Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Seinen: CS3 stroomloos - iTrain niet. Is koppeling mogelijk?

Gestart door nicojp maandag 04 januari 2021, 21:56:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Seinen: CS3 stroomloos - iTrain niet. Is koppeling mogelijk?
iTrain begint heel langzaam (!) z'n geheimen prijs te geven en daar geniet ik van. Toch blijven er vragen, zoals deze: soms wil ik alleen met CS3 rijden, omdat m'n laptop dan niet beschikbaar is (en ik geen 2e wil kopen...). In CS3 zijn er bij de seinen (Märklin 76xxx) stukjes rails stroomloos gemaakt. Dat mag in iTrain niet (en is dan ook aardig want geluid en licht blijven beschikbaaar).
Is het mogelijk een schakeling te maken, zodat ik zowel "stroomloos" kan rijden met CS3 en 'met stroom' met iTrain? En zo ja, hoe dan?
Bij voorbaat dank voor de reactie.

Nico J.
Re: Seinen: CS3 stroomloos - iTrain niet. Is koppeling mogelijk?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Seinen: CS3 stroomloos - iTrain niet. Is koppeling mogelijk?
Beste Nico,

Als je er voor zorgt dat bij bedrijf met iTrain de trein gestopt is voordat hij het stroomloze stuk bereikt dan merkt iTrain er niets van

Groet, Anne W
Re: Seinen: CS3 stroomloos - iTrain niet. Is koppeling mogelijk?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Seinen: CS3 stroomloos - iTrain niet. Is koppeling mogelijk?
In theorie zou je het kunnen bereiken door een hele batterij relais aan te leggen die middels een decoder bekrachtigd worden en die dus het stroomloos stellen in en uit kunnen schakelen. Of eigenlijk, gewoon een extra voedingslijntje doorgeven. Maar dat wordt wel echt een schakeling, want dan zal je dus bij ieder sein een overbruggingsfunctie moeten gaan inbouwen.
Re: Seinen: CS3 stroomloos - iTrain niet. Is koppeling mogelijk?
En zal iTrain dan nog weten welke trein waar staat?
Re: Seinen: CS3 stroomloos - iTrain niet. Is koppeling mogelijk?
 @citaat Dat mag je dan even controleren als je weer met iTrain gaat rijden. Met BiDib en railcom(+) kan dat deel dan ook ondervangen worden.

Groet Ronald.
Re: Seinen: CS3 stroomloos - iTrain niet. Is koppeling mogelijk?
Wordt allemaal wel ingewikkeld hé...
Ik vrees dat door de vraagsteller een beetje over het hoofd is gezien dat een besturingsprogramma gebaseerd is op een database om bij te houden wat waar staat (en naar toe kan).
Re: Seinen: CS3 stroomloos - iTrain niet. Is koppeling mogelijk?
Citaat van: nicojp op maandag 04 januari 2021, 21:56:55

Bij voorbaat dank voor de reactie.


Er is al 1100+ euro geïnvesteerd in iTrain / CS3, nog afgezien van de dure peperdure 76xxx seinen die er slechts voor de leuk staan. En dan kun je nog niet wat je wilt? Raar.....

Gr, Ben.
Re: Seinen: CS3 stroomloos - iTrain niet. Is koppeling mogelijk?
Citaat van: antonv op dinsdag 05 januari 2021, 10:14:37
Wordt allemaal wel ingewikkeld hé...
Ik vrees dat door de vraagsteller een beetje over het hoofd is gezien dat een besturingsprogramma gebaseerd is op een database om bij te houden wat waar staat (en naar toe kan).

Valt wel mee.  :) Of de vragensteller weet hoe een programma werkt of niet. Dat hoeft ook niet. Het is logisch nadenken dat je de begin toestand controleert. Bij het rijden met de computer even controleren waar het spul staat. Niets moeilijk aan.  :) Dat deden we bij beurzen aan het begin van de dag ook. Even controleren wat waar staat. Eventueel aanpassen in de computer. Dan lekker laten rijden.

