Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ombouwen 2-rail-> 3-rail

Gestart door joostboudewijns zondag 29 maart 2009, 20:47:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Je kijkt waar de draden vanaf de wielen op de print zitten.
Die zet je bij elkaar op een aansluiting ,op de andere zet je de sleper.
Dat is alles wat anders is aangesloten bij 2 of 3 rail.

Meet wel even na of de aansluitingen met het chassis zijn verbonden. Als dit zo is dan is dat de kant die voor de wielen bedoelt is bij 3rail.  ;)

Mvg Robin
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Beste forumleden,

Zijn er leden die tegen betaling een nieuwe Brawa E 69nr 43080/gelijkstr  ombouwen naar het Marklin system.

gr

Leo
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Na maanden lang een renovatie gedaan te hebben van de woning voor mijn zoon heeft hij mij een geweldig cadeau gedaan als dank: Treinset van Kato E5 shinkansen "Hayabusa" (HO) 3-516, 3-517 & 3-518, dus de volledige set van 10 wagens. Een fantastisch model trouwens, vooral als je de prijs bekijkt. Hij heeft de ganse set nieuw kunnen kopen voor nog geen 450?.
Waarom shinkansen? Sinds hij een Japanse vriendin heeft en wij als ouders al een paar keer naar Japan geweest zijn en dus met een aantal shinkansens gereisd hebben ben ik helemaal weg van de Japanse spoorwegen en hun treinen. Wat een organisatie én stiptheid! Daar kunnen wij Europeanen iets van leren.

Maar goed, het gaat over het model van Kato. Dat is een 2L gelijkspanningsmodel zonder decoder.
Ik wil dat hij natuurlijk op 3L werkt, maar zo te zien is dat geen eenvoudige taak. Het probleem zit hem voornamelijk in 2 punten:
1/ er zitten 2 motoren in die rechtstreeks op 2 wielstellen gemonteerd zijn in 1 wagon. Wat met een in te bouwen decoder? 1 decoder of 2? Ik heb geen specificaties van die motoren en ze nog niet gevonden op het internet.
2/ het plaatsen van een sleper onder de motoren lijkt me een onmogelijke taak omdat de ruimte tussen de onderkant van de motor en de middengeleider heel klein is, allicht te klein ... zijn er oplossingen? Heeft iemand hier ervaringen mee? een sleper plaatsen in een andere wagen is geen optie omdat er specifieke koppelingen gebruikt worden die niet stroomgeleidend zijn of gemaakt kunnen worden.
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Meet het stroom verbruik eens met een DC spanning.
Dan weet je of een decoder het aankan.

De sleper zal toch in een andere wagon moeten denk ik.
Is een stekkerverbinding met wat draden geen optie?
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
OK. De stroom meten zal ik doen.
Wat de sleper betreft denk ik dat het idd de enige oplossing zal zijn. Er is wel voldoende ruimte om die uit de naastliggende wagon op te nemen. Het is met dergelijke treinen ook niet de bedoeling om de wagons te wisselen, er is trouwens een vast samenstelling én in een bepaalde volgorde - de rijtuigen zijn genummerd (ook in het echt). Dit gezegd zijnde zal ik ook iets moeten verzinnen voor de binnenverlichting. Een sleper op elke wagon is ook geen goede oplossing.

Op de foto zie je de motorwagen geopend. Er is voldoende plaats op de uiteinde voor een soort stekker ... zo klein mogelijk. Een voorstel?
Je ziet ook 2 koperbaantjes die de 2L tussen de draaistellen verbinden. Daar is nog genoeg plaats om een of meerdere draden te leggen. Dus stroom doorvoeren in de wagons kan ook.
Voorts zie je aan de rechter kant van de binneninrichting dat er voldoende plaats is voor een decoder die je niet ziet vanaf de buitenkant daar er op die plaats geen venters zitten (onder de binneninrichting is onvoldoende plaats).
Dus er zijn opties genoeg daarvoor.

Blijft het probleem van de sleper. Op de 2de foto zie je een draaistel van het naastliggende rijtuig. Daar is plaats genoeg. Maar welke onderdelen worden er best gebruikt?
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Citaat van: ib130258 op dinsdag 09 augustus 2016, 00:37:27
Dit gezegd zijnde zal ik ook iets moeten verzinnen voor de binnenverlichting. Een sleper op elke wagon is ook geen goede oplossing.

Inderdaad een stekker tussen de wagons.

