Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

DR4018 en Ecos2

Gestart door Toekie zaterdag 27 februari 2021, 16:48:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
DR4018 en Ecos2
Lid sinds: 2017

offline
DR4018 en Ecos2
Hallo medespoorders,

Ik heb tot nu toe altijd gebruik gemaakt van Motorola decoders in combinatie met een ecos2.
Nu heb ik een dr4018 gekocht van Digikeijs.
Programmeren en aansturen lukt vanuit de ecos
Programmeren alleen via DCC, via Motorola lukt niet.
Op zich niet zo'n probleem, echter het lukt me alleen zowel Motorola als de nieuwe dr4018 op DCC aan te sturen vanuit de ecos.
Wanneer ik dit vanuit Koploper doe dan werkt het niet.
Ik heb wel ontdekt dat wanneer ik in de ecos bij instellingen 1, standaard protocoll voor een nieuw magneet artikel op DCC zet, dat koploper ze kan aansturen.
Maar dan komt het probleem, mijn Motoroladecoders doen het dan niet meer.
Heeft iemand een idee hoe dit wel mogelijk is?

Mvg Rene
Re: DR4018 en Ecos2
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: DR4018 en Ecos2
Hoi Rene,

Je kunt per itum aangeven of hij Motorola of DCC aangestuurd dient te worden.

Je kunt in de ECoS een voorkeur ingeven wat hij standaard kies, maar daarna kun je het gewoon veranderen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: DR4018 en Ecos2
Lid sinds: 2017

offline
Re: DR4018 en Ecos2
Hallo Peter,

Dat klopt, bij mijn Motoroladecoders staat dat ook Motorola, en bij DCC ook DCC.

Mvg Rene
Re: DR4018 en Ecos2
Lid sinds: 2017

offline
Re: DR4018 en Ecos2
Hallo medespoorders,

Ik ben er al uit.
Het testprogramma van Koploper samen met de instellingen in de ecos was het probleem.
Blijkbaar zit daar iets niet goed.
Ik gebruikte de test van functiedecoders, dat gaat niet goed.
Als je de optie seinentesten gebruikt, dus op je baanoverzicht een seinstand veranderen gaat goed.
Ook met de rest werkt het dan.

Mvg René
Re: DR4018 en Ecos2
Lid sinds: 2017

offline
Re: DR4018 en Ecos2
Nou dacht ik gisteren dat het werkte, maar helaas nadat ik vandaag nogmaals besloot te testen werkt het weer niet.
Vreemd genoeg is de instelling Standaard protocol voor nieuwmagneet artikel in de ecos bepalend.
Staat deze op DCC dan werkt het op de dr4018 maar mijn motorola seinen werken niet. Bij een schakelopdracht zie ik ook het rode ledje knipperen op de dr4018
Vreemd  genoeg kan ik Motorola wissels wel via het baanoverzicht in Koploper bedienen. De logica hiervan ontgaat me.
En zet ik Standaard protocol voor nieuw magneetartikel op Motorola dan werkt mijn Dr4018 niet. Rode led knippert ook niet bij een schakelopdracht.
Ik heb deze zelfs ook even omgeprogrammeerd als wissel aandrijving maar dan is het gedrag het zelfde.
Ik kwam op een forum ook nog de melding tegen om geen DCC seinen aan te maken, maar verwijderen heeft geen invloed op het gedrag.
Wie heeft raad voor me.

Mvg Rene
Re: DR4018 en Ecos2
ACTS.zuid
gast

Re: DR4018 en Ecos2
DR4018 laat je het best werken op DCC.

