Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Slapende decoders wakker maken ?

Gestart door MotorBob donderdag 22 april 2021, 00:05:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Slapende decoders wakker maken ?
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Slapende decoders wakker maken ?
Hallo,

Ben bezig mijn verzameling locs nog eens allemaal te checken. Zeer tot mijn verbazing zijn er zo'n aantal die het niet meer doen, of die gewoon de motor constant laten draaien. Hoewel ik met deze machines relatief behoorlijk heb kunnen rijden, zeg maar, tussen 10 en 16 jaar geleden. Vele van deze locs zijn blijven rusten in hun doos. Vooral decoders van Uhlenbrock, en meer nog van Lenz - vooral de LE900 -  zijn in dit bedje ziek, ook bij originele inbouw door de fabricant. Zo reageert een originele Roco loc (BR93) compleet niet meer, en andere laten de motor continue draaien, wat ik ook probeer met mijn 6021. Nochtans zou het zo moeten zijn dat elektronica niet verslijt, zeker niet in rust. Dus, wat is hier gaande?  Ik heb wat zitten zoeken, en vind her en der draadjes die een soortgelijk probleem aankaarten. Zitten we midden in de brol ? Merkwaardig genoeg reageren al mijn originele Märklin locs perfect. Veroudering is daar, volgens deze ervaring, niet aan de orde.

Heeft iemand gelijkaardige ervaringen en tips ?

Bedankt,

Groetjes,
Bob

Re: Slapende decoders wakker maken ?
Decoder hebben ook gewoon last van veroudering zeker als de fabrikant bespaard heeft op de kwaliteit van de componenten.
Soms zie je dat geen gebruik meer schade geeft dan licht/matig gebruik.
Re: Slapende decoders wakker maken ?
Citaat van: hmmglaser op donderdag 22 april 2021, 05:17:46
...
Soms zie je dat geen gebruik meer schade geeft dan licht/matig gebruik.

Waar baseer je dit op? Kun je een voorbeeld geven? Ik heb nog nooit meegemaakt dat electronica meer slijt wanneer het lange tijd niet gebruikt wordt.
Re: Slapende decoders wakker maken ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Slapende decoders wakker maken ?
 @citaat

Maarten,

Ooit wel eens een apparaat niet lang gebruikt, met als resultaat van die mooie groene prut uit je batterijen? Niet gebruiken kan inderdaad schadelijk zijn.
Soms heeft electronica ook een geheugen in de vorm van een batterij, neem als voorbeeld de 6040 van Marklin.
Op de printplaat zit een grote batterij om de laatste stand van de accessoires te onthouden, bij lang niet gebruiken is die zijn geheugen ook kwijt en is het advies eerst 48 uur "op stroom" te laten staan....
Re: Slapende decoders wakker maken ?
Ook condensatoren zijn onderhevig aan veroudering, vooral de elektrolytische soort.
Beruchte zwakke schakel in elektronische schakelingen.
Re: Slapende decoders wakker maken ?
Instellingen die je zelf kunt doen aan een decoder worden opgeslagen in eeprom geheugen en dat was vroeger maar voor 10 jaar gegarandeerd, (tegenwoordig 100 jaar, zeggen ze...), 't is dus doodnormaal dat oude elektronica met programmeerbare logica het op vandaag niet meer doet.
Ik heb lang dergelijke elektronica verzameld (homecomputers, hifi toestellen) en al wat meer dan 20 jaar oud is heeft al de geest gegeven...
Dus ja, alle eerste decoders zullen al defect zijn of niet lang meer mee gaan.
Mijn oude buizenapparatuur en analoge modeltreinen doen het na 70 jaar nog perfect  ;)
Re: Slapende decoders wakker maken ?
De uitzonderingen bevestigen de regel...
Deze oude transistor radio (1961) doet 't nog steeds.
Re: Slapende decoders wakker maken ?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Slapende decoders wakker maken ?
Hi Rob,

Ik zou die probleem locs eerst eens open maken en kijken welke decoder erin zit.

groet
Harald
Re: Slapende decoders wakker maken ?
Citaat van: nobody op donderdag 22 april 2021, 10:02:41
De uitzonderingen bevestigen de regel...
Deze oude transistor radio (1961) doet 't nog steeds.
En daar zit al een eeprom in?  ;)
Re: Slapende decoders wakker maken ?
Nee.
Re: Slapende decoders wakker maken ?
Was ook nog niet uitgevonden toen, ik heb ook veel transistor radio's uit die tijd, de problemen zijn pas begonnen met apparaten waar iets kon aan ingesteld worden en dat bewaard werd in eeprom.
Ook eproms in de eerste homecomputers hebben het al lang opgegeven...
Re: Slapende decoders wakker maken ?
Hoi,

