Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Een middagje spotten langs de Betuweroute

Gestart door 1200Blauw maandag 31 mei 2021, 21:20:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een middagje spotten langs de Betuweroute
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Een middagje spotten langs de Betuweroute
Ik had er vandaag een middagje voor uitgetrokken ook eens langs de Betuweroute te gaan treinspotten. Welgeteld één trein heb ik gezien. Daarna kwam er een uur niets meer. Toen hoorde ik op de radio dat er een landelijke treinstoring was, dus ben ik maar weer naar huis vertrokken.

Dan hebben jullie natuurlijk het resultaat van dat middagje spotten tegoed natuurlijk:



Beetje ongebruikelijk gefotografeerd misschien, maar het was de bedoeling vandaag wat spullen te testen en het onderwerp was meer een excuus. Ontevreden ben ik niet, hoewel het front natuurlijk niet de gewenste scherpte heeft. Dat had ik bij de volgende trein goed gekomen, maar die kwam dus niet... :(
Re: Een middagje spotten langs de Betuweroute
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Een middagje spotten langs de Betuweroute
Afgelopen maandag was er dan de herkansing, deze keer met meer succes. Ik vind wèl dat je eindeloos moet wachten voor het weer eens treintje belieft te komen opdagen hoor. Ik dacht na een half uur dat er weer een storing was, maar toen zag ik opeens iets roods in de verte...









Maar ditmaal wel missie geslaagd gelukkig.
Geen idee of er iets bijzonders bij zit, want zodra het buiten mijn thema en tijdperk valt haak ik al snel af ;)
Re: Een middagje spotten langs de Betuweroute
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Een middagje spotten langs de Betuweroute
Leuk om is een ander soort foto voorbij te zien komen. Ik heb het ook wel is geprobeerd, maar heeft nog niet tot het gewenste resultaat geleid. Kwam ook omdat ik vergeten was de VR uit te zetten. :)

Groeten,
Herman
Re: Een middagje spotten langs de Betuweroute
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Een middagje spotten langs de Betuweroute
Het wachten wordt beloond  : mooie plaatjes  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Een middagje spotten langs de Betuweroute
Ik vind het niet zo mooi, de foto's zijn niet scherp, wat is je ongebruikelijke manier van fotograferen dan? Ook de bovenleiding is vaag en gekarteld.

Gr, Ben.
Re: Een middagje spotten langs de Betuweroute
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Een middagje spotten langs de Betuweroute
Citaat van: 1200Blauw op maandag 31 mei 2021, 21:20:28
het was de bedoeling vandaag wat spullen te testen en het onderwerp was meer een excuus.
Als je treinen spot en elke keer van lens moet wisselen, wordt het nix.

Wat mij op viel bij insectenfotografie, is de sluitertijd. Je moet razendsnel foto's kunnen schieten met een ongelooflijke scherpte/diepte, en liefst op 400 ASA om de determinatiekenmerken te kunnen zien op de foto, b.v. of een poot 4 of 5 tarsen heeft, en met of zonder weerhaakje. Vergelijk dat maar eens met het font op langsrazende treinen, net zo'n sport.

Wat voor spul was jij aan het testen?
Re: Een middagje spotten langs de Betuweroute
continue AF en continue plaatjes schieten wil ook wel helpen in zulke situaties, als je 100 opnames schiet heb je meer kans op succes dan als je maar 1 plaatje schiet;
en die zwarte rand helpt de zaak ook niet  ;) ,


mvg,
Michel
Re: Een middagje spotten langs de Betuweroute
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Een middagje spotten langs de Betuweroute
Citaat van: ACTS.zuid op maandag 21 juni 2021, 18:01:04
Ik vind het niet zo mooi, de foto's zijn niet scherp, wat is je ongebruikelijke manier van fotograferen dan? Ook de bovenleiding is vaag en gekarteld.

Dat mag natuurlijk Ben. Treinenspotters gaat het er doorgaans vooral om dat de hele trein erop staat en bij voorkeur de nummers te lezen zijn. Dat is wat je op de fora en in de bladen doorgaans ziet. Daar was het mij niet om te doen, dus in dat opzicht "ongebruikelijk". Ik wilde proberen of mijn nieuwe objectief geschikt was voor meebewogen opnames. Dat blijkt zo te zijn. Ik heb een beetje getest wat de grenzen zouden zijn. Er zijn dus ook best veel opnames ditmaal waar ik minder tevreden mee ben. Dat er beweging in de foto zit is het doel en dat is gelukt. Dat het beter kan ben ik ook met je eens, maar daarvoor gebruik ik bij voorkeur een ander objectief en dat viel buiten het doel van deze "missie". Dergelijke testjes heb ik ook wel eens gedaan langs de openbare weg, maar ditmaal leek me de spoorbaan wel een aardig thema. En dan wil ik jullie het resultaat natuurlijk niet onthouden.

Citaat van: Jan22 op maandag 21 juni 2021, 19:55:00
Wat voor spul was jij aan het testen?

Ik had een objectief gekocht met een wat groter bereik dan ik doorgaans gebruik. Dan wordt de autofocus doorgaans langzamer, dus daar wilde ik wat ervaring mee opdoen.

Citaat van: ramdani op maandag 21 juni 2021, 20:08:53
continue plaatjes schieten wil ook wel helpen in zulke situaties, als je 100 opnames schiet heb je meer kans op succes dan als je maar 1 plaatje schiet;

Je kunt je naar mijn bescheiden mening beter richten op een paar goede opnames dan gokken op 1 goede uit 100, omdat je dan vaak op 99 slechte en 1 matige uitkomt.

Citaat van: ramdani op maandag 21 juni 2021, 20:08:53
en die zwarte rand helpt de zaak ook niet  ;)

Ik zou eens een discussie met een lijstenmaker opzetten ;)
Re: Een middagje spotten langs de Betuweroute
Citaat van: 1200Blauw op maandag 21 juni 2021, 21:12:56

Dat er beweging in de foto zit is het doel en dat is gelukt.


Als ik naar de foto's kijk is het niet de trein op de voorgrond die beweegt maar de trein daarachter, die met de Wascosa wagon dus. En dat zal toch niet de bedoeling zijn geweest?
Re: Een middagje spotten langs de Betuweroute
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Een middagje spotten langs de Betuweroute
 @citaat Dat was zeker de bedoeling :)

Deze manier van fotograferen ontstaat door het meebewegen met het onderwerp. Het onderwerp lijkt stil te staan als je het goed doet (precies even snel meebeweegt als het onderwerp), terwijl de omgeving lijkt te bewegen. In het Engels heet dat "panning". Hier zie je wat voorbeelden: https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=panning&iax=images&ia=images
Re: Een middagje spotten langs de Betuweroute
Ik vind het meetrek effect goed gelukt!