Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

3760 Re460 flauwe verlichting

Gestart door SBB-CARGO vrijdag 23 juli 2021, 13:45:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3760 Re460 flauwe verlichting
Hallo,

Vraag, weet iemand wat er aan de hand kan zijn met een 3760.

Deze splinternieuw lok rijdt perfect alleen brand de verlichting heel erg flauw en flikkert een beetje.

Nogmaals alles werkt perfect alleen vind ik de verlichting zou erg flauw branden (in beide richtingen).

Tips/ideeën hoor ik graag, bedankt alvast.
Re: 3760 Re460 flauwe verlichting
De vraag is welk model betreft het precies. Indien het een model betreft met een oude 6090 decoder zou het het volgende kunnen zijn. Wanneer je die decoders op de baan hebt en je hebt een centrale die ook mfx uitstuurt dan kan de verlichting gaan flikkeren. Je zou voor de grap eens mfx uit kunnen proberen te zetten op de besturing.
Re: 3760 Re460 flauwe verlichting
Bedankt voor de reactie.

De verlichting is ook flauw bij Analoog rijden.

Als ik op de MS2 de MFX uit zet branden ze nog steeds heel erg  flauw.......(nauwelijks zichtbaar).
Re: 3760 Re460 flauwe verlichting
Misschien heeft de fabriek er verkeerde lampen ingezet.
Even meten. Moet ongeveer 18 volt zijn.
Re: 3760 Re460 flauwe verlichting
En hier een paar foto's van onder de kap.










Re: 3760 Re460 flauwe verlichting
Iemand wellicht nog tips.......
Re: 3760 Re460 flauwe verlichting
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: 3760 Re460 flauwe verlichting
misschien stom gedacht

maar ik weet dat er twee verschillende voltages zijn nl voor digitaal en analoog
dia van analoog zijn met voor een ander voltage maar misschien branden die net iets feller(waarschijnlijk zal de levensduur korter zijn) maar je kan het proberen?


Gr Ed
Re: 3760 Re460 flauwe verlichting
Het probleem is dat bij deze loc geen gebruik gemaakt is van een oranje retour draad voor de verlichting. In dit geval is de locmassa de retour.
Hierdoor knipperen de lampjes omdat ze alleen maar stroom krijgen in de positieve puls van de baanspanning. Een direct gevolg hiervan is ook dat de lampjes minder fel branden.

Een oplossing zou dan ook zijn om de retour van de verlichting op de decoder aan te sluiten met een oranje draad. Je zal deze wel moeten scheiden van de loc massa. Het verlichtings printje heeft hier al mooi een ongebruikte soldeer baan voor :-) .

De decoder is alleen van een oud type dat deze geen direct aansluiting heeft voor deze retour draad. Op internet zijn wel voorbeelden te vinden dat deze aansluiting achter de diode brug van de decoder afgetapt kan worden.

Bijvoorbeeld hier:

https://www.stayathome.ch/Maerklin_Re460_Flackerlicht.htm
Re: 3760 Re460 flauwe verlichting
Je kan de ¨oranje draad¨ ook zelf maken, door 2 dioden te nemen.
De 1e anode leg je aan het sleepcontact en de 2e aan het loc-chassis.
Dan heb je nog beide kathodes en die leg je aan elkaar: dit is ook het punt waar de oranje draad aan zit.
(de kathode van een diode is de aansluiting waar er een ring op getekend is)
Men noemt dit punt retour-aansluiting maar dat is verwarrend, ik noem het de PLUS-voeding (van belang als je LED´s gebruikt).

De lampaansluiting, die eerst aan het loc-chassis ligt, moet je los halen en aansluiten op de oranje draad.
Het geflikker is nu weg en de lampjes branden sterker.
Is er nu nog niet genoeg licht, dan moeten er andere lampjes in of eventueel LED´s (met een weerstand).

Is dit nog te volgen ?  :)
Re: 3760 Re460 flauwe verlichting
Bedankt voor de reactie's.

Maar waarom werkt het dan niet als ik het op een gewone trafo test ? (Dus geen MS2).
Re: 3760 Re460 flauwe verlichting
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 3760 Re460 flauwe verlichting
Op een gewone trafo krijgen de lampen ws te weinig spanning.
Vergeet niet dat de diodes voor de Zwitserse verlichting ook nog wat opsnoepen.
Ik zou thuis moeten kijken of die ook echt afwijkt... ik heb hem ook staan.

Mvg.
Marcel