Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

De nieuwe baan

Gestart door Droef maandag 01 juni 2009, 13:20:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Citaat van: Droef op donderdag 01 april 2021, 20:44:01
.... eerst nog even wat bomen geplant .....

Je loopt mooi vooruit op de politieke doelstelling om de komende jaren miljoenen bomen te platen.  :thumbup:

Geheel ziet er goed uit. Ik zie alleen nog geen WOSA punten voorbij komen (Tony).

gr. Gertjan
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan

Ik zie alleen nog geen WOSA punten voorbij komen (Tony).
[/quote]

WOSA?
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Inderdaad wel een WOSA-waardige baan volgens mij; maar dat is eigenlijk aan de heren inspecteurs om dat te bepalen!
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
hoi,

Citaat van: Droef op donderdag 01 april 2021, 21:10:48
WOSA?

Een clubje forumleden hier op het forum die graag Märklin treintjesbanen maken zoals men dat deed in de jaren 1950 tot 1980's. Daarvoor beoordelen ze banen op die hier op het forum verschijnen. 

Groet Ronald.
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 01 april 2021, 20:52:44

Dat fleurt lekker op Ruud!  :thumbdown:


Waarom dit, denk je dat het motiveert?

Gr, Ben.
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
World
Old
Skool
Association

De WOSA is een imaginaire instantie met het hoofdkantoor ergens op één van Tony's simpele banen. De instantie houdt halsstarrig vast aan een onmetelijke hoeveelheid onleesbare documenten waarin is vastgelegd hoe een klassieke treinbaan er uit zou moeten zien. Ter controle hiervan worden inspecteurs ingezet welke inmiddels op diverse treinbanen hun onmisbare controles uitvoeren: Horst doet dit op de "vele sporen tussen Altenstein & Lilleby" van ondergetekende, Otto is neergestreken op de "Baanplan (zonder plan)" van Dirk-Jan en Herbert is op "Tony's simpele banen" werkzaam.
Met de nijvere werkzaamheden van de bouwers zijn volgens een complex systeem punten te verdienen waar je vervolgens eigenlijk niks mee kan. Het hoogst haalbare is een foto op de felbegeerde WOSA-jaar-kalender, al een tijdje een virtueel document welke door een ludieke actie van forumlid Wico eind vorig jaar is uitgegroeid tot een tastbare uitgave voor aan de muur!     
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 02 april 2021, 09:42:10
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 01 april 2021, 20:52:44

Dat fleurt lekker op Ruud!  :thumbdown:

Waarom dit, denk je dat het motiveert?
Misschien het verkeerde icoontje aangeklikt.
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Hallo Ruud,

Je maakt er wel iets moois van! Je hebt op een handige manier een extra plaats gecreëerd zonder dat het kostbare vloeroppervlak kost!

Voordeel van de "takelbaan" is dat de vrienden van de DHC de baan ook kunnen verplaatsen naar een andere omgeving! Best handig als je gaat verhuizen. :D Is de foto van een Chinook dan ook bedoeld om bij die club alvast in een goed blaadje te komen?

Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Citaat van: Hanzi op vrijdag 02 april 2021, 11:29:17
De WOSA is een imaginaire instantie met het hoofdkantoor ergens op één van Tony's simpele banen. De instantie houdt halsstarrig vast aan een onmetelijke hoeveelheid onleesbare documenten waarin is vastgelegd hoe een klassieke treinbaan er uit zou moeten zien. Ter controle hiervan worden inspecteurs ingezet welke inmiddels op diverse treinbanen hun onmisbare controles uitvoeren:

Weet niet hoe klassiek de baan moet zijn: ik rij digitaal met M-rails en voor de wissel en seinen knoppen bonken (met hulp van wat schakelrails)
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Citaat van: narwal op vrijdag 02 april 2021, 12:17:23
Voordeel van de "takelbaan" is dat de vrienden van de DHC de baan ook kunnen verplaatsen naar een andere omgeving! Best handig als je gaat verhuizen. :D Is de foto van een Chinook dan ook bedoeld om bij die club alvast in een goed blaadje te komen?

Hoi Narwal, bedankt voor je compliment. Die Chinook komt omdat ik het de mooiste helikopter vind en omdat ik er beroepshalve zeer veel mee te maken heb.
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 02 april 2021, 11:44:47
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 02 april 2021, 09:42:10
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 01 april 2021, 20:52:44

Dat fleurt lekker op Ruud!  :thumbdown:

Waarom dit, denk je dat het motiveert?
Misschien het verkeerde icoontje aangeklikt.

