Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

KP13 - M-rail - we zijn er ;-)

Gestart door antonv zondag 07 februari 2021, 08:12:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
KP13 - M-rail - we zijn er ;-)
Dit is er eentje dat bovenop mijn andere baan moet komen, takelbaar aan het plafond.
Volledig analoog met al mijn oud h0 spul.
M-rails natuurlijk en zonder enige geluidsdemping om de brommende blauwe trafo's te overstemmen.
Zo klassiek mogelijk met perfecte symmetrie, ik vind dat wel iets hebben.
Om mij op mijn oude dag weer jong te voelen  ;)
Re: KP13 - M-rail
Lid sinds: 2009

offline
Re: KP13 - M-rail
Hoi Anton,

Toch leuk dat jouw creatieve geest de twee uitersten zo goed kan beheersen. Aan de ene kant vind je een 90 graden-bocht geen gezicht. Maar voor dit nostalgische baanplan kan die knop "uit" en tover je dit uit de hofe hoed  ;).

Het baanplan heeft natuurlijk weinig om het lijf, maar dat hoeft natuurlijk ook niet.

Ik herinner me een seventies-baantje uit een catalogus, wat uitgevoerd was met een kruising in het midden. De catalogus zelf ligt hier nog ergens. Dat straalt ook wel deze sfeer uit, maar geeft dan wél wat meer rijmogelijkheden.

Groeten,
Een fan
Re: KP13 - M-rail
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: KP13 - M-rail
Hoe perfect symmetrisch wil je het hebben  :P
Ik mis alleen nog de metalen draaischijf, Märklin was er altijd goed in om die zelfs in de kleinste ontwerpen er in te krijgen.
Alleen gaat dan de perfecte symmetrie verloren  >:-D
Re: KP13 - M-rail
antonv
gast

Re: KP13 - M-rail
Met 2 draaischijven zou het natuurlijk wel symmetrisch blijven ;)
Maar die heb ik niet en ga ik ook niet aanschaffen (denk ik...)
Wat is wel heb zijn 2 kranen 7051, maar die zullen er teveel aan zijn om de boel zo hoog mogelijk op te takelen, of ik moet 2 gaten voorzien in het plafond  ;)
En 2 keerlussen liggen er zo in, dat geeft inderdaad wat meer rijmogelijkheden.
Re: KP13 - M-rail
antonv
gast

Re: KP13 - M-rail
Er kan best nog een spoortje bij, de voorraad M-rails die hier ligt is onuitputtelijk. Maar dan is het wel genoeg, voor mij is het af.
Re: KP13 - M-rail
Lid sinds: 2021

offline
Re: KP13 - M-rail
Mooi retro baanplan feitelijk.
Een hoop m-rail op de plaat :-)
Met de kraan erbij, top!

Re: KP13 - M-rail
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: KP13 - M-rail
Mooi bedacht Anton.  :arrow: :thumbup:
Ben zeer benieuwd naar de bouw ervan. :P
Re: KP13 - M-rail
antonv
gast

Re: KP13 - M-rail
Nog een beetje bij gewerkt en ik ben er tevreden van, kan zo uit een baanplanboek van de jaren 50 komen  ;)
En er kan heel wat op gedaan worden: station onder en boven om op dubbelspoor met reizigerstreinen over en weer te rijden en binnenin een pretpark om te rangeren en goederentreinen te laten rond rijden.
Daar bovenop nog 2 keerlussen die zowel door reizigerstreinen als goederentreinen bruikbaar zijn.
En alles zo plat als een pannenkoek  ;)
Meer moet dat toch niet zijn?
Re: KP13 - M-rail - we zijn er ;-)
Misschien een kleine aanpassing voor je station bovenaan?
Re: KP13 - M-rail - we zijn er ;-)
Ja, zo zou het ook kunnen maar ik wil de bovenste 2 sporen dicht bij elkaar tussen 2 perrons en het onderste spoor wat verder van het middelste met een perron er tussen. Dat lukt dan weer niet, bij jou liggen de bovenste sporen te ver van elkaar.
Re: KP13 - M-rail - we zijn er ;-)
Ik zou de bovenste 2 sporen zelfs nog wat dichter bij elkaar willen leggen maar dan heb ik de 5137 nodig en die heb ik niet. Of de zaag zetten in 5117  ;)
Re: KP13 - M-rail - we zijn er ;-)
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: KP13 - M-rail - we zijn er ;-)
Prima oldskool baanplan :thumbup: >:-D
Re: KP13 - M-rail - we zijn er ;-)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: KP13 - M-rail - we zijn er ;-)
Citaat van: antonv op donderdag 11 februari 2021, 17:51:51
Ik zou de bovenste 2 sporen zelfs nog wat dichter bij elkaar willen leggen
Ik heb ook geen 5137 liggen, alleen nog 5202, 5117 en 5140.

Ik begrijp uit je verhaal dat je geen meegebogen wissel wilt gebruiken bij de stationstoegang.
Een meegebogen wissel geeft op die plek de dichtst opeen liggende spoorafstand:
erg dicht, de ballastbedden van de twee sporen liggen dan vrijwel tegen elkaar aan.

