Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd

Gestart door BoskantHans zaterdag 19 december 2020, 14:45:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Geen flauw idee. De CS3 doet wel vaker gekke dingen. Ik zie niets dat hans fout zou hebben gedaan. Tussen het wisselen van protocollen moet je een reboot doen, anders snapt de CS3 het niet.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Citaat van: BoskantHans op woensdag 23 juni 2021, 09:41:10
of de Digikeijs wissel- en servodecoders gebruiken MM en DCC parallel. Noot: Aan de wisseldecoders heb ik helemaal niets veranderd sinds ik ze na de installatie van een DCC adres heb voorzien.

De decoders reageren op het eerste protocol dat ze aangeboden krijgen na het indrukken van de programmeerknop. Als je een multiprotocolcentrale hebt en daarbij is Motorola het eerste protocol dan zullen ze op Motorola reageren. Als het DCC is dan zullen ze op DCC-reageren en blijven reageren.

Je kan eens iemand vragen die een echte DCC-centrale zoals een multimaus en/of lenz-systeem heeft. Dan kan je eens zien of het aan de CS3 ligt of de decoders.

Groet Ronald.
[/quote]

Hallo Ronald, de wisseldecoders heb ik destijds geprogrammeerd met uitsluitend het DCC protocol actief. Dus die zouden alleen moeten luisteren naar DCC commando's Ik vind het dan vreemd dat, als ik het DCC uitschakel en alleen MFX en MM actief laat, deze decoders toch gewoon reageren. Niet af en toe maar consequent elk commando. Jouw suggestie voor een echte DCC centrale is een interessante., Ik zal eens kijken of ik zoiets kan regelen.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 23 juni 2021, 11:05:37
Er is een protocol waar lokdecoders naar luisteren en een protocol waar accessory decoders naar luisteren. Ik denk dat je DCC van het eerste hebt uitgezet.

Gr, Ben.

Hallo Ben, voor zover ik weet kan ik maar op 1 plaats het DCC protocol aan of uitschakelen. Daar kan ik geen onderscheid maken tussen treinen en accessoires. Wellicht dat de CS3, als deze in de artikellijst nog componenten met DCC adressen ziet staan, als nog DCC commando's uitstuurt ondanks dat dit protocol is uitgeschakeld. Maar dat kan ik verder niet aantonen en is slechts een veronderstelling.

Gr. Hans
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
hoi,

Lijkt mogelijk op dat er toch iets niet helemaal correct is gegaan.

Citaat van: BoskantHans op woensdag 23 juni 2021, 17:01:14
Jouw suggestie voor een echte DCC centrale is een interessante., Ik zal eens kijken of ik zoiets kan regelen.

Ik heb de decoders draaien met multimaus-setjes, Z21-set, Lenz-setje en een oude IB. Geen problemen met die dingen. Ze doen wat ze moeten doen. Dus wat er precies bij jou aan de hand is kan je alleen maar achter komen om een keer te checken of ze inderdaad wel op DCC-reageren en toevallig om welke redenen dan ook niet op Motorola.

Geef even aan in welke regio je woont. Mogelijk kan er iets geregeld worden.

Groet Ronald.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Ik heb een video gemaakt over het instellen van de DR4024. Daarbij maak ik gebruik van de DCC++ centrale. Minder dan € 10,- aan onderdelen en een voeding. Klaar is kees. Je hebt dan natuurlijk wel een programma zoals Rocrail nodig om de DR4024 te kunnen programmeren en bedienen. Maar daarvan weet ik zeker dat het werkt.


Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
In het keyboard-menu kun je bij de 'knoppen' van wissels en seinen aangeven of die via Dcc of MM of Mfx moeten worden aangestuurd.
Ik denk niet dat dat beïnvloed kan worden door de protocollen voor de loc-decoders aan te passen.
Je zou het kunnen testen: kun je na het uitschakelen van alle protocollen op één na,  toch nog kiezen in de setup van je keyboard voor een uitgeschakeld protocol?
En zo ja, doet een single protocol MM decoder of Dcc decoder het dan wel of niet?
Ik denk zomaar dat dit allemaal blijft werken ook al denk je protocollen uitgezet te hebben bij de treinbesturing.

