Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Project K53 - EP I en II

Gestart door pennystoxx zaterdag 20 november 2010, 12:31:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Project K53 - baanplan take -3
Lokjes / wagens / spullen beginnen binnen te komen -- En opnieuw begonnen met een baanontwerp met wat meer simplificering:  1) een (relatief) groot station met draaischijf (moete nog wat aan geklust worden denk ik ) ... een kleiner kopstation links dat wat hoger ligt (moeten ook nog wat sporen bij) met daaronder een keer spoor  cq klein schaduw station --   en onder het hoofdstation een groter schaduw station met 1 gecombineerde in en uitgang  ---- dus verkeer is kan kop station naar hoodfstation naar schaduwstation en terug... niet teveel rare keer lussen etc

De kleinste boodstraal is r2 dus de kleinere bochtwissels vallen af (dat is r1) .. dus een bochtwissel is een 24711 of 14712 .. in zichtbaar deel alleen slanke wissels / slanke boogwissels .. in schadus toch maar de 'normale' wissels toegepast ivm ruimte. Verder alles dus tenminste r2.

Ik vraga me nog wel af of ik alles met standaard stukken passend ga maken of toch some bijvoorbeeld een 24912 ga verzagen tot juiste hoek... het wordt toch licht hoekig anders ...

mvg koen
Re: Re: Project K53 - baanplan take -3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Re: Project K53 - baanplan take -3
Een 24711 of 24712 is geen bochtwissel, maar een slanke rechte wissel. Boogwissels zijn uit de 70 serie. 24671 en 24771.

Wat wil je precies met je baanplan en dan vooral het schaduwstation laten zien? Want er klopt, tot nu toe, nog geen fluit van. Hoe goed ken je de C rail geometrie, want ik denk oplossingen te zien die typisch zijn voor iemand die de C rail geometrie niet kent en maar wat doet. En de geometrie is gewoon aan te leren.

Paar uitgangspunten:
In C rail probeer je zoveel mogelijk vanuit de lange vakken te denken.
De hartafstanden tussen R1-R2 en R2-R3 zijn 77,5mm. De hartafstanden tussen R3-R4 en R4-R5 zijn 64,3mm. De korte wissels zijn allemaal op 77,5mm. Dat zul je moeten compenseren in de lengte van de rechte stukken.
Je probeert in de basis weer zoveel mogelijk parallel uit te komen.

Er zijn met standaardrails redelijk ingewikkelde railfiguren mogelijk, je moet alleen wel de juiste kunstjes weten.
Re: Project K53 - baanplan take -3
bedankt hoor... ja dat het niet klopt nog snap ik ook wel .. pff .. ja die nummersweet ik dat is typo , de geometrie ken ik ook , had een complexe c-rail baan met 600 meter spoor hiervoor  .. het is maar een grof plan .. vanzelfzprekend moet eea passend gemaakt worden ... maar als je 24912 bochten gaat verwerken verloopt het iets .. en met de standaard stukkies wordt het toch een hoekig verhaal soms ..

Re: Project K53 - baanplan take -3
Even los van de pas -problemen: ik vind dit leuk worden. Ziet er logischer uit qua indeling, en zwaartepunt van activiteiten op het spoor dan de eerdere ontwerpen!

Ik zou zeggen: knutsel hierop door.


Groet,

Peter
Re: Re: Project K53 - baanplan take -3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Re: Project K53 - baanplan take -3
Citaat van: 3railkoen op vrijdag 26 maart 2021, 20:33:28
bedankt hoor... ja dat het niet klopt nog snap ik ook wel .. pff .. ja die nummersweet ik dat is typo , de geometrie ken ik ook , had een complexe c-rail baan met 600 meter spoor hiervoor  .. het is maar een grof plan .. vanzelfzprekend moet eea passend gemaakt worden ... maar als je 24912 bochten gaat verwerken verloopt het iets .. en met de standaard stukkies wordt het toch een hoekig verhaal soms ..
Gewoon de zaag in een railstuk als iets niet past. Doe ik ook voor Teppich en Tischbahning. Gewoon delen op maat maken. Wilde een 6 graden R9 (7x12 graden + 6 graden maakt 90 graden) voor een haakse boog of voor een 30 graden stuk. Heb ik gewoon lomp de zaag in gezet. Paar raillassen erop, beetje lijm erin, nog ff solderen en het gaat als een tierelier.
Re: Project K53 - baanplan take -3
hi, ja , sterker nog, het moet geen 6 maar 5,8 graden zijn en een 24206 is 5,7 en verkeerde rradius .. dus ik ga idd bij de r12 bocchten zelf de 5,8 graden stukken maken om were op 30 te komen indien nodig ...... mbt opvullen rechte gaten heb ik mooi tooltje om de ideal combie van stukje te bepalen ... en ene beetje smokkelen kan ook wel op de baan..

gr koen
Re: Re: Project K53 - baanplan take -3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Re: Project K53 - baanplan take -3
5,7 is voldoende. Een 912 is 12,15 graad. Maar die ene tiende graad merk je echt niet. Gewoon de helft ertussenuit halen, met de zaagverliezen erbij zit je wel ertussen tussen 5,7 en 6.
Re: Project K53 - baanplan take -3
nee klopt
Re: Project K53 - baanplan take -3
Toch nog even een gedachte: zou je het locdepot niet kunnen verplaatsen naar 'het zuiden'? Nu kijk je tegen de achterkant van de loods aan die de blik op de rest weg kan nemen. Door het bureau blijft die hoek ook lastig bereikbaar.

