Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Wissels open rijden schaduwstation

Gestart door hanstreintjes dinsdag 02 februari 2021, 08:42:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wissels open rijden schaduwstation
Hier even een vraagje van welke kant ik het beste de wissels kan open rijden ?
Is dat vanaf de gebogenwissel aan komen rijden en dan de laatste drie open rijden of anders om.

Het idee is om de ene 4 sporen links om te rijden en de andere rechts om.

Of hebben jullie nog andere ideeën voor dit schaduwstation ?
Ook even een foto toegevoegd waar het schaduwstation naar toe ga.

Sorry voor de slechte foto's weet niet hoe ik het wintrack bestand kan toe voegen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Mgr. Hans






Re: Wissels open rijden schaduwstation
Wissels open rijden doe je bij het verlaten (uitrijden) van het schaduwstation en niet bij binnenkomst.
Eenvoudig weg omdat dit laatste niet gaat.

Cees
Re: Wissels open rijden schaduwstation
Daaraan gekoppeld of je links of rechts gaat rijden is je vraag beantwoord.
Re: Wissels open rijden schaduwstation
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Wissels open rijden schaduwstation
Of wil je de rijrichting (lees: links of rechts rijden) afhankelijk laten zijn van het feit dat je de meegebogen wissels al dan niet zelf open gaat rijden?
Dat argument lijkt mij voor het links-rechts rijden geen goede.
Als je rechts rijdend zou worden, ga je beide meegebogen wissels 'actief'  gebruiken. Je moet ze aansluiten (al dan niet digitaal) en ook bedienen om de treinen te sturen. De 3 wissels op het einde van de sporen voeren alleen maar terug en hoef je in principe niet eens aan te sluiten (tenzij je achteruit rijdend nog terug zou willen keren op die sporen). Dat zouden dus ook handwissels kunnen zijn.

Bij links rijdend is het net omgekeerd (en voor beide parallelsporenbbundels steeds het zelfde)

gr. Gertjan
Re: Wissels open rijden schaduwstation
Heren bedankt voor de uitleg.

Maar ik bedoelde meer of er verschil zit in betrouwbaarheid van het open rijden van een gebogen-wissel of een rechte-wissel.

En vanaf welke kant je dat het beste kan doen vanaf de splitsing van de wissel of de andere kant.

alvast bedankt.
Re: Wissels open rijden schaduwstation
Geen verschil in het open rijden tussen een gewoon wissel en een  gebogen wissel.
Open rijden gaat alléén met de rijrichting naar de splitsing toe , dus in de richting waar de twee sporen van het wissel samen komen en als één spoor verder gaan.
Vanaf de andere kant gaat dat niet, zoals al eerder gezegd.

Cees
Re: Wissels open rijden schaduwstation
Heren het is me nu duidelijk.

Bedankt voor de antwoorden ga er mee aan de slag thx .

MvGr Hans