Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Lotschhard Bahn

Gestart door marc-lin maandag 15 oktober 2018, 20:46:48

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Heerlijk een paar dagen vrij. Hierbij een tweetal foto's met de laatste stand van zaken. Prettige avond.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Het is niet alleen een complexe modelbaan aan het worden, maar datzelfde geldt ook voor de constructie van het 'hout'-gedeelte. Tjonge, wat een bouwwerk is het al geworden. Ook qua snelheid zit er bij jou de vaart aardig in. Elke minuut wordt geheel uitgekleed tot op het 'bot'! Jij hebt nu wel vakantie, maar dat zal niet gaan gelden voor de modelbaan in wording! Mooi, echt heel mooi gewerkt en daarvoor alleen al neem ik mijn pet voor jou af. "Chapeau" zegt men dan, toch?
Op naar de volgende "foto-up-date"! Suk6 ermee!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Goedemorgen - Maar weer even een kleine update. Ben aan het 'stoeien' met Hohtenn. Kijken naar de beste wijze waarop ik dat stationnetje in de baan kan leggen. Uiteraard heb ik alles op een baanplan uitgewerkt maar in de praktijk zijn er dan toch weer variaties mogelijk die ik eens rustig wil bekijken. Hohtenn komt hoger te liggen dan waar nu de tijdelijke platen liggen met de losse Roco line rails erop. De laatste foto geeft hert huidige 'einde van de baan aan, hier komt de trein uit de Gotthardtunnel en rijdt een meter of twee verder door een korte tunnel, dan over de Bietschtal brug en weer een tunnel in. Dat moet uiteraard allemaal nog worden gebouwd. Prettige feestdagen!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Tjonge, wat een energie hebt jij aan het einde van dit jaar bij elkaar geraapt. Jij blijft echt doorgaan. Ik begrijp het allemaal! Nu kunt je het allemaal nog eventjes veranderen in gedachten. Dadelijk ligt het vast en dan zal het moeten 'lopen' zoals het in jouw denkwijze moet worden. Respect, maar dat wist jij al. Neem toch ook even een rustig moment en ga eens een filmpje bekijken, die juist over die Südrampe gaat. Geef anders mij even een mailtje terug. Ik sluit af met echte NL beelden van loks, die zojuist op het rangeerterrein van Venlo binnen gekomen zijn. Plezier ermee
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dank voor het plaatsen van de mooie foto Gerard. Heb je een PBtje gestuurd.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2017

offline
Re: Lotschhard Bahn
Ziet er goed uit Marc. Wat een ruimte heb je daar! Ben benieuwd naar de verdere bouw en hou dit topic zeker in de gaten  :thumbup:
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Gisteren begonnen met het onderste niveau van het zuidelijke schaduwstation.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Goedenavond allen - Weer het een en ander gedaan. De eerste foto is Göschenen (er liggen alleen nog maar rails) waar twee goederentreinen zijn gestrand omdat ze nog niet verder kunnen. Maar er wordt aan gewerkt. De volgende vier foto's geven de huidige stand van zaken weer mbt het zuidelijke schaduwstation van de Lotschhardbahn. Er wordt gewerkt aan het onderste SBB/BLS schaduwstation. Als dat klaar is Vogt niveau twee en dan kan de baan door naar boven via Hohtenn naar Göschenen...maar dat duurt allemaal nog wel even. Prettige avond en alvast een mooi 2021. Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Dank voor deze 'update'! De snelheid zit er nog steeds aardig in. Ik vermoed, dat het tot aanvang Januari 2021 wel zal aanhouden. Ja, ja, nu komen de mooiste delen van de modelbaan. Vooral naar Hohtenn wordt het erg mooi en met name van de nog te plaatsen scenery! Ik verheug mij daar nu al op. Maar ik zal jouw snelheid helemaal niet gaan evenaren. Nog heel veel suk6 en vooral ook veel treinplezier.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hoi Marc,

indrukwekkend wat je hier allemaal in zo'n korte tijd weet te realiseren. Her is iedere keer een genot om van de foto's te genieten.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

offline
Re: Lotschhard Bahn
Net even een half jaartje bijgelezen, en zit nu sprakeloos voor het toetsenbord. Wat een geweldige ruimte en een imposante baan, en vooral, wat een werktempo  :thumbup: Slaap je nog wel eens, of gaat ieder vrij uurtje naar de kelder?  :D Ik blijf het met grote bewondering volgen.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2016

offline
Re: Lotschhard Bahn
Als ik dit zo zie, dan denk ik: bouwt 2 rail bouwt sneller? Het scheelt blijkbaar, dat je geen puko's hebt.

