Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Halve zolder ter beschikking.

Gestart door RoCoMaDu-26 maandag 24 mei 2021, 20:13:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 06 juli 2021, 23:39:49Als je meer ruimte wilt tussen station en klimspiraal, kun je beter die laatste iets veranderen, draaien of verschuiven.

Het is alweer een tijdje geleden, maar deze suggestie heb ik maar eens opgepakt. Als ik de maten van de kamer en de baan goed heb begrepen moet het passen. De verbeterde doorgang kun je zo laten, dan heb je gewoon wat meer bewegingsruimte. Eventueel zou je het bij het station helemaal links kunnen gebruiken door de baan plaatselijk iets breder te maken. Ook met het eronder liggende schaduwstation heb je dan meer mogelijkheden, misschien passen daar dan meerdere sporen parallel in de bocht van 180°.

Voor wie de C-railgeometrie niet kan dromen is de draaiing van 20,7° misschien wat vreemd gekozen. De achterliggende reden is de C-rail wisselhoek van 24,3°, die is van belang bij de wisselstraat aan de onderkant. Met het bochtje 24206 van 5,7° maakt dat 30° en met zo'n hoek kun je weer alle kanten op. De spiraal 5,7° draaien levert echter maar een kleine verbetering op bij de doorgang. Een extra bocht van 30° maakt dat veel beter, maar dan komt de spiraal in de knel met de stoorzender van 37 x 38 cm linksachter. Daarom mijn keuze voor een extra bochtje van 15°, waarmee de draaiing uitkomt op 20,7°.

Om aan de bovenkant ook weer goed uit te komen met die 20,7° moet de aansluiting tussen spiraal en de zichtbare sporen veranderd worden. Daarbij heb ik meteen maar de vrijheid genomen om de sporen naar het industrieterreintje wat aan te passen. Geen R1 meer en een tikkie vloeiender. Overigens begrijp ik niet goed waarom er dubbelspoor ligt tussen de spiraal en de engelse wissel van dat industrieterreintje, maar ik heb het maar zo gehouden.

Aan de onderkant heb ik ervoor gekozen om eerst een recht stukje van 077 + 2 x 188 te leggen en dan pas de eerste wissel van het schaduwstation. Het zou makkelijk passen om alvast een wissel in plaats van minstens één van die 188's te leggen en zodoende langere opstelsporen te maken, maar aangezien dat deel van de baan me nogal lastig te bereiken lijkt, heb ik dat niet gedaan.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Hallo Rob,

Bedankt voor de input. Dit is wat je bedoelde:









(AnyRail bestand bijgevoegd)

Groet Ron.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
Inderdaad. En gelukkig past het.

De aansluiting van het station op de spiraal zou nog wel wat mooier kunnen, bedacht ik. De lange rechte sporen kunnen bijvoorbeeld op de slanke parallelafstand van 64,3 mm. En omdat de hoek van 24,3° van de wisselbocht 224 ook prima te maken valt met een paar flauwe bochten 912, is het mogelijk om rechtsachter twee fraaie parallelbochten te leggen. Met de juiste combinaties van rechte rails en wat kleine aanpassingen in de groene sporen boven de spiraal, past het allemaal weer vrijwel exact en blijft de helix praktisch op dezelfde plaats.

Overigens zou je de helix heel gemakkelijk nog wat dichter bij het blokje van 37 bij 38 kunnen leggen om de tussenruimte met het station te maximaliseren. Een paar suggesties:

  • In plaats van de beide 094's in de groene sporen passen misschien ook wel een paar 077's of nog korter.
  • Als het nét niet past, kun je in de grijze sporen er vlak naast de 229 vervangen door een 236 en de 071 door een 077, daarmee schuift de helix weer zo'n 5 mm verder weg van het blokje. Misschien passen er daarna wél kortere passtukjes dan de 094's.
  • In plaats van de beide 315's in de groene sporen passen misschien ook wel een paar 215's.
Je kunt zelf uitproberen of het dan nog wel past binnen de beschikbare ruimte.
Re: Halve zolder ter beschikking.
ALs je dat rechte stukje boven de spiraal inkort valt die slinger daar ook nog wel weg te werken.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
 @citaat
Met C-rail is dat inderdaad mogelijk, het is zelfs heel gemakkelijk, maar er zit een addertje onder het gras. Het wegwerken van die slinger betekent dat de rechte sporen boven de spiraal korter worden. Zonder slinger kan de aansluiting bijvoorbeeld gemaakt worden met 75° aan R2/R3, op de standaard parallelafstand. Het gevolg is dat er van zowel de 2 x 172 als de 236 + 094 nog 077 + 064 over blijft.

