Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Brawa 0510 Rottenkraftwagen naar Loksound micro 5

Gestart door Bas woensdag 20 januari 2021, 15:27:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Brawa 0510 Rottenkraftwagen naar Loksound micro 5
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Brawa 0510 Rottenkraftwagen naar Loksound micro 5
Dag 3-railers,

Al bij de nieuwe aanwinsten laten zien: deze fonkelnieuwe Brawa 0510 / KLV-053 Rottenkraftwagen. Mijn wisselstroomversie heeft geen interieur zoals de gelijkstroomversie want de cabine zit namelijk vol met een relais, zie ook foto hieronder.

Zoals bij de nieuwe aanwinsten geschreven heeft Harald al een mooie ombouw laten zien naar een Esu loksound micro. Dit met de decoder op het dek en de speaker in de aanhanger. Ondertussen staat de techniek niet stil en is deze kleine decoder van de generatie 5 nog kleiner. Namelijk slechts 21 x 10 mm en daar wordt een speakertje bij geleverd van slechts 11 x 15 mm.

Het biedt  de mogelijkheid om de decoder in de cabine in te bouwen en de speaker tussen de cabine en de Atlastkraan te plaatsen, op het dek dus. Wel in te bouwen in een "houten kist"  of dekzijl-immitatie zodat de speaker wordt verstopt.

Cabineverlichting wil ik alvast inbouwen. Later in de toekomst ook front en sluitverlichting op de hoekpunten van dit lokje en de bij behorende aanhanger. Mijn baan moet nog gebouwd worden en het lokje steeds in en uit de doos halen maakt het plaatsen van lampjes op de hoeken erg kwetsbaar.

Nu zit ik voor bovenstaande met een paar vragen:

De LokSound 5 micro is er in een aantal uitvoeringen, met en zonder 6 of 8 pins stekker etc. Welke stekker/draadjes-uitvoering zou het beste bij bovenstaande verhaal passen? Rekening houdende met dat de cabineverlichting en de front/sluit-verlichting apart schakelbaar zijn.

Vanaf de decoder moeten er twee draadjes naar het dek waar het speakertje komt. Ik heb wat vrees voor het boren in de cabine. Door het gat naar onder is er bijna geen extra ruimte naast de 4 bestaande draden (massa, sleper + 2x motor). Iemand nog een idee of advies?

De "Inneneinrichtung 0500.02.04"  welk wel bij de gelijkstroomversie wordt geleverd zou ik graag bij Brawa nabestellen om wat af te vijlen en bovenop de decoder te leggen. Zijn er ervaringen in dit bestelproces bij Brawa? Hoe gaat dat?

Ook na heel wat zoeken op het internet heb ik nog geen sound-project van deze KLV-053 gevonden voor een ESU-decoder. De wagen heeft in het echt een V6 Diesel. Bij Doehler & Haass is een Breuer-tractor te vinden, lijkt er een beetje op maar past die soundfile ook op een ESU? Bij de firma Dietz is ook wat te vinden voor een Rottenkraftwagen SKL. ( http://www.dietz-modellbahntechnik.de/ )
Het is voor een Uhlenbrock-Intellisound en heb het betreffende .dsd bestand al gedownload, maar ook dat roept nog vraagtekens op.

Groeten,

Bas
Re: Brawa 0510 Rottenkraftwagen naar Loksound micro 5
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Brawa 0510 Rottenkraftwagen naar Loksound micro 5
Hi Bas,

Ik heb in deze KLV gezeten tijdens werkzaamheden en deze had een schakelbak en deze klink nagenoeg gelijk aan de Railbus VT98.
Daarom zit er bij mij het geluid (iets aangepast) in van de VT98.
Voor de binnenverlichtings draadjes had ik een gaatje geboord.

groet
Harald
Re: Brawa 0510 Rottenkraftwagen naar Loksound micro 5
dag Harald,

bedankt voor de snelle reactie en goede tip: de VT 98 had inderdaad ook een 6 cilinder Diesel niet in V maar wel in lijn opgesteld. De MAN VT-26 kan ik ook nog naar luisteren, was ook een 6 cilinder Diesel.