Aan de zuidkant van het station kan het BW ook aangesloten worden op de stationssporen. Zelfde functionaliteit maar meer zicht op de treinbewegingen.

Groet,

Peter
Re: Project K53 - baanplan take -3
hi peter, ja strak idee, zal dat eens intekenen
Re: Project K53 - baanplan take -3
nog niet aan intekenen geheel toegekomen maar schijf gaat idd wel naar beneden .. wel paar esu servo decoders besteld (daar gaan 8 servos op) want ga toch maar weer servo bediening op de wissels zetten.  Nu wel een ander systeem dan bij vorige baan.. Daar was het mechanisme aan de wissel bevestigd.. dat werkte prime .. maar als de servo kapot zou gaan was het ene probleem... wil nu gewoon een simpel systeem waarbij aan de servoarm een 'naald' komt die door de tafel heen steekt in de wisseltomg... easy een ook naderhand easy te vervangen ..

Ik kwam micro servos tegen voor paar euro per stuk dus dara maar eens mee experimenteren

mbt terugmelding vanaf de baan denk ik maar weer gewoon voor de littfinski rm-88-n-o te gaan want die werkten perfect  (wellicht vos de cs3 of wellicht via de hsi-88 usb aan de compu gekoppeld

gr koen
Re: Project K53 - baanplan take -3
Zo ,  nog wat aan plan lopen klussen.. ja het past nog niet helemaal .. draaischijf nu meer naar beneden .. nadeel is dat je dan lastiger extra goederen sporen kwijt kan .. ben er nog niet uit

het spoor rechts om het hoofd station heen gaat langzaam omhoog achter buro langs en richting kopstation cq rechts daarvana naar beneden en onderlangs terug..

Het spoor boven uit het hoofdstation gaan langzaam naar beneden het schaduwstation in wara ik zoveel mogelijk opstel sporen wil creeren om treinen op te slana en op afroep binnen te laten komen.. .. nadeel is wel dat er maar 1 in en uitgang is nu..

zal ook iets moeten maken om erbij te kunnen achteraan...
Re: Project K53 - baanplan take -3
En als je het depot in de zuidelijke lus legt, in plaats van erboven?
Dat was eigenlijk mijn eerste gedachte. Dan ligt het hele depot aan de zuidkant van het station en loopt het hoofdspoor er omheen.

Groet,

Peter
Re: Project K53 - baanplan take -3
die lus rechts naast de deur bedoel je ? die loopt langzaam naar boven .. .en kan niet "dieper" de kamer in .. en daarbinnen kan je geen draaischijf met loodsen kwijt ... de hoek rechts onder is ook wel mooie plek maar wil ook wel paar wat langere stations sporen hebben... of bedoe je wat anders ?
Re: Project K53 - baanplan take -3
Ik bedoel inderdaad de lus die bij de deur ligt. Ik snap dat die stijgt, maar het hart blijft  plat en door vergroting van de diameter past de loods met schrijf misschien wel.
Het is maar een idee. Misschien kan het inderdaad niet, maar het leek mij een poging waard.

Groet,

Peter
Re: Project K53 - baanplan take -3
zal eens kijken of ik helemaal van die lus af kan want dat is sowieso niet mooi en dan is dat een perfecte plek voor lok loodsen draaischijf en alls wt er omheen nodig is
Re: Project K53 - baanplan take -5
Zo iets -- ja het past niet -- maargaat om de grote lijnen ..   in het schaduw station kan je opstellen en ook 2 kanten eruit .. wil alleen nog wat sleutelen aan de uitgang  naar rechts boven zodat je niet alle wissel bezet houdt ..
Project K53
3railkoen
gast

Project K53
Inmiddels diverse baanplan ontwerpen verder. Probeer binnenkort even korte  update te doen.  Heb de draaischijf eruit gegooid. Alleen maar ellende met dat nieuwe marklin ding en neemt veel ruimte in in relatief kleine ruimte. Ruimte wel aangepast zodat groot buro eruit is en vrijwel de hele kamer gebruikt kan worden nu (4.4 x 2.25).
Daarnaast wat ESU Servo decoders aangeschaft tbv de wissels en de seinen. Mbt terugmelding ga ik weer gebruik maken van de Littfinski HSI-88 module maar nu de USB versie icm de opto rm-88-n-o modules. Op de PC komt Freiwald Traincontroller Silver te draaien. Dus trein en servo bediening vanuit de pc naar de cs3 plus en naar de baan cq decoders. Feedback direct de pc in vanuit de ldt opto s88 decoders.

Mvg koen