Citaat van: ib130258 op dinsdag 09 augustus 2016, 00:37:27
Op de foto zie je de motorwagen geopend. Er is voldoende plaats op de uiteinde voor een soort stekker ... zo klein mogelijk. Een voorstel?

Je kan voetjes voor chips gebruiken. Daar kan je de draden aan solderen en in elkaar schuiven. Ze zijn er in verschillende maten te krijgen. Makkelijk op maat te maken.

Groeten Ronald.
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Een vierkant blokje plastic in dat wielstel en je plakt er zo een sleper op.
Of nog beter de zijkantjes wat wegvijlen zodat je dieper ligt.Het zijn vrij kleine wieltjes.
Wielassen zijn van plastic dus geven geen problemen als je daar per ongeluk tegenaan komt.

Zo te zien hebben alle wagons stroomafname dus hoef je maar 1 draad door te voeren.

Wil je er toch twee doen ,doe dan een 3 polige koppeling en gebruik de buitenste samen.
Dan kun je hem niet verkeerd om aansluiten.

Hier vind je bruikbare onderdelen. https://www.eoo-bv.nl/474-headers-2_54mm-precisie
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Misschien een domme vraag, maar wanneer ik Peco Code 100 (2-rail) zou voorzien van Weichen Walter puko's om er 3-rail van te maken, heb ik natuurlijk nooit problemen met de afstand tussen de flensen van de 2-rail-locs, welke voorzien zijn van een sleper?
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
 @citaat Maar dan geven de Märklin wielstellen wél problemen....
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Tot op heden (wissel en flexrail) niet...
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Citaat van: nobody op woensdag 10 augustus 2016, 14:16:55
Maar dan geven de Märklin wielstellen wél problemen....
Heb je een concreet voorbeeld van een wagon met wielstellen die wel een probleem geven?
Dan test ik dat graag even uit (als ik die toevallig heb). Ik heb roco, peco en piko wissels om op te testen, en nog nooit wat gemerkt. Kan toeval zijn, natuurlijk.
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Ik heb geen hard bewijs, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat wielstellen met dikke en hoge flenzen en een afstand tussen
de flenzen van 14 mm niet knijp lopen op hartstukken en wielgeleiders (strijkregels) van wissels.
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
 @citaat Heb zojuist even een test gedaan met een Märklin 2 assige goederen wagen op een een Roco wissel 42441.
De wielen lopen zonder vastlopen of ontsporen over het wissel.
Alleen ratelen de hoge flenzen over de railstoelen...
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
En wat is de railcode van die wissel dan?
Vast lagere staven als code 100.

Gevonden is code 83. Dus te laag voor Marklin wielen.
Dus dat ratelt inderdaad.

Robin
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Citaat van: Laenderbahn027 op woensdag 10 augustus 2016, 14:03:35
Misschien een domme vraag, maar wanneer ik Peco Code 100 (2-rail) zou voorzien van Weichen Walter puko's om er 3-rail van te maken, heb ik natuurlijk nooit problemen met de afstand tussen de flensen van de 2-rail-locs, welke voorzien zijn van een sleper?

Geen idee waarom je dat hier vraagt.
Maar dat gaat ( bij mijn thuis) probleemloos.

Ik bedoelde hierboven dat de doorsnede van de wielen klein is en je dusxweing ruimte voor de sleper onder de Assen hebt.
En je misschien je treinstel omhoog drukt. Op wissels.
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
@Laenderbahn027
@b130258
Citaat van: Hero op woensdag 10 augustus 2016, 15:55:14
Ik bedoelde hierboven dat de doorsnede van de wielen klein is en je dus weing ruimte voor de sleper onder de Assen hebt.  En je misschien je treinstel omhoog drukt. Op wissels.
Zoals soms daadwerkelijk voor komt bij voor 3-rail omgebouwde 2-rail modellen:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=60605.msg1064206#msg1064206
(voorbeeld hoe je een sleper hoger kunt zetten, dan ogenschijnlijk kan).

Er zijn in het verleden allerlei draadjes geweest over het sleper-probleem; er zijn ook allerlei merken die slepers maken (Roco, Kato, Liliput, ...), en al die slepers zijn net een beetje anders. Daardoor kun je ruimtegebrek soms oplossen door een ander merk sleper te plaatsen. Soms, maar niet altijd.
Het draadje waarnaar ik hier verwijs, geeft aan hoe je de truc van zo'n andere leverancier na bouwt met eigen middelen. Want als iets niet te koop is, zul je zelf iets moeten.

