Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Hulp bij compleet maken

Gestart door Eduard woensdag 17 maart 2021, 20:05:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp bij compleet maken
Ik ben bezig in Wintrack om mijn schaduwstation te maken.
Ben al avonden bezig om dit sluitend te maken, maar ik kom er niet uit.

Wie kan mij een tip geven zodat ik veder kan?

Eduard
Re: Hulp bij compleet maken
Oeps, tra bestand vergeten.

Bij deze
Re: Hulp bij compleet maken
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Hulp bij compleet maken
Bedoel je misschien zoiets?

De belangrijkste stap bij het passend maken is het traject waar nu 24172 + 071 ligt in plaats van de 24188 die jij had gebruikt. Daarna is het niet zo moeilijk meer.
Re: Hulp bij compleet maken
Oke, Super.

Maar loop weer tegen het volgende punt op
Re: Hulp bij compleet maken
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hulp bij compleet maken
zo iets misschien?
Re: Hulp bij compleet maken
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hulp bij compleet maken
En mocht je verder willen? Hier nog een voorbeeld.
Re: Hulp bij compleet maken
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Hulp bij compleet maken
Ik denk aan een iets grotere wijziging, dat levert aardig wat opstelruimte op:
Re: Hulp bij compleet maken
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Hulp bij compleet maken
Ik zou het kortste opstelspoor weglaten, dat voegt toch niet zo veel toe. Met allemaal 188's in de vijf achterste opstelsporen kun je dan het onderstaande schaduwstation maken:
Re: Hulp bij compleet maken
Omdat er ook treinstellen en keertreinen zijn en ook getrokken treinen een klein eindje achteruit kunnen rijden zou ik veel meer kopsporen gebruiken. Spaart veel plaats en wissels.
En 1 engels wissel voorzien aan de in/uitrit zodat treinstellen en keertreinen zonder helemaal rond te rijden direct weer weg kunnen.
En ook voorzien in een omrijmogelijkheid voor beide schaduwstations, dan moeten treinen niet in een schuifregister gezet worden of kunnen ze zelfs ineens doorrijden als je dat eens leuk vindt.
Mijn bijdrage (schrappen wat niet past):
Re: Hulp bij compleet maken
Doe ik pc aan, zie ik dit allemaal.
Veel dank aan iedereen, ik ga er mee aan de slag.

Dit wordt niveau -4 of zo veder ga ik nog kijken wat ik veder ga doen.
Maar stap een staat al bijna vast.

Eduard
Re: Hulp bij compleet maken
Na de diverse tips ben ik tot het volgende gekomen.
En ook daarom nu iets meer begrepen van C rails.(K rails was ik al redelijk mee bekend)
Tips en of fouten lees ik graag.

Eduard
Re: Hulp bij compleet maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Hulp bij compleet maken
Ik snap niet waarom je daar links niet gewoon een engels wissel plaatst, gevolgd door een driewegwissel en dan eventueel nog 1 wissel als je dat wilt. En die rare slingers er dan meteen uit gooit. Ik heb het even snel geknipt en geplakt, de hoek klopt niet helemaal (30 graden terwijl een wissel er 24 geeft), moet je dus even nabouwen in wintrack en kloppend maken.

In het rode deel moet je opletten, je zit daar erg dicht tegen de binnenbocht aan. En het paarse deel heeft volgens mij weinig nut, daar krijg je een railbusje op weg.
Re: Hulp bij compleet maken
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Hulp bij compleet maken
Citaat van: Laurent op maandag 22 maart 2021, 09:13:33
En het paarse deel heeft volgens mij weinig nut, daar krijg je een railbusje op weg.

