Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... interieur TEE RAm

Gestart door Hanzi donderdag 01 januari 2015, 21:55:19

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
Inventieve en bewonderenswaardige oplossing Hans!  :thumbup: :thumbup:
Heb je dat perrongeluk bedacht ... ? :roll:

Groeten,

Erik.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
Grappig, alle lof voor het HBF, en dat terwijl t principe er al een jaar of 15 zo staat :D. Het enige is dat nu de helling minder steil is geworden en dat er wat meer uitgehold moest worden.

Een vraagje van een heel andere orde gaat over een bodemplaat + motor van een USA-loc (zoals 3060 oid); ik heb er al een zoekertje voor geplaatst maar geen reacties, dus via deze weg ook een poging:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=84147.msg1408773#msg1408773
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
Citaat van: Hanzi op donderdag 18 februari 2021, 21:51:12
Het enige is dat nu de helling minder steil is geworden er dat er wat meer uitgehold moest worden.
Ik zat er inderdaad net naar te kijken:
eerdere foto's in jouw draadje van de toen nog steile helling, en de foto van "zo ziet het eruit als je het station optilt"

:thumbup:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
En zo vreemd is het niet hoor, een trein (of tram) die dwars door een gebouw heen rijdt. Komt in "het echt" ook voor >:-D. Overigens met dezelfde achtergrond: de ruimte optimaal benutten:
bron foto: eigen foto
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
Bekend uitzicht vanuit het "ijspaleis"  :D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
Zelfs in de tram is het koud als je daar langs rijdt >:-D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
Sfeervolle stad.  :O :D
Is Den Haag in de oorlog ook plat gebombardeerd of hebben ze daar zelf alles wat mooi was afgebroken?

Gr, Ben.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
 @citaat

Rotterdam is in mei 40 door de Duitsers plat gebombardeerd, verder niet veel andere steden. In 44 / 45 hebben Eindhoven en alle andere steden en dorpen langs de weg naar Nijmegen flinke schade opgelopen. En natuurlijk is Arnhem bij de gevechten om de brug behoorlijk getroffen. Na deze gevechten hebben de Duitsers de stad laten ontruimen en nog diverse gebouwen opgeblazen. Waren een beetje pissig denk ik zo. Grootschalige bombardementen uit de lucht hebben de geallieerden in Nederland nooit uitgevoerd. Wel met artillerie tijdens operatie Market Garden. Toen hebben vooral Veghel en omringende dorpen het zwaar te verduren gekregen.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
 @citaat Den Haag Bezuidenhout is door een Brits "vergissings" bombardement platgegooid.
Het eigenlijke doel was het verderop, in het Haagse bos, gelegen V2 lanceer emplacement.

"De Haagse bevolking werd zwaar getroffen door het bombardement: ruim 550 mensen stierven, onder wie de bekende dichter-zanger J.H. Speenhoff. Ruim 250 mensen werden zwaargewond. Duizenden mensen werden dakloos."
Bron citaat ===> klik

We waren toen op visite bij kennissen van m'n ouders in De Daendelstraat. De tuinschutting brandde af... het huis werd gespaard.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
Waar een uitgehold station al geen aanleiding toe geeft: overigens kreeg Rotterdam na het grote bombardement van de Luftwaffe ook nog een vergisbombardement te verduren, dat als 'vergeten' is gekwalificeerd. En nog meer leed: het station van Gouda is door een paar squadrons Typhoons en Spitfires onthoofd. Na de oorlog moest het gebouw het stellen met een etage minder, maar wel met een paar beeldhouwwerken op het dak waar het nog enige allure aan probeerde te ontlenen tot het wat bizarre gebouw er kwam, dat er nu staat.

Groet,

Peter
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
hoi Henk (Lobomotion69),

Denk dat je het nog behoorlijk mis hebt.

Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 25 februari 2021, 16:26:05
Grootschalige bombardementen uit de lucht hebben de geallieerden in Nederland nooit uitgevoerd.