Maar zonder gekheid, wat een werklust en wat een mooie trefzekere uitvoering! Ik ben benieuwd naar je verdere vorderingen en ik blijf gezellig alle ontwikkelingen volgen.

Groet,

Peter
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dank voor alle mooi en leuke reacties. Hierbij nog twee foto's met de laatste stand van zaken mbt de bouw van de onderste laag van het zuidelijke schaduwstation. Ik wens iedereen een heel mooi en gelukkig 2021!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Lotschhard Bahn
Je vertrouwen in driewegwissels doet me goed.  :thumbup:
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Gelukkig en gezond 2021 allen. Korte update met de vorderingen van het Zuidelijk Schaduwstation.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Lotschhard Bahn
Ziet er indrukwekkend uit!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Vandaag begonnen met de stijging van onderste deel schaduwstation zuid naar tweede niveau. Verder in afwachting van de bestelde rails om de overige sporen op onderste niveau te leggen. Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Lotschhard Bahn
Marc,

Het blijft een lekker topic om te volgen, want je houdt de vaart er in. Mag ook wel gezien de omvang van al je plannen :thumbup:. En de ruimte die je hebt, man wat moet dat lekker werken!

Groeten,
Wico
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2017

offline
Re: Lotschhard Bahn
Wat een plezier om naar te kijken  :thumbup: :P
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo Forumcollega's - Even een kleine update. Veel gedaan maar er is weinig van zichtbaar (bedrading onder de baan etc). Het onderste deel van het Zuidelijke Schaduwstation ligt er, nu begonnen met alle aansluitingen voor de stroomvoorziening, de melders, wissels etc. Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Goedenavond allen - Geen foto's maar er wordt hard doorgewerkt. Alle aan sluiting voor de 11 sporen van het schaduwstation (zuid) zijn inmiddels uitgevoerd en dus alle sporen op de terugmelders aangesloten. Veel draden trekken, kruipen en solderen. Binnenkort kan ik dan starten met het tweede niveau (8 kopsporen) van het schaduwstation. Hoop dat iedereen gezond is en blijft! Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2020

offline
Re: Lotschhard Bahn
Indrukwekkend. Ben wel iedere keer afgeleid door die donkerrode dozen onder je tafel :P
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Ik merk wel, dat jij ervaring genoeg opgedaan hebt met dit schaduwstation. Dat zal allicht merkbaar zijn met de bouw van het volgende schaduwstation van die 8 sporen. Al met al een flink portie werk en dat alles in een hele korte tijdspanne. Denk aan jouw gezondheid, want 'rust' nemen moet je zeker doen. Dus haal de driuk van de ketel en dat zal merkbaar worden. Houdt de moed erin!
Heel veel suk6 en mocht je toch even kunnen rijden (testen), dan is de ontspanning er ook al.
Dank voor dit berichtje!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Citaat van: Sanderz28 op zondag 17 januari 2021, 19:15:32
Indrukwekkend. Ben wel iedere keer afgeleid door die donkerrode dozen onder je tafel :P

Ja die zijn voor in de tuin...ooit...als ik met pensioen ga. 
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Citaat van: GWS op zondag 17 januari 2021, 19:21:33
-MARC,
Ik merk wel, dat jij ervaring genoeg opgedaan hebt met dit schaduwstation. Dat zal allicht merkbaar zijn met de bouw van het volgende schaduwstation van die 8 sporen. Al met al een flink portie werk en dat alles in een hele korte tijdspanne. Denk aan jouw gezondheid, want 'rust' nemen moet je zeker doen. Dus haal de driuk van de ketel en dat zal merkbaar worden. Houdt de moed erin!
Heel veel suk6 en mocht je toch even kunnen rijden (testen), dan is de ontspanning er ook al.
Dank voor dit berichtje!