@Nobody
Had ik erbij moeten zetten: al mijn wissels (roco, peco, piko) zijn code 100 rails.

Ik heb nog een oude Marklin  2-asser bruine gesloten goederenwagon (DB)  met sluitverlichting. Die ratelt zelfs al over de raillasjes van k-rails. Moet de wielen ooit eens vervangen.

Dan heb ik nog een Kleinbahn wagonnetje. De wielen staan zo ver uiteen dat hij zelfs klemt in een stukje 2274 rails, en dan heb je het toch over een straal van 900 mm. Ruim 14,4 mm dus, dat gaat nergens op goed.
(ook wielen om te vervangen, want ze zijn van plastic).

En ik heb een 2-asser van Roco met exact het zelfde probleem: wielen te ver uiteen; die klemt al in een 2231 bocht. Daarvoor is het wielpersje van Roy geschikt.

Maar gewone Marklin wagonnen (die oude van metaal, NS, DB, SBB) geven bij mij geen problemen.

Wat ik begrijp van Marklin- Lrijders is dat Marklin-wagonnen met hun wielen in de spleet bij het puntstuk duiken, en dan klem komen te zitten bij gebruik van merk-vreemde wissels. Merkentrouw kan erg ver gaan. Ik heb nog niets van gemerkt van zo'n euvel.
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Citaat van: Hero op woensdag 10 augustus 2016, 15:55:14

Geen idee waarom je dat hier vraagt.


Waarom niet? Dit is een draadje over ombouw van locs van 2-rail naar 3-rail. Ik vroeg me af of dat nodig was wanneer je van oorsprong 2-rail materiaal op een van oorsprong 2-rail railsysteem. Antwoord leek me duidelijk, maar wilde het toch even checken.  :)
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Je vraag maakt in ieder geval duidelijk dat, als de wielafstand deugt (en de flenzen niet te breed zijn), de sleper het kernpunt vormt van elke locomotief ombouw. En daarmee zitten we dus in de wiki categorie:
http://wiki.3rail.nl/index.php/Categorie:Ombouw_Rollend_Materieel

En daar zou je dan verwachten iets standaards over die slepers aan te treffen. Helaas, op dit moment nog niente nulla. Maar wat niet is, kan komen.

Er staat b.v. al wel iets in over 2- en 3-rail assen: http://wiki.3rail.nl/index.php/3rail_en_2rail_assen
Er staan ook zomaar wat tips, maar die gaan niet over slepers specifiek: http://wiki.3rail.nl/index.php/Algemene_Informatie_Ombouw_Rollend_Materieel

Voorlopig zit er dus niets anders op dan de zoekfunctie te gebruiken.

Er staan overigens grappige dingen wel in de wiki die niet stroken met mijn ervaring:

CiteerProblemen die men kan ondervinden bij inzet van 2-rail wielen op Märklin 3-rail systemen:

-  Een 3-rail wiel rijdt bij Märklin met de flens over het hartstuk van een wissel en niet met het loopvlak. Een 2-rail wiel rijdt met het loopvlak door het hartstuk en zakt in de punt weg. Het wagonnetje met een 2-rail wiel maakt dus een hobbelende beweging bij het passeren van de wissel.
-   Bij 3-rail loks heeft het wiel nog massa afname in het wissel als hij op de flens rijdt.

Bij mij rijden 3-rail wielen met het loopvlak over het puntstuk van een wissel, en niet met de flens.
Zij nemen dus met het loopvlak stroom af, en alleen met de flens voor zover daar nog stroom te vinden is.
Desondanks hobbelen 2-rail wagonnetjes nooit over mijn Marklin wissels.

Dat kan niet bij Marklin wissels (van sinds de jaren '90) die niet zijn nabewerkt, want zulke wissels hebben af fabriek geen rijspanning op de 2 binnenste spoorstaven. Mijn wissels zijn daarom aangepast op tevens 2-rail gebruik, en daartoe is de "A" geïsoleerd en/of verwijderd. Die "A" vormt:
Citeereen massastrip in de kunststofgeleiding van een wissel.
.

