Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

diode truc

Gestart door ns1200 maandag 30 augustus 2021, 20:03:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
diode truc
Lid sinds: 2016

offline
diode truc
Hallo,

Ik rijd met een Marklin installatie met C rails - CS1 en K83 decoders
Aangestuurd via Koploper software, de railstaven zijn daarom gescheiden voor de detectie van de trein
Ik merk dat sinds enige tijd de trein hapert op bepaalde railstukken
De installatie van een diode helpt maar omdat het probleem zich op heel veel railstukken voordoet, is mijn vraag:
is er een mogelijkheid om de diode truc in EEN KEER voor de gehele installatie uit te voeren?
Dat is veel minder werk dan voor alle individuele railstukken een diode te installeren

Hoor graag
Re: diode truc
Lid sinds: 2011

offline
Re: diode truc
Eenmaal per geïsoleerde sectie. Niet per railstuk en helaas ook niet in een keer voor de hele baan.
Re: diode truc
Lid sinds: 2016

offline
Re: diode truc
Hallo Goffer,
Per geïsoleerde sectie inderdaad.
Als jij dit ook toepast, welke diode kan ik het beste gebruiken?
Heb jij een specificatie?
Re: diode truc
Lid sinds: 2011

offline
Re: diode truc
Citaat van: ns1200 op maandag 30 augustus 2021, 20:43:13
Hallo Goffer,
Per geïsoleerde sectie inderdaad.
Als jij dit ook toepast, welke diode kan ik het beste gebruiken?
Heb jij een specificatie?


Ik weet niet wat de beste is maar ik had de Schottky BY251 en die voldeed.
Re: diode truc
Seinwezen
gast

Re: diode truc
Je kan de diode bij de bezetmelder plaatsen. Of bezetmelders kopen waar de diodes al inzitten.
Dat is het makkelijkste.

Groeten Sander
Re: diode truc
Lid sinds: 2010

offline
Re: diode truc
Citaat van: ns1200 op maandag 30 augustus 2021, 20:03:54

De installatie van een diode helpt maar omdat het probleem zich op heel veel railstukken voordoet, is mijn vraag:
is er een mogelijkheid om de diode truc in EEN KEER voor de gehele installatie uit te voeren?
Dat is veel minder werk dan voor alle individuele railstukken een diode te installeren

Hoor graag

Nee helaas heb je de blokkeerfunctie van de diode in de verbinding melder <-> normale rails nodig.
De stroom mag daar maar een kant op lopen.Anders geeft je melder bezet aan. Je overbrugt dan je net geknipte scheiding tussen de railstaven. :D :D 

Mvg Robin
Re: diode truc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: diode truc
Railstaven schoon en één verbinding tussen de S88 massa en de railmassa?

Groet, Anne W
Re: diode truc
Lid sinds: 2008

offline
Re: diode truc
Het staat allemaal prachtig beschreven in de wiki. Inclusief type diodes en aansluitschema.
Re: diode truc
ACTS.zuid
gast

Re: diode truc
De diodetruuk kan zinvol zijn op een stopsectie om te voorkomen dat een lok niet wegrijdt. Als treinen op vele railstukken haperen is er echt iets anders aan de hand.

Gr, Ben.
Re: diode truc
Lid sinds: 2016

offline
Re: diode truc
Hallo Ben,
Daar heb je denk ik gelijk in
Ik heb de indruk dat ergens in mijn installatie de afvoer onvoldoende is waardoor ik ook de indruk heb dat de treinen de laatste tijd (voorheen dus niet) wat "moeizamer" rijden.
Alleen waar dat door veroorzaakt wordt, heb ik nog niet gevonden
Op de railsecties waar de trein last heeft van verminderde afvoer, werkt de diode wel
Het probleem doet zich niet voor bij alle treinen: gebeurt hoofdzakelijk bij de wat oudere locomotieven en locs die slipbanden kruiselings hebben
Re: diode truc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: diode truc
Hi Rudolph,

Het feit dat sommige loks wel goed rijden, geeft aan dat je loks onderhoud nodig hebben.
Af en toe een drupje olie is niet voldoende.
Ik lees dat onder andere je Strukton lok 37658 veel last heeft van massa problemen.
Als het goed is zit er op elk draaistel een massadraad gemonteerd die naar de print gaat (soldeerlipje en schroefje op draaistel).
Het kan ook zijn dat de lagerbussen die om de wielas zitten, gewoon vervuild zijn.
Controleer of het massdraadje nog in orde is en haal zonodig de wielassen uit de draaisellen en week deze schoon in een badje wasbenzine en daarna de lagers weer smeren met een drupje olie.
Maak de lagerzittingen in het draaistel ook schoon met een wattenstaafje in wasbenzine gedrenkt.
En vervang eventueel ook de antislipbandjes, deze zijn ook vaak vervuild, dus maak ze goed schoon en kijk of ze nog stevig om de wielen zitten.
Grote kans dat je massa probleem verholpen is, mits je rail goed schoon is.

PS: Alleen wasbenzine gebruiken, GEEN terpetine gebruiken, dat is vet.
Re: diode truc
Lid sinds: 2016

offline
Re: diode truc
Hallo Ad,

Naar aanleiding van jouw bericht heb ik mijn MAK Strukton eens opgemaakt.
Zie de bijgaande foto's
Aan de linkerkant zie ik op de print een aangesloten bruine draad. Deze komt - zie de andere foto's - vanuit het draaistel
Op een andere foto zie je dat van het tweede draaistel geen massadraad komt. Ik kan overigens niet zien dat er een massadraad los ligt.

Zou dat de oorzaak van het haperende gedrag kunnen zijn?
Re: diode truc
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: diode truc
Er komt van het door jou genoemde draaistel wel een bruine draad, is de draad die door het gat in het chassis naar beneden loopt.