Inderdaad! Excuses, het tegenovergestelde was de bedoeling!
Heb het gewijzigd en ga nu in de hoek staan ...  :oops:

Groeten,

Erik.
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Citaat van: Droef op vrijdag 02 april 2021, 18:35:08
Citaat van: Hanzi op vrijdag 02 april 2021, 11:29:17
De WOSA is een imaginaire instantie met het hoofdkantoor ergens op één van Tony's simpele banen. De instantie houdt halsstarrig vast aan een onmetelijke hoeveelheid onleesbare documenten waarin is vastgelegd hoe een klassieke treinbaan er uit zou moeten zien. Ter controle hiervan worden inspecteurs ingezet welke inmiddels op diverse treinbanen hun onmisbare controles uitvoeren:

Weet niet hoe klassiek de baan moet zijn: ik rij digitaal met M-rails en voor de wissel en seinen knoppen bonken (met hulp van wat schakelrails)
Als je dat digitaal rijden niet vertelt dan hebben die vastgeroeste WOSA-knakkers niets door. Het gaat meer om het uiterlijk van de baan :thumbup:.
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Helaas, helaas.

Een kabelspanner, goed voor 250kg trekkracht, heeft het dinsdag begeven. Gelukkig heb ik valbeveiliging en die heeft het gehouden op drie plaatsen (op 1 plek is de haak er blijkbaar uitgeschoten want er is verder geen beschadiging te zien). De schade op de baan valt heel erg mee. Ben geschrokken en daarom het drastische besluit om een nieuwe baan op de "grond" te bouwen. AnyRail gekocht na een marktonderzoek van 5 minuten. Bijgevoegd een foto van het eerste ontwerp, gebaseerd op een Marklin-ontwerp uit de gids 0700, nr 7.4.083 maar dan verdeeld over 2 niveau's.

Heb al gespiekt mij de diverse topics en constructie wordt van 44 x44 geschaafd vuren, plaatwerk van populierenhout en dwarslatten van geschaafd vuren, denk 16x50 mm. Palen om de meter of moet het kleiner vanwege doorzakken?

Was overigens bezig met een project stroomvoerende koppeling. Heb daarvoor een loc (marklin 1100 serie, 3424) om laten bouwen naar digitaal met een Mfx decoder en een JdG print tbv cabine-, sluit- en kopverlichting en aan 1 kant een stroomvoerende Viessmann 5048 koppeling. Ben bezig om de rijtuigen te voorzien van REE XB942 magnetische koppelingen (op 1 rijtuig komt natuurlijk een Viessmann 5048 koppeling. Gekozen voor deze oplossing omdat ik werk met mechanische schakelrails en veel sleepcontacten best wel hinderlijk is. Als het goed bevalt doe ik de rest ook. Zal tzt een verslagje er van maken.

Kortom, veel te doen de komende tijd. Ik hou jullie op de hoogte en zal de naam van het topic veranderen zodra de huidige baan is afgebroken (begin vrijdag, snik.....)

Groeten, Ruud
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Heftig. Gelukkig niet veel schade. En al een mooi plan!
De constructie van vurenhout gebruik ik ook altijd. 16x50 is wel dun vind ik. Dan moet je altijd gaatjes voor boren als je iets er in wil schroeven. Ik heb nu 22x50 ruw vuren voor het frame en ik gebruik tafelpoten. Poten op één tot anderhalve meter uit elkaar gaat prima. Dan kun je er zelfs op zitten :)
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Waarom niet gewoon een enkele keerlus aan de rechterkant van je schaduwstation? Scheelt je 2 wissels.
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Hallo Ruud,

Ja, nu was de hellingshoek wel ruim over de 3%. Dat kan natuurlijk niet. Gelukkig is niet alles helemaal naar beneden gekomen. 8o

Verstandig besluit: op hetzelfde niveau bouwen als de andere 3-Railers; vloerniveau! ik ben benieuwd wat je er allemaal van gaat maken.

Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Hoi,

Dat zijn geen goede berichten. Gelukkig geen gewonden of andere dingen gebeurd.

Citaat van: Droef op woensdag 05 mei 2021, 11:21:26
Een kabelspanner, goed voor 250kg trekkracht, heeft het dinsdag begeven. Gelukkig heb ik valbeveiliging en die heeft het gehouden op drie plaatsen (op 1 plek is de haak er blijkbaar uitgeschoten want er is verder geen beschadiging te zien).

Hum. Dat is vervelend dat een kabelspanner het heeft begeven. Blijkbaar is de belasting op één of andere manier toch iets te groot geweest. Dan is de valbescherming toch nuttig geweest.

Citaat van: Droef op woensdag 05 mei 2021, 11:21:26
Ben geschrokken en daarom het drastische besluit om een nieuwe baan op de "grond" te bouwen.

Verstandig.

Citaat van: Droef op woensdag 05 mei 2021, 11:21:26
Heb al gespiekt mij de diverse topics en constructie wordt van 44 x44 geschaafd vuren, plaatwerk van populierenhout en dwarslatten van geschaafd vuren, denk 16x50 mm. Palen om de meter of moet het kleiner vanwege doorzakken?