Erik Nieuwenhuis heeft dat ergens zo (2x zie bijlage) op z'n baan liggen.
(bron bijlage: Märklin M-rail Modelbaan )

Een van z'n voorbeelden:
foto bron


En van vroeger herinner ik me dat het veilig kon met niet al te dikke treinen
(geen platte wagon met een camera erop, of zo).
Re: KP13 - M-rail - we zijn er ;-)
Mooi plan Anton.
Met welke software heb je dat plan zo mooi getekend?
Re: KP13 - M-rail - we zijn er ;-)
Baanplan is getekend in Wintrack.
Re: KP13 - M-rail - we zijn er ;-)
5140 gebruiken is wat moeilijk, wat ik heb is al ingepland   ;)
Plannen met oud materiaal is voor mij puzzelen met onderdelen die ik heb, ik koop liefst niks meer bij.
Aan de andere kant wil ik de rails toch ook niet bedding tegen bedding leggen, ik vind dat persoonlijk niet zo mooi.
't Lijkt mij ook niet zo handig met 5140 te werken in een bocht van 15°, dan zal er meer moeten veranderen.
Maar is snap nog altijd niet wat er niet goed is aan de manier waarop ik het getekend heb, waarom zou het moeten veranderd worden? Kan er daarmee iets verbeteren, 't zij functioneel, 't zij esthetisch?
Zien jullie iets wat ik over het hoofd zie?
Re: KP13 - M-rail - we zijn er ;-)
Hoi Anton,

Zelf zou ik niets meer veranderen. De opmerking van bijv. Jan is naar aanleiding van het dicht(er) op elkaar leggen van sporen. Er staat nergens dat hetgeen jij getekend hebt niet goed is. Het is puur ter info dat, áls je het nog dichter bij elkaar zou willen, dit een optie zou kunnen zijn.

Maar zoals je weet: je bent tegenwoordig over weinig dingen meer de baas, behalve over je eigen modelbaan!

Groeten,
William
Re: KP13 - M-rail - we zijn er ;-)
Maar je kent mij hé, dat zet mij toch aan het denken en ik vermoed dat Stijn de verandering voorstelde omdat op zijn manier het middelste spoor beschikbaar is van beide inkomende sporen (idem vertrek) en in mijn versie kan er vanaf het onderste binnenkomende spoor enkel naar het onderste perronspoor gereden worden. Dus voor het onderste spoor is geen uitwijkmogelijkheid.
Bij strikt enkelrichting rijden, rechts of links, op de aansluitende dubbelsporige baan zou dat inderdaad een tekort zijn, maar zie de seinen, ik ben van plan alles in beide richtingen te laten berijden.
Re: KP13 - M-rail - we zijn er ;-)
Ik heb mij toch eens gewaagd aan een uitbreiding van het bovenste station door er de goederensporen bij te betrekken en op die manier wat meer uitwijkmogelijkheden te voorzien maar naar mijn gevoel is het er nu net over...
De vorige versie bevalt mij meer, het wordt nu toch wel wat 'te' onrustig  :)
Maar ik wil het uiteraard wel eens laten zien alhoewel het dit zeker niet wordt:
Re: KP13 - M-rail - we zijn er ;-)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: KP13 - M-rail - we zijn er ;-)
Citaat van: antonv op vrijdag 12 februari 2021, 07:33:13
Aan de andere kant wil ik de rails toch ook niet bedding tegen bedding leggen, ik vind dat persoonlijk niet zo mooi.
Daar kan ik in komen. Het was ook maar een suggestie.

Anderzijds, als je M-rails in ballast legt, dan stoort het weer minder, omdat er dan ook ballast ligt tussen de twee sporen (en dat suggereert afstand tussen de sporen).
Die wisselboog van 15 graden stoort meer in het totaalplan dan die beperkte afstand tussen de sporen.

Ik ben met je eens dat je het laatste plan verworpen hebt als zijnde "net iets te ....".

Succes met bouwen!
Vol verwachting naar je bouwdraadje ... :thumbup:
Re: KP13 - M-rail - we zijn er ;-)
Ook ik ben het met je eens, Anton. De voorlaatste is echt het beste...
Re: KP13 - M-rail - we zijn er ;-)
Terwijl ik mijn 'analoge pet' nog op heb ook even verduidelijken hoe ik het rijden zie.
Ik wil gebruik maken van 4 trafo's.
Trafo 1 vast ingesteld op hoge snelheid voor het buitenste ovaal (groen) waar sneltreinen rijden.
Trafo 2 vast ingesteld op middelmatige snelheid voor het ovaal er binnen (blauw) waar lokaaltreinen rijden.
Trafo 3 vast ingesteld op lage snelheid voor het binnenste ovaal (grijs) waar goederentreinen rijden.
Trafo 4 wordt gebruikt voor de rangeersporen (geel).
De keerlussen (oranje) worden gevoed door trafo 3 als er moet gekeerd worden (omschakelen samen met wissels) en door trafo 4 bij het rangeren.
Alle treinen van alle ovalen kunnen keren en de snelheid zal verminderen als ze naar een binnen liggend ovaal rijden en weer toenemen als ze naar een buiten liggend ovaal rijden, het keren zelf zal altijd op lage snelheid zijn.