Die slinger ligt er niet zomaar, hij zorgt ervoor dat de sporen zo lang mogelijk boven de onderliggende spiraal lopen en daar waar dat niet zo is, ligt het groene spoor er buiten. Zonder slinger zouden de groene sporen - komend van de spiraal - sterker moeten stijgen om daar waar ze de spiraal weer kruisen hetzelfde hoogteverschil te halen als in de rest van de spiraal. Die sterkere stijging is ten eerste nodig omdat het weglaten van de slinger betekent dat de groene sporen korter worden, ten tweede omdat ze de spiraal op een andere plaats kruisen, waar het onderliggende spoor in de spiraal iets hoger ligt. Zonder verhoging van het stijgingspercentage betekenen deze twee effecten dat het hoogteverschil bij het kruisen ongeveer 10 mm kleiner wordt. Die 10 mm moeten ergens vandaan komen.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Hallo Rob,

Dat van die vloeiende bocht is knap gevonden en ik heb er het volgende van weten te maken:



(Had hem moeten opslaan zonder vrije hoogte  :-( )

En ik heb het op een parallelafstand van 77,4 gehouden. (kleine aanpassingen op jou ontwerp)  :thumbup: :thumbup:

@ Hero; zoals Rob al zei, maar bedankt voor de input.  :thumbup:

Groet Ron.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
Voor mijn gevoel zijn we er nu bijna. In het industriegedeelte liggen nog wat tegengestelde bochten, dat zou misschien nog wat vloeiender kunnen. Is maar een detail natuurlijk.

Voor wat betreft de spiraal had ik bedacht dat ongeveer de helft van de bovenste omwenteling gewoon zichtbaar zou kunnen blijven. Aan de linkerkant kan dan de tunnelingang komen, dicht bij het obstakel van 37 x 38. Desalniettemin blijft er een groot oppervlak zonder sporen beschikbaar voor scenery. Eventueel zou er in de ruimte boven de spiraal nog wel een stukje industrie passen. Dat is heel gemakkelijk aan te sluiten, bijvoorbeeld zoals ik in de onderstaande plaatjes heb geschetst. Zowel boven- als onderaan de klimspiraal zijn de aansluitingen iets anders. Bovenaan was dat nodig om de driewegwissel in te kunnen passen. Onderaan hoeft dat niet, maar ik heb het gedaan omdat er dankzij het verschuiven van de klimspiraal bovenaan bijna geen passtukjes meer nodig zijn, en als neveneffect is de doorgang tussen spiraal en station een fractie groter.

Citaat van: RoCoMaDu-26 op dinsdag 31 augustus 2021, 22:10:22En ik heb het op een parallelafstand van 77,4 gehouden. (kleine aanpassingen op jou ontwerp)  :thumbup: :thumbup:
Nu ben ik nieuwsgierig: wat is de reden dat je voor die parallelafstand hebt gekozen?

Grappig trouwens dat je 77,4 noemt, dat doet me meteen aan M-rail denken. Bij C-rail is voor bochten R1/R2/R3 de 'normale' parallelafstand 77,5, voor bochten R3/R4/R5 is de slanke parallelafstand 64,3. Als ik sporen dichter bij elkaar leg dan gebruikelijk, kijk ik naar de Morop normen, met name NEM 102 en NEM 103. Voor grensgevallen gebruik ik bovendien nog een spreadsheet om nauwkeurig uit te rekenen wat de minimale afstand is waarbij de langste rijtuigen nog veilig kunnen passeren bij alle mogelijke bochten.

P.S. Jouw laatste plaatje is te klein om overal de railnummers te kunnen zien. Ik kan .any bestanden bekijken, maar dat had je er deze keer ook niet bij gezet. Daarom heb ik het bij het onderstaande voorbeeld bij de slanke parallelafstand gelaten, dat moet je zelf nog maar een keer aanpassen.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Halve zolder ter beschikking.
Het zou toch mogelijk moeten zijn die nare knik bij de driewegwissel uit het hoofdtraject te halen? Is er geen combinatie te vinden waardoor je iets eerder uit de bocht van de klimspiraal komt en dan in een rechte lijn naar de bocht rechtsboven? Dat maakt de overgang van helling naar vlak minder complex en scheelt weer een bocht en dus een ontsporingsmogelijkheid bij lange treinen.