Of als omloopspoor gebruiken.
Re: Hulp bij compleet maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Hulp bij compleet maken
Citaat van: timjoo op woensdag 17 maart 2021, 23:14:05
En mocht je verder willen? Hier nog een voorbeeld.
Even een tipje voor jou Tim: Zet je marges omlaag, ze staan bij mij op 1 graad en 1 mm, jij staat duidelijk nog op 5 graden en 5mm marge. Je komt met een aantal oplossingen die niet passen. In dit voorbeeld passen alleen de bovenste 2 sporen zuiver. Overal waar een 107 in ligt, kom je ca.1,8 graad te kort in je hoek en ga je rails wringen. C rails heeft zulke toleranties, maar aan te raden is het niet: Je rails gaat aan de wandel met wisselend verkeer.
Citaat van: Kaleb op maandag 22 maart 2021, 09:16:21
Citaat van: Laurent op maandag 22 maart 2021, 09:13:33
En het paarse deel heeft volgens mij weinig nut, daar krijg je een railbusje op weg.
Of als omloopspoor gebruiken.
Daar win je in een schaduwstation ook weinig mee? Zeker omdat er geen spoorwissel mogelijk is en spiralen 1 richtingsverkeer zijn.
Re: Hulp bij compleet maken
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Hulp bij compleet maken
sorry. Bedoelde een doorrij spoor voor als alle andere sporen bezet zijn.
Re: Hulp bij compleet maken
Inderdaad paars is voor doorrij spoor!

Rood snap ik, alleen voor tekening netjes gemaakt.

Hoe gedragen hier de 3 weg wissels, ik bedoel in c rails.

Eduard
Re: Hulp bij compleet maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Hulp bij compleet maken
Ik snap je vraag niet?
Re: Hulp bij compleet maken
Als je vanaf dat korte doorrij blok een verbinding met dat kopspoortje eronder maakt hoef je niet te keren en kun je zo je andere opstelblokken inrijden.
Re: Hulp bij compleet maken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hulp bij compleet maken
Citaat van: Eduard op maandag 22 maart 2021, 10:16:41
Hoe gedragen hier de 3 weg wissels, ik bedoel in c rails.
C-rails rijders bepleiten driewegwissels alleen in open te rijden ligging.
Zo ligt drie driewegwissel hier niet, dus is aan te nemen: niet doen.

Mijn ervaring met M-rails en K-rails driewegwissels is goed.
Maar met C-rails heb ik geen ervaring. Dus het kan waar zijn.
Re: Hulp bij compleet maken
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Hulp bij compleet maken
De meerwaarde van vijf korte kopspoortjes ontgaat mij. Naar mijn idee zijn ze alleen nuttig voor korte trek-duwtreinen en losse locs. Die kun je echter net zo goed op doorgaande sporen parkeren. Alleen als je een heleboel van die korte treinen of losse locs kwijt wilt en alle doorgaande sporen zijn vaak vol, zie ik nog wel wat in al die korte kopspoortjes.

Ik heb wat anders bedacht waardoor je twee hele lange kopsporen hebt. Eventueel kun je er halverwege nog wat overloopwissels in stoppen: als er dan twee korte treinen achter elkaar staan kan de achterste toch als eerste vertrekken.

Deze variant is met name geschikt voor een klimspiraal plus schaduwstation waarbij alle doorgaande sporen éénrichtingsverkeer zijn: de helft van de wissels heeft dan geen aandrijvingen nodig, waaronder de driewegwissel. Als die op 'rechtdoor' staat, kan hij altijd opengereden worden. Jan merkt op dat er C-rail rijders zijn die daar voorstander van zijn. Zelf heb ik maar één zo'n wissel, met aandrijvingen, en die werkt goed. Hij ligt echter niet onderin een baan in een schaduwstation, mocht hij kuren krijgen kan ik er prima bij.

De rode wissel moet op 'afslaan' staan. Een trek-duwtrein die via de binnenbocht van de helix naar beneden is gereden kan dan naar één van de twee kopsporen gaan door de rode wissel open te rijden. Doordat hij bij vertrek op diezelfde wissel altijd afslaat, komt hij netjes in de buitenbocht.


