Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Lotschhard Bahn

Gestart door marc-lin maandag 15 oktober 2018, 20:46:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Lotschhard Bahn
Citaat van: marc-lin op maandag 14 juni 2021, 20:30:25
......... moet nog ff goed uitzoeken hoe... :-)

Staat in het filmpje hoe dat te doen.

groet
Harald
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Gisteren aangekomen uit de CH...station Hohtenn (Tiptop). Ze versturen vanuit Oostenrijk dus dat scheelt  weer idiote EU importheffingen. Ik vind hem erg geslaagd. Vandaag geplaatst op de baan! Daarnaast een weggetje in ruwbouw aangelegd naar Hohtenn vanuit het dal. Omdat de zuidhelling op de Lotschhard Bahn is 'opgerold' en drie lagen bevat moest er natuurlijk een spoor overgestoken worden (zoals dat in werkelijkheid natuurlijk niet het geval is) en komt er een brug over het onderste niveau.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2009

offline
Re: Lotschhard Bahn
Schitterende aanwinst Marc, een mooie blikvanger!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2015

offline
Re: Lotschhard Bahn
Mooi gebouwd. Enig puntje van kritiek, de randen van het
hout netjes schuren.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Het is wel verbluffend! Lijkt net alsof je zo in Hohtenn bij het station loopt. Heel mooi stukje werk. Ook die toegangsweg is een formidabele oplossing. Ja, ja, jij hebt het prima voor elkaar! Op naar de scenery! Dan gaan we er allemaal van genieten. Ik zie die 'begroeiing' al bij het station in gedachten staan! "Südrampe": ik kom er aan! :-) 8o B)
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2012

offline
Re: Lotschhard Bahn
verschroeiend bouwtempo, in 1 dag station gebouwd en weg gemaakt, je hebt gouden vingers Marc  :favorite: ;


mvg,
Michel
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Lotschhard Bahn
Het elektriciteitshuisje is werkelijk een snoepje Marc :thumbup:
Gefeliciteerd met deze prachtige aanwinsten!

Groeten,

Erik.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Tunnelingang aan het einde van de zuidhelling en een beetje aan het gipsen geweest vandaag.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
LOF en nog eens LOF! Ziet er helemaal goed uit met dat gips. Vanzelfsprekend gaat jij het nog verder behandelen en bewerken. Komt in orde.
Toch een klein dingetje bij jouw tunnelingang(en).
Ik zou de bekleding van die tunnel-ingangen zeker 40 cm langer laten doortrekken. Dat heb ik zelf ook gedaan en  dat geeft toch een geheel ander gevoel en zicht. Dat ga je wel merken, als die tunnel-ingangen op ooghoogte staan. Het oog trekt naar binnen en dan is het beter, indien je dat zicht kan beperken en niets meer kan ontdekken van allerlei dingen, waarmee de berg is opgebouwd!
Station Hohtenn gaat er nu al mooier uitzien! Zoals kwa opstelling doet 'wonderen'!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hi Gerard - Zal idd nog eens naar die tunnelingang(-en) kijken. Denk dat ik ze vrij eenvoudig aan de binnenkant kan verlengen. Dank voor de tip. Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,

Hiermede breng ik jou weer terug naar Hohtenn! Leuk voor een vakantietripje!



Leuke wandeling voor het gehele gezin!
Suk6 en veel plezier!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dank voor het filmpje, Gerard, herinneringen komen boven, uit de tijd dat dit nog enkelspoor was.  :thumbup:
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2021

