Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

K-rails: Boog met slanke wissels

Gestart door mcs51 dinsdag 16 februari 2021, 17:04:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
K-rails: Boog met slanke wissels
Hallo,
De boog van een slanke wissel (22716) heeft een hoek van (slechts) 14.43 graden terwijl dat 22.5 graden is bij een gewone wissel (2266)

Door na een 2266 wissel een bocht van 7.5 graden te zetten gevolgd door 5 bochten van 30 graden (2231) hebben we dus een bocht van 180 graden.
Dat is de meest rechtse bocht op bijgesloten afbeelding.

Met een 22716 lukt dit dus niet omdat we 1.14 graden missen !??!
14.43 graden (22716 boven) +
5 bochten 30 graden (2231) +
14.43 graden (22715 onder) = 178.86 graden waardoor het recht stuk links van de 22715 niet evenwijdig loopt met de andere sporen.

Hoe wordt dit opgelost?
Bedankt voor jullie insights!
Vriendelijke groeten
Alain
Re: K-rails: Boog met slanke wissels
Één 2231 er uit en opvullen met een stuk flexrail.  ;)
Re: K-rails: Boog met slanke wissels
1,14° te verdelen over 6 railovergangen...zal wel passen zeker?
Re: K-rails: Boog met slanke wissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K-rails: Boog met slanke wissels
Zou ik ook denken, maar het probleem bracht me terug bij een oude site uit Bardioc december 1997, niet, zo bleek, omdat dit probleem wordt aangekaart, maar om een verwant issue. En dat zat bij mij ergens diep weg gestopt.

t.a.v. slank wissel (k-rails):
Citeer
Als Gegenbogen verwendete ich nicht wie empfohlen das Gleis 2274,
sondern 2223, um einen besonders kleinen Gleisabstand zu erhalten

Niet to-the-point, dus.

Dat boogstuk, 2223, is 15 graden, en dus net weer iets teveel voor een wissel van 14° 26', zie K-rails componenten.

Dus als je het netjes doet, moet je toch ook weer zagen.
En dan kan je net zo goed meteen flexrails nemen, en het goed doen.

Die 1,14 graad kun je smokkelen over 5 vaste rails-stukken.

Als je het stuk met flex verlegt (en niet smokkelt),
dan heb je veel meer moeite om het goed passend te krijgen.
Bovendien moet je flexrails bij R=424,6 mm, goed vast leggen
anders springt hij weg, of knikt bij de aansluitingen.
Re: K-rails: Boog met slanke wissels
Dank u voor de reacties!
Inderdaad stuk flex rail of "foefelen" over 5 railstukken.
Ik dacht dat er een stuk rail bestond, maar niet aanwezig in mijn Scarm lib, niet dus blijkbaar.
:thumbup:
Re: K-rails: Boog met slanke wissels
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: K-rails: Boog met slanke wissels
of jr gzbruikt in het midden 2 x 2233 met een recht stukje ertussen
Re: K-rails: Boog met slanke wissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K-rails: Boog met slanke wissels
Citaat van: mcs51 op dinsdag 16 februari 2021, 19:40:00
Ik dacht dat er een stuk rail bestond, maar niet aanwezig in mijn Scarm lib, niet dus blijkbaar.
Een van de zwakke dingen aan het k-rails concept is dat Märklin daarover niet had nagedacht (of wel, zoveel te erger).
Het zwakste is natuurlijk de onbegrijpelijke wisselhoek (14° 26') van een slank wissel, omdat het minimum 12° 30' zou zijn geweest, en omdat 15 ° beter had gepast in het totaal aanbod qua geometrie.

Ik denk altijd met weemoed terug aan het draadje van Eric-Paul uit 2007 Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan, samengevat door Acidoo als
Citeerlangs het afbuigende spoor is het Engels wissel dus 3.5 mm te kort

Waarop BlueTrain in 2015 komt met een andere benadering
CiteerDe K-railgeometrie is niet ontworpen met slanke wissels in het achterhoofd.

Jouw probleem hoort daar ook bij.
Onorthodox denken is geoorloofd, en aan te raden bij het gebruik van slanke wissels.

*** edited: Kijk nog even bij dit baanplan.
Speeltmettreintjes geeft de suggestie van een boog van 8,1°, en tekent die in Wintrack als 1x2234(7 ° 30)+2x2293.
Die boog vormt de overgang tussen slank wissel (14,4°) en standaard wissel (22° 30' ).
Voor de gegevens, zie 3railwiki.