Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Marklin beginner - M-line

Gestart door Markhog vrijdag 19 maart 2021, 15:57:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin beginner - M-line
Goedemiddag,

ik heb een treinfanaat als zoon. Onlangs hebben we een tweedehands baan gekocht, volgens mij een m-line. Na wat geprobeer hebben we die aan de praat gekregen. het was op dit moment niet veel meer dan een ovale baan van zo'n 20 rails. Nu heb ik hem verrast door een stuk meer rails te kopen, maar wat blijkt, de locomotief stopt met rijden nadat een stukje van de baan afgelegd is.

Ik vermoed dat ik hierbij tegen een onderschatting van de complexiteit van zo'n baan ben aangelopen. Advies is welkom, want mijn zoon heeft grootse plannen met al die nieuwe rails.

Bijgevoegd een foto van de transformator.

Alvast bedankt voor alle tips

M.v.g. Mark
Re: Marklin beginner - M-line
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Marklin beginner - M-line
goed schoonmaken is een begin
ik weet niet waar je woont maar wil je best helpen

Gr Ed
Re: Marklin beginner - M-line
zit het stuk te ver van de  trafo af ?
Re: Marklin beginner - M-line
Het stuk zit zo'n 5 a 6 rails vanaf de transformator af. Maar als ik de train de andere kant op laat rijden, dan loopt hij ook vast na een vergelijkbare afstand

Schoonmaken zou zeker iets kunnen zijn. Ik zal morgen eens met wat alcohol aan de gang gaan.
Re: Marklin beginner - M-line
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Marklin beginner - M-line
Misschien dat de contactlipjes in het middel geen goed contact hebben.
Re: Marklin beginner - M-line
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin beginner - M-line
Het kan ook zijn aangezien het een 2e hands partijtje rails is, dat de rails zelf gebruikt is voor bezetmelding en dan dat de massa niet wordt doorgegeven.

Let erop dat je bij in elkaar schuiven van de rails, dat de contactlippen tegen elkaar aan zitten, en als je verder schuift dat ze over elkaar heen vallen.

Zou de lok laten rijden tot waar de lok niet verder rijd, en vanaf daar dan de rails inspecteert op gebreken.
Re: Marklin beginner - M-line
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Marklin beginner - M-line
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 19 maart 2021, 16:28:03
Het kan ook zijn aangezien het een 2e hands partijtje rails is, dat de rails zelf gebruikt is voor bezetmelding en dan dat de massa niet wordt doorgegeven.

Die vlieger gaat alleen op bij C-rails. We hebben het hier over de M-rails, met metalen bedding.

Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 19 maart 2021, 16:28:03
Let erop dat je bij in elkaar schuiven van de rails, dat de contactlippen tegen elkaar aan zitten, en als je verder schuift dat ze over elkaar heen vallen.
Zou de lok laten rijden tot waar de lok niet verder rijd, en vanaf daar dan de rails inspecteert op gebreken.

Zo doe ik het ook. Om te beginnen alle rails (die waar de wielen op staan, dus niet de puntcontacten) goed reinigen (vet- en olievrij maken). Ik doe dat doorgaans met een lapje wasbenzine. Toen deze rails nieuw werd aangeboden adviseerde Märklin wel eens petroleum heb ik gelezen. Dat laat ook weer een miniem laagje achter dat tegen rosten zou beschermen.
Bij het leggen van de rails verzeker ik me ervan dat te lipjes van de puntcontactenrail in het midden van de rails elkaar goed raken, zodat de stroom van de ene rail naar de andere doorgegeven wordt. Daar is het bij jullie waarschijnlijk mis gegaan: de lipjes raken elkaar niet en de trein krijgt op de nieuw aangesloten rail geen contact meer. Maak je een ovaaltje, dan lost het probleem zich vaak wel op doordat de stroom ook nog via de andere kant bij de loc kan komen, maar als je daar per ongeluk hetzelfde probleem hebt... (etc)
Re: Marklin beginner - M-line
Lid sinds: 2020

offline
Re: Marklin beginner - M-line
Ik denk inderdaad ook dat er iets met de stroomdoorvoer is bij de middengeleider. Probeer de rails eens voor een vergelijkbare rails te vervangen. Als het dan opgelost is, de rails goed bekijken of er ergens een onderbreking zit, of schoonmaken met wasbenzine of petroleum.
Woon je in de buurt van Bodegraven? Dan wil ik best komen kijken en helpen op te lossen.

