Na een heleboel testen en uitproberen in Koploper simulatiemode heb ik het geheel nu soepel draaiend. Op mijn baan(ontwerp) lopen nu 10 treinen tegelijkertijd zonder problemen. De laatste test heeft een uur lang gedraaid en het bleef allemaal prima doorlopen. Daar ben ik blij mee. Langzaam begin ik de ins en outs van koploper te snappen.
Waar ik wel nog een groot vraagteken bij heb zijn de rijtijden in de simulatie mode. De wachttijden zijn gewoon reƩel zoals aangegeven in de opties, maar de snelheid waarmee de virtuele treinen over de baan gaan. Een TGV zou daar jaloers op worden. Een baanvak van bijna tien meter binnen een seconde afleggen is toch knap, nietwaar. Terwijl alle loks op geijkte snelheid staan ingesteld (er is natuurlijk nog helemaal niets geijkt, maar er zijn dan ook geen echte loks op de baan aanwezig) en overal zijn de verschillende snelheden ingegeven. En van bijna alle blokken is de lengte correct gedefinieerd in de opties. Je zou dan denken dat het program kan berekenen hoelang er over een baanvak gedaan moet worden. niet dus. Iemand desbetreffend een theorie, of beter, wetenschap?
Wat is de invloed van deze snelheden in de praktijk. Je zou denken dat het wel verschil maakt of een trein binnen een sconde in het volgende blok is of pas over tien seconden. Iemand daar ervaring mee?
Hoor graag de reacties van de kenners.