Tja... 44 x 44 mm is behoorlijk zwaar. Die kan je gebruiken als palen. Het onderstel / palen hoeft niet superzwaar te zijn. Tenminste als je de bovenconstructie of bakconstructie maar stijf genoeg hebt. Dan kan die er op gelegd worden. Als de bovenconstructie stijf genoeg is dan kan de afstand tussen de palen ook redelijk groot zijn. Dat is in basis waar je aan moet denken. Met de meeste beursbaantjes is het onderstel niet meer dan een paar palen en wat kruisschoren. De baan / bak worden er dan opgezet. Kijk ook eens bij de verschillende modulebanen (zoals hier bij het 3railforum) dan zie de constructie.

Succes met ontwerpen.

Groet Ronald.
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Das geen goed nieuws maar schade is gelukkig beperkt
Ik gebruik Practo Schraag , goed tot 200 kg, uitschuifbaar in hoogte en breedte ( tot 120cm). Bij Hubo ...
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Bedankt Wim voor de tip. Ik blijf denk ik bij een houten constructie.
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Graag gedaan
Ik leg wel dwarsbalken op de schragen  , schragen staan om de 1,5 m en op 110 cm hoogte
Succes Droef 👍🏻
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
Zo. Ik ben begonnen aan de nieuwe opzet en dus de naam van het topic veranderd. Het ontwerp is op details na definitief en zal die in een latere post laten zien. Niet zo spectaculair als sommigen van jullie maar ik vind een baan waarbij ik gewoon "treintje kan rijden". De basisconstructie is af en alle spullen van de oude baan kan ik eronder kwijt. Heb ergens op het forum een baan gezien op wieltjes en heb dat overgenomen. Omdat de kamer niet echt breed is met een restant van een schuin dak is dit wel een beetje een gedoe maar ik kan in ieder geval ook aan de achterkant komen als het nodig is. Heb inmiddels ook al extra rails gekocht via Marktplaats omdat ik natuurlijk meer meters ga maken dan op de takelbare baan.

Ik ben bezig om via een vriend van mijn zoon (en docent meubelmaker) om een spiraal te laten maken met de handige tekening van Riny Smetsers uit 2007 (ook ergens gevonden op dit forum) en weet eind van de week of deze CNC-milled als projectje door een van de leerlingen gemaakt kan worden. Spiraal moet 14-16 cm gaan overbruggen dus worden het 2 cirkels. Met een beetje gelukt krijg ik het voorgeboord kant-en-klaar aangeleverd.

De constructie is van vuren 44x44 en 18x69. De plaat waarop de baan komt te liggen gekozen voor populier. In de bouwmarkt voor het schaduwstation-laag overgehaald OSB te nemen maar dat is niet echt lekker materiaal. Maar goed, daar zie je straks bovenop niets van. Heb als geluiddemping gekozen voor Niva ondervloer van Ikea, die ik ga verlijmen.

O ja, heb ook nog 4 wagons omgebouwd met stroomvoerende magnetische koppelingen van REE (foto 3) en een Roco NEM-schacht. Zal proberen daar deze week een klein verslagje van te maken mocht daar interesse voor zijn. Ik ga niet met hele lange treinen rijden (4 tot max 5 rijtuigen) dus voor mij een prima oplossing.

Kortom, het begin is er en het definitief ontwerp volgt zsm.
Groeten, Ruud

Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
Voor de stabiliteit zou ik de nodige schoren tussen de poten aanbrengen.
De kans dat de poten omzwikken wordt daarmee kleiner.

Cees
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
Citaat van: Pt2/3 op maandag 24 mei 2021, 08:44:16
Voor de stabiliteit zou ik de nodige schoren tussen de poten aanbrengen.
De kans dat de poten omzwikken wordt daarmee kleiner.

Cees

Goeie tip Cees, maar er zitten al Ikea schoren tussen (tot nu toe 4 stuks, nog 1 in voorraad).
Bedankt voor het meedenken.

Groeten, Ruud
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
Deze verplaatst naar het juiste forum
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
hoi,

Citaat van: Droef op maandag 24 mei 2021, 06:51:07
In de bouwmarkt voor het schaduwstation-laag overgehaald OSB te nemen maar dat is niet echt lekker materiaal. Maar goed, daar zie je straks bovenop niets van.

Waarom heb je je laten overhalen om OSB te nemen? Het vaak beter om wat meer geld uit te geven aan een goede constructie. Daar heb je veel meer plezier van dan een "extra" treintje.

Groet Ronald.
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
Citaat van: ronaldk op maandag 24 mei 2021, 13:03:59
hoi,

Waarom heb je je laten overhalen om OSB te nemen? Het vaak beter om wat meer geld uit te geven aan een goede constructie. Daar heb je veel meer plezier van dan een "extra" treintje.