Re: Marklin beginner - M-line
Of leg de rails eens in een andere volgorde. Als het een enkel slecht railstuk is, dat stooring geeft, merk je dat doordat het ook op een andere plek niet werkt. Eventueel eruit gooien en vervangen. Goed vergelijken met de wel correct werkende exemplaren levert misschien ook verrassende ontdekkingen op.
Dit is geen raketwetenschap of magie, maar echt simpele recht-toe-recht-aan techniek. Ergens maakt er iets geen contact doordat iets verbogen of gebroken is, dan wel doordat het vuil of gecorrodeerd is.

Groet,

Peter
Re: Marklin beginner - M-line
Lid sinds: 2020

offline
Re: Marklin beginner - M-line
Voor m rails een schuurblokje kopen, dat werkt het beste, alle railstaven en middenrails eens goed opschuren en alle rails een paar keer in en uit elkaar schuiven dat hij goed contact maakt overal, eerst de lus onderbreken, dan zie je waar hij stopt en waar je dus extra aandacht aan moet besteden, veel succes ermee! Gr frank





Re: Marklin beginner - M-line
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Marklin beginner - M-line
Maar dan uiteraard geen grof schuurblok van de Bouwmarkt, maar van de modelbouwwinkel! Soort rubberblok met "schuurstukjes" erin.
Re: Marklin beginner - M-line
Lid sinds: 2020

offline
Re: Marklin beginner - M-line
inderdaad! en daar is ook nog heel veel kwaliteitsverschil in. die kleine van noch bijzoorbeeld, absoluute troep, veel te zacht! Bijgaand blok gebruik ik nu, heel goed, weet niet meer wel merk, afm 5x4x2cm, Als ik een baanstuk leg schuur ik alle rails vooraf goed schoon en dan heb je heel lang nergens last van. Je moet wel af en toe ook de wielen van je locs schoonmaken, beste met wasbenzine en wattenstaafje tot ze weer mooi glimmen, succes ermee
Re: Marklin beginner - M-line
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Marklin beginner - M-line
Citaat van: 1200Blauw op dinsdag 06 april 2021, 17:57:52
Die vlieger gaat alleen op bij C-rails. We hebben het hier over de M-rails, met metalen bedding.

Sommige M-railers gaan zover dat ze een hele railstaaf eruit halen en dan isolatietape of kous er tussen doen en dan de bevestiging weer terug vouwen.

Dat bedoel ik eigenlijk en dat is bij de C-rals stukken lastiger behalve als je aan de onderzijde wat doorknipt en daar heb ik het niet eens over gehad.
Re: Marklin beginner - M-line
 @citaat Maar dat zie je toch? Zo'n stuk rail ziet er echt wel anders uit en dan nog, de andere railstaaf 'doet het' nog gewoon.
Ik denk dat er eerder een probleem is met de middenleider, en dan met name dat de lipjes van twee railstukken elkaar niet raken of dat de raillasjes niet goed meer klemmen en/of deels ontbreken.
Tot slot kunnen staven en middenleider vuil of licht gecorrodeerd zijn. Veel meer kan er niet mis zijn, lijkt mij.

Groet,

Peter
Re: Marklin beginner - M-line
Is die transformator trouwens niet zo eentje van het soort "gebruik hem alsjeblieft niet want ze zijn levensgevaarlijk"?

Die rails heet trouwens M-rails, niet M-line ;). Ik had ook die rails vroeger, bij gebrek aan beter (geld en kennis). Vrijwel alle M-rails die je nu koopt, heeft een lang en zwaar leven achter de rug. Het is krom en vuil. Jaren geleden ben ik opnieuw begonnen met treinen en heb dat met M-rails gedaan. Toen het eerste gedeelte gebouwd was, was ik het meteen zat en heb ik alles verpatst en nieuwe K-rails gekocht.
In jouw plaats, als beginner met kind, zou ik lekker deze M-rails vergeten en een partij C-rails kopen. Bedrijfszekerder, makkelijker aan elkaar te klikken voor kinderen en het maakt minder herrie. Wel even letten op het bouwjaar, er is een serie C-rails die afbrokkelt als je ernaar kijkt...
Re: Marklin beginner - M-line
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Marklin beginner - M-line
Wat ik begrepen heb van deze trafo's is dat de isolatie van het netsnoer nog wel eens uitgehard is. En dan met name het deel wat je niet ziet in de trafo, waarschijnlijk door warmte. Je wilt uiteraard niet dat er 230V op de buitenkant van de trafo en/of op de rails komt te staan, dus zet er ofwel preventief een ander netsnoer aan of ga helemaal op save en koop een "moderne" witte kunststof versie.

Om alle M-rails af te schrijven als versleten en onbruikbaar vind ik wel erg kort door de bocht. Ook hier op het forum zijn nog zat M-railers actief, waaronder tevreden ondergetekende.
Maak ze goed schoon met een doekje wasbenzine en/of een speciaal schuurblokje en een hoop problemen zijn al opgelost.

