Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De modelspoorbaanfoto's van Frank

Gestart door frank-103 zaterdag 30 januari 2016, 17:57:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hopla! En weer een knappe lok!
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Het laatste stukje naar die winkel had je ook nog wel kunnen fietsen, Frank  :D
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
@Laurent: wie zijn neus   ehh   buffers schendt, schendt zijn aangezicht? :D

@Tony: dat heb ik ook gedaan, al was het om de fiets in de gaten te kunnen houden, Badhoevedorp is erg dicht bij Amsterdam, zo'n fiets is sneller weg dan ik een paar buffers kan afrekenen! Maar de ingang van Harlaar is niet zo fotogeniek, dit geeft een leuker plaatje.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Het treinengebeuren staat door het coronavirus nog steeds op een laag pitje, op de zolder met mijn neven Erik en Richard knutselen aan de spoorbaan kan niet coronaproof (op 1,5 meter), daar zijn onze zolders niet groot genoeg voor. En aan de tuintafel knutselen aan de locomotieven, daar is het weer niet steeds zo geschikt voor. Bovendien denken we dat het voortdurend ontsmetten van de locomotiefjes met alcohol vrij slecht is voor de lak.

Toch hebben we na het bezoek aan de stamtafel (Noord-Holland) besloten het treinen-knutselen op de dinsdagavond weer op te pakken. Dat begint op de spoorzolder van Erik met het laten rijden van wat
zijn nieuwe aankopen in de afgelopen coronaperiode, en van mijn Re 4/4 II.

- Piko railjet
- Mijn Marklin Re4/4 II in TEE kleuren
- Piko SBB Cargo 474 (bouwserie 189 van Siemens)
- De andere SBB Cargo locomotieven van Erik
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Vrijdag had ik met Erik (Erik01) afgesproken, waarbij we geheel toevallig langs meneer Huider in Heerhugowaard kwamen. Ik had bij meneer Huider een Artitec fietsenrijtuig gekocht van het type met afhangende koppelhaken, ik had al op internet gelezen dat ik Artitec om nieuwe koppelhaken kon vragen, maar nu we langs meneer Huider reden konden we daar natuurlijk ook even stoppen! Gelukkig kon meneer Huider mij voorzien van een paar nieuwe koppelhaken zodat ik vrijdagavond het fietsenrijtuig kon aanpassen. Halfuur werk, zo was me verteld...

- De fraaie Artitec doos is niet voorzien van een tekening of beschrijving hoe het rijtuig te openen.
- Vouwbalgen en onderstellen gaan er (te) makkelijk af.
- Met (ongebruikte) tandenstokers is de kap na 10 minuten klooien van het rijtuig af.
- Dan moet de vloerplaat nog los van de bodemplaat, voorzichtig de haakjes iets uitbuigen zodat niks afbreekt.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Monteren gaat daarna veel vlotter, al moet het in elkaar klikken ook voorzichtig gebeuren om er geen lijmfeest van te hoeven maken. De vouwbalgen besluit ik wel preventief vast te plakken, tevens blijken Marklin kortkoppelingen voor een te kort koppelen met mijn Marklin ICR rijtuigen te zorgen, het fietsenrijtuig wordt dan buffer tegen buffer uit de rails gelanceerd. Met de Artitec beugelkoppelingen gaat dat wel goed. De koppelhaken hangen wel op de goede hoogte!

Dan wordt het rijtuig aan de 1200-proef (wat niet achter of tegen de 1200 kan beland in de vitrinekast of in een doos onder de baan) onderworpen, gelukkig slaagt het rijtuig!

- Het rijtuig
- Beide geelgrijze 1200 worden gebruikt voor de 1200-test.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Fijn dat je rijtuig nu in een goed werkende staat is Frank, Huider is een mooie winkel waar ik graag rondkijk.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Frank,

Goed om te lezen dat jullie de draad weer oppakken door weer samen te komen voor een treinen-knutsel avond want dat leverde altijd prachtige foto's op van schitterend Zwitsers materiaal. :thumbup:
De Piko SBB Cargo 474 rijd hier ook heerlijk zijn rondjes verder zijn de foto's van de Cargo locs bij de rolbrug een lust voor het oog al viel mij op dat de Mak loc geen reling heeft is die er bewust afgehaald of hoort dat zo ?

Want hier in Michelstadt rijden er 2 Mak locs rond één Cargo uitvoering en eentje die helemaal rood is en hopelijk vanaf volgende week komt er nog een Mak Cargo uitvoering bij en ja weer een ander merk kijken hoe dit merk mij gaat bevallen.

