Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

tams redbox booster

Gestart door 3railkoen maandag 01 februari 2021, 17:05:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
tams redbox booster
3railkoen
gast

tams redbox booster
Hi all, ik denk aan aanschaf van een tams redbox booster maar heb 3 vragen mbt de trafo en het protocol. Ik ga met moderne marklin loks rijden (zoals de 39961 / 39089) etc die mfx+ heben en wellicht ook dcc aan kunnen

1) qua baan spanning -   het is me niet geheel duidelijk of je nu op 15v of op 19v moet rijden ?  Dat bepaalt de trafo die ik kies   -- weten jullei dat ?

2) kan je die moderne loks idd op dcc of mm draaien en wat is nadeel eventueel (of voordeel van dcc?)     -- wellicht mis ik wat digitale features tov een cs3 ...

3) en zou je bij dcc met die marklin loks dus ook bv een lenz centrale kunnen nemen  voor je baan ??  Of een roco centrale ??    etc ... Dus kan any dcc centrala ?

ps - ik wil de baan toch iig via de pcc (tc gold of itrain oid) aansturen dus heb niet een scherm op een centrale nodig 

thanks koen
Re: tams redbox booster
Lid sinds: 2011

offline
Re: tams redbox booster
Hoi Koen,
Ik heb een TamsMC met 3 stuks B-2 boosters. Voor elke booster heb ik een 18V DC trafo, ook van Tams.
Ik rijd DCC en mfx (bij Tams heet dat M3) en ik heb nog 1 loc met een MM decoder.
En voor mij werkt dat prima.
De nieuwere locomotieven van Märklin werken ook met het DCC protocol. Welke wel of niet moet uit de handleiding blijken.

Je kan natuurlijk een centrale kiezen die alleen het DCC protocol kent maar je zal maar net die ene loc willen hebben met een mfx decoder. Maar dat kun je zelf beter inschatten.
Als je je baan via de PC wil besturen, kijk dan ook eens naar Rocrail.

Succes met kiezen.
Re: tams redbox booster
3railkoen
gast

Re: tams redbox booster
hi, thanks! , Wat zou het verschl zijn tussen op 15v of op 19v baanspanning rijden ?? ---> de tams documentatie geeft wel aan dat er 2 ogelijkheden zijn ... maar niet wat pros of cons zijn voor de een of ander ... ?

(heb vroeger ook tams easy control gehd met 8 boosters) en ik gebruikte toen die grijze marklin trafos 60052 die 16 ac geven

1) de hele zooi gaat kapot - decoders branden door -- ellende dus ... ?
2) de lampjes branden feller ?
3) iets minder vermogens verlies door hogere spanning ?
4) 19v voor 3rail spoor HO is onzin want 15 of 19 merk je niet ?
5) 19v is voor spoor 1 of LGBBanen ?
6) bij 19v wordt je booster te warm ?
7) anders ?

ben benieuwd mvg koen
Re: tams redbox booster
Lid sinds: 2011

offline
Re: tams redbox booster
Hoi Koen,
Ik heb dit als 1 pakket gekocht in de veronderstelling dat als het zo bij elkaar geleverd wordt, dat het dan ook klopt.
Misschien heb je hier wat aan:

https://domburgtrainsupport.nl/blog/article/21514/baanspanning-spannend-verhaal
Re: tams redbox booster
3railkoen
gast

Re: tams redbox booster
Hi thanks, ja dat is helder verhaal .. denk dta ik gewoon voor de 16v trafo ga dus mvg koen