Re: Marklin beginner - M-line
Lid sinds: 2020

offline
Re: Marklin beginner - M-line
ha hans,

ik ben het geheel met je eens. die trafo zou ik niet meer gebruiken, er zijn veel nieuwere lichtblauwe die veel veiliger zijn en die witte 60VA is helemaal het beste, zeker ook voor het schakelen van wissels. m-rails is prima mee te rijden met een beetje extra aandacht en het klinkt prachtig, zeker die metalen bruggen: ik rijd zelf met m-rails volledig digitaal en automatisch, zie mijn topic hieronder.

groeten
frank 


https://forum.3rail.nl/index.php?topic=78778.0
Re: Marklin beginner - M-line
CiteerOm alle M-rails af te schrijven als versleten en onbruikbaar vind ik wel erg kort door de bocht. Ook hier op het forum zijn nog zat M-railers actief, waaronder tevreden ondergetekende.

Dat was ook wel kort door de bocht inderdaad, maar M-rails is vooral leuk uit nostalgisch oogpunt, omdat het zo'n lekker geluid van vroeger maakt en er lekker ouderwets uitziet. Maar die nostalgie is er bij de vraagsteller volgens mij niet zo, en als je niks met de nostalgie hebt, is C-rails denk ik gebruiksvriendelijker en bedrijfszekerder?
Re: Marklin beginner - M-line
Lid sinds: 2020

offline
Re: Marklin beginner - M-line
Ha harm, als je het zo stelt dan kan ik het met je eens zijn. Moet je je c-rails overigens nooit schuren?
Re: Marklin beginner - M-line
Dat weet ik niet, ik heb nooit C-rails gehad :)

Maar volgens mij kan C-rails in elk geval niet gaan roesten en maken de middengeleiders altijd wel goed contact. Maar dat heb ik dus alleen van horen zeggen, ik ken alleen M- en K- rails.
Re: Marklin beginner - M-line
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin beginner - M-line
Citaat van: frankn op dinsdag 13 april 2021, 12:44:44
Moet je je C-rails overigens nooit schuren?
Geen idee, ik heb, net als harm78 K-rails.

K-rails en M-rails heb ik nog nooit geschuurd.
Nooit problemen mee gehad, alles reed altijd.

Citaat van: harm78 op dinsdag 13 april 2021, 08:27:22
Is die transformator trouwens niet zo eentje van het soort "gebruik hem alsjeblieft niet want ze zijn levensgevaarlijk"?
Tjeempig, heerlijke oude M-rails, daarop ben ik ook begonnen, met mooie blauwe trafos's.
Alleen levensgevaarlijk voor oudere Märklin, Esu en Tams decoders. Voor mij (als kind toen) niet natuurlijk.

Schrikdraad in een weiland, dat is pas gevaarlijk.  8o Je weet nooit of een of andere gek daar 220 op heeft gezet.  :D
(ik weet het inmiddels, voelt net zo aan als een opdonder van een blauwe trafo).

Goed, als je zekerheid wilt, haal je de trafo uit elkaar, en controleert het snoer op slijtage. Daar heb je een speciale tang voor nodig, want het was niet de bedoeling dat onbevoegden onder de motorkap keken. En als je toch bezig bent, kan het verstandig zijn om de metalen kap te aarden. Heb ik met de mijne ook gedaan. Zelfs na een aquarium overstroming doen die trafo's het nog steeds (al was de pakking wel een beetje opgelost).

Maar genoeg geleuter: veel plezier met de trein. En met de rails die ik nooit stuk heb weten te krijgen (dat gaat een stuk makkelijker met K- en C-rails). Je kunt er zelfs op staan! Het is zo goedkoop (2ehands), dat als iets het niet doet, je 't gewoon kunt vervangen. En er gaat bijna nooit wat stuk. Hooguit lubberen de raillipjes wat uit of worden de bladveren van de schakelrails lam (door stroommisbruik). Bijna alles is te herstellen, en gaat ruim 100 jaar mee.
Robuust speelgoed, zoals het vandaag de dag niet meer wordt gemaakt. En dat alles in overproductie op de markt aanwezig, dus wat de gek ervoor geeft.
Re: Marklin beginner - M-line
Ook c-rails geven problemen (vooral die die begin deze eeuw uit China kwamen) en moeten soms geschuurd.
Re: Marklin beginner - M-line
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin beginner - M-line
De railstaven van K-rails hoef je nooit te schuren, want iets anders als standaard staal, de puntcontacten, is mijn ervaring, kunnen wel eens wat "roesten" want is gewoon staal/ijzer, maar als je genoeg rijdt en indien nodig wat poetst met wasbenzine of iets dergelijks dan hoeft dat niet echt.

Groet, Anne W