Citaat van: Eduard op donderdag 18 maart 2021, 20:19:43Dit wordt niveau -4 of zo

Als dit niveau -4 wordt, ben ik wel benieuwd naar de bereikbaarheid. Als je er niet vanaf beide kanten bij kunt, heb je een hele grote uitdaging, maar zelfs als dat wel kan, moet er genoeg vrije ruimte boven de sporen zijn om met je armen bij de sporen in het midden te kunnen komen. Komt niveau -4 op de grond te liggen?
Re: Hulp bij compleet maken
Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 22 maart 2021, 19:32:35
De meerwaarde van vijf korte kopspoortjes ontgaat mij.
Zal nog wel komen als je zelf wat meer rollend materiaal hebt  ;)
Opstelplaats heb je altijd te kort.
Re: Hulp bij compleet maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Hulp bij compleet maken
Citaat van: Jan22 op maandag 22 maart 2021, 18:23:29
Citaat van: Eduard op maandag 22 maart 2021, 10:16:41
Hoe gedragen hier de 3 weg wissels, ik bedoel in c rails.
C-rails rijders bepleiten driewegwissels alleen in open te rijden ligging.
Zo ligt drie driewegwissel hier niet, dus is aan te nemen: niet doen.

Mijn ervaring met M-rails en K-rails driewegwissels is goed.
Maar met C-rails heb ik geen ervaring. Dus het kan waar zijn.
Niet in de hoofdbaan, maar in rangeergebied waar deze niet kritisch is, kan je hem prima plaatsen. Je moet hem alleen wel juist inregelen en instellen qua decoder. Ik heb er 2 en weinig problemen. Niet meer dan met bijvoorbeeld een korte Engelsman (24624).
Re: Hulp bij compleet maken
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Hulp bij compleet maken
Rob heeft gelukkig de overloopwissel (rood) weer opgenomen die Anton niet voor niets in het plan had opgenomen. Wanneer je met trek-duw treinen (of treinstellen) je schaduwstation in gereden bent, wil je wel in de juiste richting weer vertrekken. Dat heen en weer rangeren waar jij vanuit bent gegaan lijkt mij erg moeilijk (en storing-gevoelig) op een plek waar je nauwelijks bij kunt en waar je ook onvoldoende zicht op hebt. Dat heen en weer steken zou ik dus niet in een schaduwstation uitvoeren.

In zowel het ontwerp van Anton en nu van Rob kun je zonder veel probleem je doodlopende sporen bereiken en weer verlaten (in de juiste richting).

gr. Gertjan

Re: Hulp bij compleet maken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hulp bij compleet maken
Citaat van: antonv op maandag 22 maart 2021, 19:43:43
Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 22 maart 2021, 19:32:35
De meerwaarde van vijf korte kopspoortjes ontgaat mij.
Zal nog wel komen als je zelf wat meer rollend materiaal hebt  ;)
Je moet met trek-duwtreinen geen kop willen maken als dat complicaties geeft (je kunt de lus gebruiken).
Er zijn bepaalde treincombinaties die duwend hardnekkig neigen te ontsporen, o.a. door in elkaar hakende koppelingen en buffers.

Ik zie de 2 kopsporen in het midden van Rob's tekening meer als geschikt voor treinstellen, en trek-duw treinen met een probleemloze stuurstand relatie.

Zodra je loc-wissel of loc-omloop wilt realiseren in de "kelder" moet je wel in wat extra techniek willen investeren.
En daarmee bedoel ik niet "2 kopsporen". Digitale telexkoppelingen of kadee-koppelingen, en wat IR-sensoren,
dat zou dan niet verkeerd zijn.
Re: Hulp bij compleet maken
Sorry wat ik allemaal ter wegen breng.
Kopsporen worden bewaakt met meerderen sensoren, dus kan ik goed tekkelen.
Ben geen fan van drieweg wissel.
Opstel voornamelijk stomers en ptt post treinen.
Het is de bedoeling dat ik al mijn treinen hier parkeer en het af kan afsluiten als ik niet rij.
De volgende laag komt 30 cm erboven te liggen, maar niet de gehele breedte.
Voordat ik dit heb liggen gaat nog wel even duren(tijd), en dan uitvoerig testen.

