Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

TAMS Elektronik 40-02057-01-C Red Box Digitale centrale

Gestart door peterp woensdag 24 februari 2021, 21:07:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
TAMS Elektronik 40-02057-01-C Red Box Digitale centrale
Beste allemaal, heb bovenstaand besteld met ingebouwde booster. Nu heb ik de handleiding doorgenomen en zie ik dat de booster spanning moet krijgen van wel een Wisselstroomtrafo met een uitgangsspanning van 12 - 15 V (voor 15 V railspanning) of 16 - 18 V ( voor 19 V railspanning) of een Schakelendevoeding met een ingestelde spanning van 17 - 18 V (voor 15 V railspanning) of 21 - 22 V (voor 19 V railspanning). Nu heb ik nog een trafo liggen maar die geeft een spanning af van 16 V. Dan krijg ik dus 19V railspanning. Ik begrijp dat de booster het digitale signaal versterkt. Misschien een domme vraag. Is 19V op de baan niet te hoog? Als ik namelijk de spanning op de baan meet met CS3 dan is dat 12V. En maken de polen bij een schakelende voeding niet uit? 
Re: TAMS Elektronik 40-02057-01-C Red Box Digitale centrale
Mijn CS 3 (met voeding 60061) zet ook 19 V op de baan, dat werkt prima.

Overigens is het goed te weten dat je de baanspanning niet goed met een multimeter kunt meten, het is namelijk geen normale, sinusvormige wisselspanning. Voor de CS 3 is een multimeter niet nodig, er is een dialoogvenster met informatie over de actuele baanspanning en -stroom, daar kun je het gewoon zien. Ik heb geen idee hoe je er met een Red Box achter komt. Zonder scherm zal het lastig worden, lijkt me.
Re: TAMS Elektronik 40-02057-01-C Red Box Digitale centrale
 @citaat Dank voor het antwoord. Weer een stapje verder. Zag nu ook dat je dmv een jumper kunt kiezen tussen 15V en !9V. Heeft u toevallig de DR4024? En werkzaam met CS3?
Re: TAMS Elektronik 40-02057-01-C Red Box Digitale centrale
Nee, ik heb allemaal Märklin decoders, zowel inbouw (74461) als extern (60832).
Re: TAMS Elektronik 40-02057-01-C Red Box Digitale centrale
 @citaat Net even gekeken in CS3.....inderdaad ook baan spanning 19.4V. Dank voor het meedenken.
Re: TAMS Elektronik 40-02057-01-C Red Box Digitale centrale
De Märklin Central Stations zouden altijd minimaal 19 volt op de baan moeten zetten vanwege het MFX-protocol. Dat functioneert beter bij een iets hoger voltage op de baan. Kijk maar eens in de verschillende draadjes op het forum.

De DR4024 wil graag bij het programmeren dat je de baanspanning zowel op het signaal-aansluiting als op de voeding zet. Daarna kan je een externe voeding gebruiken. Deze voeding is voor de DR4020/DR4020 minimaal 12 volt. Gewenst is zo rond de 14 tot 15 volt.

Groet Ronald.
Re: TAMS Elektronik 40-02057-01-C Red Box Digitale centrale
De digital spanning kun je niet met een huis-tuin- en keuken meter meten.  Zie https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Digitale_spanning_meten
Re: TAMS Elektronik 40-02057-01-C Red Box Digitale centrale
Met een gewone multimeter kan je een goede indicatie van de baanspanning krijgen als je die via een gelijkrichter aansluit en de afgelezen waarde met 1 volt verhoogt.
https://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html#meet

De methode van de NMRA is iets nauwkeuriger, maar in de regel zal een paar tienden volt te hoog of te laag meten voor het doel niet uitmaken.