Hieronder nog even het basis idee voor "Het Spoormuseum".
De modelbaan situeert het denkbeeldige "Spoormuseum van Eindhoven", uiteraard denkbeeldig 'nauw samenwerkend met andere stichtingen in Nederland, waaronder de Veluwsche Stoommaatschappij en Stoomstichting Nederland'.
Zo vinden we in het museum de eerste stoomlocomotief die de Veluwsche Stoommaatschappij rijk was; de VSM-BR94. Ook andere bekende in Nederland rijdende treinen zijn te zien; zoals de Stoomlocs VSM-BR44, VSM-BR52, VSM-BR64, SSN-BR65, SSN-BR01, de NS-231(Sik), de NS-521(Hippel), de NS-2297, de NS-2327, de Berlijns blauwe NS-1300, een DE-2(Blauwe snor), een PlanU(Rode duivel), een groene Plan V, zelfs een Mat'24(Blokkendoos) en NS-3737 zijn weer rijvaardig gemaakt! Diverse machinisten laten de klassieke treinen automatisch zien aan het publiek, dat rondom het speciaal voor het museum herbouwde stationsgebouw van Acht rondloopt. Regelmatig worden Diesel- en Stoomgala's georganiseerd, waarbij het publiek diverse ritten kan maken in de klassieke treinen. Deze speciale ritten worden ook omgeroepen. Regelmatig zijn diverse Diesel- en Stoomlocomotieven uit binnen- en buitenland te gast bij evenementen van het Spoormuseum. Rondom het Spoormuseum is veel te beleven voor kinderen, waardoor het een ideaal gezinsuitje is. Achter de Treinlift is men bezig sporen aan te leggen en vernieuwen. Rechts op de baan zien we het begin van de Boschdijktunnel.
Rij-mogelijkheden
Op de hoofdbaan (het hoge spoor, waar dit draadje voornamelijk over gaat) kan zowel met 2- als 3-rail materieel worden gereden, zowel analoog als digitaal. Digitaal kan de hoofdbaan worden bestuurd met een Digikeijs DR5000 DCC centrale en een Mӓrklin Mobile station III MFX/Motorola centrale. De baan kan zowel automatisch (via DCC) als handmatig worden bestuurd. De wissels kunnen eveneens zowel handmatig als via de computer worden bestuurd.
De 3-rail cirkel kan automatisch rijden; enkel met treinen die zijn uitgevoerd met een Multiprotocol decoder (decoders die zowel op DCC- als MFX/Motorola signalen reageren). De meeste 3-rail treinmodellen van de laatste 6 jaar zijn af-fabriek al uitgevoerd met een Multiprotocol decoder.
Op de museumbaan (lage spoor) rijdt alles 2-rail DCC digitaal en de treinen kunnen zowel automatisch als handmatig worden bestuurd. De Museumbaan heeft in totaal 10 schaduwsporen, 24 wissels en op deze baan kunnen geen rondjes worden gereden, echter de baan heeft aan de linkerzijde een keerlus. Er kan wel naar hartelust worden gerangeerd. Alle wissels zijn elektrisch via een Multimaus of treinbesturingsprogramma te bedienen. Een trein kan met de Treinlift van het benedenspoor naar het bovenste spoor, waarna met de losinstallatie de inhoud van volle wagens kan worden geleegd in lege wagens, die onder de losinstallatie zijn geplaatst. Een vanaf de Treinlift komende trein, kan uiteindelijk deelnemen aan het verkeer op het hoofdspoor. Daartoe kan een schakelaar worden omgezet, waardoor voor de betreffende trein de stroom wordt geschakeld van de ene centrale van de benedenbaan naar de centrale van de hoofdbaan. Het voorste spoor van de hoofdbaan kan ook gebruikt worden als inhaalspoor: zo kan bijvoorbeeld een korte goederentrein of stoptrein een poosje wachten en voorrang geven aan een Intercitytrein.
Modulebaan
Dit project, "Het Spoormuseum", kan aansluiten op modulebanen zoals die van de BNLS en ook 3-rail modules.
Over de modules, die nu worden gebouwd door een groeiende groep modulisten, kan ook zowel met 3-rail als met 2-rail gereden worden. In de treinruimte waar we nu met een aantal modelbouwers bouwen, zijn inmiddels 90 graden bochtmodules en andere modules aanwezig, zodat met een steeds grotere baan gereden en getest kan worden.