Persoonlijk (mening, kwestie van smaak) houd ik ook niet van opstelsporen direct aftakkend uit de hoofdbaan en een hoofdbaan aftakkend op een wissel. Het ziet er gewoon niet realistisch uit vind ik. Maar respect voor de knappe constructies en het puzzelwerk.
Re: Halve zolder ter beschikking.
ik begrijp heel goed waarom het traject zo loopt.
In je zichtbare deel wil het oog ook wat.  Dit ziet er toch niet uit.
Das best een afwijkende laatste winding waard. Je zou de cirkel kunnen vergroten richting de muur oid.
( mocht het stijgingspercentage te hoog worden. )
Maar das mijn mening. T wordt mijn baan niet dus doe wat je wil.

Mvg Robin
Re: Halve zolder ter beschikking.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
Interessante bespiegelingen, allebei. Ik kan niet voor Ron spreken, maar ik vind het prima om kritiek te krijgen op wat ik zoal bedenk, of het nu om smaak gaat of over wat anders. Als er veel mensen meedenken, wordt het resultaat uiteindelijk beter.

Het is nu juist de bedoeling om níet iets eerder uit de bocht van de klimspiraal te komen. Zoals ik had uitgelegd, wil ik zo lang mogelijk de spiraal volgen, totdat de sporen op een gegeven moment naar buiten gaan. Desalniettemin hebben jullie me opnieuw aan het denken gezet over die slinger. Hoewel ik er persoonlijk geen enkel probleem mee heb, zal ik proberen om hem er uit te halen. Ik heb nog wel een idee hoe dat zou kunnen. Om alvast een tipje van de sluier op te lichten: denk aan bochten 912.

Welk stijgingspercentage Ron van plan is, weet ik niet. Ik ga er vanuit dat het stijgingspercentage in de rest van de baan nergens hoger zal zijn dan in de binnenbocht van de spiraal. Met 3% levert elke omwenteling een hoogteverschil van 103 mm op. Je kunt ook uitgaan van een gewenst hoogteverschil per omwenteling: 10 cm bijvoorbeeld geeft een stijgingspercentage van 2,9%. Zolang de groene sporen boven de binnenbocht van de spiraal liggen, zullen ze datzelfde stijgingspercentage moeten hebben, anders zou het hoogteverschil daar kleiner zijn dan in de spiraal. De driewegwissel in het laatste ontwerp ligt er vlak naast, wat betekent dat hij nog op een helling die niet veel kleiner zal zijn, oftewel zo'n 2% of meer. Hoe verder de wissel van de spiraal ligt, hoe kleiner die helling kan zijn.

Met het idee waarmee ik de slinger wil elimineren wordt het weer puzzelen om de aftakking(-en) naar de industrie in te passen. Ik denk dat ik maar eens ga proberen om er een paar engelsmannen in te krijgen. Liefst een flink eind van de klimspiraal, maar ik betwijfel of dat gaat lukken.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
't was effe puzzelen, maar dan heb je ook wat. Toen ik het 3D-aanzicht zag, was ik onder de indruk. Dit ziet er inderdaad veel mooier uit! Gelukkig hielden jullie vol, ik ben overtuigd.

Re: Halve zolder ter beschikking.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Halve zolder ter beschikking.
Zitten "we" nog wel met het punt van de bereikbaarheid. Hoe komen we bij een ontspoorde trein in deze spiraal of het schaduwstationdeel erachter? Ik las ergens dat het de bedoeling was mangaten te maken, maar waar komen die dan?

Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 02 september 2021, 00:22:53
Interessante bespiegelingen, allebei. Ik kan niet voor Ron spreken, maar ik vind het prima om kritiek te krijgen op wat ik zoal bedenk, of het nu om smaak gaat of over wat anders. Als er veel mensen meedenken, wordt het resultaat uiteindelijk beter.

Prima insteek, zo denk ik er ook over. Mijn opmerkingen zijn allerminst bedoeld om je aan te vallen, maar meer een andere mening te geven zodat idd het resultaat beter wordt. Uiteindelijk beslist Ron natuurlijk wat hij met de opmerkingen of plannen doet.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Rob, Robin en 1200Blauw bedankt weer voor het meedenken.

@Rob: Die laatste is erg mooi, geen (overbodige) bochten meer.  :thumbup:
Ik had zelf ook al wat gemaakt maar dan kwam ik eerder uit het spiraal, die van jou is veel mooier. (ga ik overnemen in mijn plan).
Aan de rechterkant heb ik de sporen ook op 64,3mm gezet.

Ik ben zelf nog niet helemaal tevreden met het rangeer terrein of moet ik aan beide kanten van het hoofdspoor een terrein(tje) maken zodat de rangeer lok alleen het hoofdspoor oversteekt en niet gebruikt? Want dan is er aan mijn plan nog wel wat te sleutelen. :D
En ik zou de wachtsporen nog wat langer willen hebben, als er een mogelijkheid is, misschien een extra bocht rechts boven.

