Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

CS3 met alternatieve booster ?

Gestart door sn00zerman zondag 14 maart 2021, 22:07:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS3 met alternatieve booster ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
CS3 met alternatieve booster ?
Hoi allemaal,

Is er een methode gekend, om gewone oude booster zoals een DB-2 en DB-3 met een CS3 te gebruiken ?
Dus, een booster met 3pins of 5pins connector, in combinatie met een CS3 dus ...
Re: CS3 met alternatieve booster ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3 met alternatieve booster ?
Dan moet je hem direct via de baanspanning gaan schakelen. Je MFX ben je dan kwijt trouwens.
Re: CS3 met alternatieve booster ?
Het is jammer dat je bij een nieuwe centrale ook bijna verplicht bent om andere versterkers (boosters) aan te schaffen. Märklin heeft bedacht dat het bij de CS3 allemaal via de CAN-bus moet gebeuren. En dat de versterker MFX moet ondersteunen. Mogelijk komen ze nog met een "CDE"-converter alla Roco dat zal wel niet gebeuren vanwege het hele MFX verhaal.

Groet Ronald.
Re: CS3 met alternatieve booster ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: CS3 met alternatieve booster ?
Laurent bevestigt mijn idee ! :-)
Als je mfx buiten beschouwing laat, kan het dus wel, zonder extra hulpstukken.
(D+ en D- dus)

Voor mfx heb ik ook een oplossing, gelijkaardig aan de tams mfx link van destijds.
Geen idee waarom die dingen al jaren niet meer te koop zijn eigenlijk,
maar in dit geval kom je met zelfbouw een heel einde !
(Zeer goedkoop zelfs, waardoor het een goed alternatief is voor de dure boosters van Märklin, zeker als je al een hele reeks niet-mfx boosters hebt)


Groeten,
Kris
Re: CS3 met alternatieve booster ?
Wil je die oplossing delen (MFX in combinatie met de oude  boosters van M) ?
Re: CS3 met alternatieve booster ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: CS3 met alternatieve booster ?
Ja hoor, zodra het schema en PCB klaar is, zal ik iets laten weten hier.
Je kan het daarna gratis downloaden van mijn website.
En aangezien er geen IC in zit die geprogrammeerd moet worden, is het gewoon ergens de PCBs laten ontwikkelen (ik zal daar ook een link van posten), en de componenten erop solderen :-)


groeten,
Kris
Re: CS3 met alternatieve booster ?
Citaat van: sn00zerman op maandag 15 maart 2021, 08:58:52

Laurent bevestigt mijn idee !


Wat te doen bij kortsluiting of overbelasting in de booster secties?
Er is geen terugkoppeling naar de centrale en voorts dus ook niet naar het treinbesturing programma. Dat lijkt me een flink nadeel toch?

Je hebt straks een intelligent systeem met domme boosters, ik zou er nog maar eens over nadenken.

Gr, Ben.
Re: CS3 met alternatieve booster ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: CS3 met alternatieve booster ?
Je kan eenvoudig een kortsluiting een relais laten schakelen, en die laat je vervolgens een S88 triggeren ...
Je kan een booster ook een relais laten schakelen als hij stroom levert aan je baan, zo kan je niet alleen kortsluiting controleren,
maar ook of de booster je baan wel voedt ...
Niks dom aan, toch ?
Re: CS3 met alternatieve booster ?
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: CS3 met alternatieve booster ?
Lekker gaan rotzooien met allerhande troep om gewoon een 60041 voeding te besparen van 80 euro......
Goed bezig!



Re: CS3 met alternatieve booster ?
 @citaat  @citaat Zekers, het is allemaal op te lossen. Printje hier, dingetje daar, mogelijke verschillen dus problemen op de boosterscheidingen.

Toch ging ik voor intelligente boosters als ik al zo veel geld zou uitgegeven voor deze dure centrale. Slechts één Marklin booster erbij en je hebt samen met het CS3 10A tot je beschikking waarmee je 30 treinen tegelijk kan laten toeteren. ;)

Maar ieder zijn ding Kris. Mijn respect voor je geknutsel is er niet minder om.  :thumbup:

Gr, Ben.
Re: CS3 met alternatieve booster ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: CS3 met alternatieve booster ?
Citaat van: Adjebelle op maandag 15 maart 2021, 15:51:34
Lekker gaan rotzooien met allerhande troep om gewoon een 60041 voeding te besparen van 80 euro......
Goed bezig!

Wat de ene rotzooien noemt, is voor de andere een deel van de hobby.
En noem het a.u.b. geen rotzooien of troep, want je begrijpt blijkbaar niet half waar dit over gaat !
(aangezien je het verschil blijkbaar niet kent tussen een booster en een voeding)

Een voeding van 80 euro EN een booster van bijna 200 euro ..., 280 euro, per booster (die ik al heb), die ik zou moeten vervangen !
Dit 6x (ja, ik heb echt zoveel boosters nodig !, ik heb heus niet voldoende aan 10A, denk eerder 20A)
Het gaat hier dus om 1680 euro, tel daar nog 5x 20 euro bij voor de terminals, en je zit aan 1780 euro !
(Wat duidelijk meer is dan de prijs van een CS3)
Om die huidige boosters aan te sluiten, heb ik maar 2 relais per booster nodig, om "kortsluiting" en "functioneren" op te vangen in de CS3.
Die relais is echt geen rocket-science om aan te sluiten ...


Just my 2 cents,
Kris
Re: CS3 met alternatieve booster ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3 met alternatieve booster ?
Kris, je koppelt tot 4 boosters op 1 terminal.
Re: CS3 met alternatieve booster ?
Citaat van: sn00zerman op maandag 15 maart 2021, 16:08:50

ik heb heus niet voldoende aan 10A, denk eerder 20A)


Ok, als dat het punt is dan is het helder.

Ik ging te veel van mijn eigen situatie uit: ik rij met mijn hele baan op 3A en 6 -7 treinen tegelijk (maximaal), deels in tractie en ook de klimspiraal op, incl. de draaischijf op digitaal stroom en heb nog 1A over. Maar ik heb geen sound, ik loop zelf te neuriën Kris. :D

Gr, Ben.
Re: CS3 met alternatieve booster ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: CS3 met alternatieve booster ?
Thanks for the info Laurent ...

De foto die ik gevonden had van de 60125, had één aansluiting voor op een andere terminal, en 2 front uitgangen.
Er zitten dan waarschijnlijk nog een uitgang aan de linkerkant en ene aan de rechterkant ?
Zit in die 4 aansluitingen, de aansluiting voor een extra terminal meegerekend ?
Nuja, dan zou ik met 2 terminals toekomen in plaats van 5, dan is het nogsteeds 1720 euro ipv 1780 :-)


Ben, mijn vrouw heeft me ooit al eens in een dagopvang willen stoppen door gezondheidsproblemen (epilepsie en serieuze bijwerkingen van de medicatie),
ik durf niet te neurieën, dan gaat mijn vrouw vast verder met haar plan van de dagopvang :-)
Re: CS3 met alternatieve booster ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3 met alternatieve booster ?
Ik heb een 60125 en kan bevestigen dat ik daarop 4 mobile stations aan kan hangen en op de 5e poort een extra terminal of de verlengkabel naar de 2e CS aan kan hangen.
Re: CS3 met alternatieve booster ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: CS3 met alternatieve booster ?
Kijk, hier worden we vrolijk van, informatie uit de eerste hand :-)
TOP ! (maar ik blijf voorlopig lekker bij mijn huidige boosters, haha !)