Jouw Re 4/4 mag er zeker zijn zijn in deze prachtige kleurstelling. :favorite:

Bedankt voor het kijkplezier.

Groet Michel
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Mooie foto's ook weer Frank, echt top! dat fietsenrijtuig rijdt zo te zien dus ook prima over M-rails? Geen problemen met wissellantaarns etc?
Ook fijn dat je laat zien hoe je het rijtuig opent. Dat zie ik nu voor de eerste keer. Dank! :) :thumbup:
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
@Peter: Huider is een hele mooie winkel, uitgebreid assortiment, meneer Huider is ook zeer klantvriendelijk. Hij heeft alleen weinig koopjes/aanbiedingen die andere winkels soms wel hebben.

@Michel: Erik haalt bijna al zijn spoorbaan spullen van Marktplaats en beurzen, ik kan maar 1 of 2 van zijn locomotieven aanwijzen die uit de winkel komen (de Hollandpiercer op de foto), daardoor mankeert er ook aan veel materieel iets. De Piko 474 heeft een slechte decoder, daar moet een esu in, de hekjes van de Mak zijn bij een vorige eigenaar gesneuveld, hier en daar ontbreken buffers etc. Het is dan de uitdaging om alles te repareren en goed rijdend te krijgen. Volgens de laatste telling liggen er 17 'projecten'.
Piko heeft meerdere decoders gebruikt, ik heb in mijn Portfeeders Mak en Fyra 186 een Uhlenbrock decoder die 'zingt' bij het wegrijden, maar verder goed functioneert, in mijn OBB 1044 zit een nieuwe Piko geluidsdecoder, deze rijdt uitstekend en het geluid is ook erg goed.
Dan zijn er ook de Piko decoders die niet reageren op de regelaar, deze zit in de Piko 474 van Erik. Hierover staan de diverse forums ook vol. Even volle snelheid rijden en de lok reageert niet meer op de centrale, de spanning moet dan van de baan om de lok te stoppen. Oplossingen als analoog herkenning of lastregeling uitzetten zouden een oplossing kunnen zijn, ik zou deze decoder vervangen door een esu.

@Marcel: het fietsenrijtuig heeft Marklin wielen, ook van Artitec, en rijdt uitstekend op de baan. Geen problemen met wissellantaarns, het is ook niet zo'n lang rijtuig. Overigens rijden er al een ovaalramer en een stalen D van Artitec, gekoppeld aan diverse roco rijtuigen, eigenlijk allemaal probleemloos.
Ik kon ook geen foto's van het openen van zo'n rijtuig vinden, daarom ook mijn foto's! Ik hoop dat het anderen helpt het rijtuig te openen!
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Instructies hoe het rijtuig te openen vind je bij de fabrikant. ;)
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Fijn, dat je fietskar op de baan mag blijven, Frank  :thumbup:
Die fleurt zo'n sleep wel lekker op en is ook nog eens goed voor het milieu.
Fijnstof is toch al een ernstig modelbaanprobleem  :warning:
Hachelijk  B)

Grtz Tony
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
@Ben, ik heb niet op de site van Artitec gekeken, alleen in de doos van het rijtuig. Ik ben er standaard vanuit gegaan dat de kap op de bodemplaat geklikt zat, en dat was ook zo. Beetje voorzichtig proberen waar de haakjes zitten en het komt los, het is geen rakettechniek. Kopje koffie en een lekkere koek erbij, en zo'n rijtuig levert een uurtje ontspannen knutselen op!

@Tony: ik vind het een leuk rijtuig, het is een omgebouwd plan E postrijtuig met raampjes in het dak. Ik heb ook van Roco een plan W rijtuig, waar ik vroeger nooit in wilde zitten al ik met de intercity moest, in verband met het beperkte comfort in zo'n plan W. ;) Een drietal Marklin ICR, de Roco plan W en het fietsenrijtuig maken er toch net een andere intercity van dan een stam met 5 Marklin ICR.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Fraai die Fietskar, en mooi opgelost zo :thumbup:
Groetjes Egidius
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Het filmpje op youtube van de Amerikaanse versie van de Whitcomb vond ik heel overtuigend, de NS 2015 van Piko ging in bestelling! Woensdag kon ik mijn exemplaar ophalen, s' avonds mocht hij een testrondje rijden, voor foto's en een filmpje. Vanaf 25 december mag hij echt op de spoorbaan zijn rondjes gaan rijden. Ik vind het een erg fraaie lok die Piko heeft geproduceerd!

