Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Inspiratie gezocht voor plan

Gestart door Thomas G woensdag 24 maart 2021, 23:32:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Inspiratie gezocht voor plan
Beste medehobbyisten

Ik zit met een probleem..., een grote collectie treinen maar geen baan. Laat staan een plan.
Het probleem is dat ik inspiratieloos ben en constant maar zit te proberen wat niet meer lukt.

Mijn hoofd stroomt over van ideeen maar het samenvoegen lukt simpelweg niet.

Zouden jullie mij kunnen helpen?

Ik heb een ruimte beschikbaar van 3.00 bij 1.80M


Uiteraard heb ik een x aantal wensen.


(schaduw)station sporen van 1.45m

Een enkelsporige nevenlijn en een dubbelsporig hoofdtraject.

Het allerliefst een passeerspoor in het neventraject.

Ik heb geen idee of er iets mogelijk is met deze wensen op dit oppervlak. Ben zelf al ruim een jaar bezig en kom er niet uit. Vandaar deze oproep


Alvast bedankt

Mvg

Thomas
Re: Inspiratie gezocht voor plan
Zo op het eerste 'gehoor' zijn je wensen te ambitieus voor de beschikbare ruimte. Voor een H0-baan is 3m lengte best krampjes. Een dubbelsporig hoofdtraject kun je beter achterwege laten. Ook serieuze ruimte voor een zijlijn zie ik niet.
Het mooiste is het een enkelsporige hoofdlijn te kiezen. Die zijn er, in Duitsland bijvoorbeeld. En kies je voor een baan in periode I of II dan heb je wat dat betreft nog meer geloofwaardige keuzes voor beperkter hoofdspoor dan standaard dubbelspoor.

Een ander thema kan een (landelijke) zijlijn met fabrieksaansluitingen zijn. Niet over de hele 3 meter kun je 1.8 meter diep bouwen en dus kun je een soort L of U bouwen met raccordementen op de 'poten', tenzij je aan beide lange zijden van de tafel kunt staan. Dan is wellicht een visuele scheiding tussen beide helften mogelijk met ieder een geheel eigen dynamiek.

Misschien kun je je ontwerpen eens delen en aangeven waar je meer of minder tevreden bent. Dan kunnen we beter meedenken. Maar schrappen zul je vermoedelijk wel moeten. In de beperking toont zich per slot de meester!

Groet,

Peter

Re: Inspiratie gezocht voor plan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Inspiratie gezocht voor plan
Het zou helpen om het wat meer af te bakenen, daarom heb ik wat vragen voor je.
  • Wat voor treinen heb je? Welke periode, welke landen, hoe lang zijn ze?
  • Wil je bergen, een polderlandschap, een drukke stad of iets anders? Of maakt het niet uit?
  • Hou je van rangeren of juist helemaal niet?
  • Heeft de kamer schuine wanden, deuren, ramen, radiatoren of andere dingen om rekening mee te houden? Een plattegrond zou handig kunnen zijn.
  • Wat voor soort rails wil je gebruiken en heb je daar al wat van?
  • Wat voor ervaring heb je met het bouwen van een baan?
Re: Inspiratie gezocht voor plan
Hoi Thomas,

Zoals voorgaande reageerders al aangaven is het altijd een kwestie van keuzes maken. Ik heb veel gegoogeld naar wat door veel mensen "micro layouts" genoemd worden. Dit soort banen zijn prima in te passen in een kleine ruimte en (vaak) naar wens uit te breiden op het moment dat je meer ruimte hebt of krijgt.

Hoewel mijn verzameling treinen (nog) niet zo heel groot is, is mijn uitdaging qua ruimte feitelijk dezelfde. Ik heb daarom besloten om mij te beperken tot een rangeerbaantje. Daarnaast heb ik me aangesloten bij de moduleclub van het forum waardoor ik (als we weer een keer bij elkaar mogen komen) toch mijn langere treinen op de baan kan zetten.

Ik wens je veel succes met het maken van je keuzes.