Wat is grootschalig? In (oost-)Nederland zijn aangezien voor "Duitse" steden als Kleve, Emmerich en Münster. Daardoor zijn Nijmegen, Doetinchem, Enschede en andere steden in het oosten van het land al dan niet per ongeluk gebombardeerd. Een volledig overzicht mist nog altijd maar er is een lijstje met minimaal 40 bombardementen: Duitse en geallieerde bombardementen op Nederland.

Groet Ronald.

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
hi, top idee van dat spoor door station heen naar beneden ! Ga ik ook toepassen

mvg koen
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
ah fijn Koen, eindelijk weer on-topic :thumbup: :D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 25 februari 2021, 14:17:56
Sfeervolle stad.  :O :D
Is Den Haag in de oorlog ook plat gebombardeerd of hebben ze daar zelf alles wat mooi was afgebroken?

Gr, Ben.
Ik zou zeggen kom eens kijken in onze mooie historische binnenstad Ben, of mag je Rotterdam niet uit? ;)
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Het uitgeholde HauptBahnHof
 @citaat In 1980 mocht ik Rotterdam al uit.  :)
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Twin Santa Fé nu met Twin Power ;-)
Ik heb al een hele tijd een Santa Fé 3060 met 4060, die 4060 is een dummie met het gewicht van een complete loc hetgeen de trekkracht van de combi niet ten goede kwam. Dus al een tijdje op zoek naar een bodemplaat met motor. Lastig te vinden totdat ik vorige week op MP een complete set 3060/4060 voor "loop/sloop" tegen kwam. Voor € 35,-- incl. verzenden werd de deal gemaakt. Locs waren wel overgeverfd maar dat maakt voor mijn bestemming niet uit natuurlijk. Vandaag een vast koppelplaatje gemaakt zodat ze een stuk korter gekoppeld zijn en bovendien handig ivm de bedrading die nog tussen beide locs gaat komen.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Twin Santa Fé nu met Twin Power ;-)
Het plaatje is gemaakt van een oude sleper en om de bevestigingsschroefjes heb ik een heel kort stukje messingbuis gedaan zodat het plaatje vrij kan bewegen terwijl de schroefjes toch goed vastgedraaid kunnen worden. Wat een verschil hé, de afstand met de originele koppeling tov die met het koppelingsplaatje (foto 1-2). Beide loc's raken elkaar bijna maar toch lijkt het goed te gaan tijdens de eerste proefritten, ook in 5100 (R1) bochten met tegenbochten. Nu nog de bedrading koppelen tussen beide loc's zodat beide motoren gebruik maken van de voorste sleper.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Twin Santa Fé nu met Twin Power ;-)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Twin Santa Fé nu met Twin Power ;-)
Dag Hans.

Gefeliciteerd met de aanwinst die een zeer bijzondere line-up maakt!
Een stoere loc uit de JoeNaaitMeSteeds, die mij altijd doet denken aan de loc
uit de geweldige film "Silver Streak" uit 1976 met Gene Wilder en Richard Pryor:

https://www.youtube.com/watch?v=5qPAOarQxaU

Groeten,

Erik.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Twin Santa Fé nu met Twin Power ;-)
Mooi project en nog mooiere line-up, Hans  :thumbup:

Met zo'n dubbel gemotoriseerde Santa ben je wel verplicht om er een heel lange sleep achter te haken  B)
Daar wil ik tzt het fillumpie wel van aanschouwen  :P

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Twin Santa Fé nu met Twin Power ;-)
Fantastisch filmpje Erik! En t is inderdaad een soortgelijke loc, jammer dat t nummer niet klopt: 4070 is een tussenrijtuig voor de TEE :D

Sorry Tony, er kan nog slechts één wagon bij anders past de trein niet meer in de stations. Maar een Sonderzug kan natuurlijk altijd ;).