strijkregel lengte
De oorzaak van eventueel gehobbel is dus een andere dan de 3-rail wiki aan geeft.
De enige keer dat ik een circa 30 cm lange Liliput wagon zag hobbelen op een 2262 (standaard)-wissel, deed hij dat maar een kant op (komend van het afslaande spoor richting wsiseltong), en de oorzaak was de te korte strijkregel (van het afslaande spoor). Op aanraden van lezersonderzoek op het HAG-forum heb ik de strijkregels van alle k-wissels standaard verlengd. Dat onderzoek ging uit van de vraag: is het mogelijk om voor 2-rail en 3-rail locomotieven dezelfde wielbasis te hanteren. Er hoeft dan maar 1x een model ontwikkeld te worden, in plaats van voor elk railtype apart. Uit het onderzoek bleek dat alle Marklin strijkregels standaard te kort zijn. Dat staat natuurlijk niet in de 3-rail wiki.

flenshoogte en flensdikte
Een ander verschil uit de 3-rail wiki betreft de flenshoogte en flensdikte-verschillen:
De flenshoogte en dikte verschilt meestal. De hoogte staat wel uitgelegd, de dikte niet.

Citeerwielflenzen voor het 2-rail systeem zijn 1,2 mm hoog
Citeerwielflenzen voor het 3-rail systeem zijn 1,35 mm hoog

Als dat klopt, en de verhoging in het puntstuk van 2-railwissels (want die is er, in ieder geval bij Piko-A), is gebaseerd op 1,2 mm hoogte, dan zou je verwachten dat 3-rail wielen hobbelen over het puntstuk van 2-rail wissels, en dat is beslist niet zo. Maar waarom zijn ze dan verhoogd als niet de bedoeling is dat de 2-rail wielflens de verhoging raakt?

Ik denk dat de wiki het bij het verkeerde eind heeft op dit punt van flenshoogte.
Maar hoe zit dat dan met flensdikte?

Wat ik tot dusverre daarover ben tegen gekomen, betreft Piko-A wissel puntstukken. Die gaan namelijk uit van een smallere wielflens dan Marklin (en ook oudere 2-rail merken) wielen (vaak) hebben.  En daarom moet je het "puntje" van die wissels soms iets verder isoleren dan af fabriek gemaakt wordt.

Amerikaanse wielflenzen worden ook op het forum genoemd. Het gaat dan om 2-rail locomotieven die de neiging hebben om weg te zakken in Marklin wissel puntstukken. De genoemde oorzaak: een smallere wielflens. Vermoedelijke oorzaak: een smallere as-afstand want alleen dan kun je wegzakken in het puntstuk verklaren (niet de diepte, maar de afstand tussen de spoorstaven is te groot).

Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Beste Jan Willem,

Ik ga niet akkoord.
2 rail wielen met dus te kleine flenzen zakken weg in K rails wissels en engelse kruisingen.
Dit is zo en staat dus juist geschreven in de Wiki.
Bij mij rijden de wielen in het puntstuk over de flenzen en niet over het loopvlak (kan volgens mij ook niet anders, er is geen loopvlak meer).
Ik heb al genoeg geprotesteerd bij LS Models met hun te kleine flenzen van 3 rail wielen
voor de Benelux rijtuigen. Deze hobbelde hopeloos over de wissels. Ik heb er uiteindelijk 3 rail  Piko wielen
onder gezet.

Mvg

Olivier
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Goede reactie, daar zat ik op te wachten!  :D
Waarom is er geen loopvlak meer?

Wat is de wielafstand op de as: 13.9-14.2 mm ?

Ik zou dus ook eens met Ls Models in de slag moeten gaan ...
Jammer, die heb ik nog niet. (Komt omdat ze Jouef modellen uitgeven op eigen wielen .... >:-D )

Ik zou dat wel eens willen zien: te kleine flenzen die wegzakken in K-rail wissels of K-rail kruisingen.


Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
OK. Even terug naar mijn Shinkansen ... en nog een aantal vraagtekens!
1/ ik heb de wielen opgemeten en die staan zoals te verwachten 1,43 cm uit elkaar. Ik moet ofwel ze vervangen door wisselspanning wielen of ze versmallen tot 1,40 cm. Hoe doe je zoiets - ik heb daar absoluut geen ervaring mee?
2/ vermits ik geen gelijkspanningsbaan heb is het meten van het stroomverbruik van de motoren niet eenvoudig. Ik dacht om te testen met een 9V batterij en zo de stroom te meten. Is dat een goed idee en wat kan ik daar dan uit besluiten. Een Lokpilot kan maximaal 0,75 Amp trekken. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de 4 motoren samen (2 motor rijtuigen met elk 2 motoren) van de shinkansen minder dan 0,75A gaan trekken. De oplossing is dan om met 2 decoders te rijden. Hoe doe je dat dan?
3/ de sleper: ik denk eraan om een Roco sleper te monteren. Ik zou verkiezen om hem NIET erin te kleven zoals hier werd voorgesteld. Heeft iemand ervaring met het monteren van een moertje zodat je de sleper erin kan schroeven?
4/ ik heb heel wat materiaal gevonden om de draadjes van rijtuig naar rijtuig door te schakelen, dat zal wel lukken. Ik en tot de conclusie gekomen dat ik minimaal 3 draden zal moeten doorstrekken, misschien zelfs 5(!): stroomdraad van de sleper, frontlicht, sluitlicht en eventueel 2 draden voor het 2de motorrijtuig. Ook dat wordt een uitdaging.
Maar het schrikt me niet af, zulke werkje maken deze hobby juist zo leuk!
Ik hou jullie op de hoogte van de werken.
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Een gewone lokpilot 4 kan 1,1 Ampere leveren, niet 0,75 Ampere; dat is bij de kleine (lokpilot micro)versie.
Is dat niet genoeg dan is er nog een XL-versie, bedoeld voor spoor 1 loc´s, maar als ie er toch in past ? Deze kan 4 Ampere leveren.
Dit zijn allemaal geen geheimen, het is gewoon te vinden op de site van ESU:

http://www.esu.eu/produkte/lokpilot/lokpilot-v40/technische-daten/#c2326
en
http://www.esu.eu/produkte/lokpilot/lokpilot-xl-v30/technische-daten/#c239

Het beste voor de wielen is volgens mij passende 3-railwielen aan te schaffen; ik vermoed dat de bestaande wielen niet te verstellen zijn.
Met de nadruk op ¨vermoed¨ ........

grv Huub
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Citaat van: ib130258 op zaterdag 13 augustus 2016, 23:07:48
1/ wielen 1,43 cm uit elkaar. Ik moet ofwel ze vervangen door wisselspanning wielen of ze versmallen tot 1,40 cm. Hoe doe je zoiets - ik heb daar absoluut geen ervaring mee?

Forum -> Zoeken->Wielpers (gebruiker Roy) =>
Resultaat o.a.:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18005.msg659929#msg659929
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=35401.msg639704#msg639704

Wat staat daarin?
a. er is een wielpers, en daarmee kun je wielen dichter op elkaar zetten, of verder van elkaar af
(demo daarvan is ook ergens op het forum als youtube url te vinden)
b. niet alle wielen laten zich zo verzetten, sommige wielen van locs niet.
In dat geval helpt een draaibank met houten klosjes (om de wielen te beschermen bij het aandraaien)

Lastiger is het als je de wielen moet vervangen. Want dan heb je een pully nodig om ze van de as af te trekken. Daarvan stond ook ergens een draadje op het forum.

Voor een wielpers en wielpully moet je zijn bij:

Fohrmann - Werkzeuge für Fein-mechanik und Modellbau GmbH
Am Klinikum 7
02828 Görlitz
Germany
www.fohrmann.com
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
 @citaat / Alois: Gewoon door met de trafo spanning op de baan te zetten?  ;) Ondanks dat er een decoder in zit zal die niets doen met "adressen" e.d. dit omdat er geen digitaal signaal is. Dan werkt het treintje gewoon als je oude analoge treintjes.

Groet Ronald.
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Misschien toch ook effen toelichten wat het voornaamste verschil is op gebied van spanning & regeling van een lok op een baan.
Analoog staat er enkel spanning op de baan wanneer de regelaar omhoog gedraaid wordt. De lok loopt dus op een stijgende spanning van 0V tot ongeveer 18V.
Digitaal is de baanspanning constant, meestal tussen 16-18V. Het digitale commando wordt door de commandstation daarover gestuurd en door de decoder in de lok opgevangen en de decoder doet de motor van de lok draaien.
Succes! En vraag maar, geen nood, wij zijn allemaal ooit begonnen vanaf nul.
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Lid sinds: 2016

offline
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
ik zou graag een lok van roco willen ombouwen een type 59..(5924)
van 2 naar 3 rail
ondertussen weet al dat men de wielen moet doorlussen of
wisselstroomwielen moet plaatsen en een sleper
van AC naar DC te gaan kan men met een gelijkrichterbrug
maar hoe schakel ik dan van vooruit naar achteruit
heb ik dan een decorder nodig   en zo ja de welke
blijf wel analoog rijden
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Roco 5924, zie Roco 5924 exploded view (pdf)

Vroeger deden we het hiermee, tegenwoordig zijn decoders goedkoper (en bruikbaar, mits je geen blauwe trafo's gebruikt voor de analoge rijrichting omschakeling).
Zelfbouw kan ook, maar is a. niet zo klein, en b. vergt meer kennis.

