Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Probleem met loc's op de baan

Gestart door Wullem maandag 08 maart 2021, 18:26:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem met loc's op de baan
Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik hier goed ben met mijn probleem, mocht het niet zo zijn verplaats dit topic gerust naar de juiste plek  :).

Ik heb geconstateerd dat mijn loc's niet op volle snelheid kunnen rijden, ze lopen dan "vast". Ik heb een link van een filmpje bijgevoegd, omdat ik het niet kan uitleggen.

Daarnaast heb ik een probleem met de 3065 nadat ik een aantal keren aan het oefenen was met de koppeling. Hij rijdt niet meer voor- en achteruit. Ook hiervan heb ik een filmpje gemaakt en de link bijgevoegd.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen waar ik iets fout gedaan heb.

Groetjes Wim



Re: Probleem met loc's op de baan
zo te zien rijdt je analoog
wat er mis is dat de veer van t omschakel relais niet goed is afgesteld !
Re: Probleem met loc's op de baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Probleem met loc's op de baan
Hoi Wim,

Het probleem is wat Wouter hierboven ook al schrijft.
In onze wiki staat beschreven hoe je dat op kunt lossen.
Klik op de link....https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_Rijrichtingschakelaar   
Wanneer het veertje niet goed meer is; die zijn nog steeds te krijgen  ;)

Succes ermee !

Grtz Tony
Re: Probleem met loc's op de baan
Hallo Tony en Wouter,

Ik dank jullie voor het antwoordt, alleen is het mij niet helemaal duidelijk of bij alle vier de loc's het omschakelrelais niet goed is gesteld?

Ik ga in elk geval wel al aan de slag met locomotief 3065.

Groetjes Wim
Re: Probleem met loc's op de baan
Dit is een vrij bekend probleem. Wat je kan doen (wat ik in elk geval gedaan heb) is op zoek gaan naar de electronische relais. Die hebben dit probleem niet. Ik heb er ooit een paar overgenomen via het forum en de modelbouwshop bij mij in de buurt bleek ze ook af en toe tegen te komen als hij loks moet reviseren of ombouwen. Ze zijn niet moeilijk om te wisselen. Wat ook kan is (en dat heb ik ook gedaan) is een enkele lok voorzien van een uhlenbrock decoder, die kost is van 15 piek geloof ik.

Het oprekken van veertjes of het spannen van die hendeltjes was ik ineens helemaal klaar mee ;)
Re: Probleem met loc's op de baan
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Probleem met loc's op de baan
Hallo Wim,

Hoeveel punten heb je waar je stroomtoevoer is op de baan ?
Kan ook zijn dat je teveel spanning verlies heb op je baan.
Dit omdat je omschrijft dat je loks ook langzamer rijden.
En als je spanning te laag is schakelt deze ook niet goed analoog.

Je kan dit controleren door een klein stukje rails te maken met een aansluiting en dan kijken wat de lok's dan doen.

M.vr.gr. Erwin
Re: Probleem met loc's op de baan
Hallo Erwin en Stefan,

Ik dank jullie voor de reacties, ik heb ondertussen ontdekt dat twee loc's naar behoren rijden en dat bij locnr 3065 telkens het schakelmechanisme om omschakelt, ook nadat ik het veertje strakker heb gemaakt.
ik denk dat ik in eerste instantie nieuwe veertjes bestel voor de loc,s en daarna eventueel het relais ga ombouwen.

Wat betreft de stroomaansluiting; ik heb conform de baantekening op drie punten een aansluitrails geplaatst die elk de baan voorzien van stroom.

Nogmaals hartelijk bedankt voor jullie reacties,

Wim
Re: Probleem met loc's op de baan
Hallo Wim die veertjes heb ik wel liggen, kun je overnemen.
Hoeveel heb je er nodig?
Grt. Jo
Re: Probleem met loc's op de baan
Hallo Jo,

Dank voor je aanbod. Ik heb vanmiddag naast veertjes nog andere onderdeeltjes besteld en bedank ik me vriendelijk en is het niet nodig.

