Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Vraag: functionaliteit terugmelding d.m.v. optocoupler (DR4088OPTO)

Gestart door madmenno zaterdag 29 mei 2021, 09:32:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraag: functionaliteit terugmelding d.m.v. optocoupler (DR4088OPTO)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Vraag: functionaliteit terugmelding d.m.v. optocoupler (DR4088OPTO)
Beste modelspoorvrienden,

Ben na vele jaren en meerdere verhuizingen weer bezig op thuis iets te bouwen. Misschien dat ik dat later nog wel een keer elders op dit forum laat zien :)

Voor nu een misschien wel hele simpele vraag over terugmelding d.m.v. optocouplers in een 3-rail baan. Denk dan bijvoorbeeld aan de Digikeijs DR4088OPTO.
Ik heb aardig wat ervaring met Märklin S88 (en compatible) terugmelddecoders op basis van massadetectie. Nu ik een nieuwe baan aan het bouwen ben en ik nog niet zeker ben met welke centrale ik dit uiteindelijk wil gaan aansturen denk ik aan terugmelding met DR4088OPTO.
Mijn vraag gaat over de functionaliteit hiervan in relatie tot traditionele stroomdetectie en massadetectie schakelingen. Ik ben niet bepaald een elektronica expert en ik raak wat in de war door het aansluitvoorbeeld van de DR4088OPTO voor 3-rail op pagina 10 van de Digikeijs handleiding voor de DR4088. Klik.
De common 'C' is hier aangesloten op de rode draad in plaats van wat ik gewend ben bij traditionele massadetectie de massadraad.

Heel concreet is mijn vraag dus of ik de functionaliteit van optocoupler terugmelding kan vergelijken met stroomdetectie of met massadetectie? Met andere woorden. Als ik een rijtuig (zonder sleper) met 3-rail assen op een stuk spoor zet met de geïsoleerde rail aangesloten op één ingang van de DR4088OPTO, wordt deze dan gedetecteerd? Of werkt terugmelding met optocoupler als een stroomdetectie systeem, dus alleen als er een stroomverbruiker in de sectie staat?

Hoop dat de vraag duidelijk is en eenvoudig te beantwoorden is.

Dank jullie wel alvast voor de wijsheid  :)

Mvg,
Menno
Re: Vraag: functionaliteit terugmelding d.m.v. optocoupler (DR4088OPTO)
Hoi Menno,
Op pagina 10 staat bij de eerste aansluiting: Terugmelding via massa. En het blauw pijltje geeft de scheiding tussen de spoorstaven aan.
Re: Vraag: functionaliteit terugmelding d.m.v. optocoupler (DR4088OPTO)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Vraag: functionaliteit terugmelding d.m.v. optocoupler (DR4088OPTO)
Citaat van: AlbertG op zaterdag 29 mei 2021, 09:48:53
Hoi Menno,
Op pagina 10 staat bij de eerste aansluiting: Terugmelding via massa. En het blauw pijltje geeft de scheiding tussen de spoorstaven aan.

Hoi Albert,

Dat lees ik inderdaad ook. Mijn vermoeden is dan ook (welke jij lijkt te bevestigen) dat het in principe functioneert vergelijkbaar met een traditioneel massadetectiesysteem.
Maar dan laat mijn elektronica kennis me toch in de steek. Hoe werkt dit dan? Als ik een rijtuig zonder sleper (en dus zonder stroomverbruik) op de geïsoleerde sectie zet is er geen directe verbinding tussen de common 'C' en de massa aansluiting naar de ingang van de OPTO detector. Hoe weet de detector dan dat er een wagon op de sectie staat? Een traditionele massadetectie sluit de beide railstaven 'kort', maar in dit geval is de doorlopende railstaaf (massa) niet direct verbonden met de OPTO detector. Dat is wat ik niet zo goed begrijp  :P

Mvg,
Menno
Re: Vraag: functionaliteit terugmelding d.m.v. optocoupler (DR4088OPTO)
Als ik het schema goed begrijp, kun je inderdaad een stukje spoorstaaf isoleren, voorzien van een melddraadje en zo gebruik maken van massadetectie als je gewend bent. Als een niet geïsoleerd wielstel over de meldsectie rijdt, maakt het verbinding met de andere spoorstaaf en wordt een stroomkring gemaakt, want: plus in C van de optocoupler en massa via de spoorstaven en de wielen. Dat creëert de 'meldstroom' voor het S88 register.
Misschien is dit een houtje-touwtje-uitleg maar zo zie ik het.
In een gewoon GND detectiesysteem is geen verbinding met een plus nodig, maar er gaat wel degelijk een stroompje lopen (5 of 12v) alleen sluit je het niet zo zichtbaar aan als bij de optocoupler wordt gedaan. In je idee zit je alleen maar massa met elkaar te verbinden en dat is ook het enige wat nodig is om het werkend te krijgen.

