Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Renovatie 3327 - NS 1135

Gestart door Polyphemus zaterdag 06 februari 2021, 16:56:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Renovatie 3327 - NS 1135
Lid sinds: 2021

offline
Renovatie 3327 - NS 1135
Hallo allemaal,

Ik ben mijn oude 'collectie' aan het opknappen, en aan mijn NS 1135 (3327) begonnen. Ik heb het motortje uit elkaar gehaald, schoongemaakt volgens de aanwijzingen in de wiki, zuinig gesmeerd met 10w40, nieuwe koolborstels geïnstalleerd etc. Alles met draait soepel met de hand. Ik heb zelfs een extra massaringetje tussen chassis en draaistel aangebracht, want ik heb hier gelezen dat er wel eens een massaprobleem voorkomt met deze modellen.

Tijdens een proefrijden valt het me erg tegen, bij lage snelheid hort en stoot 'zij' behoorlijk en het motortje maakt het geluid van een oude koffiebonenmolen, en alsof 'zij' erg chagrijnig is om de baan weer op te mogen.

Wat kan ik nog meer proberen?
Alvast dank  :D
Re: Renovatie 3327 - NS 1135
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Renovatie 3327 - NS 1135
ik zou de asjes eens goed smeren met zuurvrije olie.
Re: Renovatie 3327 - NS 1135
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Renovatie 3327 - NS 1135

A propos,
Maar wie is U?
Had even bij Uw bijdragen gekeken, maar er valt niets uit op te maken.
Dus het blijft bij hulp op afstand...

Mvg. Marcel
Re: Renovatie 3327 - NS 1135
Ik ben net nieuw op dit forum, maar dat had u inderdaad al gezien, en vraag (mijns inziens) vriendelijk om advies (op afstand).
Re: Renovatie 3327 - NS 1135
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Renovatie 3327 - NS 1135
Dit soort locjes zijn nu eenmaal koffiemolens op wielen, zeker de driepolige met veldmagneet.
Aan het geluid van de motor kun je niet veel doen en de kunststof kap versterkt dit ook nog eens lekker.

Om het stotterprobleem op te lossen, kun je proberen om een extra massadraad tussen het chassis en motorloze draaistel aan te brengen.
Re: Renovatie 3327 - NS 1135
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Renovatie 3327 - NS 1135
Beste Poly en nog wat,

Marcel bedoelt dat we hier een bijdrage ondertekenen met een groet en een naam, komt wat vriendelijker over.

Groet, Anne W
Re: Renovatie 3327 - NS 1135
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Renovatie 3327 - NS 1135
En ook even voorstellen in het voorstelhoekje wordt bijzonder op prijs gesteld.  ;)
Re: Renovatie 3327 - NS 1135
 :offtopic:
Maar het is niet verplicht en nogal ongepast om iemand die een vraag stelt daarmee te stalken. Daar komt nog bij dat Ceess zich ook pas na maanden heeft voorgesteld, Anne W. in zijn eersten posten ruim baan geeft aan zijn Raptor en loc1200 een verhaal begint over loknummers. U heeft boter op het hoofd heren.  :D

Over de 1100: massa verbeteren en wielen poetsen met een railgum zal helpen.

Gr, Ben.
Re: Renovatie 3327 - NS 1135
Ik breng bij deze loc altijd een draadje aan tussen het schroefje waar de koppeling mee vastzit en de locmassa.  De loc is relatief licht, en het contact tussen draaistel en body is ook niet fantastisch.

Smeren met WD40 wordt niet aangeraden.  Er is speciale olie voor lokomotieven, ik gebruik zelf siliconenvet, wat het klapperen van de tandwielen vermindert.

Als je de loc nog vloeiender wilt laten rijden, kun je kogellagers overwegen, de ombouw is vrij simpel.  Als de loc gedigitaliseerd is, zou je er ook nog een powerpack in kunnen zetten, ruimte genoeg.
Re: Renovatie 3327 - NS 1135
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Renovatie 3327 - NS 1135
Vriendelijkheid siert de mens en wie goed doet goed ontmoet.

Groet, Anne W
Re: Renovatie 3327 - NS 1135
Allen,

Dank voor uwer reacties, ik zal uw adviezen ter harte nemen  :)

Groeten,
Patrick
Re: Renovatie 3327 - NS 1135
Wat wel eens wil helpen is de tandwielen en motoras insmeren met trix vet(van roco of een ander merk kan ook)en olie alleen gebruiken voor de wielassen het beste resultaat heb ik daar met faller olie.
Ook het plaatsen van lagertjes en de koolborstelhouder vast te zetten met 2 componentenhars/lijm schijnt een verbetering op te leveren.
Re: Renovatie 3327 - NS 1135
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Renovatie 3327 - NS 1135
 @citaat @citaat

Beste Partick,

Geweldig goed, groet, Anne W
Re: Renovatie 3327 - NS 1135
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Renovatie 3327 - NS 1135
Dag Patrick,
Als de loc nog steeds slecht rijdt:
Heb je de spleetjes tussen de collector segmenten ook schoon gemaakt?
Het slijpsel van de koolborstels en vettigheid kunnen ongemerkt een geleidende verbinding maken waardoor de stroom wordt kortgesloten i.p.v. door de ankerspoel gaat.
(Dit kan voorzichtig bv met een tandenstoker of cocktailprikker)
Mvg. Marcel
Re: Renovatie 3327 - NS 1135
Citaat van: ErikW op maandag 08 februari 2021, 08:49:10

Smeren met WD40 wordt niet aangeraden.  Er is speciale olie voor lokomotieven...

Dat had ik ook eerst gelezen, maar dat staat er niet. Wel: 10w40.
Gewone motorolie dus. Dat zou wel kunnen, hoewel ook ik de voorkeur geef aan de diverse smeermiddelen van Märklin, Trix of Fleischmann. Ik vermoed dat het slechte rijden eerder een oorzaak heeft in slecht contactmakende koolborstels of misschien een niet goed gemonteerd motorschild. Haal nog even los (niet per sé eraf) en draai dan de schroefjes om en om telkens een stukje aan. Voordat het supervast zit, even testrijden. Dan verder aandraaien als het rijgedrag beter is. Wordt het slechter door aandraaien, dan weer wat lossen. Maakt dat allemaal niet uit,  dan toch alles weer even uit elkaar nemen en goed controleren. Kun je gelijk olieën met speciale olie.



Succes,

Peter


Re: Renovatie 3327 - NS 1135
Hoi Patrick,
10W40 is een olie voor verbrandingsmotoren. De toegevoegde "dopes" zijn er om de kwaliteit van de olie in de hele temperatuur range te verbeteren.
Voor onze (mini) elektromotoren van geen enkel belang!
Nadeel van deze olie is dat kunststoffen slecht overweg kunnen met de dopes. Ze worden bros of juist week. Mijn idee; schoonmaken en met de eerder aangegeven smeermiddelen voor modelmotoren smeren.

m.vr.gr. Digibert
Re: Renovatie 3327 - NS 1135
Beste allemaal, dank voor de suggesties. Ik had op voorhand inderdaad de lamellen tussen de collectorsegmenten schoongemaakt, met een tandenstoker. Over motorolie kwam ik op diverse fora die suggestie tegen, maar als ik digibert zijn toelichting lees, kan ik beter opnieuw beginnen met smeren.

Ik zal het weekend nogmaals een poging wagen met de juistere middelen. Desnoods bouw ik hem meteen om naar een hoogvermogensmotor en een decoder  O:-D

Groeten,
Patrick
Re: Renovatie 3327 - NS 1135
@citaat dat geeft meestal wel een beter eind resultaat.