Groet Ronald.

Ronald,

Hij had geen populier in huis en ik had geen zin om te wachten en dan verliest het verstand. 1 laagje.... het is wel goed zo.

Groeten, Ruud
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
 @citaat tja... dat hoor je vaker. Je wilt iets "nu". Je hebt de verwachting "dat kan ik zo wel regelen" en je wilt verder. Om naar een andere bouwmarkt te gaan is ook zo iets  :) Ik heb geleerd om dan maar een deur verder te kijken. En anders neerleggen bij het feit dat het later komt  :)

Groet Ronald.
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
Hoi Ruud,

Mooie degelijke constructie ( als de schoren ) erin zitten, jammer van die osb plaat maar het is niet anders.
Hout is slecht leverbaar op dit moment, de vraag is groter dan het aanbod.

Succes met de verder bouw.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
Ha Ruud,

Je geraamte staat. Op wielen krijg je geen spijt van.
Ik heb het ook zo gedaan, en veel schuif  de baan toch r gelmatog om er bij te kunnen.

Je hebt re koppelingen ingebouwd. Ben erg benieud hoe deze bevallen.

Succes met vervolg.

Groet, Erik
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
Ff een kleine update. Gisteravond de gezaagde klimspiraal gehaald (nog wel zelf de gaten boren en zaagpunt bepalen) en de afgelopen dagen begonnen met de isolatielaag te lijmen (Bison lijmspray). Ringleidingen gelegd (1 mm²) en eerste rails gelegd zodat het op een treinbaan begint te lijken. Zal komende dagen met de enige analoge loc telkens testen of alles werkt. een paar foto's.....

Wordt vervolgd maar met dit mooie weer kunnen de prioriteiten ergens anders gaan liggen.
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
Chique gedaan Droef  :thumbup:
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
Hi Ruud,
Hoe bevalt die spray? En gaat het goed met die isolatieplaten, of is dat geen PP/PE (want volgens Bison kun je die spray daar niet voor gebruiken)?

gr. Gertjan
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
Citaat van: Gertjan H op maandag 31 mei 2021, 16:35:45
En gaat het goed met die isolatieplaten, of is dat geen PP/PE (want volgens Bison kun je die spray daar niet voor gebruiken)?

GertJan,

Het werkt prima. Beide zijden inspuiten en op elkaar drukken. Na 40 minuten muurvast.
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
Citaat van: Droef op maandag 24 mei 2021, 06:51:07
O ja, heb ook nog 4 wagons omgebouwd met stroomvoerende magnetische koppelingen van REE (foto 3) en een Roco NEM-schacht.
Ik zie de foto van het voorbeeld. Lijkt op een 4049. Märklin 4049 D-Trein Personenrijtuig van NS. Metaal. vroeg me dat alleen maar af, omdat ik die zelf nog heb van vroeger.

Ik heb ergens gelezen dat je met deze koppelingen ook met 10 wagons kunt rijden zonder dat koppelingen los laten.
Of die NEM-schachten eerder loslaten dan die Ree-koppelingen, dat zou ik niet weten.
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
Citaat van: Jan22 op dinsdag 01 juni 2021, 18:05:18
Lijkt op een 4049. Märklin 4049 D-Trein Personenrijtuig van NS.

Klopt

Citaat van: Jan22 op dinsdag 01 juni 2021, 18:05:18
Ik heb ergens gelezen dat je met deze koppelingen ook met 10 wagons kunt rijden zonder dat koppelingen los laten.
Of die NEM-schachten eerder loslaten dan die Ree-koppelingen, dat zou ik niet weten.

Hier is een video te vinden van deze koppelingen
. Heb er wel vertrouwen in. Die schachten houden het wel hoor.

Groeten, Ruud
De nieuwe baan
Lid sinds: 2020

offline
De nieuwe baan
Ik leef nog hoor, alleen ff geen tijd gehad. Dit is de laatste status, binnenkort hoop ik regelmatig meer te laten zien. Vanaf eind juni echt veel meer tijd.
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
Ziet er goed uit  :thumbup:
Re: De nieuwe baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: De nieuwe baan
Zo, tijdje stil geweest bij mij. Veel gebeurt, maar niet met de baan. Inmiddels met vervroegd pensioen en een hond genomen. Kan ik als afleiding tussen het bouwen deze uitlaten. Ga volgende week het zwerfgereedschap opruimen en een plan maken om van beneden naar boven alle wissels en seinen aan te sluiten en te testen. Ook het definitieve banenplan maken. Zo ligt de baan er nu bij. Tot snel.

Groeten, RuudIMG_20230112_163255 (Middel).jpg
Re: De nieuwe baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De nieuwe baan
Je hebt dus nu alle tijd Ruud, om aan je baan te werken en de hond uit te laten  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman