Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Problemen bij programmeren M83 decoder

Gestart door E103.1 dinsdag 31 december 2019, 19:27:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Problemen bij programmeren M83 decoder
Heb een verhelderingsvraag en een probleem.

Verhelderingsvraag:
Kan ik elke uitgang van een M83 gebruiken voor het aansluiten van een ontkoppelrail.
Op deze wijze van ik met één decoder 8 ontkoppelrails aansluiten.

Probleem:
Vanmiddag al een uur aan het klo* geweest met het programmeren.
Ik schakel met DCC.
Decoder vertoond raar gedrag. Zie video hieronder.
https://youtu.be/U87uOzFdJxc
Als ik ga schakelen dan gaat hij repeterend schakelen. Weet niet hoe ik dit uit moet krijgen.

Start adres heb ik op 80 ingesteld via de DIP-switch.


Wat doe ik verkeerd?
CV-waarden??? Moet ik ergens op letten of anders instellen?

Of kan ik beter de M84 gebruiken. (met duurstroom in/uit schakelen)

Werner
Re: Problemen bij programmeren M83 decoder
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Problemen bij programmeren M83 decoder
Met de M83 moet het ook lukken.
Beide ontkopperails op hetzelfde adres, maar op een andere poort.

Gebruik je de CS2 of CS3? Dan moet je ontkoppelrail als artikel kiezen.

John
Re: Problemen bij programmeren M83 decoder
Ik heb ook een artikel 'ontkoppelen' gekozen op de CS3, zie onder.


Werner
Re: Problemen bij programmeren M83 decoder
Heb je de decoder ook al eens onder MFX aangemeld? en geeft dat dan het zelfde resultaat.
Re: Problemen bij programmeren M83 decoder
Ga ik morgen ff proberen. Moet nu borrelen  :D
Re: Problemen bij programmeren M83 decoder
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Problemen bij programmeren M83 decoder
Ontkoppelrails kun je met iedere uitgang van een m 83 besturen. Anderhalf jaar geleden heb ik m'n eerste m 83 aangeschaft, juist omdat ik ontkoppelrails digitaal wilde bedienen. Als besturing gebruikte ik een MS 2 en daarmee heb ik hem geprogrammeerd. Kostte wat tijd om te bestuderen hoe dat precies moest, maar toen ik dat eenmaal doorhad, was het niet moeilijk meer. In eerste instantie was echter de ontkoppeltijd véél te kort. Er gebeurde wel wat, maar onvoldoende om te ontkoppelen. Maar zo'n puls-effect als in jouw video, dat had ik niet. Ik had één keer stroom. Wat later heb ik daarom eens geëxperimenteerd met de ontkoppeltijd (zie Wat is een geschikte schakeltijd voor ontkoppelrails (met een m83 decoder)?

Naast de technische handleiding bij de m 83 vond ik de Themen Special "Der neue Digital-Decoder m83" heel bruikbaar (even naar beneden scrollen). Met de MS 2 heb ik het programmeren precies zo gedaan als in deze special: de decoder instellen op DCC voor het programmeren, daarna op MM voor het gebruiken. In de technische handleiding staat beschreven welke CV-waarden aangepast moeten worden, maar als ik het nu weer lees, moet ik direct toegeven dat het uitblinkt door onduidelijkheid. Er worden temen als 'Pulsbreedte' en 'Periode' gebruikt, maar wat betekent dat nou precies? Dat staat er niet. Proefondervindelijk ben ik er destijds achtergekomen dat het voor een ontkoppelrails om 'Periode' gaat. Daarmee kun je instellen hoe lang je wilt ontkoppelen, in eenheden van 0,05 s. Zo betekent CV 114 = 40 bijvoorbeeld 2 seconden stroom leveren aan uitgang 1 van de m 83. Voor de overige uitgangen kun je de 'Periode' instellen met CV's 117, 120, 123 enzovoorts. Mocht je niet meer zeker weten wat de toestand van jouw m 83 is, kun je hem eerst even resetten door CV 8 = 8 te maken.