Wordt vervolgd!

Groeten,

Bas
Re: Brawa 0510 Rottenkraftwagen naar Loksound micro 5
Dag 3-railers,

alweer een stapje verder:

* het nodige gedemonteerd zodat we goed de ruimte hebben voor de ombouw

* via de Website van Brawa eenvoudig een interieurtje besteld en dat was snel binnen, alles tip top verzorgd met doosje, etiket, brief etc. Echt op en top punktlich, op zn zuid-Duits zeg maar.

*  gaatjes geboord voor de draden van de motor, de decoder komt toch in bak

* een bemanning geschilderd maar er passen er uiteindelijk niet veel in, ook na de nodige amputaties

* in de armatuurtjes van de verlichting heb ik gaatjes geboord met een rond 0,5 mm boortje, rood/wit- te schakelen ledjes komen op de achterkant, behalve de toplampen die kunnen alleen in wit worden geschakeld. De rood/witte duo-leds (3 draadjes) moeten nog steeds binnen komen trouwens besef ik nu.

* in de cabine een ledje gemonteerd en ook daar weer een draadje getrokken, daarna even getest natuurlijk

* de micro loksound 5 besteld, motorgeluid van een VT-98 en daarnaast de nodige bedrijfsgeluiden inclusief die van een Atlaskraan

Volgende week hoop ik meer te kunnen laten zien, als het even kan een filmpje met geluid.

Groeten,

Bas
Re: Brawa 0510 Rottenkraftwagen naar Loksound micro 5
Oh ja, met de aanhanger ben ik ook nog bezig geweest, gaatjes geboord voor de extra bedrading en verder voor extra massa nog wat draadjes met een koper stripje gemonteerd.
Re: Brawa 0510 Rottenkraftwagen naar Loksound micro 5
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Brawa 0510 Rottenkraftwagen naar Loksound micro 5
Hi Bas,

Je schiet al aardig op met je KLV.
Het zijn wel erg dikke draden aan die aanhanger, gebruik je geen decoder draad ?

groet
Harald
Re: Brawa 0510 Rottenkraftwagen naar Loksound micro 5
Dag Harald,

elke avond een half uurtje of een uurtje, dan schiet je aardig op en behou je je geduld voor dit priegelwerk.

de draadjes naar de koperen contactlipjes op de aanhanger zijn idd wat lomp: 1mm. Ik dacht de krimpkousjes moeten toch ook over de solderverbinding met de lipjes heen. Maar achteraf had ik deze vier ook met decoderdraad kunnen doen. Het draadje naar links door het geboorde gaatje is 0,5 mm decoderdraad. De rode en zwarte draadjes bij de cabine zijn nog de orginele van Brawa die zijn 0,40mm en lopen naar de motor, sleper en wielcontacten.

Groeten,

Bas
Re: Brawa 0510 Rottenkraftwagen naar Loksound micro 5
Dag 3railers,

Dit project maar weer eens opgepakt, schiet niet echt op namelijk. Vandaag maar eens een kistje gemaakt voor de speaker om die te verbergen op het dek. Boven op de kist komen latjes met tussenruimte.

Vraagje, ik heb nog een oranje knipperledje gekocht maar waar en hoe zou ik die het beste kunnen plaatsen?

Zelf dacht ik aan: gaatje boren in het dak van de cabine (waar?). Het ledje eronder plakken en aan de bovenzijde een stukje rond doorzichtig oranje plastic. Maar zijn er nog andere ideeën of mogelijkheden?

Groeten,

Bas
Re: Brawa 0510 Rottenkraftwagen naar Loksound micro 5
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Brawa 0510 Rottenkraftwagen naar Loksound micro 5
Nou nog ff en de jouwe is ook, net als de mijne, helemaal gereed.
Ik ga nog wel een filmpje maken.
Klikken voor de "werkers"

groet
Harald