Citaat van: ACTS.zuid op dinsdag 05 januari 2021, 10:33:21
Er is al 1100+ euro geïnvesteerd in iTrain / CS3, nog afgezien van de dure peperdure 76xxx seinen die er slechts voor de leuk staan. En dan kun je nog niet wat je wilt? Raar.....

Inderdaad wel een beetje raar ....

Groet Ronald.
Re: Seinen: CS3 stroomloos - iTrain niet. Is koppeling mogelijk?
Ik snap werkelijk niet waarom hier (maar eigenlijk heel veel hier op het forum) ter discussie gesteld wordt hoeveel en waarvoor iemand geld heeft uitgegeven. Dat is helemaal niet aan de orde.
Re: Seinen: CS3 stroomloos - iTrain niet. Is koppeling mogelijk?
Citaat van: ronaldk op dinsdag 05 januari 2021, 10:51:17
Valt wel mee.  :)
't Ja, hangt wel af van hoeveel treinen er op de baan staan en of ze allemaal zichtbaar zijn, toch?
En ik ga er van uit dat het er meer dan een paar zullen zijn, anders neem je toch niet je toevlucht tot een of ander besturingsprogramma als het allemaal nog zo simpel is dat je alles in 1 oogopslag kunt overzien? Dan kun je beter  enkel manueel rijden, dan is het probleem ook opgelost  ;)
Re: Seinen: CS3 stroomloos - iTrain niet. Is koppeling mogelijk?
Citaat van: Adjebelle op dinsdag 05 januari 2021, 11:00:53

Dat is helemaal niet aan de orde.


Dat is wel aan de orde, ik scheef dat zo juist dus hebben we het er over.......
Re: Seinen: CS3 stroomloos - iTrain niet. Is koppeling mogelijk?
hoi,

Citaat van: antonv op dinsdag 05 januari 2021, 11:13:10
En ik ga er van uit dat het er meer dan een paar zullen zijn, anders neem je toch niet je toevlucht tot een of ander besturingsprogramma als het allemaal nog zo simpel is dat je alles in 1 oogopslag kunt overzien? Dan kun je beter  enkel manueel rijden, dan is het probleem ook opgelost  ;)

Ach ... Gemak dient soms de mens  :D Ik heb eenvoudige ovaaltje met enkelspoor en wat opstelsporen geautomatiseerd. Dat deden we gewoon met iTrain. Iets van maximaal 6 treintjes. Allemaal zichtbaar. Het belangrijkste van het automatiseren was dat we meer aan het ouwehoeren konden  >:-D Ken wel meer mensen die zulke kleine baantje "geautomatiseerd" hebben. Puur voor het gemak.

Groet Ronald.
Re: Seinen: CS3 stroomloos - iTrain niet. Is koppeling mogelijk?
We dwalen af... ik wilde de vraagsteller er enkel op wijzen dat de positie van de treinen moet gekend zijn door het besturingsprogramma. Ik zou ze niet allemaal eten willen geven die denken dat de computer dat gewoon 'weet' waar de treinen zijn en er geen rekening mee houden dat de computer helemaal niets 'weet' maar enkel tabelletjes kan raadplegen...
Re: Seinen: CS3 stroomloos - iTrain niet. Is koppeling mogelijk?
Dank in ieder geval voor de zinnige reacties. De andere verbazen me een beetje. Het was m.i. een vraag van gewoon iemand die met een niet al te groot baantje rijdt, met een stuk of 6 locomotiefjes en die het leuk vindt om alle mogelijkheden uit te proberen. En dan wreekt het zich soms dat ik een ander vak had dan elektrotechnicus. En dan hoop je dat een forum de lol van het knutselen en rijden ondersteunt...
Overigens zijn het in totaal maar zes van die seintjes, dus de gedane suggestie is uit te proberen.
Nogmaals dank!
Nico.