Eerst ff elektrisch koppelen want nu zitten er nog 2 omschakelrelais in en worden beide slepers gebruikt; geeft rare situaties bij seinen als de achterste loc blijft duwen. Bovendien bestaat de kans bij slecht schakelen dat de motoren in verschillende richtingen draaien.
Het mooiste zou een TEE-relais zijn waarmee altijd de voorste sleper gebruikt wordt. Maar ja... zie die maar eens te vinden... tenzij... iemand er eentje over heeft na digitalisering?
Anders wordt de voorste sleper voor het -standaard- omschakelrelais en de beide motoren en de achterste sleper voor de verlichting.
Ik heb ook nog zo'n oude HF-hoorn liggen, ik denk dat ik die er ook nog in ga zetten; Horst werd al opgewonden bij de gedachte alleen >:-D   
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Twin Santa Fé nu met Twin Power ;-)
Haha dit is wel over the top hoor! Ik sluit me bij Tony aan. Een filmpje van een lange sleep.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Twin Santa Fé nu met Twin Power ;-)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Twin Santa Fé nu met Twin Power ;-)
Citaat van: Hanzi op maandag 15 maart 2021, 12:03:24
Eerst ff elektrisch koppelen want nu zitten er nog 2 omschakelrelais in en worden beide slepers gebruikt; geeft rare situaties bij seinen als de achterste loc blijft duwen. Bovendien bestaat de kans bij slecht schakelen dat de motoren in verschillende richtingen draaien.
Het mooiste zou een TEE-relais zijn waarmee altijd de voorste sleper gebruikt wordt.
Is sleperwissel inbouw een optie? Dat is een schakeling die bij het wijzigen van de rijrichting de rijspanning uitsluitend afneemt van de voorste sleper in de rijrichting. Die zou je ook zelf kunnen maken ...als die niet meer te koop is.
Oorspronkelijk is het een analoge uitvinding, later ook in loc-decoders verwerkt.

In de decoder-tijd is verzonnen om motorwagen en stuurstand beide hun eigen decoder (of rijrichting omschakelrelais) te geven. Dat heeft voordelen boven alleen een rijrichtingomschakelrelais in het motorrijtuig.

Maar ik begrijp uit jouw verhaal dat deze TEE twee motorrijtuigen heeft , en geen stuurstand (motorloos rijtuig met cabine). In dat geval ben je gebaat bij elektronische omschakelrelais in beide motorrijtuigen (zeker weten dat ze tegelijk reageren), én sleperwissel.

Het principe van sleperwissel berust op een relais dat meeschakelt met de rijrichting omschakelpuls; de stroomkring wordt gebruikt om de rijspanning ofwel via de ene ofwel de andere sleper af te nemen. Bij 2 stroomkringen wordt de 2e gebruikt om de front- en sluitlichten te wisselen met de rijrichting.

Er bestond ooit ook een goedkopere oplossing voor met diodes waardoor tussen rijrichting omschakelrelais en veldspoelen een sleper omschakeling paste. Die schijnt in een Miba te hebben gestaan als "Schleiferumschaltung mit dioden", ergens tussen 1970 en 1990.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Twin Santa Fé nu met Twin Power ;-)
Komop Hanzi, foto/filmpje met lange sleep. Netjes gedaan trouwens met dat plaatje  :thumbup:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Twin Santa Fé nu met Twin Power ;-)
Citaat van: Tony op maandag 15 maart 2021, 09:36:46
Met zo'n dubbel gemotoriseerde Santa ben je wel verplicht om er een heel lange sleep achter te haken  B)
Daar wil ik tzt het fillumpie wel van aanschouwen  :P

Ook ik ben het helemaal met Tony eens Hans. :P

Mooi gemaakt dat koppelplaatje en de bedrading netjes wegleggen gaat jouw ook lukken.
En als afsluiter de prachtige line-up foto die de kers op de taart is van dit mooie project.

Groet Michel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Twin Santa Fé nu met Twin Power ;-)
 :roll: Hoi Hans, al :idea: overwogen om er uit eentje de motor en dergelijke uit te slopen?
Alleen er wat verlichting in laten zitten, kan gewoon één kleur verlichting zijn, vindt de WOSA vast wel goed. O:-D
Dan is het een dummy, aanhaken en gaan, geen moeilijke elektrieke ingrepen nodig. :)
Of wil je de boel origineel houden?