@Robin: bedankt voor het opperen van het plan zonder extra bocht, ziet er inderdaad beter uit.

@ 1200Blauw: In het klimspiraal midden komt een mangat en onderin van het schaduwstation komt een mangat. Verder is de afstand tot de muur ongeveer 70cm of minder. Alleen op het hoofdspoor moet ik soms een uitneembaar stuk maken om overal bij te kunnen.

En ik zie het ook niet als kritiek maar als meedenken (zoals Rob ook al aangaf).  :thumbup:

Als ik de aanpassingen heb uitgevoerd zal ik weer plaatjes posten en het bestand toevoegen.

Groet Ron.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Hallo allemaal,

De aanpassing is uitgevoerd dus zoals beloofd hierbij de plaatjes.


Schaduwstation en klimspiraal  :thumbup:


Hoofdspoor en station  :thumbup: industrie en rangeer  :help:


Wachtsporen station  :thumbdown: (naar mijn idee nog net te kort)

Dus aan het industrie/rangeer terrein moet nog wat gesleuteld worden en als het kan de wachtsporen nog iets verlengt.

Speciale dank voor Rob (speeltmettreintjes)

Groet Ron.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Halve zolder ter beschikking.
In vergelijking met je station zijn die wachtsporen inderdaad te kort. Is het geen optie die te verleggen naar de onderzijde, daar heb je 3,66 meter ter beschikking. Op de huidige plaats een lengte van 3,2 meter. Dat scheelt al 40 cm. En dan de wisselstraat tot in de bocht leggen, win je nog een paar cm. Of andere mogelijkheid: Het doorgaande spoor naar achteren houden en de wachtsporen vooraan. Dan kun je het geheel door de bocht leggen en heb je effectief circa 4,5 meter lengte ter beschikking. Begrijp je? Hetzelfde principe als in je schaduwstation rechtsboven.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
Langer maken van de opstelsporen is niet zo moeilijk. Wat me echter wél moeilijk lijkt, is zorgen dat alle verborgen sporen straks ook nog bereikbaar zijn. Dat komt enerzijds doordat er boven de opstelsporen relatief weinig werkruimte is en ten tweede doordat de stationssporen in de weg liggen als je bij de verborgen verbindingen moet zijn. Het lijkt me dat het veranderen van de opstelsporen daarbij niet zo veel verschil maakt. Voor zover mogelijk heb ik rekening gehouden met de bereikbaarheid, maar of het voldoende is, weet ik niet.

Omdat er een sterk verband is tussen bereikbaarheid en de hoogteverschillen, heb ik die ingevoerd. Daarbij heb ik een paar keuzes gemaakt:
  • Het stijgingspercentage is nergens groter dan in de binnenbocht van de klimspiraal.
  • Het hoogteverschil tussen boven elkaar liggende sporen is minstens 100 mm.
  • De stationssporen liggen vlak, op 900 mm.
Vervolgens heb ik de spiraal ingesteld op 100 mm per omwenteling, oftewel een stijgingspercentage van 2,91%. Dit heb ik ook weer gebruikt voor de verbinding tussen het station en de opstelsporen. Die sporen zijn niet al te lang. Om met 2,91% toch 100 mm lager te raken wanneer ze het onder het station door moeten gaan, moet de wisselstraat aan de linkerkant van het station alvast een stukje dalen. Bovendien heb ik een truc toegepast: door de paarse verbindingen niet strak langs de muur te leggen, zijn ze (iets) langer. En langer betekent meer hoogteverschil. Als de wisselstraat alvast 10 mm verliest, zijn de paarse en gele sporen nu net lang genoeg om op 800 mm uit te komen tegen de tijd dat ze onder het station door moeten gaan.

Een neveneffect van de extra bochten in de paarse sporen is dat ze minder ver van de rand van de baan liggen. Of dat voor de bereikbaarheid veel uitmaakt, weet ik niet. Aan de linkerkant zal het sowieso wel meevallen, daar komt immers een mangat. Helemaal rechts zal het vanaf de rand van de baan moeten. De afstand lijkt niet al te groot, maar je hebt daar maar iets meer dan 100 mm werkruimte. Het lastigst lijkt me het middelste stukje van de paarse sporen. Net niet meer bereikbaar vanuit het mangat, en vanaf de rand van de baan, onder het station door, kun je er ook al moeilijk bij. Misschien moet je daar maar een afneembaar stukje scenery bovenop zetten, maar ook dan ligt het station nog behoorlijk in de weg. Een groot, afneembaar stationsgebouw boven de sporen misschien? Afijn, die puzzel laat ik aan jou over.