Groetjes Wim
Re: Probleem met loc's op de baan
De locomotieven schakelen om als de spanning vanaf de transformator te hoog wordt. Heb je iets aan de aansluitingen van de transformator aangepast voordat dit probleem is ontstaan? Het lijkt wel of de verlichting van de wissellantaarns erg fel is. Als je een multimeter in huis hebt zou ik eerst eens meten welke spanning de transformator levert. Als meerdere locomotieven spontaan problemen krijgen dan ligt het naar alle waarschijnlijkheid niet aan de locomotieven.
Re: Probleem met loc's op de baan
Citaat van: NL-modelspoor op dinsdag 09 maart 2021, 18:23:12
De locomotieven schakelen om als de spanning vanaf de transformator te hoog wordt. Heb je iets aan de aansluitingen van de transformator aangepast voordat dit probleem is ontstaan? Het lijkt wel of de verlichting van de wissellantaarns erg fel is. Als je een multimeter in huis hebt zou ik eerst eens meten welke spanning de transformator levert. Als meerdere locomotieven spontaan problemen krijgen dan ligt het naar alle waarschijnlijkheid niet aan de locomotieven.

Goeiemorgen,

Dank voor je uitleg.

Ik heb de grijze transformator aangesloten volgens het schema behorende bij het baanplanen die wilde ik inzetten als voeding voor de baanstroom (ik heb drie trafo's, een grijze van 32VA (de 6647) en twee blauwe van 30VA (de 6177)). Ik heb als nu test een blauwe aangesloten op de baanspanning en toen een aantal proefrondjes gereden. Het resultaat is beter, de loc's rijden rustiger en "hangen" of "schakelen" zichzelf niet meer vast.

De enige loc die nog niet rijdt is de 3065, daarvan schakelt de rijrichting schakelaar, alleen geen beweging in te krijgen en gaan de lampjes niet branden.

Groetjes en nogmaal aan iedereen een hartelijk bedankt voor de hulp en het meedenken.

Wim
Re: Probleem met loc's op de baan
Zonder een nieuwe discussie te willen opstarten: vervang de oude blauwe trafo's door grijze/witte.
Re: Probleem met loc's op de baan
Citaat van: hvanschaik op woensdag 10 maart 2021, 10:11:37
Zonder een nieuwe discussie te willen opstarten: vervang de oude blauwe trafo's door grijze/witte.

Ik begrijp uw punt, dank u en dat zou ik ook heel graag willen doen, echter heb ik een probleem met de grijs/witte trafo.....mijn loc's rijden daardoor erg slecht, vandaar dat ik (tijdelijk) gekozen heb voor de blauwe 30VA trafo. (zie bijgevoegd filmpje met titel "storing 2")
Re: Probleem met loc's op de baan
Als je kiest voor de electronische omschakel relais heb je dit probleem niet meer.

Omdat de witte trafo's iets beter presteren en er meer vermogen op de baan komt, zal het oude relais een fractie eerder aangespannen kunnen worden dan dat er zou gebeuren met de blauwe trafo's. Met een 10VA blauwe trafo 'verklein' je het probleem nog meer (of anders gezegd, je stuurt iets minder vermogen op de baan en het spontaan omschakelen is een minder groot probleem - maar het bestaat nog wel steeds.) .

Die oude omschakel relais werken namelijk als volgt: Door een stroompiek wordt ie aangetrokken. Echter, doordat veertje aan te spannen zorg je ervoor dat de piek die nodig is vergroot wordt (ergo, als je wilt kan je een situatie creeren waarop de lok helemaal nooit meer omschakelt met een gewone transormator of je moet associaal veel spanning op je baan sturen ;) ). De electronische relais of decoders gaan hier veel beter mee om.
Re: Probleem met loc's op de baan
Dus witte trafo's presteren beter (volgens Stefanius) maar de locs rijden daarop slecht en dus kiest Wullem voor een blauwe. Misschien een goed idee om het probleem ergens anders te zoeken.
Re: Probleem met loc's op de baan
Wat je zou verwachten is juist dat de uitgangsspanning van de blauwe trafo's eerder iets te hoog is dan bij die van de witte trafo's. Die oude blauwe zijn eigenlijk gemaakt voor 220 Volt en die witte voor 230 Volt. Het is daardoor juist vreemd dat de witte trafo ervoor zorgt dat de spanning op de rails zo hoog is dat het relais wil gaan omschakelen. Er is dus iets vreemds aan de hand. En in dit geval zou het beste zijn meten is weten. Maar dan moet je wel een (multi)meter hebben.
Re: Probleem met loc's op de baan
Citaat van: hvanschaik op woensdag 10 maart 2021, 18:26:16
Dus witte trafo's presteren beter (volgens Stefanius) maar de locs rijden daarop slecht en dus kiest Wullem voor een blauwe. Misschien een goed idee om het probleem ergens anders te zoeken.