Bijna een jaar geleden ben ik overgestapt op een CS 3. Ik verander wel eens iets op m'n baan en soms moet ik dan ook de programmering van de m 83's aanpassen. Met de dialogen van een CS 3 gaat dat veel gemakkelijker dan het gepriegel met CV's met een MS 2, maar toch begin ik vaak met een reset van de decoder zodat ik zeker weet in welke toestand hij is. Daarna programmeer ik wat ik wil. Inmiddels stuur ik er 6 ontkoppelrails, een driewegwissel en een heleboel gewone wissels mee aan.
Re: Problemen bij programmeren M83 decoder
@Speeltmettreintje
Hoe heb jij CV33 ingesteld. Op 8 adressen? Dus elke uitgang is een adres?
Bij mijn geval zou het adressen 80/81 82/83 84/85 en 86/87 voor de ontkoppelaars.
Of zie ik dit verkeerd.

Zou je mij anders de instellingen kunnen geven vasn de decoder en CS3. Misschien kan ik door een simpel copy-past deze bij mijn decoder toepassen.
Misschien dat het dan wel lukt.
En als je met MFX schakelt is dat geen probleem. Dan pas ik dit gewoon toe voor dit onderdeel.

Werner
Re: Problemen bij programmeren M83 decoder
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: Problemen bij programmeren M83 decoder
Hoi Werner,

Het adres van jou M83 is zoals de dipswitch staat 21 x 4 -3 = 81
Dus de adressen 81 t/m 84.
In de CS3 moet je een meervoudige decoder aanmaken met adres 81.
Daar kan je per adres 2 ontkoppelrails definiëren, aan de rode uitgang en aan de groene uitgang.

Zo te zien heb je nu enkelvoudige ontkoppelrails aangemaakt. Dat kan ook met 2 ontkopppelrails per adres
waarbij de ene de optie rood heeft en de andere de optie groen. Omdat de ene ontkoppelrail al een adres heeft
en de andere hetzelfde adres moet hebben staat het adres in de CS3 op rood. Dat gewoon negeren en op OK klikken.
Re: Problemen bij programmeren M83 decoder
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Problemen bij programmeren M83 decoder
Om te beginnen met CV 33: daar heb ik niets mee gedaan. In de documentatie van de m 83 kan ik er trouwens ook niets over terugvinden.

Hoewel de foto wat onduidelijk is, lijkt het me dat de dipswitches van de m 83 goed staan voor de adressen 81 t/m 84. Ook op de schermprintjes van de CS 3 zie ik niet direct iets vreemds. En dat de ontkoppelrail überhaupt iets doet als je hem via de CS 3 probeert te gebruiken, ook al is het een vreemd effect, betekent dat de draadjes waarschijnlijk ook allemaal goed zijn aangesloten.

Ik vind het lastig te beoordelen wat je nu precies hebt gedaan waardoor je dat rare effect hebt bereikt. Als de m 83 zich in de standaard toestand bevind en je bedient er via de CS 3 een ontkoppelrail mee, moet hij een fractie van een seconde omhoog komen, meer niet. Tenzij je blijft drukken natuurlijk, dan komt hij steeds weer een fractie van een seconde omhoog. Is dat misschien wat jij doet? Als het iets anders is, adviseer ik om eerst de m 83 te resetten, anders is er nog niets aan de hand.


Ik heb nog eens gekeken hoe het bij mij zit. Hieronder staan de plaatjes.

Als eerste een plaatje van wat magneetartikelen, met de CS 3 in modus 'Bewerken'. Na het selecteren van een ontkoppelrails verschijnt er een dialoog waarin de instellingen van de decoder voor die ontkoppelrails bewerkt kunnen worden (oftewel de m 83), zie het tweede plaatje. Om in te stellen dat het ontkoppelen lang genoeg duurt, ga je naar het tabblad 'Configureren'.

