Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Hösentrager Märklin C-rail

Gestart door Fuser zondag 07 februari 2021, 19:46:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hösentrager Märklin C-rail
Waarde forumleden,

ik zou graag een "Hosenträger" inbouwen in mijn baan voor mijn kopstation. Mijn oog viel op onderstaand model, echter vroeg ik me af:

1) Wat is de hartafstand na de kruising (tussen de 2 binnenste sporen), zodat hier een perron kan aangelegd worden.
2) Hoe krijg ik die hartafstand terug naar 77,5. Er zou immers bijna meteen een bocht R1-R2 op aangesloten worden, maar het vervolg van de baan zou ik graag de hartafstand van 77,5 terug willen respecteren.

Bedankt alvast!
Re: Hösentrager Märklin C-rail
zo
Re: Hösentrager Märklin C-rail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Hösentrager Märklin C-rail
1) De afstand is 120 mm.
2) Zie het onderstaande plaatje.

Aanvulling: Ik heb R2-R3 gebruikt want een R1-bocht in tegengestelde richting direct naast de wisselbocht levert een wat verhoogd ontsporingsrisico op. Eventueel kun je alleen de eerste 30 graden met R2-R3 leggen en daarna overstappen op R1-R2.
Re: Hösentrager Märklin C-rail
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Hösentrager Märklin C-rail
en als je na hosentrager 1 x 24206 + 24172 +1 x 24206 per rails doet kom je aan 77,5 hartafstand
Re: Hösentrager Märklin C-rail
Bedankt, zeker de hartafstand kon ik nergens vinden. Na wat googlen heb ik ook het volgende gevonden voor eventuele geïntresseerden.

Re: Hösentrager Märklin C-rail
Die had ik ook gevonden 😃😃
Re: Hösentrager Märklin C-rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hösentrager Märklin C-rail
77,5 mm is misschien wat lastig, de 3railwiki geeft er eentje met een afstand van 64.3 mm, op basis van slanke wissels.
Gezaagd moet er hoe dan ook.

Op THKAS-moba.de vind je een C-rails Hosenträger met een afstand van 77,5 mm: Rechtstreekse link.

Zijn resultaat ziet er niet zo netjes uit, o.a. omdat de wissels asymmetrisch liggen.


Maakt duidelijk wat het probleem is bij standaard wissels:
Bij een hosenträger moet de kruising gelijk zijn aan 2x de wisselhoek.
De standaard C-rails wisselhoek is 24,3 °. Dus je moet er een kruising bij hebben van 48,6 °.
Die kruising bestaat. Dat is de Märklin 24649 kruising, met een lengte van 103,3 mm.
En die lengte vormt het probleem om op 77,5 mm uit te komen.
Er moet dus een zaag in de kruising en een zaag in het wissel, maar hoe?
Er is bijzonder weinig ruimte voor de kruising, en als je de wissels wel symmetrisch zou leggen,
kom je uit op een bredere hart-op-hart afstand.


Op dit forum zijn allerlei mensen bezig geweest met het verzagen van C-rails.
Die kunnen je verder helpen met hoe je dat secuur doet.