Laat de decoders eerst eens op een analoge baan lopen. Mogelijk geeft dat uitkomst of de decoder helemaal niet meer wil of dat ze eerst wakker moet worden. Zelf hier nog een paar oudere Uhlenbrockjes liggen en ook Lenz-decoders. Die zijn denk ik wel 14 tot 20 jaar oud. Sommige waren al 2de hands toen ik ze kocht. Deze functioneren nog steeds. De loks hebben jaren lang in de OVP-gezeten. Zal eens kijken  :)

Groet Ronald.
Re: Slapende decoders wakker maken ?
Citaat van: MotorBob op donderdag 22 april 2021, 00:05:28
Hallo,

Ben bezig mijn verzameling locs nog eens allemaal te checken. ...... Hoewel ik met deze machines relatief behoorlijk heb kunnen rijden, zeg maar, tussen 10 en 16 jaar geleden. Vele van deze locs zijn blijven rusten in hun doos. Vooral decoders van Uhlenbrock ......... zijn in dit bedje ziek.

Heeft iemand gelijkaardige ervaringen en tips ?

Bedankt, Groetjes, Bob

Hier dezelfde ervaring met enkele Uhlenbrock decoders (LEF 770 geloof ik), doen niks meer, niet digitaal noch rijdt het analoog. Vanwege COVID nog niet bij de handelaar geweest dus geen idee. Ben benieuwd waaruit dit draadje komt. Veel succes.

Vrgr,
Wilko
Re: Slapende decoders wakker maken ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Slapende decoders wakker maken ?
Hoe zit het met knoopcellen op oude decoders?  :D :D :D

Roco heeft in het verleden locs uitgebracht met knoopcel (batterij) om geheugenverlies te voorkomen.
O.a. De 4/4 .... (die heb ik zelf). Lach me niet uit.
Re: Slapende decoders wakker maken ?
Mijn oudste decoders zijn van 1985 en ik ben nog niets tegen gekomen dat het niet meer doet, maar het meeste zit dan ook in dozen of staat in kasten en wordt nauwelijks gebruikt.
Ik zal er niet van schrikken als ik vroeg of laat slechte vind en denk dat dan gewoon moet aanvaard worden, die dingen waren nooit gemaakt met de bedoeling eeuwig mee te gaan.
Van alle oude locs die ik voorzien heb van een decoder heb ik de originele onderdelen goed bijgehouden en velen zijn al terug omgebouwd naar analoog omdat ze optisch niet meer bij nieuwer materiaal passen. Maar ik hou er rekening mee dat ook materiaal dat optisch nog wel mee kan zal falen, daar steek ik dan maar een nieuwe decoder in en wie weet gaat die dan wel 100 jaar mee  ;)
Re: Slapende decoders wakker maken ?
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Slapende decoders wakker maken ?
Bedankt allen voor de reflecties. Het zal wellicht aan de geheugens liggen. Ben nog niet doorheen mijn collectie, maar vandaag weer een: BR 012 van Roco : op de sporen gezet en blijft alleen op vol vermogen lopen. Niets aan te doen. De decoder is een dubbel printplaatje, zonder indicatie van fabrikant. Ik wil niet op bepaalde merken schieten, maar het valt me op dat het altijd de originele 3-rail modellen van Roco zijn die het laten afweten (één op twee). Jammer, want hun modellen zijn wel fraai.
Wellicht stop ik er overal een ESU lokpilot in, want deze blijven het doen, ook na 12 jaar inactiviteit. (Hoewel mijn statistiek natuurlijk zeer beperkt is, dus dit kan ook toeval zijn).
Al bij al toch teleurstellend. Maar voorlopig geef ik niet op  ;)

Groetjes,

Bob
Re: Slapende decoders wakker maken ?
ik heb een lijst van alle locs in mijn bezit, onderverdeeld in stoom-, diesel- en elektrische locs. Om variatie te hebben tijdens de bediening van mijn baan, rijden alle locs met een gevarieerde sleep wagens gedurende één week. Dan wordt er gerangeerd tot weer een stuk of zes samenstellingen bereikt zijn, die dan een weekje rondrijden. Op deze manier blijven alle locs operationeel, rijden alle wagens nog eens en is er steeds iets ander op de baan. Plus minus 150 locs blijven op die manier operationeel.
Van locs die hun "geheugen" kwijt zijn, heb ik nog niets gemerkt. De oudste zijn aankopen van 1958 die werden uitgerust met een C90 of delta-decoder.
Re: Slapende decoders wakker maken ?
Citaat van: fredvervoort op donderdag 22 april 2021, 16:02:11
De oudste zijn aankopen van 1958 die werden uitgerust met een C90 of delta-decoder.
't Ja, die zullen niets vergeten door de ouderdom, ze konden nieuw al niks onthouden...
Re: Slapende decoders wakker maken ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Slapende decoders wakker maken ?
Citaat van: MotorBob op donderdag 22 april 2021, 13:01:06
maar vandaag weer een: BR 012 van Roco : op de sporen gezet en blijft alleen op vol vermogen lopen.
Op vol vermogen lopen doen alleen analoge locs op een digitale baan, toch?