In dit tabblad kun je allerlei details van de m 83 bekijken en bepaalde instellingen aanpassen. Voor ontkoppelrails moet je daarvoor naar 'Output', de onopvallende knop linksonder. Je moet er maar opkomen. Ik kwam erachter doordat ik gewoon alles uitprobeerde.

Het laatste plaatje toont de dialoog die dan verschijnt, met mijn instellingen voor een m 83 met ontkoppelrails op de eerste vier uitgangen (adressen 25 en 26) en wissels op de laatste vier (adressen 27 en 28). Voor de ontkoppelrails gaat het uitsluitend om de periode. Volgens de handleiding van de m 83 is de schakelduur gelijk aan 0,05 s maal de periode. '40' betekent dus dat deze vier ontkoppelrails 2 seconden lang actief zijn. Voor m'n gevoel duurt het wat langer, maar ik kan het best fout hebben. Ik heb het niet getimed.


P.S. De CS 3 kent twee verschillende ontkoppelrails: naast de gewone (voor H0) is er ook nog een speciale voor spoor 1. Als je die abusievelijk hebt gekozen, weet ik niet wat er gebeurt.
Re: Problemen bij programmeren M83 decoder
Dank voor de heldere uitleg. In ieder geval uitgebreider dan in de handleiding.
Helaas werkt het nog steeds niet.
Heb vanavond de decoder meegegeven aan mijn leverancier, die gaat controleren of er misschien een fout in zit.

Werner
Re: Problemen bij programmeren M83 decoder
Beste Werner,

Allereerst nog de beste wensen! Zie ik het goed op het filmpje dat de gele draad aangesloten is op de rode aansluiting en de blauwe op de 1? Verder is het ook niet duidelijk wat nu rood en bruin is bij de aansluiting voor het signaal. Wellicht dat daar een klein foutje is gemaakt?

Groetjes,

D1bbes
Re: Problemen bij programmeren M83 decoder
Blauw = B(ruin) en Geel = Rood (kleuren komen nog uit mijn Lenz periode  :) )
Als je deze omdraait, dan krijg je zo wie zo een storing. Decoder gaat geluiden maken. Heb het even getest.

Werner
Re: Problemen bij programmeren M83 decoder
Beste Werner,

Bedankt voor de verduidelijking, maar hoe heb je de ontkoppel rails aangesloten? Het lijkt nu namelijk of je de gele draad hebt aangesloten op de rode uitgang en de blauwe draad op de aansluiting met de 1. Normaal sluit je de gele draad op de 1 en de blauwe draad op het de aansluiting met het groene of rode bolletje. Mocht dit zo zijn dan heb ik niks gezegd!

Met vriendelijke groet,

D1bbes
Re: Problemen bij programmeren M83 decoder
@D1bbes,

Maakt het uit dan, geen of blauw voor de ontkoppelaar?
Bij analoog is het ook geen probleem.
Ik zal eens kijken of het andersom wel werkt.
Decoder ligt nu bij mijn leverancier, dus zal ff duren.

Werner
Re: Problemen bij programmeren M83 decoder
Bij analoog bedrijf maakt het niets uit, ik zie niet in waarom dat in dit geval wel zo zou zijn...
Re: Problemen bij programmeren M83 decoder
Dag iedereen,

Interessant draadje, alleen kan ik die optie 'output' niet vinden...

Zou het kunnen zijn omdat mijn decoders in DCC staan?

Of is er een andere reden?

Heb ook CS3 ter beschikking.

Alvast bedankt voor de tips

Mvg,
Dany
Re: Problemen bij programmeren M83 decoder
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Problemen bij programmeren M83 decoder
 @citaat
Of het aan DCC ligt, weet ik niet. Zou best kunnen. Mijn decoders schakelen met MM en dan staat 'Output' linksonder:

https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=77878.0;attach=185450;image