Uit de Helpfile van Koploper:

Werking van seinen
De afbeeldingen die in de centrale staan genoemd, zijn lang niet alle seinstanden die nodig zijn om de seinstelsels juist te tonen. Koploper maakt daarom geen gebruik van deze afbeeldingen. Om de seinen aan te sturen vanuit Koploper moet je het volgende doen:

·   Definieer de seinen NIET op de centrale
·   Als alle seindecoders van hetzelfde type zijn (of DCC of Motorola), stel dan op de centrale (dus niet Koploper) bij "instellingen-2" het juiste start-protocol voor nieuw magneetartikel. In Koploper hoeft niets ingesteld te worden. Bij instellingen per database / systeem specifiek geef je op bij functiedecoders seinen "Default op centrale". Er kan in Koploper verder niets worden ingesteld.
·   Er zijn verschillende soorten seindecoders. Bij instellingen per database / systeem specifiek moet je opgeven wat op de centrale staat ingesteld als start-protocol voor een nieuw magneetartikel. Deze moeten gelijk zijn aan elkaar. In het baanoverzicht moet je nu bij seinen en draaischijven welk protocol er wordt gebruikt of gewoon het default protocol overnemen uit instellingen per database / systeem specifiek.


Gr, Ben.
Re: DR4018 en Ecos2
Lid sinds: 2017

offline
Re: DR4018 en Ecos2
Hallo Ben,

- Seinen zijn niet gedefineerd in de Ecos,
- In de Ecos staat onder instellingen 2  de genoemde optie niet. Dat staat bij instellingen 1 en dat gebruik je om een nieuw sein aan te maken in de Ecos wat nu net niet moet.
- In koploper staat functiedecoders op "Default op centrale"
In de laatste alinea geef je aan over verschillende soorten seindecoders.
Bij instellingen per database / systeem specifiek moet je opgeven wat je op de centrale hebt ingesteld als startprotocol voor een nieuwmagneet artikel.
Deze moeten gelijk zijn .
Dat moet toch "default op centrale" zijn?
Dan de laatste in baanoverzicht bij seinen welk protocol wordt gebruikt.
In het baanontwerp, bij eigenschappen van een sein staat deze optie niet.

Ik had de handleiding van Koploper er ook al bij gezocht, maar het wordt er niet duidelijker op.

Mvg Rene
Re: DR4018 en Ecos2
ACTS.zuid
gast

Re: DR4018 en Ecos2
"Default op centrale" betekent dat Koploper niets vraagt.
"Default op DCC": seinen worden DCC aangestuurd en dat is wat je wilt toch?
Re: DR4018 en Ecos2
Lid sinds: 2006

offline
Re: DR4018 en Ecos2
Je hebt zowel seinen aangestuurd met Motorola als met DCC.
Nu zijn de seinen niet in de Ecos ingevoerd, maar laat je koploper direct de commando's geven.

Dat gaat dus mis met deze combi, als je default op de Ecos instelt op DCC, dan schakelen alleen de seinen op de DR4018 en bij Motorola dan doet de DR4018 het niet.

Wat te proberen valt (want dat werkte bij mij wel), is toch het definieren van wat opdrachten in de Ecos. Dit kan bijvoorbeeld met de motorola seinen. Je zult hiervoor de uitgangen die geschakeld worden precies moeten "mappen" per seinbeeld. En dan in de Ecos hier definieties per seinbeeld op te slaan (b.v. uitgang 1g = Groen licht (Hp1).

In koploper kun je deze mapping opslaan als een nieuwe seindefinitie. Op het moment dat je in koploper dit sein laat schakelen, gebruikt de Ecos wel de geconfigureerde setting.

Succes.
Jelmer
Re: DR4018 en Ecos2
Lid sinds: 2017

offline
Re: DR4018 en Ecos2
Hallo Jelmer,

Heb je iets meer info hoe je de mapping kunt uitvoeren in de ecos.
Hoe defineer dit in de ecos, ik kan alleen naam, ( protocol), wat benaming en adres invoeren.

Mvg Rene
Re: DR4018 en Ecos2
Lid sinds: 2006

offline
Re: DR4018 en Ecos2
In de Ecos geef je aan of dit een wissel is (2 uitgangen aansturen), Ontkoppelrail (1 uitgang aansturen), sein (meerdere uitgangen), of gewoon een functie schakelaar (symbool (F)), 1 uitgang.

Groeten,
Jelmer
Re: DR4018 en Ecos2
Lid sinds: 2017

offline
Re: DR4018 en Ecos2
Hallo Jelmer,

Wat is dit anders dan het gewoon aanmaken van een sein in de ecos?

