Ik ben niet zo thuis in C-rails (gelukkig hebben we daar een 3railwiki voor).
Alle wissels in het schaduwstation aan de bovenkant van de afbeelding zijn
Standaard wissels (Links) R2 =437,5 mm. / 24,3 ° met een lengte van 188,3 mm.
Dat is natuurlijk een bewuste keuze, althans, bij mij gaat er dan een belletje rinkelen.
Er bestaan Märklin-locs (stomers) die wel rijden door R=437, maar niet door R=424,6 mm.
Ik kwam daar laatst een waarschuwend draadje over tegen, maar negeerde het omdat ik geen stomers heb.
R=424,6 mm is de R2 van K-rails (2231).
Dus keek ik nog eens goed naar het (licht)blauwe gedeelte. Daar is 2221 (K-rails R1=360 mm) en 2231 (K-rails R2=424,6 mm) in verwerkt. R2 kan kritisch zijn, R1 is dat zeker.
Maar het is dubbelspoor en bedoeld om met TC te besturen, dus alleen de buitenboog berijden (in beide richtingen) voor kritische voertuigen moet mogen.
Op de tekening lijkt de hart-op-hart afstand tussen de sporen even groot als bij C-rails, dus 77.7 mm
in plaats van 64.6 mm .
Dat is ook beslist aan te raden.
Zelf kwam ik daar ook op uit toen ik een dubbelsporige bocht legde om met "type C" voertuigen te berijden.
De hart-op-hart afstand van 64.6 mm tussen K-rails 2221 en K-rails 2231 is te krap voor lange Liliput en Roco rijtuigen en voor sommige locs.
Je zult het niet van plan zijn, maar ik neem het even op om je te laten zien dat fabrikanten soms maar wat beweren:
Piko-A-rails geometrie (bijlage) suggereert dat een hart-op-hart afstand van 61.9 mm al genoeg is tussen R1 en R2 voor true scale rijtuigen.
Dat kan waar zijn voor Piko-wagons van 1:87, maar is beslist onjuist voor Liliput-wagons en Roco-wagons van 1:87.
En dat heeft domweg te maken met de constructie van die rijtuigen (want die bepaalt wat overhang en uitzwenking is).
Ik heb het eerst uitgeprobeerd, en daarna berekend. De hart-op-hart afstand tussen Piko-A R2 en R3 gaat wel goed met Liliput 1:87, en vanaf R=515 mm (een kritische grens, die boog moet dan met flex-rails verlegd) kun je zelfs een hart-op-hart afstand van 57 mm hanteren. Normbladen hanteren hogere normen.