Groet,

Peter
Re: Vraag: functionaliteit terugmelding d.m.v. optocoupler (DR4088OPTO)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Vraag: functionaliteit terugmelding d.m.v. optocoupler (DR4088OPTO)
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 29 mei 2021, 10:27:15
Als een niet geïsoleerd wielstel over de meldsectie rijdt, maakt het verbinding met de andere spoorstaaf en wordt een stroomkring gemaakt, want: plus in C van de optocoupler en massa via de spoorstaven en de wielen. Dat creëert de 'meldstroom' voor het S88 register.
Misschien is dit een houtje-touwtje-uitleg maar zo zie ik het.

Dank voor voor deze uitleg. Dit klinkt zelfs met mijn beperkte kennis eigenlijk volstrekt logisch :)
Ik concludeer dan ook dat dit goed bruikbaar is voor mijn nieuwe 3-rail baan als 'vervanger' voor een traditioneel massadetectie systeem.

Mvg,
Menno
Re: Vraag: functionaliteit terugmelding d.m.v. optocoupler (DR4088OPTO)
Menno,ik gebruik zo'n melders, de 'C' is inderdaad aangesloten op de rode draad (puko's);
alles met 3-rail-assen(zonder sleper) wordt probleemloos gedetectecteerd,
je hoeft je dus geen  zorgen te maken,


mvg,
Michel
Re: Vraag: functionaliteit terugmelding d.m.v. optocoupler (DR4088OPTO)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Vraag: functionaliteit terugmelding d.m.v. optocoupler (DR4088OPTO)
Citaat van: ramdani op zaterdag 29 mei 2021, 10:36:57
alles met 3-rail-assen(zonder sleper) wordt probleemloos gedetectecteerd,

Bevestiging in de praktijk! Super! Bedankt! :)

Mvg,
Menno
Re: Vraag: functionaliteit terugmelding d.m.v. optocoupler (DR4088OPTO)
Wat ik eigenlijk nog mis wat is het voordeel van detectie via een optocoupler ten opzichte van massa doormelding galvanische scheiding? Of bied het nog meer voordelen.
Re: Vraag: functionaliteit terugmelding d.m.v. optocoupler (DR4088OPTO)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Vraag: functionaliteit terugmelding d.m.v. optocoupler (DR4088OPTO)
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 29 mei 2021, 12:54:06
Wat ik eigenlijk nog mis wat is het voordeel van detectie via een optocoupler ten opzichte van massa doormelding galvanische scheiding? Of bied het nog meer voordelen.

Ik kan hier eigenlijk geen antwoord op geven, maar voor mij is de belangrijkste reden de mogelijkheid voor massadetectie bij het gebruik van een centrale met H-brug (zonder common ground) zoals de DR5000 van Digikeijs. Dat is volgens mij inderdaad galvanische scheiding. Aangezien ik nog niet zeker weet wat ik wil gaan gebruiken is dit voor mij de 'veiligste' optie die de meeste flexibiliteit bied. Heb nu een ECoS 1, IB IR en wat Digitrax spul liggen, maar ben met geen van allen echt 100% tevreden. Twijfel ook nog tussen S88N en Loconet voor de koppeling van de terugmelders. Maar dat gaat allemaal een beetje off-topic.

Heb ook wel eens ergens gelezen dat detectie met optocoupler wat betrouwbaardere meldingen zou moeten geven dan een traditioneel massadetectie systeem, maar dit kan ook onzin van het interwebs zijn :P

Mvg,
Menno
Re: Vraag: functionaliteit terugmelding d.m.v. optocoupler (DR4088OPTO)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vraag: functionaliteit terugmelding d.m.v. optocoupler (DR4088OPTO)
Bij een standaard S88 melder wordt de 5 volt spanning die door de centrale op de S88 bus gezet wordt niet alleen gebruik voor de ic's/elektrische componenten maar ook voor de "massa" detectie.

