Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Plastic verouderen

Gestart door MB73 zondag 18 april 2021, 10:13:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Plastic verouderen
MB73
gast

Plastic verouderen
Voor het mijngedeelte op de baan heb ik de Revell Bucket wheel excavator 289 (REV-05685)aangeschaft.

Deze heeft de juiste kleur,dus verven hoeft niet,ik ga nog wel roestplekken aanbrengen.

Nu ziet er wel heel erg plastic uit,hoe krijg ik dat weg?ik las iets over wasbenzine,maar of dit werkt?

Hebben jullie tips?
Re: Plastic verouderen
ACTS.zuid
gast

Re: Plastic verouderen
Een wash van sterk verdunde acrylverf kwasten. Eventueel herhalen.

Gr, Ben.
Re: Plastic verouderen
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Plastic verouderen
Hallo Frenk,
Wasbenzine en kunststof zijn niet echt maatjes.
Ik weet niet of het lukt met geverfde oppervlakten, maar als je niet-geverfde kunststof vooraf instrijkt met een mengsel van water en enkele druppels vloeibare zeep en dat laat opdrogen, kan je de glans wegwerken m.b.v. verdunde waterverf.
Re: Plastic verouderen
Lid sinds: 2016

offline
Re: Plastic verouderen
Voorgaande tips zijn inderdaad juist. Sterk verdunde verf, de kleur van modderig slootwater doet het goed, opbrengen en laten drogen, eventueel deppen met een doekje om al te veel druppelvorming te voorkomen. Je kunt het nog een keer herhalen met een iets afwijkende tint. Vuil ontstaat ook laag voor laag.
Je kunt nog nabehandelen met drybrushing (ff googelen als je dit niets zegt)

Werken met pigmentpoeders is ook een optie. Je kunt ze verdunnen voor een wash en je kunt ermee drybrushen.

Eventueel afwerken met een spray van matte vernis en je bent het mannetje!

Succes,

Peter

Edit: typo's gecorrigeerd
Re: Plastic verouderen
Lid sinds: 2014

offline
Re: Plastic verouderen
Gewoon even op YT kijken,daar word in zo'n beetje elke taal wel uitgelegd hoe je kunststof modellen kunt verouderen/weatheren. Van heel simpel tot heel uitgebreidt.
Re: Plastic verouderen
Lid sinds: 2018

offline
Re: Plastic verouderen
Een matte vernis van bijv. Vallejo aanbrengen. Krijg je een prachtig mat oppervlak.
Airbrush geeft het mooiste resultaat.
Re: Plastic verouderen
Lid sinds: 2018

Build Your Dreamworld

offline
Re: Plastic verouderen
Spuitbus matte blanke acryllak kopen bij de Action. Kost weinig, doet wonderen
Re: Plastic verouderen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Plastic verouderen
Ik gebruik daarvoor Haft und Fixier spray van Noch. Dit is voor meerdere doeleinden te gebruiken, maar zorgt ook voor een matte finish van je plastic product.

Groeten,
Wico