Dank voor je reactie en de prachtige foto!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Citaat van: GWS op zondag 17 januari 2021, 19:21:33
-MARC,
Ik merk wel, dat jij ervaring genoeg opgedaan hebt met dit schaduwstation. Dat zal allicht merkbaar zijn met de bouw van het volgende schaduwstation van die 8 sporen. Al met al een flink portie werk en dat alles in een hele korte tijdspanne. Denk aan jouw gezondheid, want 'rust' nemen moet je zeker doen. Dus haal de driuk van de ketel en dat zal merkbaar worden. Houdt de moed erin!
Heel veel suk6 en mocht je toch even kunnen rijden (testen), dan is de ontspanning er ook al.
Dank voor dit berichtje!

PS waar is deze foto genomen? Lijkt Hohtenn maar weet het (uiteraard) niet zeker.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo Allen,

De eerste testritten zijn inmiddels uitgevoerd. Alle sporen (11 stuks) getest als ook de helling van onderste niveau (0) naar niveau 1 waar de tweede laag van het schaduwstation aansluit. Daarnaast begonnen met de voorbereidingen voor de bouw van het tweede niveau. Op niveau twee komen 8 kopsporen voor treinstellen en trek/duw treinen. 

Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Lotschhard Bahn
Toch wel eens leuk om op "toon alle ongelezen berichten" te drukken. Dan kom je nog eens wat moois tegen. Wat een mooie ruimte in een altijd leuk thema. Veel succes met de verdere bouw Marc.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Lotschhard Bahn
Marc,

Blijft genieten van je updates en van je prachtige lange opstelsporen. :)
Hier droom ik van. :P

Groet Michel
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Lotschhard Bahn
Marc,
het wordt een indrukwekkende baan die je aan het bouwen ben. Een mooi groot schaduwstation met lange sporen gaat dat worden :thumbup:. Hier kun je straks flink wat treinen wegzetten. Succes met het vervolg.

Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Goedenavond - Laatste aanwinst, vandaag binnengekomen...nu wachten op de 'Rotterdam'.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2020

offline
Re: Lotschhard Bahn
Mooi!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hele mooie aanwinst Marc. :)

Groet Michel
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dat is een hele mooie uitbreiding. Zal in dubbeltractie met de "Rotterdam" ook een fraai gezicht opleveren :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Lotschhard Bahn
RBeijers
gast

Re: Lotschhard Bahn
Wow nou dat is een baantje aan het worden. Ziet er heel indrukwekkend uit.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Daar zou ik voor gaan! Ook in het 'echt' is het een juweeltje van een lok. Zelfs in de buurt van de havens zal deze veel te zien zijn! Gefeliciteerd met deze aanwinst. Veel treinplezier ermee, Marc! :thumbup: :thumbup: 8o 8o
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Jij een nieuwe lok, daar hoort ook een nieuwe foto bij!

Foto: Van een correspondentie - vriend in Duitsland!
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hi Gerard - Mooie foto weer! Dank voor het plaatsten.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Goedenavond allemaal - Hoop dat het lockdown weekend oor iedereen weer goed is begonnen. Vandaag een start gemaakt met het tweede niveau van het Zuidelijke Schaduwstation, ben weer aardig opgeschoten. Morgen weer verder. De foto's zijn verdeeld over twee berichten. Prettig weekend allemaal. Mvg, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Tweede update (van twee) - Mijn werkwijze is simpel. Ik bouw de draag constructie. Vervolgens zaag ik de platen op maat zodat ze grofweg passen. Daarna leg ik de rails (zeer nauwkeurig) op en teken af welke delen van de plaat er nog af kunnen. Tenslotte bepaal ik de maten voor het 'mangat' zodat ik altijd binnen in de cirkel kan komen om eventuele storingen te verhelpen. De laatste foto toon beide schaduw stations, Noord en Zuid. Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Lotschhard Bahn
Marc,

Mooi werk weer :thumbup:. Wat moet dat toch lekker zijn als je zo de ruimte hebt om je baan op te bouwen!

Goed weekend,
Wico
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Lotschhard Bahn
Hallo Marc,

mooie baan ben je aan het bouwen, veel lagen  :)
Hoeveel meter rails heb je al liggen?