De opmerkingen over de decoder van de Piko lok herken ik wel, de winkelier in Badhoevedorp had ruim 30 minuten nodig om het adres van de lok te wijzigen, de optrek en afremvertraging aanpassen zal ook wel een drama worden. Ook ontspoort de lok met de sleper voor in een bocht waar nog nooit een lok is ontspoort. Waarschijnlijk ligt dat aan de sleper. Na 25 december ga ik verder kijken!

https://youtu.be/d4jCizUfAOg
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Frank,

Bijzondere loc en lekkere foto's. Jammer dat de rijeigenschappen nog niet helemaal top zijn, maar dat komt na de kerst vast goed.

Groeten,
Wico
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Frank,

Een zeer aparte loc om te zien ik zou bijna zeggen hij is mooi van lelijkheid.
Ook de kleur is niet verkeerd.
Ondanks de ontsporing wat zeker opgelost gaat worden heel veel (rij)plezier toegewenst na de feestdagen.

Groet Michel
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Wico bedankt, ik zal de sleper wat moeten verbuigen, vermoed ik. Dan zal hij daarna wel probleemloos rond rijden.

Hoi Michel, ik twijfelde ook erg of ik hem zou kopen, maar als museumlok met een aantal ketelwagens van Pieter Bon uit Zaandam zal hij het vast goed doen! Al had hij ook weinig moeite met een sleep IC rijtuigen.  ;)
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Tis een bijzonder ding en dat is het, Frank  :thumbup:
Hopelijk gaat het na de kerst wel Pikobello  ;)

Grtz Tony
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
 @citaat
We wachten de kerst af  :)
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Citaat van: frank-103 op zaterdag 02 oktober 2021, 18:18:38
Ook ontspoort de lok met de sleper voor in een bocht waar nog nooit een lok is ontspoort. Waarschijnlijk ligt dat aan de sleper. Na 25 december ga ik verder kijken!

https://youtu.be/d4jCizUfAOg

Tja, eigenlijk verbaast mij dat helemaal niet. Er hoort gewoon geen sleper onder een lok, niet in het echt en niet in model. Maar dat heeft "men" hier nog steeds niet begrepen.  ;)
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
@Tony: sommige locomotiefjes daar blijft de sleper een meeslepend  ;) drama, ik heb 3 br 86 staan die niet soepel over de wissels willen. Heel hachelijk!

@Wim: voor je het weet staat de kerstboom al weer in huis, de supermarkten hier liggen nu vol met Sinterklaas snoep, maar de paaseitjes liggen volgens mij al klaar in het magazijn!

@Henk: je hebt het over een modelletje van een diesellocomotief met een elektromotortje voor de aandrijving, in plaats van een dikke brandstofmotor, dat lijkt toch nergens naar! Dan maakt zo'n sleper ook niet meer uit.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Met enige regelmaat rijdt er een nieuwe lok de spoortafel op, de ene keer heeft deze een meer NS gehalte dan de andere keer. Van de nieuwste aanwinst is het NS gehalte beperkt.
De gelede Re 6/6 is van HAG en moet nog omgebouwd worden naar digitaal, de permanent magneet ligt dankzij Erik01 al in de voorraadkist, de decoder moet ik nog kopen. Wel of geen Zwitserse verlichting, daar ben ik nog niet uit.

De foto's zijn gemaakt met een nieuwe telefoon, die foto's vanuit het kikkerperspectief mogelijk maakt. Dat geeft leuke plaatjes van de HUSA en de OBB 1044, vind ik. Hachelijk?
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Mooie aanwinsten, Frank  :thumbup:
Vooral die geleedwielige Zwitser  :P

Ik heb je een mail gestuurd.

Grtz Tony
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Frank,

Mooie aanwinst die toch wel bijzondere Re 6/6. En Zwitsers is altijd goed :thumbup:. Ook de kikker foto's zijn zeer goed geslaagde plaatjes, daar zien we er graag meer van :P.

Groeten,
Wico
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
De Hag Re 6/6 was nog analoog, voor inzet op mijn spoortafel moet de lok gedigitaliseerd worden. Erik01 ging voor zijn Hag re 6/6 een permanent magneet bestellen en wilde er voor mij ook een meebestellen. Hoewel de ESU Lokpilot V5.0 decoders lastig te verkrijgen zijn door een internationaal chips-gebrek had meneer Huider in Heerhugowaard ze nog op voorraad. Niets stond nu een ombouw meer in de weg.