Groet,

Peter
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Citaat van: BoskantHans op woensdag 23 juni 2021, 17:01:14

..... de wisseldecoders heb ik destijds geprogrammeerd met uitsluitend het DCC protocol actief. Dus die zouden alleen moeten luisteren naar DCC commando's


Naar blijkt is het één dus niet het gevolg van het ander.
Zou het kunnen dat de DR4024 stiekem naar MM luistert en je daardoor problemen hebt met instellen?

Gr, Ben.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Bedankt voor al jullie reacties. Ik heb een aantal testen gedaan.

1. Ik heb alle protocollen behalve het MFX protocol gedeactiveerd en vervolgens een shutdown en reboot. De wissels en seinen, ingesteld op het DCC protocol, schakelen gewoon hoewel ik dit niet had verwacht.
2. Ik heb vervolgens opnieuw een shutdown gedaan en vervolgens gedurende 30 seconden de spanning van de hele baan afgehaald. Na het opstarten schakelen de wissel en seinen als vanouds. Let op: nog steeds alleen maar het MFX protocol actief.
3. Vervolgens geprobeerd om een DCC lok te bewerken. Melding dat het DCC protocol gedeactiveerd is. Dat is wat ik verwacht.
4. Vervolgens geprobeerd een MM lok te bewerken, Melding dat het MM2 protocol gedeactiveerd is. Dat is wat ik verwacht.
5. Vervolgens in de CS3 een sein aangepast van DCC naar MM. De decoder niet gewijzigd. Het sein schakelt nu niet meer. Let op: nog steeds alleen maar het MFX protocol actief.
6. Een nieuw artikel aangemaakt. Ik kan hier zonder problemen een MM of DCC protocol kiezen (hoewel nog steeds uitsluitend het MFX protocol actief is). Ik kan geen MFX protocol kiezen bij dit artikel.

Conclusie:
1. Het in en uitschakelen van protocollen heeft geen effect op seinen en wissels. Die blijven gewoon aangestuurd worden met het protocol dat voor die artikelen gekozen is.
2. De wissel en servo decoders luisteren alleen naar het protocol dat gekozen werd toen ze een adres kregen
3. Het in en uitschakelen van protocollen heeft alleen effect voor locomotieven en (rijdend?) materieel met decoders.

Na dit uitstapje omtrent protocollen, die wel of niet actief blijven, ben ik benieuwd hoe we er voor kunnen zorgen dat de CS3 en de Digikeijs decoders elkaar beter kunnen volgen en de seinen altijd de commando's van de CS3 opvolgen. Wordt hopelijk vervolgt.....
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Citaat van: ronaldk op woensdag 23 juni 2021, 17:21:45
hoi,

Lijkt mogelijk op dat er toch iets niet helemaal correct is gegaan.

Citaat van: BoskantHans op woensdag 23 juni 2021, 17:01:14
Jouw suggestie voor een echte DCC centrale is een interessante., Ik zal eens kijken of ik zoiets kan regelen.

Ik heb de decoders draaien met multimaus-setjes, Z21-set, Lenz-setje en een oude IB. Geen problemen met die dingen. Ze doen wat ze moeten doen. Dus wat er precies bij jou aan de hand is kan je alleen maar achter komen om een keer te checken of ze inderdaad wel op DCC-reageren en toevallig om welke redenen dan ook niet op Motorola.

Geef even aan in welke regio je woont. Mogelijk kan er iets geregeld worden.

Groet Ronald.