Gr Einte
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Lotschhard Bahn
-MARC,
Zolang jij nog kan kruipen en buigen op de vloer, staat er niets in de weg met de verdere opbouw van jouw constructie. Eén ding staat als een paal boven water, jouw hoeveelheid aan 'hout' is zo'n zeer stevige bouwwerk meer dan waard geweest. Jouw 'bouwmarkt' zal erg blij met jou zijn. :-) De kelder loont zich daarvoor. Het moet wel heel fijn zijn, om alles ruim op te zetten. Maar ook de snelheid, waarmee jij alles in elkaar zet, is verbluffend. Blijft er nog wel genoeg tijd over voor het gezin? Tsjonge, echt 'petje af' voor jouw prestatie. Ben onder de indruk!
Re: Lotschhard Bahn
Indrukwekkende baan ben je aan het bouwen en dan heb je nog LGB onder de tafel, nog een baan voor buiten dan ?
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Lotschhard Bahn
Indrukwekkende baan en heerlijk zo een grote ruimte.

groet
Harald
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Lotschhard Bahn
Dit wordt toch wel een mega baan. Heel indrukwekkend.
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Citaat van: Einte op zaterdag 30 januari 2021, 22:07:01
Hallo Marc,

mooie baan ben je aan het bouwen, veel lagen  :)
Hoeveel meter rails heb je al liggen?

Gr Einte

Das een goede vraag. Inmiddels liggen er 105 (van de in totaal 117 geplande) wissels in het Zwitserse deel. Dat is inclusief alle wissels in het schaduwstation. De sporen in de schaduw stations zijn 4.20m minimaal tot 5.60m maximaal. Er liggen nu 33 van de 42 geplande sporen in de schaduw stations. Ongeveer een meter of 30 voor de wisselstraten. Dus dat is ongeveer 200m. Dan de retoursporen en de aansluit sporen kom ik op globaal 270m. De noordhelling is 45m lang (enkelspoor gemeente) dus zo',n 90 meter. Ongeveer 10 meter extra rails voor Blausee en het Schotterwerk. Dan Göschenen, zo'n 90 meter rails. Tenslotte de sporen van het zuidelijk deel naar Italië (die liggen er al maar zijn nog nergens op aangesloten), daar ligt ongeveer 70m.Dus dan ligt er nu ongeveer tussen de 530 en 600 meter rails. De zuidelijke helling en het bovenste schaduwstation moeten nog worden aangelegd en daar gaat denk ik zon'n 150 meter (dubbelspoor, station Hohtenn etc). Al met al komt het SBB/BLS deel op 750 tot 800m rails. Vwb het FS station en bijbehorende schaduwstation heb ik nog geen schatting.

Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Citaat van: Wico op zaterdag 30 januari 2021, 22:00:21
Marc,

Mooi werk weer :thumbup:. Wat moet dat toch lekker zijn als je zo de ruimte hebt om je baan op te bouwen!

Goed weekend,
Wico

Ja Wico inderdaad. Dit is een droom die uitkomt. In de kelder (ons hele huis is onder keldert) dus kan zomer (koel) en winter (behaaglijk) lekker door. Groet - Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Citaat van: GWS op zondag 31 januari 2021, 10:29:53
-MARC,
Zolang jij nog kan kruipen en buigen op de vloer, staat er niets in de weg met de verdere opbouw van jouw constructie. Eén ding staat als een paal boven water, jouw hoeveelheid aan 'hout' is zo'n zeer stevige bouwwerk meer dan waard geweest. Jouw 'bouwmarkt' zal erg blij met jou zijn. :-) De kelder loont zich daarvoor. Het moet wel heel fijn zijn, om alles ruim op te zetten. Maar ook de snelheid, waarmee jij alles in elkaar zet, is verbluffend. Blijft er nog wel genoeg tijd over voor het gezin? Tsjonge, echt 'petje af' voor jouw prestatie. Ben onder de indruk!

Dank weer voor je bericht Gerard. Gelukkig blijft er genoeg tijd over voor het gezin. Groet, Marc
Re: Lotschhard Bahn
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lotschhard Bahn
Citaat van: JoBe op zondag 31 januari 2021, 12:48:21
Indrukwekkende baan ben je aan het bouwen en dan heb je nog LGB onder de tafel, nog een baan voor buiten dan ?

Ja ooit als ik daar later (na mijn pensioen) tijd voor heb. Groet, Marc