Citaat van: Baanloos op dinsdag 23 maart 2021, 22:08:55
Hoi Laurent,
Ik had ook het hele artikel gelezen en nog een ander: de Vectron gaat inderdaad niet door rijden naar Berlijn maar is bestemd voor de NJ. Inzet voor Berlijntrein misschien nog wat langer dan voorzien door de verlenging van de Coronamaatregelen vandaag.
Als NJ gaat rijden gaat deze loc dan wel verder Duitsland in? Verbazingwekkend dat de lease en inzet in relatief korte periode geregeld is.
En als je dat dan afzet met het jarenlange gesteggel over het versnellen van de Berlijntrein.
Ik ken via via iemand die er achter de schermen mee bezig is geweest... Laat ik het erop houden dat vanaf het moment dat EN420/421 als aparte trein ging rijden (drgl 2015, dus december 2014) er al plannen/wensen zijn hem door te laten rijden. Toen reed ie ook gewoon separaat naast de CNL.
De reden waarom het naar Keulen wel kan en naar Berlijn niet, is divers, maar:
- NS Personeel komt al reeds in Keulen met de ICE (dit valt onder dezelfde groep machinisten), ditzelfde personeel rijdt overigens ook deels de IC naar Berlijn tot Bentheim.
- Dit personeel zit in een eigen omloop. Het is dus een beperkte groep machinisten die hiervoor opgeleid moet worden. Bij DB valt de IC140/240 binnen het binnenlandse systeem en wordt door veel meer personeel gereden. Dat gaf/geeft dus personele problemen
- De trein rijdt onder verantwoordelijkheid van NS of ÖBB. Het kan dus makkelijker
Men hoeft dus alleen personeel op de lok op te leiden.
Citaat van: Baanloos op woensdag 24 maart 2021, 08:56:37
Dat laatste lijkt mij onwaarschijnlijk. (wie het weet mag me corrigeren, verdiep me niet dagelijks in internationale spoorzaken!)
NJ wordt geexploiteerd door OBB met voor Nederland de NS als "partner".
OBB heeft de exploitatie van nachttreinen in Duitsland overgenomen na dat DB er mee is gestopt.
In feite is DB dus de concurrentie.
Het lijkt me stug dat DB dan de tractie levert...of participeren ze nu toch mee in deze verbindingen (?)
(Diverse bronnen te lezen over Nachttreinen OBB en NS)
De NJ "overdagt" nu ook in Keulen voor reiniging. Die gaat 4x per dag tussen Keulen en Düsseldorf, waarvan 2x per dag dus met passagiers en 2x per dag leeg. ÖBB komt ook met goederentreinen tot Keulen, dus dat is niet vreemd. Personeel is overigens gewoon ingehuurd via dienstverleners. Pas ergens bij Nürnberg of Passau komt er een ÖBB mannetje op de trein.
DB doet wel weer mee met NJ. De verbinding Innsbruck - Hamburg wordt tussen München en Hamburg door DB gereden. Zürich - Hamburg en Zürich - Berlijn worden ook door DB gereden meen ik.