Bij een S88 met optocoupler worden deze twee zaken gescheiden, de 5 volt "doet" alleen de ic's/elektrische componenten, voor de "massa" detectie is een aparte spanning nodig, wat dus een hogere spanning kan zijn, waardoor minder storingsgevoelig.

De twee systemen worden "bij elkaar gebracht" door de optische koppeling.

Hiermee is e.e.a. vergelijkbaar geworden met de stroomdetectie eenheden, daar wordt gemeten of er stroom naar een gebruiker loopt en dat wordt via een optische koppeling doorgegeven aan het 5 volt ic's/elektrische componenten systeem.

Is het functioneel, zeker bij centrales/boosters die geen detectie willen of mogen hebben d.m.v. standaard S88's, anders alleen als er storingen zijn, bij mij draait al een jaar of 30 een standaard systeem, 112 punten.

Groet, Anne W
Re: Vraag: functionaliteit terugmelding d.m.v. optocoupler (DR4088OPTO)
Ik heb de Rosoft variant in gebruik. Tegenwoordig doet die het prima op mijn 3-rail testbaantje met aangepaste gleisbox (SRSEII).

(Ik heb een tijdje een DR5000 gehad om te experimenteren en daar staat (wel wat cryptisch) in de handleiding dat je voor gebruik van massadetectie bij 3-rail een melder met opto-coupler moet gebruiken. De auteur van de handleiding ging er blijkbaar vanuit dat iedereen wel begrijpt wat een H-bridge is en dat dit van toepassing is op de DR5000.)
Re: Vraag: functionaliteit terugmelding d.m.v. optocoupler (DR4088OPTO)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vraag: functionaliteit terugmelding d.m.v. optocoupler (DR4088OPTO)
Beste Albert,

Er is weinig geschreven over de verschillen tussen een H-Brug en een Gemeenschappelijk Massa booster en de gevolgen daarvan, ik ben pas in contact geweest met een Raptor gebruiker die een Digikeys booster had gekocht, die deed het niet met de Raptor, daarna een "gemeenschappelijke massa" booster gekocht en die deed het wel.

Vandaar ook mijn advies altijd om een booster/voeding te komen van dezelfde fabrikant als de centrale.

Groet, Anne W
Re: Vraag: functionaliteit terugmelding d.m.v. optocoupler (DR4088OPTO)
Maar dat advies, Anne, ging en gaat (zelfs) bij Märklin niet op. Een versie van het CS2 ging toch net weer anders met dit fenomeen om. En toen was een tijdelijke omruilactie voor boosters de enige optie. Fijn natuurlijk dat Märklin dat aanbood, maar wie het niet in de gaten heeft, kan nog steeds zaken van hetzelfde merk aan elkaar knopen die toch niet compatibel zijn.
Daarbij is het nog steeds mogelijk oude boosters aan het CS2 te koppelen (aan de onderzijde) die geen mfx ondersteuning bieden en nieuwe boosters elders aan te sluiten die deze functionaliteit wel hebben. Moet je ook maar in de gaten hebben!
De moraal van mijn verhaal: je moet dus zelf steeds heel goed opletten wat waarbij past en wat niet. Merken maken daarbij uiteindelijk niet het verschil, maar de constructie en de technische specificaties wel.

Groet,

Peter
Re: Vraag: functionaliteit terugmelding d.m.v. optocoupler (DR4088OPTO)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vraag: functionaliteit terugmelding d.m.v. optocoupler (DR4088OPTO)
 @citaat
Citaat van: AlbertG op zaterdag 29 mei 2021, 17:37:55
daar staat (wel wat cryptisch) in de handleiding dat je voor gebruik van massadetectie bij 3-rail een melder met opto-coupler moet gebruiken. De auteur van de handleiding ging er blijkbaar vanuit dat iedereen wel begrijpt wat een H-bridge is en dat dit van toepassing is op de DR5000.
Hoe bedoel je dat, cryptisch?
In de huidige handleidingen staat het er kraakhelder verwoord, en opvallend gearceerd (steunkleurtje in de een, rode letters in de andere). Je kunt er bijna niet omheen lezen. Zowel in de handleiding van de DR4088xx als in de DR50xx.
Misschien is de auteur inmiddels op andere gedachten gebracht?