Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouwen Trix Mat54 naar digitaal

Gestart door Hans 2.0 TDI woensdag 03 februari 2021, 13:45:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen Trix Mat54 naar digitaal
Na lang wikken en wegen heb ik stoute schoenen aangetrokken en ga ik proberen om mijn rode Trix Mat54  (Hondenkop) om te bouwen naar digitaal. Zoals in een eerder topic beschreven zit er al een motor in van de Marklin 3021 (V200). Heb inmiddels besteld: Ombouwset 60944, Marklin decoder Mld3 en fittingen voor de ledlampjes. Inmiddels heb ik er een sleper onder gezet (met het nodige knip en plakwerk) maar de motor doet het. Wat wil ik?: Verlichting die uit/aan kan en rood/wit wisselt naar gelang de rijrichting. Binnenverlichting (heb nog ledstrips plus weerstanden, ooit gekocht via dit forum), in en uitschakelbaar. Dankzij de tip van Hanzi  :thumbup: :thumbup: heb ik extra Trix materiaal kunnen kopen om eea te verfraaien. Voor mij wordt dit een grote uitdaging: of het gaat lukken of het wordt een tranendal :-( :-(. Ik zal foto's plaatsen mbt tot de vorderingen. Gr, Hans
Re: Ombouwen Trix Mat54 naar digitaal
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Ombouwen Trix Mat54 naar digitaal
Hé Hans,

Je bent me te snel af.

Zelf ook zo'n leuke loc, die nog wacht op zijn eerste schoonmaakbeurt, maar ik daarna direct wil gaan digitaliseren.

Je spreekt over een LFCM Motor? Want zover heb ik nog niet gekeken.

Ik ga je voortgang volgen.

Groeten,

Jan
Re: Ombouwen Trix Mat54 naar digitaal
Testfoto van het slachtoffer
Re: Ombouwen Trix Mat54 naar digitaal
Hallo Jan, idd een LFCM (de motor van de 3021 zit er in). Gr, Hans
Re: Ombouwen Trix Mat54 naar digitaal
Bijgaand wat 2 foto's van de Hondenkop
Re: Ombouwen Trix Mat54 naar digitaal
 @citaat

Gisteren begonnen met Trix Hondenkop en op 1e foto is te zien hoe de Marklin motor uit de 3021 er in past. De origine beugel voor de trix motor zijn verwijderd en daar zijn deze beugeltjes in de plaats gekomen. Heb deze overgezet naar een beter (en netter) onderstel.

Verder heb ik een hele partij onderdelen, kappen, onderstellen, wielramen etc binnen. Tevens zit er een onderstel bij incl trix motor plus sleper (2e foto). De sleper is tegen het metalen onderstel geschroefd en vervolgens loopt de plus draad richting de motor. Dit kan ook omdat de assen/wielen zijn geisoleerd. Vraag is nu: hoe krijg ik de massa aangesloten gezien de wielen geisoleerd zijn? Gr, Hans
Re: Ombouwen Trix Mat54 naar digitaal
 @citaat

Denk dat ik er al uit ben dankzij de Wiki  B) B)
Re: Ombouwen Trix Mat54 naar digitaal
Plaatsen draaistelramen, verslag: Om de ramen te plaatsen daar waar ook de koppeling zit tussen de 2 rijtuigen heb je nog:

Goede moed om te beginnen, geen dikke vingers, sterke koffie en shag. Na lang prutsen ga je over naar iets met alcohol en rustgevende middelen. Vervolgens een schaar en 3 seconden lijm (veel). Na over te zijn gegaan op pure alcohol, de rest van de familie hebt uitgescholden neem je nog meer 3 seconden lijm waarna de Hondenkop ook blijkt te kunnen vliegen door de hobbykamer. Al met al een zeer ontspannende bezigheid.
Re: Ombouwen Trix Mat54 naar digitaal
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwen Trix Mat54 naar digitaal
Ik doe het gewoon met een paar Duveltjes.  O:-D
Had je hem toch beter naar mij kunnen opsturen....

