Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

afgevallen treeplank, maar waarvan? / opgelost

Gestart door pajomaho zondag 25 april 2021, 12:21:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
afgevallen treeplank, maar waarvan? / opgelost
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
afgevallen treeplank, maar waarvan? / opgelost
Beste collega's,

Ik vond in mijn schaduwstation bijgaande treeplank met bolle handgreep. Vooral die bolle handgreep vind ik typerend.
Ik heb al in mijn explosietekeningen gezocht of ik 'm kon vinden, als die al van een loc is, maar niets gevonden (al kan ik er overheen gekeken hebben - op den duur word je tureluurs van die explosietekeningen).
Ook al globaal gekeken of ik een wagon kon vinden waar hij afgevallen zou kunnen zijn, maar ook daar zie ik niets bijzonders
Weet iemand van welke wagon of loc deze treeplank kan zijn?

Groet, Paul
PS. ik ben niet elk moment online, dus het kan even duren voordat ik weer reageer.
Re: afgevallen treeplank, maar waarvan?
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: afgevallen treeplank, maar waarvan?
eh Paul ik weet niet hoeveel wagens en loks je hebt maar het lijkt mij beter die te bekijken op dit missend onderdeel dan alle ploftekeningen te gaan bekijken. En van wagens zijn er niet altijd plofs.
En eh nee helaas voor jou, ik herken het onderdeel niet.
Dirk :-{)
Re: afgevallen treeplank, maar waarvan?
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: afgevallen treeplank, maar waarvan?
beste Dirk, en anderen,
Tja, ik heb natuurlijk al eerst alle locs en wagens bekeken die op dat traject en in dat schaduwstation hebben gereden.
En uit de waarnemingen en explosietekeningen blijkt dat bijv. mijn locs uit oudere series (3***-nummers) sowieso allemaal metalen treeplanken hebben. Ook modernere (5-cijferige) diesellocs/treinstellen (212, 216, 218, 221, 323, 333, VT11.5, RAm, 215 (ESU), 624 (Bemo)) en e-locs (103, 184, 181 (Roco), 403, 491) hebben trappen onder de deuren, of treeplanken met rechte handgrepen (212).
Resteren nog een flink aantal stoomlocs. Ook de oudere types hebben vaste, metalen treeplanken, maar ook bij de modernere edities heb ik nog geen missende treeplank gevonden (ook niet op m'n Brawa en Roco 57-ers en 93-ers, de Rivarossi en Fleischmann 39-ers, Liliput 75-er).

Mijn gedachten gaan dus uit naar een wagon. Dat wordt nog een flinke zoektocht. Maar ook hier heb ik al een flink aantal types uitgesloten (platte wagens, containerwagens, wagens uit de 4500- en 4600-serie, Silberlinge, 3- en 4-assige Umbau, Langeschwalbach, alle tinplate). Uiteraard blijf ik zelf ook zoeken.

Met die kromme grijpstang hoop ik, dat iemand die herkent en een hint kan geven.
Groet, Paul
Re: afgevallen treeplank, maar waarvan?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: afgevallen treeplank, maar waarvan?
 @citaat
Mijn gedachte gaat uit ook van een wagon, maar dan van tijdperk 2 of ouder. Heb je die wellicht rijden.
Doet mij wel denken aan een rijtuig.
Re: afgevallen treeplank, maar waarvan?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: afgevallen treeplank, maar waarvan?
Iedereen vindt wel eens losse onderdeeltjes langs de baan, dus ik ook. Ik heb daarvoor een jampotje. Daar gaat het onderdeeltje dan in. Momenteel zijn het er een stuk of 10. Met enige regelmaat kom ik materieel tegen waarvan wat ontbreekt. Meestal is het dan wel in dat jampotje terug te vinden. Alles nazoeken om het onderdeeltje direct te kunnen terugplaatsen vind ik onbegonnen werk.
Re: afgevallen treeplank, maar waarvan?
Brawa's spannen de kroon, ik heb al een heel potje Brawa onderdelen die er in de vitrinekast afgevallen zijn, wat die allemaal (slecht) vastkleven is ongelooflijk, ik vrees dat ze binnen een paar jaar allemaal kaal zullen zijn...
Re: afgevallen treeplank, maar waarvan? / opgelost
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: afgevallen treeplank, maar waarvan? / opgelost
N.a.v. het feit dat er weinig herkenning plaatsvond, ben ik maar eens al mijn wagens gaan inspecteren (en hier en daar ook wat onderhoud gaan plegen als wielen schoonpoetsen en een drupje olie op de aspotten) en registreren (dan weet ik tenminste wat ik allemaal heb).
Ondertussen nog drie andere afgevallen buffers kunnen herplaatsen (m.n. op Roco wagens).
En de Märklinwagens hebben eigenlijk bijna allemaal dezelfde "structuur", de goederenwagens een enkelvoudig treeplankje in zwart, of een echt trapje bij balkons. Dus niet een treeplank met zo'n kromme grijpstang en gele tredevoorkant.
Enfin, bij de een-na-laatste wagen bleek de treeplank daar vanaf te komen. En het is ook een wagen die niet veel mensen zullen hebben: de ESU EHG-388 Hilfsgerätewagen, met snelheidsmeting. Er zaten er nog twee op, dus met deze losse moet er nog ergens eentje langs de baan liggen. Maar weer eens met de camera gaan rijden.
Op de foto zit er eentje in de gele cirkel, de losse komt op de andere kant op het andere balkon.

Dank voor het meedenken.
Groet, Paul
Re: afgevallen treeplank, maar waarvan? / opgelost
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: afgevallen treeplank, maar waarvan? / opgelost
Inderdaad ik heb de ESU EHG-388 Hilfsgerätewagen wagen ook niet. Vond al raar een gebogen grijpstang op een Mä-wgn. Mooi dat je de wagen hebt gevonden, minder mooi dat het de een op laatste wagen was. Veel weer goed dat je nu gelijk je wagenpark geolied en geregistreerd rond hebt rijden,-)
Dirk