Hallo Ronald,

Voor mij is nu duidelijk dat de decoders bij mij alleen op het DCC protocol reageren. En dat de CS3, ongeacht de actieve en niet actieve protocollen, gewoon de artikelen die op MM geconfigureerd zijn met MM aanstuurt en die voor DCC geconfigureerd zijn met DCC. Dat het met andere centrales dan de CS3 goed werkt daar ben ik van overtuigd. Op onze modelspoorclub gebruiken we al jaren een IB met Digikeijs decoders. De problemen die ik ondervind hebben we daar nooit waargenomen. Lenz en Multimaus zijn daar ook aanwezig. Ik woon in een dorpje in de buurt van Helmond en Gemert. Bedankt voor je aanbod.

Mvg Hans
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Je moet in de centrale locadres 9999 aanmelden als DCC126/128 meer hoef je niet te doen.
Voor het wisseladres kies je algemeen voor DCC of anders per wisseladres voor DCC. Meer is het niet.

Groetjes.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Citaat van: Sprinter op donderdag 24 juni 2021, 13:57:27
Je moet in de centrale locadres 9999 aanmelden als DCC126/128 meer hoef je niet te doen.
Voor het wisseladres kies je algemeen voor DCC of anders per wisseladres voor DCC. Meer is het niet.

Groetjes.

Hallo Sprinter, dat is bekend en heb ik ook zo gedaan.

Groet.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Vandaag een test gedaan met een geleende ESU Switchpilot servo V2.0. Ik heb 1 van de 2 servo DR4024 decoders van Digikeijs vervangen door deze ESU. Het programmeren en instellen van de posities ging vlot. De bedrading heb ik zo omgezet van de Digikeijs naar de ESU. Daarna een keer of 20 een programmaatje laten lopen wat de armseinen steeds in een andere positie zet. De seinen die op de ESU aangesloten schakelde iedere keer, de seinen die op de 2de Digikeijs servo decoder waren aangesloten lieten een paar keer verstek gaan.

Weliswaar is deze versie van de ESU servo decoder minder geavanceerd dan de Digikeijs maar hij kan alles wat ik nodig heb.

Ik ga een ESU Switchpilot servo 3 bestellen. Ik zie op korte termijn de problemen die ik heb met mijn combi van CS3 en Digikeijs niet opgelost worden. Ik hoop dat het alleen de servo decoder is en niet de wisseldecoder DR4018 (ik heb het vermoeden dat het daar heel sporadisch ook niet goed gaat)  en de DR4088GND bezetmelders. Die laatste maakt gebruik van de S88 bus dus dat is een ander protocol en netwerk.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
hoi,

Citaat van: BoskantHans op zaterdag 26 juni 2021, 14:50:35
Ik hoop dat het alleen de servo decoder is en niet de wisseldecoder DR4018 (ik heb het vermoeden dat het daar heel sporadisch ook niet goed gaat)

In basis dezelfde decoders. Ook de DR4018 luistert bij het programmeren naar het eerste protocol dat langs komt.