De gele opstelsporen liggen onder het nog uit te werken rangeerterrein. Om daar meer werkruimte onder te hebben, moet dat liefst een stuk hoger komen te liggen dan het station. Daarom heb ik de engelsmannen op ±980 gelegd. Als dat ook de hoogte van het rangeerterrein wordt, heb je 185 mm werkruimte boven de opstelsporen. Dat moet genoeg zijn. Het laatste punt van zorg is nog de gele lus achterin de hoek. Te ver van de rand om te bereiken, en door het grote schaduwstation eronder lijkt een mangat ook geen optie. Ook daar mag je zelf een oplossing voor verzinnen.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Halve zolder ter beschikking.
Ik heb hier al even over nagedacht, sinds de bijdrage van Ron van gisteravond, en me afgevraagd of ik wel moest reageren.

Ik zou denk ik vanwege de bereikbaarheid van het onderste schaduwstation op het tussenniveau helemaal geen groot aantal lange opstelsporen willen hebben, maar me beperken tot alleen de rijlengte, dus slechts twee sporen zo ver mogelijk richting achterwand, eentje heen en eentje terug. Een toeschouwer is allang vergeten welke trein er een minuut geleden uit beeld verdween denk ik en het scheelt je veel problemen bij een calamiteit.

De reden is als volgt. Stel je voor dat het onderste schaduwstation helemaal volstaat met lange treinen en ergens in het midden achteraan is een trein ontspoord. Probeer die dan nog maar eens met 10cm hoogteverschil in de rails te frutten. Het enige dat je dan nog kunt doen is de trein er stukje bij beetje tussenuit vissen (koppelingen los maken etc.) en dat zal ook niet meevallen met slechts zo weinig hoogteverschil. Een hoogteverschil van 20cm is dan al een stukje fijner. Dat bereik je door het tussenniveau zoveel mogelijk weg te laten, dus dat niveau beperken tot het hoogst noodzakelijke.

Andermaal: slechts een mening! :) :thumbup:
Re: Halve zolder ter beschikking.
@Rob, bedankt weer voor deze geweldige bijdrage.


@1200Blauw, Ik lag vannacht (je moet wat als je niet in slaap kan komen) precies hetzelfde, allen had ik het idee om er 2 of 3 sporen van te maken.
(Uw mening wordt gewaardeerd.  :thumbup: )

@Henk, Ik begrijp wat je bedoeld, tegen de muur het doorgaande spoor en vooraan de wachtsporen. (ga ik ook mee puzzelen)  :thumbup:

Ik kan het schaduw station ook nog lager maken en een wenteling meer in de klimspiraal, b lijft het probleem van bereikbaarheid in de wachtsporen!
Het schaduw station heb ik nu op 500mm en het zichtdeel op 900mm, hoogteverschil 400mm, daar kan ik (nu nog) makkelijk tussen. Als de wachtsporen daar op 800mm komen zou dat voldoende moeten zijn omdat het schaduwstation daar 600mm diep is. (wordt wel krappe sokken).
Om het rangeer deel daar iets omhoog te maken is ook een optie, alleen zit ik daar met een schuin dak en kan het dus niet helemaal tegen de achterwand. (was in de plannen ook al niet).

Ik ga van het weekend wel even puzzelen met de oplossing van Rob (speeltmettreintjes), misschien kan ik van zijn bijdragen wat sporen verwijderen en kom ik beter uit qua hoogte en diepte en eventueel zoals Henk aangaf de sporen wisselen (voor- en muur- kant).

Genoeg te puzzelen dit weekend.  :-)

Allen weer bedank,
Groet Ron.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 03 september 2021, 02:52:53In vergelijking met je station zijn die wachtsporen inderdaad te kort. Is het geen optie die te verleggen naar de onderzijde, daar heb je 3,66 meter ter beschikking.

Bepalend voor waar de opstelsporen kunnen komen, is de plaats voor de onvermijdelijke keerlus. Dat betekent dat er sporen onder het station door moeten en om voldoende te dalen is een meter of 3 aan spoorlengte nodig. Daarmee valt de optie van opstelsporen langs de muur van 3,66 af, lijkt me. En dan heb ik het nog niet eens over de bereikbaarheid.