offline
Re: Lotschhard Bahn
Mooie progress weeral ... wordt een coole baan als ie klaar is ... de scenery gaat echt mooi worden
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hoop dat iedereen weer een goed weekend heeft gehad. Weer even een korte update. De eerste drie foto's zijn de vordering rond Hohtenn, gipsen, landschapsruwbouw en dergelijke. De laatste twee foto's geven het begin van wat 'Dazio Grande' moet worden. Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Lotschhard Bahn
Mooi mooi, vooral die flauwe slingers in je trajecten vind ik mooi hoor
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Dat gaat de goede kant op. Vooral met het station "HOHTENN". Met de jou toegestuurde foto's van dat station kunt je het nu zo natuurgetrouw mogelijk gaan nabootsen / nabouwen. Jij weet dat dit speciaal mijn aandacht blijft vragen. Doe je best (dat is eigenlijk overbodig) en alles gaat er geweldig uitzien. Kost best heel veel tijd, maar het resultaat is er dan ook naar!
Suk6 met jouw baanwerkjes!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo forumvrienden - Dit weekend weer een stukje berg gebouwd. Eerst de binnenste tunnelingangen gezaagd en geplaatst (daarvoor komen dan de werkelijke portalen en een stukje tunnelwand te staan). Vervolgens is d spiraal die de Bietschtalbrug met Hohtenn verbindt is 'ingepakt' en vervolgens geschilderd. De volgende stap wordt dan de verdere afwerking met rotspartijen, gras bomen en de afwerking van het kleine dorpje. Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dat is een flinke berg!  :) :thumbup:
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Natuurlijk is er weer veel werk verzet. Uiteraard valt mijn oog op de plaats waar jij HOHTENN hebt geplaatst. Ja, dat gaat goed en de direkte omgeving zal het nog meer eruit doen springen. Nogmaals veel suk6 en ik kijk al uit naar de volgende update met de foto's erbij! Mooi dieptje-effect gaat het worden met de bergen erbij!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2021

offline
Re: Lotschhard Bahn
Wow, je baan begint serieus vorm te krijgen ... ziet er compleet anders uit met al die bergen erbij ... mooi mooi ...
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Gisteren zijn mijn eerste tunnelmastje gearrriveerd. Gemaakt door een goede vriend (zelf ben ik niet zo handig met dat precisie soldeerwerk). Ben er super blij mee!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Lotschhard Bahn
Het is me een waar genoegen Marc; de rest is op dit moment 'in productie'....

Elke keer als ik bij je kom vergaap ik me letterlijk aan je baan. Je gaat zo verschrikkelijk hard: amper bij te benen. Het resultaat mag er werkelijk zijn. Ook je berglandschap, al is nu nog kaal, maar met een beetje fantasie kun je al een goed beeld krijgen hoe die zal zijn als het echt is aangekleed.

Ik heb een foto van  het doorkijkje bijgesloten. Dit spreekt mij heel erg aan en geeft een mooie indruk van een gedeelte van je baan!

Succes!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Even een paar impressie van de laatste werkzaamheden. De gescheiden tunnelingangen bij Hohtenn.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2021

offline
Re: Lotschhard Bahn
Eey Marc,

Ziet er goed uit de sporen zo langs die rotswand.

Kan mss aan de foto liggen, maar het gras is precies nogal "groen" ... mss een beetje TE groen ...

Maar vooral ... knap werk ...

Dennis & Co
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
HI Dennis & co - Dank voor je bericht. Het gras is inderdaad vrij groen...ga daar nog andere grassen, hoge pollen en wat strruiken tussen zetten. Het gras is NOCH  frühlingswiese en das idd erg groen.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Het is maar iets wat mij niet natuurlijk voorkomt. Maar bomen tussen de spoorrails? Volgens mij komt je zoiets ook in jouw zo geliefde Zwitserland niet tegen. Ook geen kleintjes, immers de onderhoudsdienst van SBB en BLS (en ook de andere maatschappijen) halen resoluut zulke boompjes weg. Ach, het is maar een weet. Het is en blijft jouw modelbaan. Trouwens laat Henk maar flink wat masten gaan maken! Zien er uiteraard voortreffelijk uit! Hij weet dat wel!
Nu we het toch over de scenery hebben. Die rotsen!!! Nee, hoor. jij bent er nog lang niet. Ik zal er niet verder over 'zeuren'!

Heerlijk zo doorgaan en dat je nu al aan deze scenery bent begonnen, is voor ons een voortreffelijk gevoel! Heerlijk!!

Suk6, ermee!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hi Gerard - Gelukkig stonden die boompjes daar maar tijdelijk...  :)
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hey Marc,

Dat gras vind ik ook veel té groen. In de grasbegroeiing tussen de sporen vind je toch al gauw resten van railroest, stukjes balast ... enz. Ofschoon op zo'n punt begroeiing niet misstaat; zou je misschien eens kunnen omkijken naar wat kleinere opstand. Struikgewas bij voorbeeld.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Lotschhard Bahn
Citaat van: GWS op woensdag 21 juli 2021, 13:01:58

--- Trouwens laat Henk maar flink wat masten gaan maken! Zien er uiteraard voortreffelijk uit! Hij weet dat wel!


Dank je Gerard. Het mastwerk wat ik voor Marc heb gemaakt (en nog aan het maken ben) zijn puur die uitleggers die nodig zijn om het draagdraad te laten zakken bij onderdoorgangen (viaducten) of tunnelingangen.

De montage hoogte van deze uitleggers heb ik wel moeten aanpassen aan de uitvoeringen van BLS-masten zoals EYRO ze verkoopt (exclusief door Sommerfeldt geproduceerd voor EYRO).
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Vanuit mijn archief heb ik een heel klein voorbeeldje van "tussen de rails" (foto genomen van mijn bezoek aan Smilestones in Neuhausen CH).
Niet dat jij daaraan moet voldoen. Het blijft mensenwerk en vooral 'hobby'!
Jij bent al flink opgeschoten; daarvoor mijn complimenten!


Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Lotschhard Bahn
Citaat van: marc-lin op woensdag 21 juli 2021, 11:19:24
Het gras is NOCH  frühlingswiese en das idd erg groen.
Bij begrassing moet ik altijd denken aan C.B.: Gottardo - Taverne Torricella en Lugano Vedeggio
Want als er iemand heeft had voor kleur, seizoen en eenheid op de baan, dan is dat wel C.B.
Jammer dat alleen de foto's op de laatste 2 pagina's er nog zijn, voor zover ze op flickr staan.
Want als nakijk draadje had dit niet misstaan.

Ik ben benieuwd hoe jouw voorjaarsbaan eruit gaat zien.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hi Henk - Idd het is veel te groen, daar ga ik zeker nog wat aan doen. Idd struiken, donkerder gras er tussen, wat pollen etc. Dit is het eerste stadium. Mocht het mislukken dan maai ik het weg en zaai ik ander gras.

Citaat van: Has-bls op woensdag 21 juli 2021, 15:43:03
Hey Marc,

Dat gras vind ik ook veel té groen. In de grasbegroeiing tussen de sporen vind je toch al gauw resten van railroest, stukjes balast ... enz. Ofschoon op zo'n punt begroeiing niet misstaat; zou je misschien eens kunnen omkijken naar wat kleinere opstand. Struikgewas bij voorbeeld.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,

Het zal jou niet zijn ontgaan, maar vandaag is het een "Nationale Feiertag" in Zwitserland.

Dus tijd om dat te gaan vieren; ook langs de gehele Lötschberg route hangen de vlaggen uit!
Daarom mijn bescheiden bijdrage:
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Lotschhard Bahn
Bundesfeiertag, 1. August Feier of Nationaler Feiertag kan niet zonder de Schweizerpsalm met Alpenhoorn:

Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
 :offtopic:
Toch vind ik deze iets voor de nationale feestdag Zwitserland op de 1e augustus!



Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Geweldige filmpjes!  :thumbup:
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Een paar nieuwe, korte, filmpjes van de Lotschhard Bahn.







Re: Lotschhard Bahn
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Lotschhard Bahn
Geweldig Marc  :thumbup: :thumbup:
Prachtig die lange slepen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Wat een prachtige filmpjes hebt jij onderttussen gemaakt. Het  zal een heerlijk gevoel zijn voor jou, om het resuktaat te publiceren. Ja, het staion Hohtenn komt geweldig tot uitdrukking langs de modelbaan. Wordt steeds mooier. Complimenten met het tot nu toe bereikte resultaat!
Dank voor de filmpjes!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dat ziet er schitterend uit zo Marc  :thumbup:.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2021

offline
Re: Lotschhard Bahn
Mooie filmkes Marc ... mooi om die lange treinen door 't berglandschap te zien slingeren. Prachtige baan  8o
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Lotschhard Bahn
Prachtig Marc, die lange slepen 👌
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Lotschhard Bahn
Marc,

Met veel plezier naar je filmpjes en de lange slepen gekeken. Dit komt heel dicht in de buurt van mijn droombaan :P. Helaas moet ik het met minder ruimte/rails en materieel doen ;).

Groeten,
Wico
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2016

offline
Re: Lotschhard Bahn
Helemaal top! Ook met het bouwen van de scenery houd jij het tempo hoog, zeg, en ook heel fraai. De kleur van het gras lijkt wat fel, maar dat is in werkelijkheid misschien anders.
De paar denneboompjes die ik zag, die vond ik wel jammer. Als je zo mooi bouwt, moet je mooiere bomen planten!
Je zult er wel een paar nodig hebben, vrees ik. Vooral vanwege de prijs, is dat een vrees, tenzij je gezellig zelf bomen gaat 'draaien'.  Die worden vast beter dan de huidige kunstkerstbomen!

Groet,

Peter
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Deel 2 (meer dan 5 foto's dus in twee delen gepost).

Bezig met de laatste meters rails van het Italiaanse deel (Stazione Val di Gardola). Zuidelijk emplacement, de klap brug naar het Italiaanse schaduwstation (dat onder Hohtenn en de Bietschtal brug ligt). Daarnaast ook bezig met alle aansluitingen, decoders etc (geen foto's).
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Deel 1 (meer dan 5 foto's dus in twee delen gepost).

Bezig met de laatste meters rails van het Italiaanse deel (Stazione Val di Gardola). Zuidelijk emplacement, de klap brug naar het Italiaanse schaduwstation (dat onder Hohtenn en de Bietschtal brug ligt). Daarnaast ook bezig met alle aansluitingen, decoders etc (geen foto's).
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2021

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo Marc-lin.
Ik volg je al vanaf dat je met de baanbouw bezig ben.
Maar de laatste 4weken niets meer van je vernomen,het gaat toch wel goed met je?
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hey - Ja gaat prima. Laatste paar weken bezig geweest met aansluiten van wissels, proefrijden etc. Weinig leuks (maar wel noodzakelijk) om te melden of te  delen. Zal binnenkort weer eens wat video's maken van het nieuwste materiaal. Inmiddels is het Italiaanse station al aardig gevorderd. Daar rijden de eerst treinen nu ook. Zal ook daar binnenkort even een paar foto's van plaatsen.

Dank voor je bericht en groet,
Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo Allen,

Zoals Pikoboy al opmerkte heb ik al een tijdje niets geplaatst. Druk bezig geweest met aansluiten van wissels en allerlei ander klein werk. Daarnaast ook verder gebouwd aan het Italiaanse station Val di Gardola. Inmiddels is de brug die Val di Gardola Sud verbindt met het Italiaanse schaduw station (zie bijgevoegde foto's). Op een paar opstelsporen en de draaischijf met bijbehorende sporen na zijn nu alle rails gelegd, aangesloten en getest.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hey Marc, vraagje : die ,,klapbrug" hoe werkt dat eigenlijk?