Groet Ronald.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Hoi Hans, het is al even geleden zie ik maar wat is de status van je probleem ?  Ik ga zelf binnenkort ook testen met wisselaansturing via de Digikeijs DR4024 in combi met CS3+ en heb dit topic met interesse gelezen.  Werkt het nu beter met de ESU Switchpilot 3 Servo ?
Waar ik ook nog niet achter ben is hoe de signaal ingang van de DR4024 te verbinden met de signaal uitgang van de CS3 +. Is hiervoor een speciale stekker o.i.d. beschikbaar ? Ik ben een beginner dus mogelijk vraag ik naar een bekende weg . grt Ton
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
 @citaat Nee, je moet het gewoon aftappen van de draden naar de baan. Dan krijg je het digitale signaal. Je zal bij het programmeren (aan het programmeerspoor) alle protocollen uit moeten zetten behalve DCC. Het protocol wat als eerste bij het programmeren voorbij komt zal de DR4018 / DR4020 / DR4024 op ingesteld worden. Aangezien je niet weet of het DCC-protocol of het Motorola-protocol als eerste voorbij komt is het verstandig om alles behalve DCC-uit te zetten. Bij het programmeren is het makkelijkste om zowel signaal als voeding aan te sluiten op de centrale. Als je alles geprogrammeerd hebt mag je de andere protocollen weer aanzetten als je die gebruikt.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
 @citaat Wijkt de manier van het toewijzen van adressen anders in de CS3 dan in de CS2?
Op het keyboard van de CS2 stel je voor een blokje van vier schakelpunten in dat het om een dcc decoder gaat. Dan druk je de programmeerknop op de decoder in en kies je het eerste virtuele knopje op het keyboard en daarmee is het adres vastgelegd.
Dan schakel je weer een knop ik en druk je op de programmeerknop van de decoder. Met locadres 9999 op dcc protocol kun je dan de rijregelaar gebruiken om de uitslag van de servo te regelen en vast te leggen.
Daarvoor hoef ik echt geen protocollen uit te zetten of weer aan te zetten. Het hoeft niet eens via het programmeerspoor.

Groet,

Peter
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Citaat van: Laurent op woensdag 23 juni 2021, 11:52:09
Tussen het wisselen van protocollen moet je een reboot doen, anders snapt de CS3 het niet.
Hiervoor herstart ik de CS 3 gewoon niet eens want dat helpt niet, want het vinkje blijft toch wel staan. Wat wel helpt is aanvinken wat gewenst is en dan bevestigen met het groene vinkje.

@BoskantHans

In de gebeurtenissen tussen dummy en seinstand zie ik niet direct een tijd zitten.......of is die niet direct zichtbaar?
Als je hierdoor de decoder per ongeluk vaker aanstuurt, is dat wellicht een kans van de hapering.
Net alsof je twintig keer op een toets van een keyboard drukt...

Het is te verklaren dat je decoders onder MM het niet deden omdat dit protocol nog niet geprogrammeerd was in de decoder.
Dus de instellingen klopte daardoor ook niet.

Wis gewoon eens die gebeurtenis en kijk dan eens op welk protocol dan ook of de decoder doet wat jij wil.
Vandaar uit weer verder zoeken maar dan weet je dat het in ieder geval wel te maken had met die gebeurtenis, als de decoder dan normaal functioneert.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Citaat van: ronaldk op maandag 24 oktober 2022, 17:23:42
Aangezien je niet weet of het DCC-protocol of het Motorola-protocol als eerste voorbij komt is het verstandig om alles behalve DCC-uit te zetten. Bij het programmeren is het makkelijkste om zowel signaal als voeding aan te sluiten op de centrale. Als je alles geprogrammeerd hebt mag je de andere protocollen weer aanzetten als je die gebruikt.

In de handleiding staat DCC en MM.

Citaat uit deze handleiding:

De DR4024 is een multiprotocol decoder die standaard DCC en MM ondersteund. Met de functiemapping via CV programmering is het mogelijk om alle
denkbare taken te realiseren.
Einde citaat.

Aangezien DCC eerst staat neem ik aan dat dit ook het eerste protocol is bij deze decoder.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 25 oktober 2022, 00:55:20
In de handleiding staat DCC en MM.

Klopt dat die tekst in de handleiding staat. Maar als je een beetje op de diverse fora rondkijkt kom je ook de uitleg van de ontwerper tegen. Die geeft aan dat het ding het beste onder DCC werken.

Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 25 oktober 2022, 00:55:20
Aangezien DCC eerst staat neem ik aan dat dit ook het eerste protocol is bij deze decoder.

