Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Roco' s SNCF 231 E 40

Gestart door molly w donderdag 05 augustus 2021, 20:04:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco' s SNCF 231 E 40
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Roco' s SNCF 231 E 40
Vandaag Roco's "nieuwe" Franse stoomloc 231 E 40 (roco nr 79079)binnen gekregen. De 3-rail versie, digitaal met geluid. Ik heb hem nog niet getest op een programmeerspoor, maar hij ziet er erg fraai uit. In vergelijking met de vele Duitse stoomlocs op de modelbaan heeft deze loc een bijzonder grote tender. Misschien omdat de Franse hoofdlijnen tamelijk lang zijn, extra water en kolen is san wel handig om bij je te hebben.
De aandrijving en decoder zitten in de tender, die daardoor behoorlijk zwaar is. Erg opmerkelijk vond ik dat de twee buitenste assen van de tender de aangedreven assen zijn. Een grote locomotief met slechts twee aangedreven assen. Op de achterste as hebben de beide wiel antislipbanden. Ik ben dan ook zeer nieuwsgierig naar de trekkracht.
In de handleiding staat dat ie kan rijden op de kleine radius (36 cm straal) mis voorzichtig en mits een bepaald onderdeel.niet gemonteerd. Iets bij de zuiger / het loopdraaistel. In het Duits heet dat  "kolbenschutzrohre", in Engels "tubes prorection pistons". Maar aan de loc zie ik niks wat dat zou kunnen zijn en de handleiding toont het ook niet. Heeft iemand toevallig al ervaring met deze loc wat dit onderdeel betreft.
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
Het is een prachtige lok inderdaad. Ik heb de gelijkstroomversie, ook nog niet getest. Veel plezier ermee!
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
ACTS.zuid
gast

Re: Roco' s SNCF 231 E 40
Nummertje 22 kennelijk niet monteren bij R1.....?




Roco.cc

Gr, Ben.
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
Ok.
Hoewel idee kreeg, het model op z'n kop in de hand hebbende,  dat het loopstel er gemakkelijk onderdoor kan. We zullen zien.
Maarre waar heb jij die tekening vandaan? Stond niet in mijn handleiding.
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
ACTS.zuid
gast

Re: Roco' s SNCF 231 E 40
 @citaat Ik heb de tekening van het web, die van jouw zit onder in de doos.
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
Gevonden. Lijst van onderdelen.
Daar wachtte me trouwens ook een onaangename verrassing.  Een papier waarop stond dat vanwege de lage flenzen de locomotief niet geschikt was voor m-rails. En laat ik nou alleen m-rails hebben. Ik had graag gehad dat dat al in de advertentie vermeld stond, dan had me nog wel eens achter mijn oren gekrabd. Ik kan vier dingen doen:

  • Eigenwijs zijn en het toch proberen. Ik ben wel zo'n type
  • Veroordelen tot verblijf in de vitrine. Met recht een museumbestaan.
  • Alleen laten rijden op een van de de clubbanen waar c- en k-rails ligt
  • Overgaan op c-rails - een meerjaren project gezien de financiĆ«n
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
Dan ben ik wel nieuwsgierig waarom je met lage flenzen niet op een bepaald soort rails zou kunnen rijden.

Met hogere flenzen op een laag profiel rails snap ik, maar andersom?
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
ACTS.zuid
gast

Re: Roco' s SNCF 231 E 40
 @citaat M-rail wissel: materieel rijdt daar op de flens. Een Roco lok zakt dus weg in het puntstuk.
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
En dat is een van de redenen dat ik over ben gestapt naar gelijkstroom.
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
Daar merk ik anders niks van als wagens met 2-railwielen over een m-railwissel rijden. Als er iets fout gaat is het een ontsporing omdat de afstand tussen de wielen op de as van een 2-railwielstel afwijkt van die van een 3-railwielstel.
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
ACTS.zuid
gast

Re: Roco' s SNCF 231 E 40
Okay Molly, dan zou ik zeggen voer punt 1 uit en laat ons weten hoe het gaat.  :)

Gr, Ben.

edit typefout
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
 :thumbup:
Is er een mogelijkheid om filmpjes te plaatsen? Dan kan ik resultaten laten zien ipv alleen te beschrijven.
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
Op youtube plaatsen (uploaden) en hier in een bericht de link plaatsen! Succes!
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
Vanmiddag de loc getest: enkele meters laten rijden op mijn baantje. M-rails met scherpe boog (R1, dwz r=36cm). Dat ging allemaal prima ondanks Roco's waarschuwing. Ik heb ook geen enkel onderdeel van de loc hoeven te demonteren. Zie filmpje:
https://youtu.be/oMVVkBZ48jY.
De flenzen van de aandrijfwielen zijn inderdaad veel smaller dan die van de andere wielen. Zie foto.Ik kan me indenken dat een ontsporing op de loer ligt gezien het wat rondere profiel van de m-railstaaf. Toch geen ontsporing gehad.
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
Bij de BR 18 201 van Roco ging het inderdaad ook... Alleen draaide daar simpelweg het drijfwerk aan gruzelementen bij R1 = 360mm radius. Ik zou er dus mee oppassen, Roco zegt niet voor niets zelf minimale radius 419mm.
Citaat van: PaT op vrijdag 06 augustus 2021, 19:53:48
Dan ben ik wel nieuwsgierig waarom je met lage flenzen niet op een bepaald soort rails zou kunnen rijden.

Met hogere flenzen op een laag profiel rails snap ik, maar andersom?
Zal met de toleranties in de Mrail wissels te maken hebben. Die is groot. Daarom ook dat gelijkstroomwielen daar ontsporen, die staan breder en lopen daardoor aan de verkeerde kant het puntstuk uit. Ik rijd veel met slanke C rail wissels en gooi juist de wielen weer naar gelijkstroomafstanden.