Vooral het losmaken van de oude spoel en het monteren van de nieuwe permanent magneet is een lastig klusje.

Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Het oude lampje moet vervangen worden door LED verlichting om de lok weer helemaal 2021 te maken.

Dan kan de decoder erin, even testen of de verlichting klopt met de draairichting van de wielen. Als dat klopt kan alles netjes vastgemaakt worden en de draadjes netjes opgeruimd.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Dan volgt het testrijden, eerst op de spoorbaan bij Erik en vanmiddag bij mij op de baan. De ombouw is geslaagd, er kan een mooie re 6/6 op de baan ingezet worden!

Voor de liefhebbers heb ik een filmpje!

https://youtu.be/Rd56V9UVpq0
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Frank,

Mooi fotoverslag van de ombouw en het filmpje als kers op de taart :thumbup:. Blijft een bijzondere loc die vroege Re 6/6.

Groeten,
Wico
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank

Hij loopt mooi Frank. Je zal er best blij mee zijn!

Die magneet is een heel gepiel inderdaad om het op z'n plaats te krijgen.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst!

Mvg Harry
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Prachtige ombouw reportage Frank.
Schitterende loc die het verdiend om op ge-update te worden wat weer meer rijplezier oplevert.
Heel veel rijplezier toegewenst met deze schoonheid.

Groet Michel
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Frank
Dank voor het delen van dit ombouw project.
Hij rijdt mooi rond, ?
Het resuultaat is een mooie aanwinst in je collectie.
Ga je de cv waarden nog aanpassen ?

Tijd dat ik mij exemplaar onderhanden neem.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
@Wico: bedankt. Deze gelede re6/6 is er één van 4 voorloopserie locomotieven, van de 3 gelede locomotieven is er 1 rood geschilderd, het is op zich dus een unieke lok. Ik heb zelf ooit een groene gelede re6/6 zien staan in Luzern.

@Harry: de permanent magneet bestaat uit 3 losse delen, dat maakt het extra lastig de magneet goed te bevestigen. De magneet zit nu muurvast, Erik01 schetste het losraken van de magneet waardoor de rotor klem komt te zitten. Dat zie ik bij deze lok niet gebeuren.

@Michel: bedankt! Ik vond dat de gelede re6/6 niet in mijn verzameling mocht ontbreken, inmiddels heb ik ook een gewone re6/6 op dat lijstje gezet. Ook een hele gave lok!

@Erik: zoals gezegd was vooral het monteren van de permanent magneet lastig, de rest van de ombouw was vrij standaard. Ook omdat we geen Zwitserse lichtwisseling hebben ingebouwd. De Esu decoder, een 59610 lokpilot v5.0, is beveiligd tegen wijzigen, het adres lukt me al niet met een ms2. De lok loopt verder uitstekend, ik zie ook geen noodzaak voor aanpassingen. Om het adres aan te passen gaat de lok een keer mee naar Laurent.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hallo Frank,

Mooie ombouw van een mooie lok.
Is er een 5 sterren ingebouwd of het hetzelfde anker geplaatst ?

En Wico dank je voor de aanvulling, deze had ik nog niet gezien. En ter aanvulling de 11602 heeft ook in het rood rond gereden. Oftewel beide schanierende loks.

M.vr.gr. Erwin
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hoi Frank,

Niet om je te verbeteren, maar ter lering ende vermaek (want ik wist het ook niet) onderstaande tekst uit de Wikipedia:

"De serie werd voorafgegaan door vier prototypen (11601 – 11604), die BBC en SLM in de herfst van 1972 aan de SBB leverden. Voor de statisch bepaalde, gelijkmatige oplegging van de locomotiefbak op de drie tweeassige draaistellen kozen de constructeurs voor uiteenlopende oplossingen in de vier protolocomotieven: 11601 en 11602 kregen een verticaal gedeelde bak met een scharnierverbinding in het midden, aan de onderkant van de bak (op niveau van de bufferbalk), die een verticale knikbeweging van de locomotief mogelijk maakt. Deze knikbeweging dient de gelijkmatige belasting van de draaistellen bij het berijden van promillageovergangen in de baan (verticale 'knikken' in het spoor); 11603 met een ongedeelde bak en soepeler secundaire vering (oorspronkelijk: luchtvering) van het middendraaistel (de simpelste oplossing); 11604 met ongedeelde bak en elektropneumatisch geregelde asdrukcompensatie tussen midden- en einddraaistellen.De voor 11603 gekozen oplossing was de simpelste, de goedkoopste en voldoende effectieve oplossing. Deze constructievariant werd daarom gekozen voor de serie. De eerste bestelling omvatte 45 machines (11605 – 11649) die SBB spoedig aanvulde met een tweede bestelling, dit keer van 40 exemplaren (111650 – 11689). De levering strekte zich uit van juli 1975 tot december 1980."

