Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Roco 69360 slurpt abnormaal veel stroom

Gestart door Maris donderdag 11 maart 2021, 18:18:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco 69360 slurpt abnormaal veel stroom
Wie weet raad?

Mijn bovengenoemd Roco 3 rail locje is heel raar gaan doen. Als ik er mee ga rijden slurpt hij zoveel stroom dat de hele baan zichzelf uitschakelt (Mobile Station aansturing).

Als ik bij de gebruikswaarden kijk dan blijkt hij bij de minste beweging al 0,9 A te trekken, met pieken naar boven. Ik ben uiteraard gestopt met experimenteren, want de boel zal snel kapot gaan op deze manier. Wie heeft een idee waar het aan kan liggen en wat ik eraan kan doen?

Alvast veel dank, groet Maris
Re: Roco 69360 slurpt abnormaal veel stroom
De lok is in 2001 geproduceerd dus zo'n 20 jaar oud. Ik weet niet of je de lok al lang hebt en of het veel heeft gereden? Wel eens onderhoud gehad, verhard vet in de aandrijvingen?

Uit elkaar zou ik zeggen, boekje en onderdelenlijst zitten in de doos. Begin bij de ketel en kijk of het daar soepel loopt. Dan kun je testen via de cardan as.

https://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/69360_11433.pdf

Gr, Ben.
Re: Roco 69360 slurpt abnormaal veel stroom
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Roco 69360 slurpt abnormaal veel stroom
Hi Maris,

Precies zoals Ben ook schrijft eerst onderhoud.
Verder weet ik dat deze motoren niet zuinig zijn heb bij enkele locs een ESU decoder gemonteerd die kunnen behoorlijk wat hebben.

groet
Harald
Re: Roco 69360 slurpt abnormaal veel stroom
Citaat van: Haradigi op donderdag 11 maart 2021, 19:36:07

Verder weet ik dat deze motoren niet zuinig zijn


Dat is niet zo. Er zit efficiënte 5-poler in de lok.
Re: Roco 69360 slurpt abnormaal veel stroom
Dank voor jullie suggesties. Ik ga het dit weekend proberen. Hoop dat het wat oplevert, want ik vind Roco's wat ingewikkeld in elkaar zitten.

Het verbaast me dat de loc al zo oud is. Ik heb hem net een half jaar of zo, in bijna nieuwstaat aangeschaft. Hij loopt in principe heel mooi en stil. Maar dat kan misleidend zijn, zo leid ik af uit jullie input: hoe mooi hij ook loopt, er kan wel degelijk sprake zijn van aangekoekte smeer etc.

@Ben, wat bedoelde je precies met 'testen via de cardanas'? Gewoon op de baan laten lopen als de schoonmaakoperatie eenmaal klaar is?
Re: Roco 69360 slurpt abnormaal veel stroom
Ik ging er van uit dat de lok al veel gelopen heeft en uit elkaar moet. Dan kun je uitzoeken welk deel mogelijk zwaar loopt: de ketel die aangedreven wordt door de cardan as of de tender waar de motor zit die via een worm de wielen aan drijft.