HAG gebruikte vroeger een bistabiel relais met twee stroomkringen (achter een gelijkrichter). Dat relais kon alleen  schakelen tussen de 17 en 35 vDC. Dus als de trafo een rijrichting omkeer puls gaf (> 16vAC), dan schakelde het relais wel, maar als de rijspanning <= 16vAC, dan schakelde het relais niet. Door de gelijkrichter (4 diodes)  lag het omschakelpunt op (vanaf) ongeveer 17 vDC.
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Lid sinds: 2016

offline
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
helaas zit ik  wel met 5 blauwe transfo s
na lang zoeken kom ik uit op een decorder van piko
ho56122 hobby lokdecorder
weet iemand dat deze geschikt is voor de blauwe tranfo
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ombouwen 2-rail-> 3-rail
Citaat van: alois op zondag 07 maart 2021, 21:39:52
helaas zit ik  wel met 5 blauwe transfo s
na lang zoeken kom ik uit op een decorder van piko
ho56122 hobby lokdecorder
weet iemand dat deze geschikt is voor de blauwe tranfo

Ik weet niet meer dan er in de handleiding staat.
Er staat niets over de kleur van trafo's in.  :D


  • Er kann in DCC- und Motorola**-Digitalsystemen verwendet werden
    und fährt ebenfalls im Analog-Modus mit Gleichspannung oder mit Wechselspannung und Fahrtrichtungsumschaltung
    per Überspannungsimpuls (Märklin*-System).


  • Im Auslieferzustand erkennt der Decoder automatisch die Datenformate DCC und Motorola,
    sowie den jeweiligen Analogbetrieb mit Gleich- oder Wechselspannung.
    Die gewünschte Betriebsart kann jedoch auch manuell festgelegt werden.

  • Der Decoder ist programmierbar über PIKO Digi-Power-Box, DCC-und Märklin*-Steuergeräte.
    Mit allen Geräten sind alle CV's zu programmieren.


  • einer dauernden Stromaufnahme bis zu  1 A.
    Kurzzeitig höhere Einschaltströme werden gut toleriert.



  • Eigenschaften
    •   Geregelter Multiprotokolldecoder für DCC und Motorola
    •   Geeignet für Gleichstrom- und Glockenankermotoren bis 1 A
    •   Ruhiger Motorlauf duch Motoransteuerung mit 18,75 KHz
    •   14, 27, 28, 128 Fahrstufen, je nach Datenformat
    •   Kurze (1-127) und lange (128-9999) Adressen
    •   NMRA konform
    •   Minimale, maximale und mittlere Geschwindigkeit einstellbar
    •   Hauptgleisprogrammierung (DCC)
    •   Rangiergang (halbe Geschwindigkeit) über F3 schaltbar
    •   Anfahr-/Bremsverzögerung über F4 schaltbar
    •   Fahrtrichtungsabhängige Beleuchtung, dimmbar, schaltbar über F0
    •   Reagiert auf ein DCC konformes Bremssignal oder Bremsstrecken mit Gleich  spannung
    •   Alle Ausgänge gegen Kurzschluss gesichert
    •   Konventioneller  DC-  oder  AC-Gleichstrombetrieb  mit  automatischer  Umschaltung  auf  den  jeweiligen Betriebsmodus   
    •   Alle CV's sind mit Digitalgeräten der Formate DCC und Motorola zu programmieren
    •   Im DCC-Betrieb programmierbar per Register, CV direkt oder Page Programmierung
    •   Updatefähig durch Flash-Memory


Forum: Spoorman (2013)
CiteerPiko 56122 = Uhlenbrock 76320

En die is bijna € 10 goedkoper (als hij nog op voorraad is) dan de Piko 56122, en bijna identiek. Bij een aanbieder is hij € 20,99 (in april 2021) en op voorraad.
Engelstalige handleiding 76320, Duitstalige handleiding 76320. Van de verwante 76420 bestaat alleen een Engelstalige handleiding.