Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

vraag ivm massadetectie

Gestart door Tekno dinsdag 13 april 2021, 22:05:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
vraag ivm massadetectie
Lid sinds: 2019

offline
vraag ivm massadetectie
Ik rijd met sporen Marklin K2200.
Het parcours is aangelegd, een ringleiding is aangebracht, de wissels zijn aangesloten en eerstdaags start ik met de blokindeling. Zou hierbij massadetectie willen toepassen.
Voor deze indeling zou ik me baseren op onderstaande figuur
Hierbij heb ik enkele vragen :
- twee van de drie secties zijn aangesloten op de ringleiding. Waarom is de derde sectie (rechts) niet aangesloten ?
- de drie secties worden bekomen door het aanbrengen van 4 isolatie -punten. Moeten deze isolatie-punten enkel op het onderste rail worden aangebracht of zowel op onderste als bovenste rail ?

Re: vraag ivm massadetectie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: vraag ivm massadetectie
Beste Tekno???

De isolatie aan brengen in één van de twee railstaven waarbij het verstandig is dat altijd in dezelfde railstaaf te doen

In de middenleider, de puntcontacten, zitten geen scheidingen, tenzij je stroomloze, geschakelde stopsecties wilt maken.

Groet, Anne W
Re: vraag ivm massadetectie
Van de aansluitingen op de ringleiding in het plaatje, hoef je je niets aan te trekken. De 3 secties binnen het blok worden gevormd door de zwarte driehoekjes op de 'onderste' railstaaf
Aan elke geïsoleerde sectie is een draad verbonden aan de S88 module. Telkens als een wielstel passeert, verbindt dat de geïsoleerde sectie met de tegenover gelegen staaf en gaat het stroompje lopen dat de melding genereert. Meer is het niet.


Groet,

Peter
Re: vraag ivm massadetectie
Lid sinds: 2019

offline
Re: vraag ivm massadetectie
Bedankt Anne en Tinus,
Dit is duidelijk.
Ik veronderstel dat er één aansluiting op de ringleiding mag zijn, in geval er een lange afremsectie is
Aansluiting op de ringleiding elke 1,5 à 2 m ?
Re: vraag ivm massadetectie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: vraag ivm massadetectie
Beste Tekno,

Inderdaad ringleiding om de 1,5 - 2 m, overigens ook op de massa railstaaf, vertel eens wat je bedoeling is met "afremsecties" of anders gevraagd ga je met afremmodules of met een computerprogramma rijden?

Groet, Anne W
Re: vraag ivm massadetectie
Lid sinds: 2019

offline
Re: vraag ivm massadetectie
Ik zal dus nog veel moeten solderen.
Voor de afremsectie had ik aan een computerprogramma gedacht. Zo ver ben ik nog niet.  Of mogelijks een control station aanwenden ?
Re: vraag ivm massadetectie
De aanschaf van een centrale (CS2 of 3, Ecos, wat dan ook) gaat je nog niet genoeg helpen. Die kunnen geen echt automatisch bedrijf aan, al komen de Central Stations van Märklin in de buurt. Het is echter nog wat onbeholpen in mijn optiek. Te veel programmeerwerk naar mijn zin en nogal moeilijk te doorgronden.

Maar je zult eerst een keuze moeten maken: wat wil je nu gaan doen? Automatisch rijden en schakelen? Wil je dat je treinen volautomatisch over je baan gaan rijden met netjes optrekken en afremmen, en met beveiligde trajecten?
In dat laatste geval moet je baan netjes in blokken opgedeeld worden. Een uitgangspunt kan zijn dat je blokken in beginsel even lang zijn als je langste trein. Hoeft niet, maar het is voor een begin makkelijk. In elk blok  mag er maximaal 1 trein tegelijk zijn. Wissels maken (in beginsel) geen deel uit van de blokken.
Als je alles handmatig doet, regel je dat zelf: je ziet waar elke trein is en je kunt zelf de blokken vrijgeven als het veilig is. Je kunt het echter ook een computerprogramma laten doen. De 'ogen' van de computer zijn de terugmelders, zoals in de tekening die je zelf in je openingspost opnam.
In principe kun je met een inrij- en een stopmelder volstaan per blok. De software berekent de remweg en stopt de trein als deze op de stopsectie komt. Rijd je met digitale locs, dan stuurt de software de decoder aan. Er worden geen stroomloze stukken meer gebruikt of afremmodules, hoewel het kan als extra veiligheid, maar mooier is het om het niet te doen (geluid en licht blijven altijd aan!).