Niet zomaar aannemen. Bij andere decoders zou het kunnen dat het wel zo is. Maar bij de decoders van deze fabrikant niet. Het gaat om welk protocol de centrale als eerste op de baan zet c.q. de decoder ontvangt. Als dat Motorola is dan zal deze op motorola ingesteld worden. Is dat DCC dan is het DCC. Dat staat op de diverse fora en aangegeven door de ontwerper.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Citaat van: Kolstt op maandag 24 oktober 2022, 17:12:49
Ik ga zelf binnenkort ook testen met wisselaansturing via de Digikeijs DR4024 in combi met CS3+

Ik denk dat je je beter het geld en de moeite kunt besparen. De CS3 en de DR4024 is geen goede combinatie. Er zijn meerdere mensen die het instellen van de servo standen met de CS3 niet voor elkaar hebben gekregen.
En voor een beginner is de Esu Switchpilot een stuk eenvoudiger in te stellen.
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Citaat van: Kolstt op maandag 24 oktober 2022, 17:12:49Hoi Hans, het is al even geleden zie ik maar wat is de status van je probleem ?  Ik ga zelf binnenkort ook testen met wisselaansturing via de Digikeijs DR4024 in combi met CS3+ en heb dit topic met interesse gelezen.  Werkt het nu beter met de ESU Switchpilot 3 Servo ?
Waar ik ook nog niet achter ben is hoe de signaal ingang van de DR4024 te verbinden met de signaal uitgang van de CS3 +. Is hiervoor een speciale stekker o.i.d. beschikbaar ? Ik ben een beginner dus mogelijk vraag ik naar een bekende weg . grt Ton

Hallo Ton, sorry voor de zeer late reactie. Voor mij was dit onderwerp afgesloten. Ik ben overgestapt naar de ESU Switchpilot en daarmee zijn alle problemen die ik had opgelost. Zoals Ronald aangeeft sluit je de signaal aansluiting van de decoder aan op het rijsignaal wat op de baan staat. Grt Hans
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 25 oktober 2022, 00:41:02
Citaat van: Laurent op woensdag 23 juni 2021, 11:52:09Tussen het wisselen van protocollen moet je een reboot doen, anders snapt de CS3 het niet.
Hiervoor herstart ik de CS 3 gewoon niet eens want dat helpt niet, want het vinkje blijft toch wel staan. Wat wel helpt is aanvinken wat gewenst is en dan bevestigen met het groene vinkje.

@BoskantHans

In de gebeurtenissen tussen dummy en seinstand zie ik niet direct een tijd zitten.......of is die niet direct zichtbaar?
Als je hierdoor de decoder per ongeluk vaker aanstuurt, is dat wellicht een kans van de hapering.
Net alsof je twintig keer op een toets van een keyboard drukt...

Het is te verklaren dat je decoders onder MM het niet deden omdat dit protocol nog niet geprogrammeerd was in de decoder.
Dus de instellingen klopte daardoor ook niet.

Wis gewoon eens die gebeurtenis en kijk dan eens op welk protocol dan ook of de decoder doet wat jij wil.
Vandaar uit weer verder zoeken maar dan weet je dat het in ieder geval wel te maken had met die gebeurtenis, als de decoder dan normaal functioneert.

M.v.g.

Hans V200.0

Hallo Hans V200.0

De wachttijd is geprogrammeerd in de acties met de dummy variabele. Dat is hier niet zichtbaar. Zoals aangegeven heb ik de Digikeys decoders terzijde geschoven en ben overgestapt op de ESU servo decoders. Mvg Hans
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: CS3 en Digikeijs DR4024 werkt niet altijd
Hoi Hans, bedankt in ieder geval voor je reacti.  In de tussentijd uiteraard ook niet stil gezeten.. Beide Digikeijs DR4088 gauw verkocht en hiervoor de Esu servodecoder aangeschaft. Zoals je al vermeld werken die feilloos met de CS3+  Inmiddels 5 servo's werkend van mijn testbaan.  Binnenkort met de proefversie van i-Train eens gaan stoeien om het automatisch te laten rijden.