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Twin Santa Fé nu met Twin Power ;-)
Het ging mij er nou juist om, om ze beide te motoriseren Dirk-Jan. Ik ga nu dus een mooi setje met 2 motoren samenstellen, TEE-relais is al onderweg als t goed is.
En dan hou ik nog 2 overgeschilderde dummy's over; daar kan ik nog wel een leuk statisch setje mee samenstellen. Wellicht dat ik die in de WOSA-kleuren kan uitvoeren :D.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Twin Santa Fé nu met Twin Power ;-)
Ja Hans, een fraaie loc. Ik ben het eigenlijk wel met Tony eens: bij deze loc hoort een lange sleep. En eigenlijk ook nog een loc in het midden van die trein. (al is het maar voor een mooie foto, Tenslotte willen we best een beetje beduveld worden) :P :P :D :D.

groet, Roel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Twin Santa Fé nu met Twin Power ;-)
Filmpje  :)
Daar houden we van....
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Twin Santa Fé nu met Twin Power ;-)
Jaja, ik ga eerst ombouwen als u t niet erg vindt, en voorlopig blijft t relais nog ergens hangen bij tante post :?.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Twin Santa Fé nu met Twin Power ;-)
 ;) Hans, rustig aan, laat je niet opjagen door die forum hooligans. >:-D
En dat relais is vast wel op de goede weg, maar dus ook nog onderweg. :roll:
Die post tante heeft het vast druk, morgen weer een nieuwe ronde, nieuwe kansen. :D

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Märklin mit Pfiff !
Relais nog steeds niet binnen...

Märklin mit Pfiff! Dat was jaaaren geleden dé slogan van Märklin. En jaaaren daar weer voor, eind jaren 60, ontwikkelde men de eerste "geluidselectronica". Een flop van de eerste categorie want het product is slechts kort in de handel geweest. Bovendien was het high-tech voor die tijd en daardoor (te) duur.
Ooit een setje kunnen kopen bestaande uit fluit, toonfrequentgenerator, en diverse (ont-)koppelmodules voor verschillende stroomkringen.
Oké, het werkt, maar of we hier nou echt blij van worden, oordeel zelf obv bijgaand filmpje ;)



Bijkomend nadeel is dat de fluit ook meeknettert op de hf-stoorpiekjes vanuit de motor/slepen/wielen.
Weet iemand overigens of dit werkelijk het geluid is dat hij moet geven :? ?
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Märklin mit Pfiff !
Oh geweldig! Natuurlijk worden wij hier blij van.

Hier is een speciale allonge aan gewijd van een bijlage met Wosa-waardige modernismen.
Daarin staat natuurlijk ook de bel beschreven die ingezet kon worden voor overwegen en kerken of kapellen. Maar dit vergt uiteraard veel meer van de echte Modellleisenbahnbastler. En als het erfolgreich eingebaut geworden ist, mit alle störende Geräusche die daarbij horen, ja dan scoor je punten.

Waar is Herr Inspektor eigenlijk?
In katzwijm gefallen?

Snel, Hans, reanimeer die man en laat hem zijn rapport maken op zijn ouwe Rammelton typewriter!


Groet,

Peter
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Märklin mit Pfiff !
@citaat Aiaiai als dat maar goed afloopt! Horst is volledig betoeterd geraakt!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Märklin mit Pfiff !
Ik heb ook nog ergens zo'n setje liggen, maar heb het nooit aan de gang gekregen.  Geen idee dus hoe het zou moeten klinken...
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Märklin mit Pfiff !
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Märklin mit Pfiff !
 @citaat @citaat  :-) :-) :-)  :thumbup:

Mijn ochtend ( prijs de dag niet, voordat het avond is) kan niet meer stuk, Hans !
Komt nog bij, dat ik het ouwe nieuwerwetse stukje modelbaantechniek nog nooit echt heb gezien.
Toppie !
Volgens Herbert kom je met dit spul in aanmerking voor de WOSA-puntenverdriedubbelaar  :thumbup:
Tel uit je winst !

