Re: blokbeveiliging
Lid sinds: 2020

offline
Re: blokbeveiliging
Dank Henk en John
Het was inderdaad sluiting. Ik heb per track alles laten samenkomen in 8 voudige wako lasklemmen dus kon ik stuk voor stuk de tracks controleren.
Alles weer in orde nu en ik kan op de Mac duidelijk zien in welk blok de trein zich bevindt.

Ik he nog een aanvullend vraagje.
Ik neem aan dat ik de stootblokken moet aansluiten op op de railstroom/massa en niet op de aparte trafo voor de overige verlichting.
Re: blokbeveiliging
Lid sinds: 2017

offline
Re: blokbeveiliging
Verlichting sluit ik aan op een aparte trafo c.q. gelijkspanningsvoeding.
"Kostbare" digitale baanspanning verspil ik niet aan verlichting (of schakelen van magneetartikelen) dus ook niet aan stootblokken.

Cees
Re: blokbeveiliging
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: blokbeveiliging
@Cees:

Ik doe het ook zo hoor maar wel een kanttekening hierbij. Tegenwoordig zijn alle lampjes op stootblokken ook led's en vragen dus bijzonder weinig stroom. Om die reden wil ik ook wel een stootblok op de rail aansluiten ipv een lange verbinding naar de ringleiding.

Re: blokbeveiliging
Lid sinds: 2017

offline
Re: blokbeveiliging
Ad,

Zeker zijn tegenwoordig de "lampjes"  allemaal leds. Niet alleen in de stootblokken, maar ook in seinen, wisselverlichting etc.
In mijn schaduwstations en gebouwde omgeving gebruik ik eveneens leds.
Vandaar dat ik alles (zelfs ook nog de ouderwetse lampjes) aansluit op een gelijkspanningsvoeding van 12 volt.
https://www.reichelt.nl/nl/nl/schakelvoeding-gesloten-150-w-12-v-12-5-a-mw-lrs-150-12-p202985.html?PROVID=2809&gclid=EAIaIQobChMI1sGEvJHP8wIVGKd3Ch1qxgV1EAQYAyABEgLZAPD_BwE

Cees
Re: blokbeveiliging
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: blokbeveiliging
Bedankt voor de link Cees. Die ga ik zeker bestellen!