Er kan dus ook iets anders aan de hand zijn in jouw verzameling,
temeer als het oude decoders zijn die nog niet in staat zijn automatisch de juiste modus te herkennen ...

En in het bijzonder van Uhlenbrock zijn decoders bekend die handmatig met switches moeten worden omgezet van analoog naar digitaal of omgekeerd, en dat niet automatisch kunnen (en die zijn na ruim 20 jaar nog steeds te koop).
Re: Slapende decoders wakker maken ?
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Slapende decoders wakker maken ?
Hallo Fred, allen,

Citaat van: fredvervoort op donderdag 22 april 2021, 16:02:11
...rijden alle locs met een gevarieerde sleep wagens gedurende één week. ... Plus minus 150 locs blijven op die manier operationeel.
Van locs die hun "geheugen" kwijt zijn, heb ik nog niets gemerkt.

Dat is natuurlijk een oplossing, maar dat houdt je wel bezig. Net iets te intens voor mijn manier om deze hobby te beoefenen, maar je methode houdt de decoders zeker gaande. Wat ik nu leer is dat ik toch al mijn machines eens uit de doos moet halen en ze laten rijden. - Zucht -

Om in te gaan op eerdere vragen, het zijn vooral decoders van Lenz en sommigen van Uhlenbrock die 'brokken' maken. Nomen est omen  ;)
De Lenz LE900 in de (dure !) BR 012 Roco, én in de nog duurdere BR 18 201, een mysterieuze decoder in de eveneens dure BR93 Roco, de Uhlenbrock 755 uit een BR44 (eigen inbouw) én de kleine Uhlenbrock 75300 in de Brawa Köf - zeer tot mijn verbazing, want alle andere Brawa machines bleven het excellent doen na deze 'winterslaap'

Zoals vermeld, zal ik vervanging zoeken bij ESU.

En, oh ja, toch één Märklin heeft het deels laten afweten. De BR18, (37184), met klok en stoom geluid op F3 en F4 doet het ook niet meer. Niet erg voor mijn 'bedrijf', maar toch ook een blaam voor big 'M'.  Zoals eerder gezegd, de rest van hun machines blijven het prefect doen.

Groetjes,

Bob

Re: Slapende decoders wakker maken ?
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Slapende decoders wakker maken ?
Misschien een paar foto's van de boosdoeners, voor hen die meer willen  :D
Re: Slapende decoders wakker maken ?
Ja, dat benne wel ouwetjes.  :P
Die dubbeldekker heb ik nog nooit gezien.

De oudste nog in gebruik zijnde decoders hier dateren uit 2002 zoiets (Lokpilot1) en ik herken het fenomeen gelukkig niet. Oudere decoders zijn al eerder vervangen wegens de rijeigeschappen.
Re: Slapende decoders wakker maken ?
Hoi Bob,

Je kan nog eens proberen om de draden naar de baan om te draaien. Sommige oudere decoders hebben last van dat ze het signaal niet goed herkennen. Het zou niets moeten uitmaken maar het helpt soms. Het is de moeite om een keer te proberen. Ik zie in de handleiding dat er op de LE900 een dipswitch (muizenpiano) zit. Je kan eens een ander adres instellen. Deze een paar keer omzetten zodat de contacten weer een beetje schoon zijn.

Groet Ronald.
Re: Slapende decoders wakker maken ?
 @citaat

Het omzetten van de switches heeft bij mij laatst ook geholpen om mijn "Esslingen" (Delta) weer op gang te krijgen (met dank aan de Stamtafel Mijnstreek), dus dat zou zo maar eens kunnen helpen.

Nadeel van moeten vervangen van decoders is, in mijn ogen, dat er soms hele specifieke platines gebruikt worden, waar ook gelijk de verlichting op zit. Dan ben je redelijk in de aap gelogeerd...

Groeten,
William
Re: Slapende decoders wakker maken ?
@citaat voor heel veel van de platins zijn al oplossingen gemaakt,bvb door LOONEY TUNES hier op het forum. Maar ook op Duitse forums en sites staan oplossingen.
Re: Slapende decoders wakker maken ?
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Slapende decoders wakker maken ?
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 23 april 2021, 11:38:21
@citaat voor heel veel van de platins zijn al oplossingen gemaakt,bvb door LOONEY TUNES hier op het forum. Maar ook op Duitse forums en sites staan oplossingen.

OK, zoek het maar uit...

Bedankt,

Bob