Eerlijk gezegd zie ik geen goed alternatief voor de keerlus dan rechtsachter in de hoek. Weliswaar is dan bij een probleem ver achterin de bereikbaarheid niet ideaal, maar een betere plaats zou ik niet weten. Met de keerlus in de hoek vind ik het logisch om de opstelsporen ongeveer te leggen waar Ron ze ook al had gedacht. Ongeveer, want ze kunnen langer en de zes sporen hoeven niet strak langs de muur. Uitgaande van 60 cm als breedte van de baan, kunnen ze zelfs nog iets naar links, dan liggen ze vlak langs de rand, dus dat heb ik uitgewerkt. De parallelafstanden zijn trouwens allemaal kleiner dan 77,5 mm, daardoor liggen de achterste sporen ook minder ver weg. Het scheelt maar 5 à 6 cm, maar alle kleine beetjes helpen, nietwaar?
Re: Halve zolder ter beschikking.
Rob ik sta elke keer weer versteld van de snelheid waarmee jij telkens de baan weet aan te passen naar een beter plan.  :thumbup: :thumbup:
Nou zat ik van de week (s'nachts) ook te denken aan wat 1200Blauw schreef over minder wachtsporen (dacht zelf aan 3 sporen) zodat er meer bereikbaarheid was.
Hoe sta jij daarin? Die 3 zouden voldoende moeten zijn om niet de zelfde trein terug te zien in het station.

Groet Ron.

Ps. (de antwoorden zullen wat langer duren, ga eerst nog even op vakantie).

Re: Halve zolder ter beschikking.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
Citaat van: RoCoMaDu-26 op zondag 05 september 2021, 14:22:50Nou zat ik van de week (s'nachts) ook te denken aan wat 1200Blauw schreef over minder wachtsporen (dacht zelf aan 3 sporen) zodat er meer bereikbaarheid was. Hoe sta jij daarin?

Die wachtsporen zie ik niet alleen als middel om variatie in de treinen bij het station te krijgen maar ook als extra opstelruimte, als aanvulling op het grote schaduwstation. Naar mijn idee kun je nooit te veel opstelruimte hebben. Vooropgesteld dat het bereikbaar is, zou ik zo veel mogelijk opstelruimte maken. Als je de industrie wat verhoogd aanlegt, zijn de vijf wachtsporen zijn redelijk tot goed bereikbaar, alleen voor de sporen in de hoeken moet je wat verzinnen.

Voordat je omwille van de bereikbaarheid minder wachtsporen maakt, zou ik eerst nadenken over oplossingen voor twee grotere problemen met de bereikbaarheid bij dit ontwerp: de paarse verbinding langs de muur en de gele keerlus in de hoek. Pas als je weet hoe je dat gaat aanpakken, lijkt het me zinvol om te overwegen de bereikbaarheid van de wachtsporen te verbeteren. En dan denk ik niet aan het weglaten van een wachtspoor, maar eerder aan het aanpassen van de gele wisselstraat onder het station: daar heb je slechts 10 cm hoogteverschil en zoals ik het had getekend, is de afstand van de rand tot het verst liggende spoor zo'n 60 cm. Met mijn armen kom ik daar niet tussen, daar zou ik al een grijper moeten gebruiken. Met een andere wisselstraat is die afstand best terug te brengen. Simpel gezegd, hoe kleiner die afstand, des te korter de opstelsporen kunnen zijn.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Hallo Rob,

Ik heb het plan van je overgenomen en ben zéééér tevreden.
Is het misschien een idee om nog een klimspiraal(tje) aan te leggen, links en/of rechts van het station.
Ik heb even gemeten en als ik rechts 10cm van de muur ga kan ik 8,5cm omhoog (vanwege schuin dak).
Het station mag van mij best hoger komen te liggen.
Ik was al wat aan het puzzelen maar krijg het niet (sluitend) voor elkaar. Ik moest telkens het station naar links schuiven.
Misschien weet jij een oplossing

Groet Ron.

Re: Halve zolder ter beschikking.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
Een spiraal aan de linkerkant van het station past niet. Uitgaande van vlak liggende stationssporen kan de daling ingezet worden bij de wisselstraat, te beginnen met de drie 24612's, maar vanaf dat punt is er simpelweg niet de ruimte om genoeg hoogteverschil te maken zonder sterk te dalen. De paarse sporen lopen niet voor niets zo ver naar rechts voordat ze onder het station door gaan.

Rechts een spiraal gaat ook nauwelijks. Als het alleen om stijgingspercentages en hoogteverschillen zou gaan, zou het weliswaar makkelijk kunnen, maar zonder bijzondere maatregelen zullen de sporen in de spiraal onbereikbaar zijn: door het onderliggende schaduwstation is het niet mogelijk om een mangat te maken. Bovendien betekent een spiraal dat de erboven liggende wisselstraat van het station erg ver van de rand van de baan komt te liggen. Alweer een uitdaging voor de bereikbaarheid.