Grappig is dus dat het HAG model horizontaal scharniert, terwijl in grootspoor de geleding bedoeld was om de verticale beweging op te vangen (zie ook het scharnierpunt op de foto).

De 11601 en 11602 zijn oorspronkelijk in groen afgeleverd (periode III), maar reden later na revisie beide in het rood rond (periode IV). Maar het blijft een unieke loc :thumbup:.

Foto: Wikipedia

Groeten,
Wico
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Citaat van: ikke650 op donderdag 02 december 2021, 08:48:51

En Wico dank je voor de aanvulling, deze had ik nog niet gezien. En ter aanvulling de 11602 heeft ook in het rood rond gereden. Oftewel beide schanierende loks.

M.vr.gr. Erwin

Erwin, ik heb de tekst er op aangepast!

Groeten,
Wico
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank


Frank,

Ik ben even benieuwd naar jouw ervaringen met de ESU 59610. Daarvan heb ik er nog een aantal ongebruikt liggen die wachten op toepassing.

Dat is  toch gewoon een multi protocoller?  DCC/Motorola/Selectrix/M4? Luistert toch gewoon naar MFX dacht ik.
Hoezo beveiligd tegen wijziging? Ik ben even benieuwd nogmaals.

Ik heb 4 Hagjes omgebouwd met Lopi 4. Wijzig alles met Intellibox. Ik ben voornemens een Ecos te kopen juist omdat ik veel verschillende decoders heb en veel MFX-en. Ik zit dan te pielen met een oude 6021.

Kortom ik ben even benieuwd naar jouw lopi 5 / ms2 ervaring.

Mvg Harry

Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
@Erwin: we hebben hetzelfde 3polige anker teruggeplaatst.

@Wico: ik had wikipedia dus niet goed gelezen! Er waren maar 2 gelede locomotieven en beiden waren een deel van de tijd rood. Ga toch eens op zoek in mijn fotoboeken of ik de gelede lok in Luzern kan vinden, als ik daar een foto van gemaakt heb.

@Harry: klopt, het is de Esu lokpilot v5.0 voor dcc en mm en heeft m4 (mfx). Ik heb een MS2 voor het instellen van locomotieven en rijd met een 6021. Op het programmeerspoor meldt de lok zich direct aan met mfx, daarna zijn er maar een beperkt aantal instelmogelijkheden. Adres wijzigen kan dan niet (door mfx?). Het wijzigen van cv's heb ik verder niet geprobeerd.

In het verleden moest je meerdere cv's wijzigen (aan type motor) om een lok goed te laten lopen, deze lok loopt direct goed.
Ik ben zelf ook benieuwd naar andere ervaringen en naar een eenvoudige wijze het adres van de lok tw wijzigen.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Knap voor elkaar gelukte Haggelijke operatie, Frank  :thumbup:
Het filmpje overtuigt op duidelijke wijze van de soepele rijeigenschappen van deze Zwiepende Zwitser  :P
Het aankoppelen van de rijtuigen was heel herkenbaar, ik miste alleen het geluid  :D

Grtz Tony
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Citaat van: frank-103 op donderdag 02 december 2021, 09:51:27

Ga toch eens op zoek in mijn fotoboeken of ik de gelede lok in Luzern kan vinden, als ik daar een foto van gemaakt heb.


Frank,

Als je hem daar in het wild hebt gespot dan moet dat hooguit in de beginjaren 1990 zijn geweest. Dezelfde onvolprezen Wikipedia meldt: "De serie Re 6/6 heeft relatief lang dienstgedaan in de traditionele groene livrei omdat zij begin jaren 1990 de kilometerprestatie voor R3 voor het grootste deel nog niet geleverd hadden. Eerst met R3 krijgt de locomotief ook een nieuwe conservering: rood." Als je hem in het Verkehrshaus in Luzern hebt gezien, ben je mogelijk in de war met de voorganger de Ae 6/6. Daarvan staat er namelijk een groen exemplaar in dat museum. Ben benieuwd naar de foto's :P.

