Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Hoeveel magneetartikelen kan een digitalcentrale schakelen?

Gestart door Jasperkc zondag 19 september 2021, 17:07:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoeveel magneetartikelen kan een digitalcentrale schakelen?
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Hoeveel magneetartikelen kan een digitalcentrale schakelen?
Hallo Allemaal,

Ik heb eens een vraag over hoeveel magneetartikelen een centrale tegenwoordig kan schakelen. Mijn informatie is altijd blijven hangen op 256. Als ik dan de MiWuLa site bekijk lees ik al dat er 1308 seinen op de baan staan. Dan heb ik nog nergens het aantal wissels kunnen tellen, maar dat zullen er ook snel zo'n 1500 zijn. Hoe wordt dat allemaal geschakeld? Gaat dat over meerdere centrales? Stel dat ik bij ons op de club aan de 256 magneetartikelen kom. Dat gaat wel lukken met alle seinen en wissels op de hele baan. Hoe kan ik dat dan zo schakelen dat ook alle seinen en wissels geschakeld worden en herkend worden door de centrale. Op de club werken we met de Ecos 50000 en een 90 VA trafo. Ook hebben we een aantal boosters aan de baan gezet om de spanning op te vangen als er teveel gevraagd wordt aan stroom.

Groet, Jasper.
Re: Hoeveel magneetartikelen kan een digitalcentrale schakelen?
DCC: 2048 accessoire decoderadressen......

Gr, Ben.
Re: Hoeveel magneetartikelen kan een digitalcentrale schakelen?
En bij MiWuLa zullen ze de banen wel een beetje opgedeeld hebben. Met twee centrales los van elkaar kun je  ruim 4000 wissels omzetten.
Als je het slim aanpakt, kun je misschien ook wissels en seinen tegelijk omzetten onder hetzelfde adres. Die schakelen dan wel tegelijk en daar heb je wat meer stroom voor nodig dan wanneer je alle wissels in een rijweg na elkaar laat schakelen.

Groet,

Peter
Re: Hoeveel magneetartikelen kan een digitalcentrale schakelen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Hoeveel magneetartikelen kan een digitalcentrale schakelen?
Alhoewel niet alle centrales naar de 2048 accessoires lijken te kunnen gaan, zijn de adressen 1-2048 beschikbaar zoals Ben aangeeft. MiWuLa, Railz enzo moet je niet naar kijken, die gebruiken vaak verbouwde programmatuur om hun banen te kunnen schakelen.
Verder: MiWuLa is natuurlijk niet 1 baan. Dat zijn verschillende spoorbanen, die zullen dus ook zo behandeld worden, alhoewel natuurlijk het Märklindeel gewoon met elkaar verbonden is.

Vergeet verder niet dat 2000 wissels en seinen echt heel veel is.
Re: Hoeveel magneetartikelen kan een digitalcentrale schakelen?
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: Hoeveel magneetartikelen kan een digitalcentrale schakelen?
Naast het kunnen adresseren van de verschillende magneetartikelen via je centrale, zul je ook voldoende stroom moeten kunnen leveren. Sommige (HO) wisselspoelen vragen 1A piek belasting. Als er meerdere tegelijk/kort achter elkaar schakelen is ook een 90VA transformator eventjes kort overbelast wat resulteert een in spanningsval. Dat kan leiden tot het niet zuiver schakelen van magneetartikelen. Je moet dus je stroomvoorziening min of meer opbouwen om die pieken te kunnen opvangen. Bij grotere aantallen magneetartikelen kan dit heel snel oplopen. :-) Dan kom je niet ver met een paar transformatoren van 90VA. :-) Vaak wordt voor het schakelen van magneetartikelen dan een externe voedingsbron gebruikt i.p.v. van de baan spanning/booster.