Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Kibri ringloods Ottbergen voorzien van servo besturing.

Gestart door Treinhobby zondag 08 augustus 2021, 15:05:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kibri ringloods Ottbergen voorzien van servo besturing.
Hallo iedereen,

Al een tijdje had ik het idee om een locloods te voorzien van servo besturing om hiermee de deuren te openen en weer te sluiten.
Helaas is de praktijk niet zo makkelijk als dat het idee was wat ik in gedachte had.

Ik had nog een servo besturing liggen van Faller en de daarbij behorende servo motoren.

Na heel wat zoeken op het internet naar voorbeelden hoe ik de servo motoren zou kunnen bevestigen en hoe ik ervoor zou kunnen zorgen dat ik de deuren automatisch kan bedienen.
Ik kwam op een website terecht(The egine yard) op deze website kreeg ik het idee om met dunne houten latten een geraamte te maken. Waarop later de servo motoren op kwamen.
Het geraamte zit er in. Eenmaal verder gespeurd heb ik staalveren besteld van 8mm.

Alleen lukt het mij maar niet om de staalveren zo te buigen dat de deuren mooi openen en weer sluiten.
Eerst had ik de servomotor helemaal achterin de loods geplaats en later meer naar voren. Maar helaas ik kreeg het maar niet voor elkaar.

Zoals op de foto's te zien is. Zijn er 2 locloodsen gelukt. Persoonlijk denk ik puur geluk, want de daarop volgende loods kreeg niet op dezelfde manier voor elkaar als ik bij de andere 2 had gedaan.

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Ik lees het graag.

Re: Kibri ringloods Ottbergen voorzien van servo besturing.
Het is mij niet zo duidelijk wat er nu wel en niet lukt.
Wat is nu de dikte van je verenstaal? Je schrijft 8 mm maar ik vermoed dat het 0,8 mm is.
Dat is nog steeds wel wat dik. Voor de centrale hefboom zou het kunnen, maar de vertakking naar de deuren kan wellicht met 0,5 mm. Dat is wat soepeler. De truc is om de uitslag van je servo goed te programmeren en te zorgen dat de beide aftakkingen naar de deuren tegelijk soepel meelopen.
Lukt het programmeren/afstellen van de servo wel?

Groet,

Peter
Re: Kibri ringloods Ottbergen voorzien van servo besturing.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Kibri ringloods Ottbergen voorzien van servo besturing.
Hi ?  (Treinhobby),

Als je ze niet kwijt kan kan je overwegen om de servo's onder de baan te monteren.
Deur bediening gaat bij mij met magneetjes.
Zie mijn draadje.

groet
Harald
Re: Kibri ringloods Ottbergen voorzien van servo besturing.
Sorry ik bedoelde inderdaad dat de verenstaal 0.8 mm is.
Ik heb ook 0.5 mm verenstaal geprobeerd. Ik krijg de verenstaal niet zo gebogen dat dit voldoende "kracht" geeft om de deuren goed te openen en te sluiten.

Het programmeren/afstellen van de servo lukt mij wel.
Re: Kibri ringloods Ottbergen voorzien van servo besturing.
Helder, het gaat dus alleen om het maken van de mechanische verbinding. Simpel namaken van de eerste twee mechaniekje zou toch voldoende moeten zijn?
En er zijn vast wel voorbeelden te vinden. Volgens mij had of heeft Faller een mechanische systeem gemaakt dat met duwen van de loc tegen een stootblok werkte. Als je dat namaakt, en het stootjuk vervangt door de servo, ben je er ook.
Hopelijk zijn er forumleden die foto's hebben over hoe zij het aanpakten. Maar met een beetje struinen op het web zou je toch ook iets naders moeten vinden.

Edit: check vooral even iToms draadje: Weiisseck!

Groet,

Peter
Re: Kibri ringloods Ottbergen voorzien van servo besturing.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Kibri ringloods Ottbergen voorzien van servo besturing.
Citaat van: Haradigi op zondag 08 augustus 2021, 18:52:36
Hi ?  (Treinhobby),

Harald, lees eens de voettekst van zijn berichten!
Re: Kibri ringloods Ottbergen voorzien van servo besturing.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Kibri ringloods Ottbergen voorzien van servo besturing.
 @citaat
Gezien
Re: Kibri ringloods Ottbergen voorzien van servo besturing.
Per loods is de lengte of graden anders. Ik heb geprobeerd om het verenstaal elke keer hetzelfde te buigen. Maar tevergeefs kan de deuren niet mooi wijd open.
Iemand nog ideeen?
Re: Kibri ringloods Ottbergen voorzien van servo besturing.
verplaats je boorgaatje naar de buitenkant van het plaatje toe dat aan de deur vastzit.Is het bereik meteen groter van de zwaai.


