Verder met het eerste station wat je tegenkomt nadat je vanaf Zwolle de brug over de IJssel bent overgestoken: Wezep! Op de kaart is dat locatie 8. Uiteraard is het meer een halte dan een station, maar dat mag uiteraard de pret niet drukken. Het station ligt in een boog, en de beide perrons liggen aan weerszijden van de Stationsweg.
43. Naast station Wezep ligt een P+R (Parkeer en Reis) parkeerplaats, dus daar heb ik de auto achtergelaten. Het eerste wat je ziet als je dan richting de overweg loopt, die de beide perrons scheidt is de (onvermijdelijke) fietsenstalling.
44. Op de toegang naar het westelijke perron (voor de treinen richting Amersfoort) hangt een aankondiging voor werkzaamheden in de periode van 5 juli t/m 23 juli. Er rijden dan geen treinen. Voor deze reportage had ik daar dus geen last van.
45. Aan het begin van het perron een blik terug richting de overweg. Rechts achter is het P+R terrein te zien. De overweg is gesloten ....
46. ... en dat had natuurlijk alles te maken met de koploper die hier op zijn achterkant gezien wordt.
47. Op het perron staat een kastje waarmee in geval van nood de overweg bediend kan worden.
48. Inmiddels diende aan de andere kant een SNG als Sprinter richting Zwolle zich aan.
49. De Sprinters kruisen elkaar op Wezep (met een minuut verschil), dus achter mij kwam inmiddels de trein naar Utrecht CS aanrijden. Zoals op foto 48 te zien is, stond het sein op stop (rood), dus moest er gestopt worden.
50. Neusje!
51. En nadat de overweg gesloten was (al was die heel stiekem nooit helemaal open geweest) en de rijweg vrijgegeven was kon de trein zijn weg vervolgen.
52.
53. En toen was het weer rustig. Duidelijk te zien is de bocht in het perron.
54. Een stuk het perron opgelopen en achter mij kwam een Koploper richting Zwolle aanzetten.
55. Helemaal aan het einde van het perron de blik richting het noorden.
56. Sterk ingezoomd kunnen de overwegen van de vorige bijdrage goed gezien worden, eerst die van de Ruitersveldweg en verderop die van de Keizersweg.
57. Meerdere dingen vallen op hier: ik stond op perron 2, ter hoogte van hectometer 79. Aan de mast hangt een bordje met drie reflecterende schilden. Deze geven aan dat er op korte afstand een hoofdsein staat. Dit bordje met drie schilden wordt nog gevolgd door eentje met twee en eentje met één schild. Verder in de bovenleiding het verschil tussen het aantal hangdraden, wat boven het perronspoor veel meer is, dan boven het andere spoor. Drie keer zoveel om precies te zijn.
58. De bellen van de overweg gingen weer af, maar op de website
treinposities.nl was niks in de buurt zichtbaar. Maar het bleek dus om deze werktrein te zijn, en tja, die staan niet op die website.
59. En het samenstel even uit de originele foto geknipt.
60. Richting de overweg gelopen en daarop staande deze foto gemaakt van perron 1 (de oostkant dus). Rechts het P+R terrein.
61. Tikkie ingezoomd om de boog wat duidelijker te laten zien en tevens de grote hoeveelheid onkruid tussen en naast het spoor. Het rechterspoor is wat dat aangaat een stuk schoner.
62. Op de beide hoofdseinen hangt dit bord: het zijn dus geen P-seinen, maar bediende seinen. Het bord betekent:
"Nr. 291a. Bord 'Noodbediening overweg'. Aanduiding van een lichtsein met een voorziening om in geval van storing de spoorwegovergang te kunnen sluiten."
Die noodvoorziening is al getoond in foto 47 en daarmee kan in geval van nood door het treinpersoneel de overweg bediend worden.
63. En net op het moment dat ik in de auto wilde stappen gingen de bellen weer en diende deze trein zich aan. Helaas licht bewogen, want snel snel..... maar wilde het jullie niet onthouden.
64.