Nu heb ik weer iets aangepast, en zit weer vast.

Re: Hulp bij compleet maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Hulp bij compleet maken
Ik snap niet waarom je nog steeds een kruising 24640 in plaats van engelse wissel 24624 opneemt?
Re: Hulp bij compleet maken
Kwartje is gevallen
Re: Hulp bij compleet maken
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Hulp bij compleet maken
En ik snap niet dat je niet meer van het plan van Anton overneemt. Veel meer opstelmogelijkheden (zelfs als je alleen de linker zijde zou overnemen) en vooral: veel logischer, want je kunt de doodlopende sporen gewoon vanuit de hoofdbaan oprijden en ook direct in de juiste richting weer verlaten (zelfs als je links rijdt, zoals jij in jouw plannen aan hebt gegeven). Jij moet altijd heen en weer steken, omdat je nog steeds de juiste overloopwissel niet hebt opgenomen.
Maar misschien kun je uitleggen waarom je bepaalde zaken die worden aangereikt niet op wil nemen Dan begrijpen wij de keuzes ook beter.
Re: Hulp bij compleet maken
Kruiswissel aan gepast,

Ik heb alles bekeken, kom toch voor deze oplossing.
Ik wil dat de treinen (stoomlocks) de zelfde richting weer op het spoor komen.
Dus stukje achteruit en dan gaan!
Zoals het nu is kan ik alles wat ik heb aan martiaal kwijt.

Zoek nu alleen de oplossing voor het laatste stukje.

Eduard
Re: Hulp bij compleet maken
Citaat van: Eduard op dinsdag 23 maart 2021, 13:23:54
Ik heb alles bekeken,
Ik wil dat de treinen (stoomlocks) de zelfde richting weer op het spoor komen.
Dus stukje achteruit en dan gaan!
Wat ik heb getekend zal je wel bekeken maar niet begrepen hebben vrees ik, want ook daar is het de bedoeling dat alles met stukje achteruit weer in dezelfde richting uit het schaduwstation komt als ze er in gegaan zijn.
En die van het eerste schaduwstation rijden zich niet vast in het 2de schaduwstation, of omgekeerd, als het eerste vol staat kun je nog naar het 2de.
Treinstellen kunnen direct terugkeren en zijn dan inderdaad gekeerd.
Toch nog maar eens goed bestuderen, desnoods met vingertje op de tekening rond rijden  ;)

En dan nog een vraagje: rij je op het zichtbaar gedeelte rechts of links? Zoals jij het tekent wordt het links, is dat de bedoeling?
Re: Hulp bij compleet maken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hulp bij compleet maken
Citaat van: antonv op dinsdag 23 maart 2021, 17:01:47
Zoals jij het tekent wordt het links, is dat de bedoeling?
In ieder geval staat linksrijden sinds  gisteren in de tekeningen aangegeven:


Die stoomlocs vormen een interessant gegeven.
Vooral omdat ze vaak achteruit rijdend niet mogen rijden met dezelfde snelheid als vooruit.
Dus een verlangen om locs te keren, als je gebruik maakt van kopsporen, is begrijpelijk.