Ps: google eens op servo deuren locloods en je vind foto's en werkende deuren in youtube
Re: Kibri ringloods Ottbergen voorzien van servo besturing.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Kibri ringloods Ottbergen voorzien van servo besturing.
Het verenstaal zit te dicht op het scharnierpunt van de deur. Beter is om deze in het midden van de deur te plaatsen.
Het boorgaatje zou ik dan ook minder ver van de deur af houden. Dat ziet er dan wat fraaier uit.
Re: Kibri ringloods Ottbergen voorzien van servo besturing.
Het scharnierpunt is inmiddels verplaatst naar het middelpunt van de deur.
Met wat bouwafval wat ik nog hand liggen van het bouwpakket van de ringloods, heb ik een soort hefboom gemaakt. Deze manier zag ik ook elders tegenkomen.
Alleen ik merk als ik de servo motor laat bewegen dat de hefboom(het horizontale staafje in zakt. Is deze dan niet stevig genoeg? Of lijken de deuren te zwaar? Dat laatste lijkt mij niet.

Iemand nog suggesties hoe ik dit kan aanpassen?

Ter beeldvorming heb ik een foto toegevoegd.
Re: Kibri ringloods Ottbergen voorzien van servo besturing.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Kibri ringloods Ottbergen voorzien van servo besturing.
Roy, Hierbij twee foto's van mijn oplossing. De eerste is voor een industriepoort. De servo hiervoor zit onder de tafel ingebouwd. De tweede is van mijn lokloods, helaas heb ik geen foto van de complete constructie maar je ziet dat ik in het dak een frame heb gemaakt van styreen. Hierlangs lopen de trekstangen. In het midden zijn deze stangen gelagerd in messingbuisjes die aan het frame zijn gelijmd met 2-komponent epoxy. Dit hoeft niet bij de poortbediening omdat deze aanmerkelijk korter is als een lokloods. En ik gebruik 1mm verenstaal of een rechtgebogen paperclip. Hoop dat je hier wat aan hebt.
Re: Kibri ringloods Ottbergen voorzien van servo besturing.
Bedankt Henk voor het tonen van de foto's.
Ik merk ook wel dat bij een rechte locloods het anders wordt gewerkt dan bij een ringloods. En of dit nu perse makkelijker is laat ik in het midden.
Bedankt in iedergeval van het gegeven advies.

Re: Kibri ringloods Ottbergen voorzien van servo besturing.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Kibri ringloods Ottbergen voorzien van servo besturing.
Beste Roy, Iedere lokloods is recht, geen enkele ligt in een boog. Dat de sporen in een ringloods niet parallel liggen doet niet ter zake. Je kan boven ieder spoor het identieke mechaniek aanbrengen, In de zelfde hoek tov elkaar als de onderliggende sporen. Krijg nu de indruk dat jij het moeilijker maakt dan het is.
Re: Kibri ringloods Ottbergen voorzien van servo besturing.
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 28 augustus 2021, 16:45:11
Iedere lokloods is recht
En een ringloods dan?
Je bedoelt kennelijk: Ieder spoor in een locloods is recht. ;)
Re: Kibri ringloods Ottbergen voorzien van servo besturing.
Laten we het erop houden dat elk segment van een ringloods even lang is. Dat hoeft niet, maar ik zie op de foto's in dit draadje geen kortere of langere stallingen.
Dan zou het bij consequente montage van de servo's bij elke set deuren hetzelfde moeten zijn. Het lijkt erop zoals hierboven al is opgemerkt, dat het beter zal werken als je de veren aan de (bij geopende deuren) verst van de servo's gelegen punten van de deuren bevestigt en dus niet aan de kant van de scharnieren.
Zelf doe je een deur ook niet open aan die kant. Probeer maar eens hoe zwaar dat is. Geen wonder dat het hele mechaniek gaat doorbuigen.

Groet,

Peter
Re: Kibri ringloods Ottbergen voorzien van servo besturing.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kibri ringloods Ottbergen voorzien van servo besturing.
Citaat van: nobody op zaterdag 28 augustus 2021, 17:32:05
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 28 augustus 2021, 16:45:11
Iedere lokloods is recht
En een ringloods dan?
Je bedoelt kennelijk: Ieder spoor in een locloods is recht. ;)
Laten we het erop houden dat de sporen in de Kibri ringloods Ottbergen recht zijn.

Vanzelfsprekend is dat niet, neem als voorbeeld de locloods van Vitznau, met gebogen sporen
(eigen foto in het draadje: Zwitserland - Vitznau Rigi Bahn (de T van Tractor) ):
Re: Kibri ringloods Ottbergen voorzien van servo besturing.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Kibri ringloods Ottbergen voorzien van servo besturing.
Nee Jan, daar kun je lang en kort over discussiëren maar als je je eigen foto's goed bekijkt zie je dat de sporen met een boog naar binnen gaan en dan verder recht in de loods liggen. Zou ook een beetje onzinnig zijn om in een rechthoekige loods gebogen sporen te leggen (ruimteverlies).

Verder zal het je opvallen dat deze loods niet is voorzien van ouderwetse deuren maar een overhead deur (rollade).
Re: Kibri ringloods Ottbergen voorzien van servo besturing.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kibri ringloods Ottbergen voorzien van servo besturing.
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 01 september 2021, 02:42:26
als je je eigen foto's goed bekijkt zie je dat de sporen met een boog naar binnen gaan en dan verder recht in de loods liggen.
Heb ik voor de zekerheid de foto's van een ander bij gepakt:

Die sporen lagen in 2007 in de loods ook al tamelijk recht, ja  :thumbup: