Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Decoder 60961 / stuurrijtuig 43573

Gestart door Volvomania donderdag 29 juli 2021, 14:45:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoder 60961 / stuurrijtuig 43573
Ik heb een aantal ongebruikte Marklin decoders liggen.
Ik ben al een tijdje aan het denken om mijn sluitrijtuig uit de NMBS set 43573 om te bouwen naar een wisselende sluitverlichting.
Ik weet dat het al is gedaan met een pcb zelf te maken maar daar heb ik geen zin in.

Ik had al eens gekeken om de hoofdpcb, die tegen de stuurcabine zit, uit een 43586 of een 43583 op de kop te tikken, maar kennelijk is ie niet als een los onderdeel te verkrijgen.
(Het pcb'je met de leds is wel los te verkrijgen, maar die zoek ik niet).

Maar eigenlijk wil ik een oplossing die zowel analoog als digitaal werkt zonder dat je bij elke wissel de wagon moet openen.
Ik zit daarbij aan een Marklin decoder te denken maar betwijfel of de 60961 te gebruiken is.
Ik ken de decoder niet goed genoeg om te weten of,  als ik een adres heb ingesteld, ook zomaar analoog het kan laten werken.

Ik vermoed dat er tegewoordig zijn er ook Marklin decoders die via de MS3 instelbaar zijn maar heeft iemand een suggestie?
Re: Decoder 60961 / stuurrijtuig 43573
Het stuurstandrijtuig uit de NMBS set heeft reeds rode en gele(witte) led's on board. De witte led's zijn niet verbonden met enige elektronica.
Als je een ombouw overweegt "op klassieke wijze" ttz met een omschakelcontact in de bogie, dan is E600382 het juist vervangtype voor de stuurelektronica.
Je moet dan wel nog het omschakelcontact maken en monteren. Daarvoor het je nodig:
E205238 : contactelement dat op de as gemonteerd wordt
E574058 : contacthouder die in de bogie gemonteerd wordt
E207426 : contactstiften die in de contacthouder dienen gemonteerd te worden. Deze zijn iets te lang, maar zijn makkelijk in te korten met een kniptang.
Wat handigheid en uiteraard een soldeerbout zijn eveneens nodig.

Het contactsetje kan je m.i. vervangen door een decoder die je samen met de locdecoder aanstuurt. Deze oplossing heb ik zelf nog niet uitgevoerd.

Volgens mijn mening heb je zelf die stuurelekronica niet nodig als je voor een digitale oplossing gaat. Vergeet dan zeker niet om een serieweerstand te plaatsen in de led kring(en).

Succes ermee !