Ik kreeg nog een idee over het bereikbaar maken van de gele wachtsporen annex keerlus. Daartoe heb ik de wisselstraat onder het station zodanig veranderd dat de wissels minder ver van de rand van de baan liggen. Het gevolg is dat de wachtsporen korter zijn, maar door ook aan de andere kant de wisselstraat aan te passen wordt dat weer goedgemaakt. Het belangrijkste is echter dat de keerlus nu voor een groot deel netjes onder de zichtbare sporen ligt, waardoor het mogelijk is om een mangat in die lus te maken. Dat was dus het idee dat ik had gekregen. Daarbij denk ik aan een mangat met afneembare scenery om ook de zichtbare sporen in de hoek bereikbaar te maken want die liggen inmiddels behoorlijk ver van de rand.

Nadat ik de wachtsporen annex keerlus had veranderd, heb ik nog wat rangeersporen neergelegd. Ik heb daarbij niet zozeer gedacht aan rangeermogelijkheden, maar aan de gele sporen er onder. Het duidelijkst komt dat naar voren bij het diagonale spoor dat boven een stukje van de keerlus ligt. Daar ligt het niet in de weg, terwijl een spoor boven het mangat lastig zou zijn bij het maken van afneembare scenery. Een ander aandachtstpunt bij het leggen van de rangeersporen  is dat zowel de wisselstraat aan de rechterkant van het station als de gele wisselstraat eronder bereikbaar moeten blijven. Dat is de reden dat de rangeersporen, afgezien van dat diagonale, nergens ver van de muur liggen. Zoals ik het heb getekend, is de baan langs de muur van 320 cm op het smalle deel slechts 60 cm. En de kortste afstand van de rand tot de muur van 365 cm is ook maar 65 cm.

Na deze aanpassingen denk ik er nog twee belangrijke aandachtspunten voor de bereikbaarheid zijn: een klein deel van de paarse sporen tussen het station en de muur, en delen van het grote schaduwstation.


Citaat van: RoCoMaDu-26 op maandag 06 september 2021, 21:01:35Het station mag van mij best hoger komen te liggen.

De aangegeven hoogtes zijn natuurlijk relatief. Min of meer willekeurig had ik het station op 900 gelegd. Daaruit volgden de wachtsporen op 795; door de iets aangepaste wisselstraat kan dat nu naar 790. Om daar genoeg werkruimte boven te creëren, wilde ik het rangeergedeelte een stuk hoger dan het station en dat is bereikt door ook maar meteen de beide engelsmannen hoger te leggen. Zo kunnen de treinen makkelijk oversteken tussen de twee rangeer-/industriegebiedjes. Tenslotte kun je met de spiraal net zo ver naar beneden als je wilt. Met 4,5 omwentelingen komt het schaduwstation op ±500 cm. Lager zou ik niet gaan want dan kun je van onderen niet meer goed in de spiraal komen. Misschien is 500 voor jou zelfs al te laag. Voor meer ruimte boven het schaduwstation moet je gewoon de bovenbaan hoger leggen -  voor zover het schuine dak dat toelaat natuurlijk. Of je vraagt aan Peter de geluidsman hoe hij een spiraal met uitneembaar segment heeft gemaakt.
Re: Halve zolder ter beschikking.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Halve zolder ter beschikking.
Leuk Rob, moet dat mangat dan rechtsboven in de hoek komen, begrensd door de gele en de blauwe sporen? Daar ligt toch een schaduwstation onder? Hoe wil je daar dan inkomen?
Re: Halve zolder ter beschikking.
Hallo Rob, wederom bedankt voor deze uitwerking van het sporenplan.
Ik vind het helemaal "te gek" zo.
Over de bereikbaarheid maak ik mij nog niet zo'n zorgen, ik kom (nog) makkelijk onder de 40cm door.
En als ik het zo bekijk; -als ik van de keerlus van de wachtsporen een deel uitneembaar maak kan ik daar ook in de hoek komen.-
Het industrie terrein wou ik al uitneembaar (eventueel opklapbaar) maken.

Helaas kan ik de sporen (aansluitsporen station) niet hoger maken dan 900mm vanwege het schuine dak daarboven

Hallo Henk, je heb helemaal gelijk dat er nog een schaduwstation onder komt, maar met een verwijderbaar deel in de keerlus zou het moeten lukken om ook in de hoek te komen.

Hieronder het volledige plan:
Het schaduwstation en klimspiraal:


Het klimspiraal, industrie en hoofdstation:


De wachtsporen:


3D zichtdeel:


3D complete plan:


Met de hoogte kan ik nog wel wat spelen om er geen vlak landschap van te maken.

Als bijlage het complete plan in "any".