De computer heeft echter nog wel een interface nodig - een doorgeefluik om de treinen aan te sturen. Die functie wordt verzorgd door een centrale. Dat is nog wel een beetje een dilemma: uitgebreide centrales als CS3 en EcoS zijn duur en je gaat maar een deel gebruiken. Er zijn goedkopere alternatieven zonder beeldscherm en dergelijke, maar die kunnen soms weer minder of net even anders (Roco en Digikeijs willen niet graag met massadetectie werken, althans daarbij is extra aandacht nodig). Een tweedehands CS2 is misschien nog wel een behapbaar alternatief maar het blijft een gebruikt apparaat - misschien andermans ellende.

Nog los van je verzuchting dat er wat gesoldeerd moet worden, heb je nog een berg spullen nodig. En dan heb ik het nog niet gehad over de wisseldecoders, want bij een beetje baan wil je die ook automatisch en veilig laten schakelen.

Je krijgt er nog wel een paar draadjes bij te trekken. Digitaal rijden is meer dan de "twee draadjes naar de rails" die ooit beloofd werden! Het is geen raketwetenschap en als je de basisprincipes doorhebt, gaat het verder best vlot, maar je moet eerst investeren in tijd, energie en geld.

Groeten,

Peter




Re: vraag ivm massadetectie
Lid sinds: 2019

offline
Re: vraag ivm massadetectie
Peter,
Ik had best voorafgaand moeten melden hoe ik wens te rijden.
Zeker niet automatisch. Het is niet mijn bedoeling om de startknop in te drukken en dan passief in de zetel te gaan zitten kijken naar de treinen.
Weet niet of de term 'half-automatisch' bestaat. Het merendeel van mijn locs is digitaal, de resterende zullen mettertijd gedigitaliseerd worden.
De wissels wens ik manueel te bedienen ahv schakelkastjes.
Ga verder het parcours indelen in een 10-tal blokken volgens het schema hierboven. De minimale lengte van een blok bedraagt 1,1 m.
Mijn wens is nu om een 3 à 4 locs ongehinderd (zonder conflicten)  te laten rijden. Drie andere locs staan te wachten in een variant van schaduwstation. 
Ten gepaste tijde een wissel manueel switchen (dmv schakelkastje). Na enige tijd een loc naar het schaduwstation leiden waarna een 'wachtende' loc overneemt en zijn meters begint te rijden.
Op enkele stroken parcours zal er in beide richtingen gereden worden. Op deze stroken heb ik een bypass (blok) voorzien zodat een trein hier moet wachten tot de andere trein is gepasseerd, waarna hij kan verder rijden.
Re: vraag ivm massadetectie
 @citaat Je wilt niet automatisch rijden maar je gaat wel 10 blokken met secties maken en een S88 modulen aansluiten? Wat moet die S88 dan gaan doen? En wissels met de hand schakelen? Hoe ga je zorgen dat die 3 - 4 lokkies veilig een rijweg kunnen krijgen?

Gr, Ben.
Re: vraag ivm massadetectie
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: vraag ivm massadetectie
Vraagje (aan Teckno),

Moet er vanaf de RM-88 ook nog niet een massaverbinding naar de bruine draad komen?

@Ben,
Ook met een CS2/CS3 kun je gebruik maken van melders om acties (gebeurtenissen) te starten. Dus ook zonder extern programma.
Ik verwacht dat dit met meer centrales kan, die dergelijke rijweg-functies ondersteunen.