MfG. Marcel
Re: Ombouwen Trix Mat54 naar digitaal
 @citaat

Haha, maar de draairamen zitten er op  :D De motor ombouw wordt makkie met de ombouwset en past er zo in. De massa heb ik ook voor elkaar. Maar ja, dan die decoder nog he...... B) B)
Re: Ombouwen Trix Mat54 naar digitaal
Gezien de ombouw heb ik t eea aangeschaft. Heb hier inmiddels 3 groene Hondenkoppen (2 delig) waarvan 1 met de trix motor. Daarnaast veel onderdelen. Mss zijn de deze groene Hondenkoppen leuk als dummy voor op de baan. Bij interesse wil ik er wel foto s van maken
Re: Ombouwen Trix Mat54 naar digitaal
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwen Trix Mat54 naar digitaal
Hij kan ook als dummy achter jouw hondekop.
Ik ken de neuzen niet, maar misschien kan je er een symoba kortkoppelmechanisme in kwijt.
Wel prettig dat je nu een aantal goede draaistellen hebt.

Mvg. Marcel
Re: Ombouwen Trix Mat54 naar digitaal
Heb een rode Mat dus groen er achter staat niet. Maar heb ook 2 mooie groen kappen dus dan zou het idd wel kunnen
Re: Ombouwen Trix Mat54 naar digitaal=> Vraag over de verlichting
Inmiddels zijn de ombouwset en de decoder (M* 60972) binnen. Omdat de Mat54 uit 2 bakken bestaat de volgende vraag. Zowel de front- en sluitverlichting hebben een afzonderlijk lampje (de sluitverlichting zit bovenin de kap). Wat ik zou willen is dat als de frontverlichting van het ene treinstel brandt dat ook de sluitverlichting van het 2e treinstel brandt (en omgekeerd als de rijrichting wordt veranderd). Is het mogelijk om de draden af decoder te splitsen? Dus de draad voor de frontverlichting in treinstel 1 tevens aansluiten op de sluitverlichting in treinstel 2 (maar dan op lampje voor de sluitverlichting) oftewel 2 lampjes op 1 uitgang van de decoder.

Hoop dat ik beetje duidelijk ben geweest wat de bedoeling is. Gr Hans
Re: Ombouwen Trix Mat54 naar digitaal
Beetje mosterd na de maaltijd misschien, maar volgens mij past de sleper van de 3021 ook onder het motor-draaistel.  Daarom is deze loc ook vrij eenvoudig om te bouwen naar 2 motoren.

Misschien heb je hier toch nog iets aan.
Re: Ombouwen Trix Mat54 naar digitaal
 @citaat @citaat

Dit is zeker geen mosterd na de maaltijd !! Ik wist het niet maar idd past het. Dit lost meteen een ander probleem op (de massa kan nu gewoon via de metalen trix onderstellen). Enorm bedankt  :thumbup: :thumbup: :thumbup: Gr, Hans
Re: Ombouwen Trix Mat54 naar digitaal
Vanochtend de MLD3 ingebouwd en zowaar meldt de loc zich aan. Na het plaatsen van de koolborstels bewoog hij ook nog (die was ik ff vergeten  B) B)). Nu verder met de verlichting. Hoewel hij rijdt gaat t nog niet echt soepel maar dat is voor later, er zit in ieder geval leven in. Gr, Hans
Re: Ombouwen Trix Mat54 naar digitaal
Om terug te komen op je vraag over de verlichting... Gebruik je lampjes of LED's?  Bij LED's moet je er voor zorgen dat de witte LED's een eigen weerstand krijgen, maar verder kan dat gewoon.  Als je lampjes gebruikt moet je even opletten dat je lampjes neemt die de hogere spanning aankunnen.  Verder moet ook dat gewoon kunnen. 

Ik gebruik vaak jst stekkertjes om treinstellen te koppelen.  Zie bijvoorbeeld de RAm.
Re: Ombouwen Trix Mat54 naar digitaal
Hoi Erik, ik ga de fittingen E604180 gebruiken, daar prik je t lampje zo in (of dit LED is ? Geen idee). Die stekkertjes moet ik idd ook nog hebben. Via de Trix koppelingen kan je wel 2 draden doorlussen maar heb r meer nodig dus idd stekkertje. Bedankt voor de link !!! Gr, Hans
Re: Ombouwen Trix Mat54 naar digitaal
Ik vind de 4-polige setjes erg handig .  Da's meestal wel genoeg.
Re: Ombouwen Trix Mat54 naar digitaal
Top!!!! Heb ze besteld (4 pin). Bedankt weer  :thumbup: :thumbup: Gr Hans