Citaat van: marc2109 op donderdag 03 juni 2021, 22:14:16
Aangepast citaat:
- afrem- en optrek-truc: (...) binnenrijden en uitrijden van station op aparte trafo's: (...) elk baanstuk van 18 cm aangesloten op aparte trafo
- lichtvoeding (sein,wissel) truc: seinen en wissels aansluiten op aparte voeding
resultaat: maximaal vermogen rij-trafo houden, treinen beïnvloeden mogelijkheid tot schakelen niet.
Op die manier rij je met minimaal 3 aparte trafo's: standaard rijtrafo, afrem- en optrek-trafo en een lichttrafo.
Gebruikelijk bij bovenleiding analoog is om ook de bovenleiding een eigen standaard rijtrafo te geven.
Dan heb je er dus minimaal 4 nodig.
Een stap verder en je zit bij (het door Kaleb genoemde) analoge bloksysteem: een systematische aanpak voor de hele baan, in plaats van alleen voor de tunnel (maar dan heb je ook heel wat meer seinen en schakelrails nodig, en wordt de behoefte aan die 3 aparte trafo's ook groter, vanwege het grote aantal seinen).
Hier een externe link naar zo'n analoog bloksysteem bij
ab-treinen,
met dit plaatje:
In mijn jeugd waren analoge trafo's (
zoals de 6117) net zo duur als een loc (
zoals de 3013). Toen lag het niet voor de hand om meerdere trafo's te kopen als het niet echt noodzakelijk was.
Nu ligt dat anders. Een tweedehands analoge trafo heb je tussen de € 7,50 en € 20,-. Een loc (zelfs 2ehands) is vele malen duurder. Schakelrails heb je voor M-rails vanaf 4 voor € 10,- tot € 7,50 per stuk (tweedehands, want ze worden niet meer gemaakt).
Vroeger kocht je 1 sein (
zoals 7188) voor de prijs van twee schakelrails (zoals
5146).
Schakelrails gebruik je analoog voor heel wat meer dan alleen bezetmelding (zoals wissels omzetten voor variabele rijwegen, remwegen laten ingaan, overwegen of bruggen openen of sluiten, een kraan laten bewegen, een fluit laten afgaan, stationslichten aan of uit zetten, een container in- of uitladen, een roll-on roll-off verlaad-truc starten of stoppen, bergop een andere rij-trafo gebruiken dan bergaf, automatisch ontkoppelen, rangeerbewegingen).
Digitaal rijders zien die analoog veelzijdige bruikbaarheid van schakelrails vaak over het hoofd, omdat ze zoeken naar de overeenkomst en de digitale bruikbaarheid. Daardoor sneeuwt het analoge gebruik een beetje onder in de 3railwiki.