Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

4071, tussenbak TEE RAM, welke kleurnummer heeft het dak.

Gestart door Maarten Marklin donderdag 06 mei 2021, 11:06:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
4071, tussenbak TEE RAM, welke kleurnummer heeft het dak.
Van mijn TEE RAM tussenbak heeft het dak een flinke beschadiging qua verf.
Wie weet het exacte Humbrol of Revell nummer verf of ander merk verf.
Het is een soort zilvergrijs.
Re: 4071, tussenbak TEE RAM, welke kleurnummer heeft het dak.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 4071, tussenbak TEE RAM, welke kleurnummer heeft het dak.
Hi Maarten,

ff Googlen beste jongen:
o.a. in onze Wiki:  hier
Zelf heb ik een bestandje gemaakt met omkoderingen vanaf RAL naar b.v. Revell.
En er is nog veel meer te vonden.

groet
Harald
Re: 4071, tussenbak TEE RAM, welke kleurnummer heeft het dak.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: 4071, tussenbak TEE RAM, welke kleurnummer heeft het dak.
Maarten,

Let wel door verkleuring van het model kan de exacte RALkleur afwijken van de kleur die je nu ziet/ervaart. Daarnaast is er ook vaak met kleuren "gespeeld" i.v.m. het aangezicht van het modelspoormateriaal binnenshuis. Zelfs tussen fabrikanten zit er verschillen op moment van uitbrengen, dit is bijvoorbeeld uitvoerig besproken in de Railhobby van januari dit jaar.
Hierbij gaat het om de TEE RAm's Marklin 39707 en de Roco 72068/72069. Onderstaande foto is een uitsnede om de auteurrechten niet te schenden (onder Marklin, boven Roco).

Tip zou zijn om de basiskleur erbij te zoeken en dan met andere verven te mixen om tot de kleur te komen die je zoekt
Re: 4071, tussenbak TEE RAM, welke kleurnummer heeft het dak.
Het is een SBB - NS treinstel, dan heb ik niks aan een DB kleurenschema. En dat er kleurverschillen optreden tussen diverse modellen dat snap ik ook wel. Ik hoopte er op dat iemand het me zo zou zeggen. Ik ga wel met de tussenbak naar de hobbywinkel toe.
Re: 4071, tussenbak TEE RAM, welke kleurnummer heeft het dak.
SBB kleur is RAL 7016    Anthrazitgrau mit Eisenglimmer: Dachanstrich
Bijvoorbeeld: Vallejo Blue Grey #71.115

Please don't shoot the messenger...... ;)

Re: 4071, tussenbak TEE RAM, welke kleurnummer heeft het dak.
Hartstikke bedankt!!!
Maar het is van het grote voorbeeld, de Marklin 4071 heeft een zilvergrijze kleur. Het beste is dan om met de bak naar de hobbyzaak te gaan en daar de best gelijkende kleur bij te zoeken.
Re: 4071, tussenbak TEE RAM, welke kleurnummer heeft het dak.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 4071, tussenbak TEE RAM, welke kleurnummer heeft het dak.
Hi Maarten,

Nog een linkje : hier

groet
Harald
Re: 4071, tussenbak TEE RAM, welke kleurnummer heeft het dak.
Hoi Harald, ik zoek de kleur van het model, niet van het grote voorbeeld want dan moet ik alle vier bakken gaan schilderen. Ik wil de TEE RAM qua kleuren toch wel intact laten. Alleen de exra tussenbak moet bijgewerkt worden.
Re: 4071, tussenbak TEE RAM, welke kleurnummer heeft het dak.
Wil je het gelijk houden? -> mengen en proef spuiten tot je de juiste kleur vind. Schilderen zou ik nooit doen.

Als je geen kleur verschil wil: Zoek een nieuw tussenrijtuig op de markt en verkoop de oude....
Re: 4071, tussenbak TEE RAM, welke kleurnummer heeft het dak.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 4071, tussenbak TEE RAM, welke kleurnummer heeft het dak.
Hi Maarten,

Ik denk dat het zelf mengen wordt dat doe ik wel vaker zodat het er bij past.
Kan je verder niet helpen want de mijne is de 4070 en geen idee of die de zelfde "kleur" hebben.
Of alle "vier" opnieuw spuiten ...  :idea:

groet
Harald
Re: 4071, tussenbak TEE RAM, welke kleurnummer heeft het dak.
Dag Maarten,

als je naar een goede verfmenger gaat, dan hebben zij waarschijnlijk een kleurenspectrum meter waarmee exact kan worden vast gesteld wel kleurnummer het is.
Mocht deze er niet zijn, dan de kleurenwaaier gebruiken .

Succes Groet, Koos

Re: 4071, tussenbak TEE RAM, welke kleurnummer heeft het dak.
En bedenk dat in de werkelijkheid de daken ook wel verschilden. Niet alles werd tegelijk gereviseerd of kreeg hetzelfde groot onderhoud op hetzelfde moment.
Dan zijn er nog in vloeden van weer en wind die niet op elk object dezelfde uitwerking hebben.
Maar goed, als het allemaal echt in model hetzelfde moet zijn, wordt het heel voorzichtig proberen met mengen om de juiste kleur te krijgen.

Groet,

Peter
Re: 4071, tussenbak TEE RAM, welke kleurnummer heeft het dak.
Ik ben vanmiddag naar een hobby modelbouwzaak geweest in Hoorn. Heeft voornamelijk military maar heel veel rekken met verf en sceneryspul.
Ik ben uitgekomen bij Humbrol Enamel Metalic 56. Die komt heel dicht in de buurt. Er was op het dak een stuk verf weg waardoor je een gele plek ter grootte van een stuiver zag.
Die verflaag op het dak is maar heel erg dun geweest. Ik weet uit mijn actieve  spoortijd dat we de slechte plekken altijd ´postzegelden´ zodat niet de hele bak geschilderd moest worden. Het is dus niet erg als er verschillende tinten voor komen.
Ik heb de storende plek nu geschilderd en ziet er nu prima uit.  Allemaal bedankt voor de reacties. 
Re: 4071, tussenbak TEE RAM, welke kleurnummer heeft het dak.
Hij is weer netjes.
Re: 4071, tussenbak TEE RAM, welke kleurnummer heeft het dak.
Goed gedaan toch. :)
Re: 4071, tussenbak TEE RAM, welke kleurnummer heeft het dak.
Vreemde kleur antraciet...
Bron afbeelding ===> klik
Re: 4071, tussenbak TEE RAM, welke kleurnummer heeft het dak.
Ja Wim, dat vind ik ook maar Märklin heeft nou eenmaal geen antracietkleur op de 3071 en 4071 gespoten. Verkocht in die tijd misschien minder goed.