Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Vraagje wissels met eigen voeding en welke decoder

Gestart door Klaas Dijkhuis donderdag 08 juli 2021, 18:20:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraagje wissels met eigen voeding en welke decoder
Hallo allemaal, als weer beginnende 66 jarige met treintjes maar dan nu digitaal heb ik een vraagje. Ik wil mijn wissels graag hun eigen voeding geven, omdat ik het gevoel heb dat het beter is voor de stabiliteit van de rij- of baanspanning en omdat de Marklin decoders met meer wissels nogal duur worden. Echter als de baan en de wissels een gescheiden voeding hebben, hoe kan ik dan mijn MS2 gebruiken om de baan aan te sturen en de wissels? Daarnaast twijfel ik een beetje over mijn decoders voor mijn gewone en Engelse wissels. Ik zat te denken aan Rosoft of Digikeijs of misschien is er nog een betere optie? Het zou mooi zijn als iemand mij een beetje op weg kan helpen daarmee, alvast bedankt daarvoor.
Re: Vraagje wissels met eigen voeding en welke decoder
Zo ingewikkeld is het niet.
Neem decoders die luisteren naar het Motorola protocol: o.a. Rosoft, Viessmann & IEK doen dat.
Deze zij ook geschikt om te voeden / schakelen met afzonderlijke wisselspanning via een normale trafo.
Digitaal signaalcommando om te schakelen krijgt de decoder van de MS2.
De decoder wordt daarop ook aangesloten.

Cees
Re: Vraagje wissels met eigen voeding en welke decoder
Hallo Cees, bedankt voor je aanwijzing. Ik had zelf ook wel gezocht, maar het beste wat ik gevonden heb was een Marklin handboek elektrotechniek uit 2006 met de MS1 nog, waarmee je volgens mij nog geen wissels aan kunt sturen. Zoals ik het nu van je begrijp krijgt de decoder zijn voeding voor de wissels van een afzonderlijke wisselspanning via een normale trafo, maar hoe krijgt de decoder dan zijn stuursignaal van de MS2? Of sluit je de MS2 via de gleisbox die naar de baan gaat ook aan op de decoder?
Re: Vraagje wissels met eigen voeding en welke decoder
Klaas

Uit de gleisbox komen een rode (+) en bruine of zwarte draad (-). Die worden aangesloten op de rails.
De decoder wordt voor het digitale signaal ook op deze  draden aangesloten.
Dat kan door het tussenvoegen van verdeelplaatjes of wanneer je c-rail gebruikt via de aansluitlippen aan de onderzijde.

Cees
Re: Vraagje wissels met eigen voeding en welke decoder
Helemaal duidelijk nu. Het stuursignaal komt of rechtstreeks van de Gleisbox of van de rails, die ook is aangesloten op de gleisbox. Zoals je aangaf het is niet zo moeilijk, dank je voor de genomen moeite. Groet van Klaas
Re: Vraagje wissels met eigen voeding en welke decoder
hoi,

Citaat van: Pt2/3 op donderdag 08 juli 2021, 19:21:44
Neem decoders die luisteren naar het Motorola protocol: o.a. Rosoft, Viessmann & IEK doen dat.

Goed, de MS2 kan ook heel goed overweg met het DCC-protocol. Dat zou zelfs mijn voorkeur hebben boven het Motorola-protocol. Tegenwoordig zijn de decoders met DCC-protocol in de meerderheid.

Over digikeijs-decoders. Ondanks dat ik er een zooi onder de baan heb hangen en deze tot mijn tevredenheid functioneren. Het zijn mooie decoders, kunnen veel functies, veel instellingen, werken goed. Maar lees je goed in voordat je ze aangeschaft. Doordat je er veel mee kan hebben ze ook heel veel instel mogelijkheden. Daardoor kunnen ze erg ingewikkeld over komen. Mensen verzuipen in de instellingen. Daarnaast hebben ze dingetjes die niet altijd logisch lijken. Daardoor lijkt het soms voor een beginner die net met digitaal begint niet de meest handige decoders.

Groet Ronald.
Re: Vraagje wissels met eigen voeding en welke decoder
Beste Ronald,

Dat MS2 ook goed overweg kan met het dcc-protocol weet ik ook wel.
Maar ik lees dat Klaas een 66-jarige (her)beginner met digitale treintjes is.
Märklin is van oudsher gebaseerd op het motorola-protocol.
Vandaar mijn opmerking daarvoor te kiezen teneinde het voor Klaas niet onnodig ingewikkeld of onoverzichtelijk te maken.
Een motorola-wisseldecoder met dipswitches is eenvoudiger in te stellen dan een decoder die werkt met het dcc-protocol.
Je schrijft dat zelf over de decoders van Digikeijs !


Cees
Re: Vraagje wissels met eigen voeding en welke decoder
Citaat van: Pt2/3 op vrijdag 09 juli 2021, 10:41:42
Dat MS2 ook goed overweg kan met het dcc-protocol weet ik ook wel.