Groet Ron
(die na zijn vakantie gaat beginnen met bouwen  :-) )
Re: Halve zolder ter beschikking.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 07 september 2021, 15:13:42
Leuk Rob, moet dat mangat dan rechtsboven in de hoek komen, begrensd door de gele en de blauwe sporen? Daar ligt toch een schaduwstation onder? Hoe wil je daar dan inkomen?

Zoals Ron het van plan is, liggen de voorste sporen van het schaduwstation inderdaad wat in de weg, maar ze beslaan maar een klein deel van het mangat. Ik verwacht dat het met een enigszins flexibel lichaam geen enkel probleem is om er in te komen, je hoeft immers alleen maar onder het spoor van de gele keerlus door en dat ligt op 790. Ruimte zat. De toegang tot het mangat in de spiraal is veel krapper, dat lijkt me heel wat lastiger. Om in het mangat iets aan de baan te kunnen doen, zullen wel twee of drie van de sporen van het schaduwstation leeg moeten zijn, maar dan moet ook dat mogelijk zijn. C-rails is sterk genoeg om op te zitten of staan. Als het zo uitkomt, zit ik er ook wel eens op (met een kussen, dat wel, dat zit prettiger). Hieronder heb ik een plaatje toegevoegd waarop de vrij te laten sporen gemarkeerd zijn.

Als blijkt dat dit toch teveel gevraagd is, kan er nog gemakkelijk wat gesleuteld worden aan het schaduwstation. Bijvoorbeeld door langs de muur van 256 een paar sporen minder te maken en pas langs de muur van 320 meer sporen toe te voegen. Sterker nog, daar hoeft het niet bij 6 te blijven, er passen makkelijk 8. Ze zijn daar bovendien prima bereikbaar: minder dan 60 cm van de rand van de baan en veel ruimte er boven. Dat sleutelen kan sowieso geen kwaad. Zo vind ik de wissels vlak bij de spiraal te slecht bereikbaar, dat zou ik niet zo doen. En over de bereikbaarheid van de sporen onder het station hebben we het eerder al uitgebreid gehad.
Re: Halve zolder ter beschikking.
CiteerOver de bereikbaarheid maak ik mij nog niet zo'n zorgen, ik kom (nog) makkelijk onder de 40cm door.

Het gaat daar niet om: om te kunnen werken moet je kunnen zitten en ook nog een arm door het mangat krijgen. Dan lijkt met een minimale hoogte van de vloerplaat van 70 cm geen overbodige luxe voor een normaal gebouwd mens (170-180 cm hoog). :warning: Bovendien zit het mangat in een hoek zodat je niet om je as kunt draaien.
Ik zou eerst een proberen met een stuk karton van 1m x 1m waarin je een mangat uitknipt, en nagaan of er in uw banenplan voldoende ruimte is voor je hoofd en je voldoende vrije armslag hebt terwijl je toch nog comfortabel kunt zitten.
Ik spreek van ondervinding: ik moet dikwijls het werk daar overlaten aan mijn kleinzoon. Maar eerlijk is eerlijk: zelf ben ik niet van de lenigsten! :-)

Jos
Re: Halve zolder ter beschikking.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Halve zolder ter beschikking.
Omdat de sporen van het schaduwstation op sommige plaatsen slecht bereikbaar waren, of, bij de gele lus, enigszins in de weg lagen, heb ik er nog een keer naar gekeken. Met een iets andere opzet zijn bijna alle sporen redelijk tot goed bereikbaar te maken.

Wat is er allemaal gewijzigd? Wel, aan het begin zijn de twee slechtst bereikbare wissels weggelaten (om de overige twee te bereiken, is nog wel enige lenigheid vereist). Dat is niet alleen beter voor de bereikbaarheid, maar doordat er nog maar 4 parallelsporen liggen, wordt ook het werken in het mangat binnen de gele lus wat makkelijker.

Ten tweede zijn er, ter compensatie van de verdwenen opstelsporen, langs de muur van 320 twee sporen extra gekomen.

Ten derde, en het meest ingrijpend, zijn de wijzigingen van de sporen onder het hoofdstation. Met 8 parallelsporen op een hoek van 21,4° ten opzichte van de muur, hetzelfde als de stationssporen, wordt de ruimte optimaal benut. Alleen de sporen rechts in de hoek liggen nog wat ver van rand of mangat, voor de rest lijkt het me allemaal goed te doen, temeer daar alle wissels nu dicht bij de rand van de baan liggen.

Tenslotte nog een opmerking over het omloopspoor: op een bepaald punt lijkt dat misschien te dicht bij een bocht 24530 te liggen, maar dat is maar schijn. De parallelafstand is daar ±58 mm en bij zo'n ruime bocht is dat ruim voldoende.