Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Lokpilot V4.0 DCC: Kickstart BR81

Gestart door Petrus zondag 28 februari 2021, 10:39:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lokpilot V4.0 DCC: Kickstart BR81
Beste allen,

Ik heb een BR81 (M*30321.10) voorzien van een Lokpilot V4.0 DCC. Een enkele keer komt de locomotief bij vertrek niet van zijn plaats, heeft dan een duwtje nodig in de rug. Het kan zijn dat er mechanisch iets aan schort c.q. elektronisch. Dat snap ik!
Nu lees ik op internet over de mogelijkheid om middels CV65 de locomotief een 'kickstart' te geven. Omdat de BR81 een zware locomotief is redeneer ik dat de loc door zijn gewicht soms niet van zijn plaats komt; dat zou kunnen... Als ik hiermee wil experimenteren ontdek ik dat de lokpilot geen CV65 kent.

Mijn vraag: is een kickstart nodig en zo ja, hoe stel ik dat in?

Bijgevoegd een schermafdruk van de huidige instellingen van de decoder (waarbij CV65 dus niet gelezen wordt).

Dank voor meelezen en meedenken,

Petrus
Re: Lokpilot V4.0 DCC: Kickstart BR81
 @citaat Heeft het ding analoog wel goed gereden? Of moest je daar de rijregelaar ook behoorlijk open draaien om te laten rijden? En wat zegt de handleiding over dit soort zaken? Daar staat de hele CV-lijst in.

Groet Ronald.
Re: Lokpilot V4.0 DCC: Kickstart BR81
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Lokpilot V4.0 DCC: Kickstart BR81
Beste Petrus,

Het kan zijn dat de spleetjes tussen de lamellen van de collector van et anker langzaam aan het dichtslibben zijn, dan rijdt hij ook niet zomaar weg, dus maak het anker een keer schoon.

Groet, Anne W
Re: Lokpilot V4.0 DCC: Kickstart BR81
Bij mijn weten heeft een V4 geen CV65.

Maar....... ik lees dit bij de buren in de encyclopedie:

Minimale rijsnelheid

Het instellen van de minimale snelheid gebeurt door het opslaan van de gewenste waarde in CV2. Een stilstaande elektromotor heeft iets meer stroom nodig om vanuit stilstand op gang te komen. Draait de motor eenmaal, dan neemt de stroomsterkte iets af. Om ervoor te zorgen dat de loc gemakkelijker begint te rijden, is CV65 (de zogenaamde kickstart) toegevoegd. Door deze CV een goede waarde te geven, krijgt de loc zodra rijstap 1 vanuit de nulstand ingeschakeld wordt, een klein beetje extra spanning in de vorm van extra pulsen. Het vereist een beetje experimenteren met de waarde van CV65 voor een juiste instelling. Na het aanpassen van de waarde kan het noodzakelijk zijn om de waarde van CV2 weer iets te verlagen (zie tabellen 01 en 02).

Geen idee of dit werkt maar ik zou zeggen probeer het uit.

Voor CV2 geldt: zo laag mogelijk maar hoog genoeg om de lok in stap 1 (van 28) in beweging te krijgen.

Gr, Ben.
Re: Lokpilot V4.0 DCC: Kickstart BR81
@ Anne: Dank voor meedenken. De locomotief is technisch in orde...
@ Ronald: Dank voor meedenken. De loc heeft steeds goed gereden en rijdt ook nu nog goed: het is net die ene keer op tien dat hij niet van zijn plaats komt. De handleiding zegt niets over CV65...
@ Ben: Dank voor meedenken. Dat las ik ook (zogenaamde kickstart), vandaar mijn vraag hier; ik hoopte dat er voor de onderhavige decoder een alternatieve oplossing zou zijn voor CV65. Met CV2 heb ik het een en ander uitgeprobeerd. Dat maakt verder geen verschil...

Groet, Petrus
Re: Lokpilot V4.0 DCC: Kickstart BR81
Kijk eens naar CV52.  In de handleiding staat dat voor veel märklin motoren deze naar een hogere waarde gezet kan worden.

Groet Ronald.
Re: Lokpilot V4.0 DCC: Kickstart BR81
 @citaat Dat is al gedaan.

@Petrus: ik denk dat je slechte massa hebt bij de bezetmeldsectie. Als het weer gebeurt verbindt dan even met een draadje extra massa bij de spoorstaven. Dan weet je waar je moet zoeken.
Re: Lokpilot V4.0 DCC: Kickstart BR81
Wat voor motor zit er eigenlijk in ?
Een 5 polig ombouwsetje?
Re: Lokpilot V4.0 DCC: Kickstart BR81
@ Hero: De locomotief heeft een vijfpolig anker.
@ Ronald: Als niets anders meer werkt, dan wil ik weleens experimenteren met de motorinstellingen.
@ Ben: Ik begin daar nu ook aan te denken: massa. Omdat alle andere treinen zonder problemen over de baan gaan, denk ik daar dan weer niet aan als zo'n probleem zich voordoet. Mijn kleindochter van negen staat erbij en zegt: "Opa, van problemen kun je leren..."

Inmiddels ook de door Ben aanbevolen test gedaan: het biedt geen soelaas. Maar het heeft me wel aan het denken gezet. Ik laat de loc nu pendelen met een metalen wagonnetje en dat schijnt  te werken. De storing treedt al een tijdje niet meer op.

En, is me nu opgevallen, de spanning valt weg als de locomotief van een opstelspoor moet wegrijden (pendelen)...  :?

Dank en groet, Petrus