Gelukkig.  :)

Citaat van: Pt2/3 op vrijdag 09 juli 2021, 10:41:42
Maar ik lees dat Klaas een 66-jarige (her)beginner met digitale treintjes is. Märklin is van oudsher gebaseerd op het motorola-protocol.

Ja? Wat maakt dat uit of iemand een oudere herbeginner is of een jongere? Dat Märklin een geschiedenis heeft is aardig. Maar iemand gaat nu naar de winkel en wil spullen voor zijn baantje hebben. Tegenwoordig hebben alle moderne Lokdecoders, wissel- en schakeldecoders van Märklin gewoon DCC-protocol en MFX-protocol aan boord.

Citaat van: Pt2/3 op vrijdag 09 juli 2021, 10:41:42
Een motorola-wisseldecoder met dipswitches is eenvoudiger in te stellen dan een decoder die werkt met het dcc-protocol.

Voor jou misschien is het eenvoudiger om met dipswitches te werken. Ik werk al jaren met veel decoders van diverse merken. Ze werken allemaal op eenzelfde (simpele) manier. Programmerknopje in drukken. Gewenst wisseladres omzetten. En het ding staat op het juiste adres. Niets meer en niets minder. Märklin heeft een combinatie op hun wissel- en schakeldecoders: Via dipswitches en via programmeren. Daar hebben ze nog geen keuze kunnen maken.

Citaat van: Pt2/3 op vrijdag 09 juli 2021, 10:41:42
Je schrijft dat zelf over de decoders van Digikeijs !

Even goed lezen: Heeft niets te maken met het gebruikte protocol. De meeste Digikeijs decoders kunnen ook officieel het Motorola-protocol aan  :) Mijn verhaal heeft meer te maken met de uitvoering van de decoder. Dat ding kan heel veel met dito instellingen. Daardoor heeft het ding een uitgebreide handleiding. Of hij daardoor geschikt is voor echte beginners is de vraag. Hij wordt vaak gekocht vanwege zijn prijs.

Groet Ronald.
Re: Vraagje wissels met eigen voeding en welke decoder
Citaat van: Pt2/3 op vrijdag 09 juli 2021, 10:41:42

Een motorola-wisseldecoder met dipswitches is eenvoudiger in te stellen dan een decoder die werkt met het dcc-protocol.


Dat is niet zo. Een Rosoft WDD bijvoorbeeld (maar dat geldt voor veel decoders) sluit je aan, je drukt op een knopje en je stuurt vanuit je MS2 een DCC wisselcommando en klaar. Je hoeft er niet bij na te denken noch heb je een tabel nodig hoe dipswitchjes moeten staan.

Zo'n Rosoft WDD kost €32,50 voor 8 wissels, dan ga je natuurlijk geen Marklin M83 van 5 tientjes voor 4 wissels kopen........

Gr, Ben.
Re: Vraagje wissels met eigen voeding en welke decoder
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 10 juli 2021, 06:51:13
geen Marklin M83 van 5 tientjes voor 4 wissels kopen........
Märklin fundamentalisten wél... ;)
Re: Vraagje wissels met eigen voeding en welke decoder
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Vraagje wissels met eigen voeding en welke decoder
of je moet zoals ik met een cs 1 werken en geen dcc kan verwerken


Gr Ed
Re: Vraagje wissels met eigen voeding en welke decoder
Even  :offtopic:

@citaat - @citaat - @citaat:

Heb jij een hekel aan dingen van Märklin, Ben? Ben wel benieuwd naar je motivatie als 'newbie'. In een eerdere reactie in een topic van mij - geloof ik - liet je ook al zoiets doorschemeren.

Einde  :offtopic:
Re: Vraagje wissels met eigen voeding en welke decoder
 @citaat Nee, ik heb geen hekel aan dingen van Marklin. Je vraagt naar de bekende weg: lees mijn post nog eens door en je ziet mijn motivatie waarom IK niet voor een Marklin decoder zal kiezen. Ook niet voor een Digikeijs decoder trouwens of een Roco decoder.

Ik kijk naar wat iets moet doen, in dit geval het omzetten van een magneetartikel / wisseltje, vergelijk merken onderling en kijk ook nog eens naar de prijs. De conclusie is dan altijd dat Marklin duur is en niets extra's toevoegt. Dat geldt zeker ook voor Roco en Esu wisseldecoders. En de Digikeijs decoder kan te veel en valt voor dit doel ook af omwille van zijn prijs.

Gr, Ben.
Re: Vraagje wissels met eigen voeding en welke decoder
Ok, helder. 'Lean and clean' en prijsbewust door kennis van zaken.  :thumbup:
Re: Vraagje wissels met eigen voeding en welke decoder
 @citaat Marklin maakt goede spullen maar valt 9 van 10 keer in de duurdere categorie met prijs / kwaliteit / mogelijkheden. Veel andere (kleinere) fabrikanten leveren mogelijk betere / slimmere oplossingen die vaak ook goedkoper zijn dan Märklin. Of je daarom nog iedere keer voor artikelen van het forumhuismerk moet kiezen is dan de vraag. Dat mag dan iedereen zelf uitmaken.

groet Ronald.