Grtz Van een blije Tony  ;)
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Märklin mit Pfiff !
Dat is mooi meegenomen, zeg :D!

Ben toch wel erg benieuwd of er nog meer zonderlinge lieden zijn die deze fantastische geluidselectronica in gebruik hebben.
Voor de liefhebbers heb ik nog wel wat doku over dit systeem.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Märklin mit Pfiff !
Hans,

Hoe is het nu met Horst ?
Want het zag er best serieus uit toen hij werd weggevoerd in die prachtige ambulance.

Groet Michel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Märklin mit Pfiff !
ach ja, het zal allemaal wel meevallen in dat kunststof koppie van 'm. Als ik op zolder kom zal ik wel ff kijken.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Märklin mit Pfiff !
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Märklin mit Pfiff !
Citaat van: Hanzi op maandag 22 maart 2021, 10:22:59
Ben toch wel erg benieuwd of er nog meer zonderlinge lieden zijn die deze fantastische geluidselectronica in gebruik hebben.

Niet van deze geavanceerde technologie Hans, maar wel iets simpeler bedacht Italiaans vernuft.
De Rivarossi 2514 dateert uit 1962 en heeft een batterij gevoede signaalgever aan boord, die schakelt middels een sleepcontact.
Het geproduceerde geluid is vergelijkbaar bijzonder met de Märklin variant!

https://www.youtube.com/watch?v=zossWatcqKE

Groeten,

Erik.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Märklin mit Pfiff !
Citaat van: Hanzi op maandag 22 maart 2021, 10:22:59
er nog meer zonderlinge lieden zijn die deze fantastische geluidselectronica in gebruik hebben.
:roll: Nou Hans, ik niet, ben ik dan geen zonderling liede? :D
Maar jij ook niet, het is gewoon een erg leuk vergeten "geluidselectronica" item. B)
:o) Daar moet je zuinig op zijn zegt men dan, waarom weet ik ook niet, je kan het ook weggooien, hoef je er niet meer over na te denken. O:-D

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verlichting Santa Fé F7 3060
@citaat @citaat leuk ook, die Rivarossi fluit/toeter, Erik. Net zo'n iel geluid als M. :D Maar t blijven leuke gadgets!

@citaat tja Dirk-Jan, t is een flutding. Maar wel een uniek flutding dat ik ook weer niet zomaar weggooi. Dat laat ik aan mijn minder (?) zonderlinge erven over.

Terug naar het Santa-Fé projectje.
Want na een week heeft de huifkar van PostNL dan eindelijk de Hofstad weten te bereiken met het benodigde TEE-relais voor de Santa-Fé twin.
Behalve sleperwisseling kan ik dan ook de front en sluitseinen schakelen. Ik kan natuurlijk de standaard lampjes zo schakelen dat deze alleen in de rijrichting branden.
Maar weet iemand hoe dit bij het voorbeeld geregeld is? Hebben USA loc's bijvoorbeeld ook rode sluitlichten? En hoe zit het met de verlichte nummers?
Ik ben op zoek geweest maar heb nog geen eenduidig antwoord gevonden; mogelijk dat het ook nog per staat/maatschappij verschilt.
Ben benieuwd of iemand hier t weet!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verlichting Santa Fé F7 3060
Goedenuddag,

Hopelijk heb je er wat aan

Hebben USA loc's bijvoorbeeld ook rode sluitlichten?
Nee de F7's uit deze tijd hadden dat niet, wel kennen de modellen classificatie lampen. Echter deze zijn niet opgenomen in deze versie van de F7.
In de latere modellen van Märklin zijn deze wel als functie schakelbaar geweest. De classificatie lampen waren rood, wit of groen en geven aan in welke klasse de vracht zit.
Bij modernere personentreinen zijn wel sluitlichten of "End of train lights" opgenomen. Vroeger was de Caboose het einde van de trein.

En hoe zit het met de verlichte nummers?
Ja deze zijn verlicht, echter zitten ze bij de oude f7's vast aan lichtgeleider en niet apart schakelbaar.