Groeten,
Wico
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hoi Frank,

Deze dame is weer helemaal van deze tijd en kan weer jaren mee  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Nu de coronamaatregelen steeds iets verder versoepeld worden gaan we ook verder aan de bouw van de baan van neef Erik.

De baan bestaat uit een grote parkeergarage van M rails, deze is inmiddels geheel verbonden met bezetmelders (stroomverbruik). Op het bovenste niveau van de parkeergarage gaat de M-rails over in C-rails en dan volgt er een dubbelsporig traject naar het bovenste niveau van de spoortafel. Op dit niveau ligt een dubbelsporig ovaal, de voorkant van de tafel is het station, de achterkant een schaduwstation. In het midden van het ovaal ligt een keerlus om treinen terug te kunnen sturen naar de parkeergarage.

Afgelopen weken hebben we het grote ovaal aangesloten aan de bezetmelders, bij de C-rails zijn linker en rechter spoor gescheiden en wordt gemeten of zich iets in een blok bevindt. Per deel van de bovenbaan wordt ook de middenleider (puko's) gevoed om bij kortsluiting delen van de baan stroomloos te kunnen zetten. Of het allemaal werkt en ook met de computer gaat werken weten we niet, maar op dit moment doen de treinen het wel!
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Uiteraard hebben we foto's van treinen (met natural sound module) en een filmpje!

https://youtu.be/8TGJtaQ3kfo
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
De bouw aan de spoortafel van Erik gaat niet vlot, meestal zijn we al blij als we 6 blokken op een avond aansluiten of 4 wissels. En soms halen we dat niet eens. Dan kijken we bij de koffie eerst een boeiende treinen-dvd, eenmaal op zolder moeten we het rollend materieel ook aan het werk zetten anders koekt de olie vast. En het doel is een gezellige avond knutselen aan de spoorbaan, stel je eens voor dat die af is...

Voor de liefhebbers heb ik een filmpje van het bijna rustig laten rijden van de treinen.

https://www.youtube.com/watch?v=ByN-Ne0lPWw

Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Jullie hebben de olie goed los gereden, Erik  :thumbup:
Wel voor de volgende keer nieuwe benzine halen !
Volgens de fles is die op  :o)

Grtz Tony
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
 B) De treinen rijden mooi en wat jij noemt bijna rustig rond en ik hoor veel gelach op de achtergrond, dan zit het allemaal wel goed met de treinenpret.

Citaat van: frank-103 op maandag 21 februari 2022, 20:54:31
stel je eens voor dat die af is...
Kort antwoord maar veel werk; Verhuizen.

Dirk-Jan
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
 
Leuk om te zien.

Die laatste machinist heeft aardig de gang erin. Ik denk niet dat Max Verstappen hem kan bijhouden. B)
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Ik heb de aangekondigde NS dubbeldeksrijtuigen van Marklin besteld. Nu staat er al een stammetje Rivarossi dubbeldekkers op de baan met een Roco 1800 met sluitlichten, dan is het trekken van deze nieuwe Marklin dubbeldekkers door de 1631 zonder sluitlichten toch minder fraai.

Nu staan er in de vitrinekast nog een duo matig rijdende 1100 (1135 en 1139) die vast weinig moeite hebben met een korte dubbeldekstrein. Die 1100 moeten wel eerst motorisch wat worden aangepakt.
Dus gaan ze mee naar neef Erik voor een verbouwing. De keuze valt dan op de blauwe 1135 voor een Marklin permanent magneet, 5 polig rotor en kogellagers. En een tweedehands Marklin decoder voor een NS 1600 uit de NS 1739 Dalen. Na een gezellige knutselavond is de ombouw klaar.
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
De rijeigenschappen blijken behoorlijk te zijn verbeterd. Maar of de lok (zonder sluitlichten) in de toekomst de dubbeldeksrijtuigen moet gaan trekken is nog de vraag, mijn 120 heeft wel fraaie sluitlichten, en een Zwitserse re 460 misstaat ook niet...  :)

NB Erik01: het Marklin model van de 1100 heeft de buffers dus ook op de draaistellen zitten!

Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: De modelspoorbaanfoto's van Frank
Hallo Frank,

Mooie ombouw  :thumbup: :thumbup:, er is trouwens voor sluitlichten voor de 1100 een mooi printje van John.
De lichtgeleider zit er al in. Werkt echt mooi.

M.vr.gr. Erwin