Mvg Rene
Re: DR4018 en Ecos2
Lid sinds: 2006

offline
Re: DR4018 en Ecos2
Hoi Rene,

Dat kan ook, maar dan moet je exact weten welke uitgang geschakeld wordt bij welk beeld.

Deze gegevens moet je dan aan koploper doorgeven voor de sein definities.

Voorbeeld, ik heb een duits uitrijsein.
Deze heeft de volgende seinbeelden:
Hp0, Hp1, Hp2 en Sh1. In de Ecos kan ik die definieren, daar neemt die waarschijnlijk 2 volledige adressen in. Welke uitgang welk beeld geeft, zul je dus moeten vaststellen om de juiste definitie in koploper in te geven. Koploper seindefinities zijn niet perse hetzelfde als de Ecos definities.

uiteindelijk bereik je dat koploper een opdracht geeft aan de Ecos: adres 5 schakel uitgang R. Ecos "ziet" adres 5 en dat dat overeenkomt met geconfigureerde adres en voert de opdracht uit.

Groeten,
Jelmer
Re: DR4018 en Ecos2
Lid sinds: 2017

offline
Re: DR4018 en Ecos2
Hallo Jelmer,

De logica hiervan ontgaat me volledig.
Ik heb Motorola decoders en de dr4018.
Iin Koploper staat instelliing op spcifiek oo de ecos.
Motoroladecoders reageren op koploper, echter dr4018, welke alleen via DCC wil werken, niet.
Sein aangesloten op de dr4018 reageert alleen op de bedining op de ecos zelf.

Mvg Rene
Re: DR4018 en Ecos2
Lid sinds: 2006

offline
Re: DR4018 en Ecos2
Hallo Rene,

Dan houdt het ook even op bij me.
Ik meende juist te lezen uit je eerdere reactie dat je wel de DR4018 de opdrachten kon laten uitvoeren (indien ingegeven door koploper) waneer je default op DCC hebt staan.

Moet ik toch eens koploper weer opstarten een keer en testen met mijn baan met motorola decoders en DR4018.
Wanneer ik daarvoor tijd heb, weet ik niet.

Groeten,
Jelmer
Re: DR4018 en Ecos2
Lid sinds: 2017

offline
Re: DR4018 en Ecos2
Hallo medespoorders,

Ik heb het aan de praat gekregen.

Om voor seinen zowel Motoroladecoders en de dr4018 te gebruiken moet je het als volgt instellen.
In de ecos2, bij instellingen 1, standaard protocol voor nieuw magneet artikel op DCC.
Aangesloten seinen in de ecos op DCC zetten.
Ik heb hier contact over gehad met Digikeijs.
Blijkbaar is de dr4018 niet geheel multiprotocol zoals ze wel aangeven.
Motorola seinen uiteraard het Motorola protocol toewijzen.

In Koploper bij instellingen per database, speciaal digitaal systeem, functiedecoders seinen op Motorola zetten.

Maar dan komt het, om te testen of je seinen werken moet je dit als volgt doen.
Testprogramma:
Seinen in teststand, dus via baanplan schakelen, dit werkt alleen voor Motorola seinen, niet voor de DCC seinen.
Om de DCC seinen te testen kun je via het tabblad functiedecoders en soort decoder Wisseldecoder, het adres invullen en herhalend om en om te zetten.

Om zeker te weten of het ook bij automatisch bedrijf werkte, heb ik vandaag een testbaantje opgebouwd.
En dat werkt naar behoren.

Misschien hebben anderen hier ook iets aan.

Mvg Rene
Re: DR4018 en Ecos2
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: DR4018 en Ecos2
Oef.... mooi dat het werkt. Gelukkig schakel ik alles (seinen en wissels) via het DCC protocol.

Re: DR4018 en Ecos2
Lid sinds: 2006

offline
Re: DR4018 en Ecos2
Fiijn dat het gelukt is!

Ik was er namelijk nog niet aan toegekomen om koploper te starten icm mijn Ecos, teveel bezig aan de baan zelf..  :D

Groeten,
Jelmer