Mogelijk dat het ook nog per staat/maatschappij verschilt:
De Santa fe heeft ook marslights. Dit is een knipperende lamp boven de frontlichten (ATSF, UP, BN, etc.)
De gewone frontverlichting is dus de onderste lamp. Bij andere maatschappijen was dit een en dezelfde lamp (NYC of PRR).

Gr Mark


Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verlichting Santa Fé F7 3060
Dankjewel Mark, voor dit uitgebreide antwoord!
Dus eigenlijk zou alleen de onderste lamp moeten branden aan de voorzijde én de verlichte nummers.
Beide lampen zijn één lichtgeleider dus dat laat ik lekker zo; bovendien vind ik dat mooier.
De verlichte nummers zijn echter wel losse deeltjes, dus niet één lichtgeleider. Ik denk dat ik die apart ga verlichten zodat die altijd branden aan voor én achterzijde. Met wat afscherming van binnen moet dat lukken.
Dus dan zijn alle nummers verlicht én brandt er een dubbel frontsein aan de voorzijde.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verlichting Santa Fé F7 3060
Maar eerst nog wat foto's van de ombouw van de Santa-Fé twin.
Het "TEE-relais" paste zonder problemen op de plaats van het oorspronkelijke relais. Wat dan volgt is de draadjes vast solderen en even proefondervindelijk vaststellen dat beide motoren -die nu dus parallel geschakeld zijn- dezelfde kant op draaien. Wel zo prettig ;). De donorloc die ik voor deze ombouw had aangeschaft was trouwens een "versie 1" dus mét handschakeling en die móest gebruikt worden vond Horst (die inmiddels weer volledig hersteld is van zijn eerdere betoetering).
Het goed afstellen van het afwijkende relais was nog wel even een dingetje, maar uiteindelijk schakelt hij zonder bokkesprong :D.
Tja en dan heb je een hoop draadjes tussen beide locs. Daarom de tussendeuren maar opengezet (lees: opengezaagd) zodat alles goed vrij kan bewegen; je ziet er toch niks van nu de loc's zo kort gekoppeld zijn :o).
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verlichting Santa Fé F7 3060
Citaat van: Hanzi op zondag 28 maart 2021, 15:05:23
Daarom de tussendeuren maar opengezet
8o En dat noem jij openzetten? :D (ik vraag me dan toch af hoe jij bijvoorbeeld de tuindeuren openzet :o))

Maar wel mooi opgelost en je hebt het toch maar weer voor elkaar gekregen om de boel (zonder bokkesprongen) te laten functioneren, petje af. B) :thumbup:
Dus de stroom erop en gaan, dan kan je er lekker van genieten. O:-D

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verlichting Santa Fé F7 3060
 @citaat ik heb altijd een zaag klaarliggen voor het geval ik m'n sleutels ff kwijt ben.

Ik had de draadjes ook door de raampjes kunnen frotten, maar dat zou waarschijnlijk te veel wrijving (en ontsporingen) geven. Bovendien zijn de volledig geopende deuren erg handig als je de kap er van af wil halen.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verlichting Santa Fé F7 3060
Mooi gedaan Hans zo met het deurtje eruit zagen. :thumbup:

Groet Michel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verlichting Santa Fé F7 3060
Dat heb je knap voor elkaar, Hans  :thumbup:
Die handschakelaar kan nu als extra opstapje gebruikt worden en blijft dus functioneel !
Dat scheelt weer punten  ;)

Het wachten is nu op bewegende beelden van die feetjes  O:-D

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... verlichting Santa Fé F7 3060
@citaat en óók nog functioneel om om te schakelen :).
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Märklin mit Pfiff !
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Märklin mit Pfiff !
Citaat van: Hanzi op zondag 21 maart 2021, 17:40:11
@citaat Aiaiai als dat maar goed afloopt! Horst is volledig betoeterd geraakt!

Hehe  ;)
Zie ik daar een Matchbox ambulance uit mijn kindertijd ?