Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Welke seinen op mijn diorama/baan?

Gestart door Killyan zondag 05 september 2021, 18:35:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke seinen op mijn diorama/baan?
Hallo iedereen, ik ben weer eens verder bezig met mijn diorama/baan. Ik zou graag de nodige seinen willen plaatsen maar weet helemaal niet welke ik nodig heb. Mijn diorama/baan bevind zich in Duitsland dus ik heb alleszins Duitse seinen nodig. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen :) Mochten jullie nog andere leuke ideeën hebben voor mijn baan hoor ik ze graag :)

Mvg, Killyan
Re: Welke seinen op mijn diorama/baan?
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Welke seinen op mijn diorama/baan?
Zo wat losse gedachten van mijn kant hierover:

Een sein wordt geplaatst overal waar het min of meer logisch is dat er een trein stilstaat, heb ik wel eens ergens gelezen.

Het hangt een beetje af van het tijdperk dat je gekozen hebt of je armseinen of lichtseinen kiest. Ik heb mij laten vertellen dat er zelfs nu nog armseinen in gebruik zijn dus zo heel nauw luistert dat ook niet.

Type sein, inrijsein voor het binnenkomen op het station, uitrijsein voor bij een vertrekkend spoor, bloksein voor onderweg, afsluitsein voor parkeersporen. Door aan het einde van de diorama voorseinen te plaatsen kun je zelfs nog de aanwezigheid van hoofdseinen net buiten zicht suggereren.

Groeten,

Fokko


Vindt seinen ook best wel leuk.
Re: Welke seinen op mijn diorama/baan?
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Welke seinen op mijn diorama/baan?
Re: Welke seinen op mijn diorama/baan?
Even los van de seinen, maar toch niet helemaal: het is van belang wat het hoofdspoor is. Dat lijkt nu het bovenste spoor te zijn dat 'de tafel afloopt'. Heel logisch is dat niet, want het onderste perronspoor is alleen door heen en weer te rijden via het onderste kopspoor te bereiken. Een trein die op het bovenste perronspoor staat, moet daarvoor altijd eerst wijken.
Voor het rangeren op een fabrieksaansluiting is dit minder problematisch. Ik zou daarom het een en ander omdraaien.
Dat betekent ook dat in principe het uitrijden van de perronsporen naar de hoofdbaan beveiligd moet zijn met hoofdseinen. Dat is des te belangrijket omdat het hoofdspoor enkelsporig is.
De rangeersporen zijn mogelijk afdoende te beveiligen met rangeerseinen of nog minder. Ik denk dat hier ook wel op zicht gewerkt kan worden.

Groet,

Peter
Re: Welke seinen op mijn diorama/baan?
Bedankt allen voor jullie antwoorden! Het document dat je doorgestuurd hebt Wico is inderdaad behulpzaam, dankjewel hiervoor. Peter, nu dat ik het nog eens bekijk ben ik ook niet tevreden met de locatie van het perron. Ik denk dat ik deze toch bij de 2 linksboven sporen ga plaatsen. Fokko, ik ga denk ik met armseinen werken, deze vind ik toch iets mooier, ik zal ze niet werkend maken maar gewoon statisch aan aansturing met bv servo moet ik al niet aan denken.  :)

Mvg,
Killyan