John (VT601)
Re: vraag ivm massadetectie
 @citaat dat kan zo zijn, John, maar als je de wissels handmatig blijft schakelen, waarom dan terugmelding aanbrengen? Alleen om de trein te volgen op moeilijk zichtbare plekken? Dan zijn analoge bezetmelders (schakelrailtje met een relais en wat lampjes) genoeg.
Je kunt ook een webcam ophangen in je schaduwstation.
Ik zie althans weinig zinvolle toepassingen voor terugmelding via de S88- bus als ik de uitgangspunten van de topicstarter bezie. Dat ben ik met Ben eens

Groet,

Peter
Re: vraag ivm massadetectie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: vraag ivm massadetectie
Beste Tekno,

De menselijke geest en het menselijke uitvoeringsorgaan is te langzaam om wat jij wilt zonder botsingen uit te voeren, of je moet met één trein per rijkring rijden.

Beter is automatiseren en er dan één trein handmatig door heen halen, beveiligd door programma, net als een machinist die ook niets anders doet als optrekken/afremmen/stoppen/vertrekken op aangeven van het seinstelsel.

Een alternatief is een deel van het station in te richten als seinhuis, waarna jij dat seinhuis bedient en de treinen naar de opdrachten van de seinen luisteren

Groet, Anne W
Re: vraag ivm massadetectie
Citaat van: VT601 op donderdag 15 april 2021, 12:02:47

@Ben,
Ook met een CS2/CS3 kun je gebruik maken van melders om acties (gebeurtenissen) te starten. Dus ook zonder extern programma.
Ik verwacht dat dit met meer centrales kan, die dergelijke rijweg-functies ondersteunen.


Waar is dan sprake van een CS2/3, ik lees dat nergens in de bijdragen van Tekno.

Gr, Ben.
Re: vraag ivm massadetectie
Lid sinds: 2019

offline
Re: vraag ivm massadetectie
Met enige vertraging, maar ik heb al jullie wijze opmerkingen even moeten laten bezinken.

Ik zal dus moeten automatiseren en kan me wel vinden in het voorstel van Anne : Beter is automatiseren en er dan één trein handmatig door heen halen, beveiligd door programma, net als een machinist die ook niets anders doet als optrekken/afremmen/stoppen/vertrekken op aangeven van het seinstelsel.

Wat betekent dit concreet ?
- inrichten van blokken, echter met een inrij- en stopmelder (en dus geen 3 zones zoals in de tekening hieronder)
- aansluiten van de wissels op wisseldecoders
- gestuurd door een MS of CS of computer ? Ik kan iemands ESU ECoS 2.1 overnemen.

Bestaat er nergens een stappenplan voor het automatisch inrichten van een parcours ? Er is veel individuele info te vinden over decoders, wissels, blokken, ... Echter niet om al deze info tot één geheel samen te stellen.

@John
Ik heb de figuur met de RM-88 van het internet gehaald. Het was me enkel om de aansluitingen van de rails te doen. Heb geen idee of de RM-88 met de massa moet verbonden worden. Zal in de handleiding staan zekers ?
Re: vraag ivm massadetectie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: vraag ivm massadetectie
Beste Tekno,

Eén goed ding zit er al in je verhaal om  mee te beginnen, de overname van de Ecos, daarna (let op deze hobby is technisch dus je moet een boel leren begrijpen):

beginnen te leren hoe de Ecos werkt

leg een testovaal aan met een inhaalspoor en een zijspoor met stopblok.

leer aan de hand van het testovaal hoe je melders en wisseldecoders moet aansluiten.

daarna gaan experimenteren met de testprogrammatjes die je kunt vinden bij de computerprogramma's iTrain, Koploper en Rocrail, nee die van mij staat er niet bij, de ontwikkelaar is onverwacht overleden en daarmee het product naar alle waarschijnlijkheid ook, ik sta ook voor een "uitdaging" als mijn apparaat de geest geeft.....

Veel is overigens te leren in https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Hoofdpagina , https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Hoofdpagina en http://wiki.modelspoorwijzer.net/

Groet, Anne W