Citaat van: NL-modelspoor op woensdag 10 maart 2021, 19:18:42
Wat je zou verwachten is juist dat de uitgangsspanning van de blauwe trafo's eerder iets te hoog is dan bij die van de witte trafo's. Die oude blauwe zijn eigenlijk gemaakt voor 220 Volt en die witte voor 230 Volt. Het is daardoor juist vreemd dat de witte trafo ervoor zorgt dat de spanning op de rails zo hoog is dat het relais wil gaan omschakelen. Er is dus iets vreemds aan de hand. En in dit geval zou het beste zijn meten is weten. Maar dan moet je wel een (multi)meter hebben.

Ik dank jullie voor het meedenken en de hulp.

Ik heb de waardes gemeten;

Bij stand "60" op de trafo verschijnt op het display de waarde 07.4
Bij stand "160" op de trafo verschijnt op het display de waarde 12.9 en
Bij stand "250" op de trafo verschijnt op het display de waarde 17.4.

Groetjes Willem
Re: Probleem met loc's op de baan
Die gemeten spanningen lijken me wel in orde, dus verder zoeken. Ik heb filmpje 2 nog een paar keer bekeken en wat me opvalt is dat de lok ontzettend veel herrie maakt. Misschien een goed idee om 'm eens lekker uit elkaar te halen, goed schoonmaken, lamellen van de rotor goed poetsen, spleetjes goed uitvegen, de hele mikmak. Natuurlijk lokchassis met tandwielen, wielen en assen in een (wasbenzine-)badje en na drogen spaarzaam van nieuwe olie voorzien. Antislipbandjes niet vergeten.
Re: Probleem met loc's op de baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Probleem met loc's op de baan
Citaat van: wouter op maandag 08 maart 2021, 18:32:16
zo te zien rijdt je analoog
wat er mis is dat de veer van t omschakel relais niet goed is afgesteld !
Het eerste filmpje wekt de indruk dat de veer te strak is afgesteld.

Dat wil zeggen dat de lok bij hoge rijspanning ineens stopt van rijrichting omschakelt (en blijft omschakelen).
Dat kan b.v. gebeurd zijn als het veertje is geknapt, en iemand het ooit wat heeft opgerekt, bij gebrek aan nieuw veertje.

De herrie is extra groot omdat de trein op een platte plaat rijdt (op een houten klankkast) die alle geluid versterkt.
Er zit geen geluidsisolatie tussen rails en plaat, zo te zien.
Re: Probleem met loc's op de baan
Jan Willem, met een te strakke veer schakelt de lok helemaal niet, maar gaat op de overspanning racen. Deze zal dus eerder te slap zijn afgesteld.
Re: Probleem met loc's op de baan
Goedemorgen,

Ik heb tussen de rails en het hout inderdaad geen isolatie liggen, dat versterkt het geluid extra. 

Om terug te komen op de loc's, ik heb aan een loc onderhoud proberen te plegen en dat was geen succes.  Ik heb bij de 3029 en 3065 het veertje gewisseld, de een rijdt nu niet meer, schakelt alleen nog maar en de ander doet gewoon helemaal niets meer (3065).Ik wil me eigenlijk niet aan het onderhoud van de loc's wagen en vragen aan iemand van jullie.

Is iemand van jullie, mede forumleden, bereid mijn loc's voor onderhoud aan te nemen?
Ik dank jullie nogmaals hartelijk voor de aangeboden hulp.

Willem
Re: Probleem met loc's op de baan
Willem,

In welke regio woon je?
Is wel handig om te weten voor wie je wilt helpen de locs weer in orde te krijgen.

Groeten,
Ton.
Re: Probleem met loc's op de baan
Citaat van: Yeoman op donderdag 11 maart 2021, 16:08:52
Willem,

In welke regio woon je?
Is wel handig om te weten voor wie je wilt helpen de locs weer in orde te krijgen.

Groeten,
Ton.

Hallo Ton,

Ik woon in Grevenbicht (midden-Limburg)

Groet Wim
Re: Probleem met loc's op de baan
Ok, dan zal Bergen op Zoom wel te ver voor je zijn ;)

Groeten,
Ton.