Alleen had ik dan een keerdriehoek verwacht als ruimtebesparende oplossing, samen met veel kopsporen.
Re: Hulp bij compleet maken
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Hulp bij compleet maken
En het enige wat je hoeft te doen is dat doodlopende spoortje tussen beide schaduwstations te verbinden met het bovenliggende inhaalspoor. Dit kan door bocht 224 (weet niet of dat er ook echt staat) te vervangen door een rechter wissel en daar het doodlopende spoortje op aan te sluiten. Succes gegarandeerd, want je kunt nu bij zowel links- als rechts rijdend verkeer direct op de doodlopende sporen rijden en direct weer terug de hoofdbaan op (geldt zeker voor treinstellen en trek/duwtreinen; losse locs rijden dan vooruit/achteruit zoals Jan aangaf). Tenzij je het erg leuk vindt om allerlei technische noodgrepen toe te moeten passen in een niet goed zichtbaar/bereikbaar schaduwstation, lijkt mij dit een veel betere en storingsvrije oplossing dan dat heen en weer gesteek.

Maar het is uiteraard jouw ontwerp/baan dus je moet uiteraard doen waar je jezelf goed bij voelt.



Re: Hulp bij compleet maken
Citaat van: Jan22 op dinsdag 23 maart 2021, 17:17:27
Dus een verlangen om locs te keren, als je gebruik maakt van kopsporen, is begrijpelijk.
Maar dat kan toch?
Re: Hulp bij compleet maken
Allez, omdat ik het hier te maken heb met moeilijke klanten om mijn ding verkocht te krijgen heb ik een tekenfilmpje gemaakt  ;)
Lange getrokken treinen rijden altijd vooruit. Dat begrijpt hoop ik iedereen.
En ze kunnen om rijden als alle sporen bezet zijn, ook niet onbelangrijk.
Treinstellen en keertreinen kunnen alle sporen gebruiken en als ze een kopspoor gebruiken direct gekeerd terugkeren.
Dat begrijpt hopelijk ook iedereen.
Maar dan lijkt het moeilijk te worden  ;)
Korte getrokken treinen en stoomlocs kunnen ook de kopsporen gebruiken en toch gekeerd terug keren, zonder keerdriehoek, dat mag je eens in het filmpje belijken, dan zal dat ook duidelijk zijn.
Re: Hulp bij compleet maken
Nog een filmpje met een korte getrokken trein:
Re: Hulp bij compleet maken
Iedreen weer bedankt voor de reactie;s.
Stof tot na denken gehad voo vanavond.
Voor de duidelijkheid rechts komt klim spiraal dus no parking.

Ik ben nu tevreden met mijn basis, kan links nog altijd uitbreiden, het is zover nog niet.

Nu twijfel ik alleen non of het goed is wat ik heb gedaan tussen de 5 puntjes links naar dat ene stipje rechts.

Graag controle van de kenners van C rails.
Er komt in leen latere situatie nog een kleine opstelspoor in C rail. daarna ga ik veder met K rails.

Eduard
Re: Hulp bij compleet maken
Na veel kijken en denken is het dit geworden.

Wie o wie heeft er op wat op aan te merken.

Eduard
Re: Hulp bij compleet maken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hulp bij compleet maken
Nou... de pijlrichtingen in de blauwe cirkel
Re: Hulp bij compleet maken
Deze van Ben (ACTS.zuid) ook gezien? Vijfhuis bij de buren.
Re: Hulp bij compleet maken
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Hulp bij compleet maken
@Bernardo: nee, dank voor de tip/verwijzing. Op 3rail is nl geen bouwverslag van Ben, dus ik dacht dat hij dat gewoon niet wilde delen. Nu zie ik bij de buren idd een heel uitgebreid verslag, inclusief een deel van het baanplan.
Eerst dacht ik dat er bij Ben geen overloopwissels zouden zijn (foto's), maar in het plan zie ik deze wel. Neem aan dat de treinstellen direct via de overloop naar de doodlopende sporen gaan?
Deze optie mis ik in het plan dat in dit draadje besproken wordt.

gr. Gertjan
Re: Hulp bij compleet maken
Geen idee. Ik heb alleen maar een koppeling tussen jouw plan en die van Ben gemaakt. Ik denk, dat je deze vraag aan Ben moet stellen.